View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:35



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Senses - gitarrer i en syntbaserad låt 
Author Message

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Senses - gitarrer i en syntbaserad låt
Jag har alltid lyssnat på mycket syntbaserad musik och allt startade med Jean Michel Jarre och har sedan fortsatt med Vangelis och liknande.

Jag är ju gitarrist i hjärt och själ men älskar att spela och programmera syntar och jag fick mitt först break i musikinstrumentbranschen som syntprogrammerar då jag en gång i tiden lärde mig Yamahas DX7 utan och innan.

Jag har alltid varit förvånad över hur lite gitarr som letat sig in i den genren så ibland skriver jag låtar där jag försöker hålla mig till synthgenrens stilart men ändå få med en del gitarrer.

Detta är en sådan låt.

https://soundcloud.com/mats-nermark/senses

/Mats N


18 Sep 2022, 11:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Senses - gitarrer i en syntbaserad låt
Me likes. Gott sound och lir. Inget fult här inte.

Får litet flashbacks och min skalle gästas av Michael Omartian, kanske en Jan Hammer bakom trumprogrammering och kanske t.o.m. Onaje Allan Gumbs hängandes över klaviaturen, bredvid Michael.
Vem som gömmer sig bakom basistens bas kan jag inte urskilja.
Gitarristen kan vara Ray Gomez, om någon minns denne något råare Jeff Beck-variant. Och minsann, anas inte i ett två takter brett hörn ett stänk av Lee Ritenour? Nä, det var nog bara en harmonivändning i de trakterna. Gitarrljudet är gott och liret är behärskat men ändå med en lätt rå kant.

Jag känner att det här är fin signaturmelodimusik för någon modern TV-deckare från USA:s sydvästra hörn.
En nisch att knö sig in i Mats?

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


18 Sep 2022, 13:33
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Senses - gitarrer i en syntbaserad låt
Jag gillar det och det låter (av ditt spel att döma) som om du själv gillar vad du gör.... 8)
Kul att du delar med dig.

(Marshall jag lyssnade på twang:et du producerat, låter också lite "snällt" i mina öron men fint jobb där.)


18 Sep 2022, 23:18
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Senses - gitarrer i en syntbaserad låt
Marshall wrote:
Me likes. Gott sound och lir. Inget fult här inte.

Får litet flashbacks och min skalle gästas av Michael Omartian, kanske en Jan Hammer bakom trumprogrammering och kanske t.o.m. Onaje Allan Gumbs hängandes över klaviaturen, bredvid Michael.
Vem som gömmer sig bakom basistens bas kan jag inte urskilja.
Gitarristen kan vara Ray Gomez, om någon minns denne något råare Jeff Beck-variant. Och minsann, anas inte i ett två takter brett hörn ett stänk av Lee Ritenour? Nä, det var nog bara en harmonivändning i de trakterna. Gitarrljudet är gott och liret är behärskat men ändå med en lätt rå kant.

Jag känner att det här är fin signaturmelodimusik för någon modern TV-deckare från USA:s sydvästra hörn.
En nisch att knö sig in i Mats?


Hejsan Marshall!

När du gör en analys måste jag säga att den är grundläggande. :D
Jag lyssnade mycket på Jan Hammer på den tiden han var som mest aktiv så den är inte förvånansvärd.
Vad som däremot förvånar mig är att jag ofta får referenser till Jeff Beck och honom har jag inte lyssnat mycket på alls. Rit är en solklar influens.

Jag försökte slå mig in på film och reklam-TV i mitten av 80-talet och det gick rätt bra en period men sen så kom livet emellan och det karriärspåret försvann. Skulle väldigt gärna ta upp det igen men alla kontakter där är borta.

/Mats N


19 Sep 2022, 10:44
Profile WWW

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Senses - gitarrer i en syntbaserad låt
zoork_1 wrote:
Jag gillar det och det låter (av ditt spel att döma) som om du själv gillar vad du gör.... 8)
Kul att du delar med dig.

(Marshall jag lyssnade på twang:et du producerat, låter också lite "snällt" i mina öron men fint jobb där.)


Yup, jag tycker det är grymt roligt att hålla på att skriva och spela in helt utan krav viket jag nu kan göra när jag har livslångt statligt konstnärsstöd (även kallat pension). ;)

Jag vill också höra twang från Marshall! Var kan jag lyssna på detta någonstans?

/Mats N


19 Sep 2022, 10:46
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Senses - gitarrer i en syntbaserad låt
Jag är väl inte precis någon twang meister, även om jag förstås vet hur man gör för att få till twang.
I det av zoork_1 refererade klippet är det inte jag spelar twanggitarren, i det bandet var det Johan Ek som var den flinke gitarristen. Tror inte jag finns representerad med twang på nätet.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


20 Sep 2022, 14:11
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Senses - gitarrer i en syntbaserad låt
Först och främst så måste jag säga att jag är enormt imponerad över någon som kan DX7:an utan och innan! Har du nån slags övermänskligt tålamod?? :shock:

Sen måste jag opponera mig mot benämningen "synth-pop" av det där! Progressive ambient electronic rock, skulle iaf jag säga. :) 8)

Måste också säga att jag tvärtom tycker att det påfallande ofta blandades gitarrer i elektronisk musik och synth mfl genrer, iallafall på 80-talet. Ta bara en genre som italo disco, som man inte tänker sig att det ska finnas några gitarrer i alls, där det påfallande ofta är ett gitarrsolo i stil med det på din låt.
Gitarrsolot var förövrigt den största behållningen av låten. Det var riktigt bra och smakfullt! (sorry.. :wink: )


20 Sep 2022, 17:45
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Senses - gitarrer i en syntbaserad låt
Trivsamt och välspelat! Bra!

_________________
/Lennart


20 Sep 2022, 21:49
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Senses - gitarrer i en syntbaserad låt
Vinyljunkie wrote:
Först och främst så måste jag säga att jag är enormt imponerad över någon som kan DX7:an utan och innan! Har du nån slags övermänskligt tålamod?? :shock:

Sen måste jag opponera mig mot benämningen "synth-pop" av det där! Progressive ambient electronic rock, skulle iaf jag säga. :) 8)

Måste också säga att jag tvärtom tycker att det påfallande ofta blandades gitarrer i elektronisk musik och synth mfl genrer, iallafall på 80-talet. Ta bara en genre som italo disco, som man inte tänker sig att det ska finnas några gitarrer i alls, där det påfallande ofta är ett gitarrsolo i stil med det på din låt.
Gitarrsolot var förövrigt den största behållningen av låten. Det var riktigt bra och smakfullt! (sorry.. :wink: )


Jag hade gott om tid när jag köpte min DX-7. Ensamstående och inga barn.
Sedan gillar jag din benämning på denna genre. :D

Visst fanns det många musikstilar där gitarrer och syntar samsades om frekvenserna men de artister jag tänker på var det inga eller mycket få gitarrer.

/Mats N


21 Sep 2022, 11:14
Profile WWW

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Senses - gitarrer i en syntbaserad låt
Custom Sam wrote:
Trivsamt och välspelat! Bra!


Tack för det!

/Mats N


21 Sep 2022, 11:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1892
Location: Västra Frölunda
Post Re: Senses - gitarrer i en syntbaserad låt
Jaha, Mats.
Detta var fanimej det fräkkaste från dig hittills ... i min bok.

Luktar lite Hammer, ja. Men oxå annat från sent -70. Caldera, Mezzoforte mm.
Rikktitt bra !!!

No "Wet cotton", here.
8) 8) 8) 8)

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


23 Sep 2022, 21:35
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Senses - gitarrer i en syntbaserad låt
crybaby wrote:
Jaha, Mats.
Detta var fanimej det fräkkaste från dig hittills ... i min bok.

Luktar lite Hammer, ja. Men oxå annat från sent -70. Caldera, Mezzoforte mm.
Rikktitt bra !!!

No "Wet cotton", here.
8) 8) 8) 8)


Hej Lars,

Ha, ha! Wet Cotton la jag ut på Planket 2005 så om du kommer ihåg den så måste den varit besynnerligt dålig.
Då var det ju extra roligt att du gillade den här! Frågan är om du kommer ihåg denna om 12 år.

Jag inser mer och mer hur mycket jag inspirerats av Mezzoforte. Jag har bara haft en LP med Calder och den sålde jag till Guran för några år sedan med resent av mina vinyler från den tider.

Må väl min vän!

/Mats N


23 Sep 2022, 22:34
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.