View unanswered posts | View active topics It is currently 08 May 2024, 22:58



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Marshall blir svenskägt 
Author Message
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2994
Post Marshall blir svenskägt
...verkar det som. Zound Industries tar över.
https://www.theverge.com/2023/3/30/2366 ... akers-amps

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


30 Mar 2023, 15:28
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7748
Location: Göteborg
Post Re: Marshall blir svenskägt
Jag tillbeder närmast Marshall-förstärkare likt en fanatisk religiös. Det enda som skulle betyda något för mig personligen med att Marshall blir svenskägt är om tillgången på rör blir bättre och billigare i Sverige pga det. Många bojare instämmer i det tror jag. Men antagligen inte.

I övrigt betyder nog inte detta ett skit. Marshall är ett företag i mängden idag. Många märken få egentliga ägare.


30 Mar 2023, 17:11
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 399
Location: Mönsterås
Post Re: Marshall blir svenskägt
När man läser texten så är det mesta jag reagerar på är : Since my father and I created the original Marshall amp back in 1962,
När ska Marshall sluta med att påstå denna myt ?
Jim har aldrig konstuerat någon stärkare!!!!

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


30 Mar 2023, 17:49
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3706
Location: Hising Island
Post Re: Marshall blir svenskägt
Om jag fattar rätt så är det "Urbanears" som tar över och de verkar ha haft ägandet för "märket" Marshall för portabelt ljud ett tag. Rörförstärkeriet kommer nog inte påverkas nämnvärt med detta skulle jag tro.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


31 Mar 2023, 08:45
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14777
Location:
Post Re: Marshall blir svenskägt
På kort sikt tror jag inget ändras, men om det fortfarande kommer tillverkas i England om säg 5-10 år är väl oklart
om den engelska kopplingen och ägandet försvinner.
Vad gäller elektronrören så är det väl bara en tidsfråga innan dessa förbjuds att tillverkas.

Vad Zound industries är ute efter är ju såklart att kunna äga och använda varumärket helt fritt.
Alla övriga Marshallprodukter utom just förstärkarna tillverkas väl i Vietnam.

Finns såklart en anledningen till att familjen säljer företaget.

_________________



31 Mar 2023, 12:45
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Marshall blir svenskägt
Med Brexit i åtanke så gissar jag det inte dröjer särskilt länge innan tillverkningen försvinner från England.

Korkade britter...

_________________
Gud finns inte.


31 Mar 2023, 14:51
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14777
Location:
Post Re: Marshall blir svenskägt
Amp Healer II wrote:
När man läser texten så är det mesta jag reagerar på är : Since my father and I created the original Marshall amp back in 1962,
När ska Marshall sluta med att påstå denna myt ?
Jim har aldrig konstuerat någon stärkare!!!!

'created' betyder mer 'skapat' och man kan visst skapa en förstärkare eller något annat på idéstadiet utan att göra
själva designen eller konstruktionen själv.

_________________



31 Mar 2023, 16:46
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Marshall blir svenskägt
Mike Leaf wrote:
På kort sikt tror jag inget ändras, men om det fortfarande kommer tillverkas i England om säg 5-10 år är väl oklart
om den engelska kopplingen och ägandet försvinner.
Vad gäller elektronrören så är det väl bara en tidsfråga innan dessa förbjuds att tillverkas.

Vad Zound industries är ute efter är ju såklart att kunna äga och använda varumärket helt fritt.
Alla övriga Marshallprodukter utom just förstärkarna tillverkas väl i Vietnam.

Finns såklart en anledningen till att familjen säljer företaget.


Hade också hört det, inte minst av miljöskäl, men nu verkar en amerikansk tillverkare, Western Electric, köra igång produktion
i Georgia. Till betydligt högre priser än öststatsrör, men också med högre kvalitet. Så än verkar det inte vara riktigt slut med rörstärkare.

https://guitar.com/features/interviews/ ... ry-crisis/


31 Mar 2023, 19:18
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 236
Post Re: Marshall blir svenskägt
Här kommer en Jag mötte Lassie story.

När jag jobbade på musikaffär på slutet av 90talet bjöds en representant från dom flesta musikaffärer i sverige på en resa till Marshallfabriken av Englund musik. Då träffade vi Jim Marshall och festade till med honom på en kanalbåttur. Det var smått overkligt. :D


04 Apr 2023, 17:47
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7748
Location: Göteborg
Post Re: Marshall blir svenskägt
4trax wrote:
Här kommer en Jag mötte Lassie story.

När jag jobbade på musikaffär på slutet av 90talet bjöds en representant från dom flesta musikaffärer i sverige på en resa till Marshallfabriken av Englund musik. Då träffade vi Jim Marshall och festade till med honom på en kanalbåttur. Det var smått overkligt. :D


Fantastisk story. Från tiden det fortfarande fanns pengar i att kränga musikutrustning.


05 Apr 2023, 11:48
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2081
Location: Tjörn
Post Re: Marshall blir svenskägt
Här kan man se vad det kan bli av en story när det kommer i händerna på en uppspelt marknadsförare, misstänker att företaget spridit en pressrelease med fantasierna...

https://www.dagensps.se/weekend/klassiker/ikonen-marshall-har-blivit-svenskt/

"En av hemligheterna bakom märkets framgång var att Jim Marshall lyckades konstruera en förstärkare, the Number One, som återgav ljudet på det tunga och fylliga sätt som musikerna saknade hos bland annat konkurrenten Fender."

Onekligen visste herr Marshall vad folk ville ha, vilket inte alls är en oviktig detalj i det hela, lite som Steve Jobs och Apple.

_________________
/Lennart


10 Apr 2023, 15:14
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3244
Location: växjö
Post Re: Marshall blir svenskägt
Fast det var väl främst Pete Townsend som kom med iden att fylla scenen med högtalare, först blev det ju 8x12", för att efter protester från bandets bärhjälpare sågas ner till två stycken 4x12".
Men Townsend gillade aldrig förstärkarna utan gick snart över till Sound-City som sen landade på Hi-Watt.

_________________
pudas


10 Apr 2023, 19:46
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14777
Location:
Post Re: Marshall blir svenskägt
Custom Sam wrote:
Här kan man se vad det kan bli av en story när det kommer i händerna på en uppspelt marknadsförare, misstänker att företaget spridit en pressrelease med fantasierna...

https://www.dagensps.se/weekend/klassiker/ikonen-marshall-har-blivit-svenskt/

"En av hemligheterna bakom märkets framgång var att Jim Marshall lyckades konstruera en förstärkare, the Number One, som återgav ljudet på det tunga och fylliga sätt som musikerna saknade hos bland annat konkurrenten Fender."

Onekligen visste herr Marshall vad folk ville ha, vilket inte alls är en oviktig detalj i det hela, lite som Steve Jobs och Apple.


Jim Marshall sålde Fender förstärkare precis i början av 60-talet när importstoppet hävdes.

Det fanns gott om surplus-komponenter även i England och man tänkte att vi kan väl bygga en förstärkare själva.
Den första som Ken Bran byggde är i princip en kopia på en Fender Bassman, med några mindre skillnader.

Det första unika man konstruerade var den slutna 4x12 högtalaren och det var snarare den som gav det tyngre ljudet.

Jämförelsen med Apple är helt felaktig då Apple snarare visade och talade om för folk vad dom ville ha än tvärtom.

_________________



12 Apr 2023, 22:48
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.