View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 10:40



Reply to topic  [ 16 posts ] 
Ibanez som stämmer om sig lätt. Varför och hur åtgärda? 
Author Message

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Ibanez som stämmer om sig lätt. Varför och hur åtgärda?
Har två Ibanezer kvar i min ägo. Den ena är en RG770 från början av 90-talet. Helt fantastisk gitarr, Blå och ovanlig. Tunn lättspelad lönnhals som typ aldrig stämmer om sig när man spelar och divebombar. Och man kan plocka den typ 2 år senare och den fortfarande håller stämningen.

Sen har jag en JEM555 från 2005. Ingen värsting eller från något fördelaktigt år, Korea-tillverkad, även om den kostade ca 16.000:- ny när det begav sig. Den låter grymt tillsammans med Bareknuckle Nailbombs-mickarna jag stoppade i för många år sedan. Den årgången har JEM-hals till skillnad mot senare år. Dvs en lite tjockare hals än Wizard-halsarna. Lite annorlunda, men jag gillar den ändå, väldigt precis att spela på, på något vis. Sen har den inte det första kassa stallet Lo TRS II, utan det på pappret mkt bättre Edge Pro II-stallet.
Så långt allt väl men... Den håller inte stämningen! Drar man lite i svajarmen så ballar det ur. Har ägt gitarren i typ 15 år, men spelar typ aldrig på den pga den har svårt att hålla stämningen. Vilket är synd, då den både är bra att spela på annars, samt låter bra (mkt bättre än original Evo-mickarna.)

Vad kan vara fel? Och den kanske viktigare frågan, hur kan jag lösa det så den blir spelbar?
Har haft den tidigare inlämnad på justering/intonering osv, men är osäker på om dom kikade på något annat än det.
Det känns som det troligen är något med själva stallet? Några delar man kan prova att fixa med eller byta ut, eller ska man försöka sätta i ett bättre stall, som kan tänkas passa gitarren/modellen?


25 Aug 2022, 20:35
Profile

Joined: 19 Apr 2015, 15:07
Posts: 171
Post Re: Ibanez som stämmer om sig lätt. Varför och hur åtgärda?
Av din beskrivning att döma så stämmer den ur sig varje gång du använder svajarmen och låst fast strängarna korrekt. Det kan tyda på att spåren i stolparna blivit nötta eller att knivarna blivit runda. Spåren i stolparna kan också vara för tajta för knivarna och då fastnar den i olika lägen efter svajning. Utgår ifrån att gitarren har skruvad hals och ifall inte skruvarna är ordentligt åtdragna så kan halsen sätta sig i olika lägen efter svajning. Inte särskilt troligt dock. Testa med att montera på ett annat svaj och byt stolparna så borde det ordna sig.
Edit:
Kontrollera även så att fjädrarna löper fritt utan att fastna i nåt och kolla även klon, som fjädrarna sitter i, så att den inte rör på sig under svajning.


26 Aug 2022, 09:24
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Ibanez som stämmer om sig lätt. Varför och hur åtgärda?
Edge Pro II är markant bättre än TRS (som är helt värdelöst).
Ett Edge Pro II som inte är slitet borde hålla stämningen bra.

Kolla dessa saker.
Att knivar och stolpar inte har grader på sig (punkter det kan bli hängande i). Känn med nageln, man märker direkt om det är något som tar emot.

Att översadeln verkligen sitter fast som den skall. De lossnar gärna över tid när träet krymper de första åren.

Om inte det hjälper så ta loss halsen och kolla att det inte är färg i halsfickan som gör att halsen inte kan röra sig utan att "fastna".
Den skall alltså bara ligga tight an mot kroppen neråt i halsfickan, inte i sidled av att det är färgrester kvar.
När man svajar rör sig halsen lite och är den klämd kommer den inte tillbaka som den skall.
Svårt att förklara i text. Enkelt uttryckt, skrapa bort alla färgrester i halsfickan (sidor och neråt).
Speciellt på sidorna i halsfickan (är ofta en färguppbyggnad högst upp på var sida).
Fila neråt (mot halsfickans botten) så du inte chippar lacken (vilket man lätt gör om man drar filen uppåt).
Jag tror att det är problemet du har.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


26 Aug 2022, 10:31
Profile WWW

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Ibanez som stämmer om sig lätt. Varför och hur åtgärda?
Grymma tips! Stort tack, jag skall försöka kolla de jag kan.
Återkommer med resultat.


27 Aug 2022, 09:10
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Ibanez som stämmer om sig lätt. Varför och hur åtgärda?
Okej...
Började med det enklaste, att dra åt skruvarna på översadeln, De satt vare sig lösa eller hårt, så jag drog åt dom. Gitarren verkar hålla stämningen ok, tills man divebombar. Upptäcker nu att när man divebombar så stämmer den ur sig, men drar man tillbaka svajet lite snabbt eller helt enkelt släpper det brutalt från dive-positionen så verkar man kunna komma tillbaka till position där det åter är i stämning. Upptäcker sen att det verkar vara likadant åt andra hållet, drar man det rejält bakåt så hamnar det oftast inte i stämnings-positionen utan man får då dra lite åt andra hållet.
Använder man svajarmen lite som vibrato så verkar det funka okej, utan det är när man ändrar dess position som det verkar inte hitta tillbaka igen.

Jag tänker jag frågar er experter innan jag skruvar isär gitarren helt och hållet om detta ger några ytterligare ledtrådar?
Jag kill-gissar att problemet sitter vid stolparna/gafflarna/fjädrarna, snarare än halsfickan?


27 Aug 2022, 10:00
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Ibanez som stämmer om sig lätt. Varför och hur åtgärda?
Donatello wrote:
Jag kill-gissar att problemet sitter vid stolparna/gafflarna/fjädrarna, snarare än halsfickan?

Symptomen du beskriver är 'de klassiska' -för slitna klykor (i stolparna) och egg (i stallet). Någon har skruvat/justerat stränghöjd i stallets stallstolpar -med sträng + fjäder drag på. Tyvärr väldigt vanligt misstag.
Att åtgärda felet kräver:

-Nya stolpar; alt: omslipning av stolpar. (När det inte är äldre special stolpar: Är det billigare att köpa nya.)
-Omslipning av 'kniv' eggen på stallet; alt nya egg.

Vill du byta till det bästa möjliga stallet -som passar rakt av i gitarren; skall du försöka hitta ett äldre EDGE Pro -stall. Stallet ser utåt sätt i princip likadant ut som ditt EDGE Pro II -med skillnaderna ;där man stoppar in svajarmen + stränganliggningen i stallsadlarna.) Dessa stall är lite knivigare att hitta på beggat marknaden idag. (Skulle du hitta ett: Undersök eggen NOGA -innan du köper det.)
Det andra alternativet är att handla ett Low Pro EDGE -stall; som finns tillgängligt nytt idag. Det krävs inga stora om fräs modifieringar i gitarrens kropp -för att få ett EDGE Low Pro att passa.


/ Jonken


28 Aug 2022, 10:08
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Ibanez som stämmer om sig lätt. Varför och hur åtgärda?
Lite bilder kommer här:

1. Den ena "kniv-eggen" Ser bra ut, den andra ser ut att ha ett hack i sig.
2. Stolparna. Ja här är det svårare för en annan och veta hur det ska se ut. Noterar dock att den ena stolpen (som sitter där den bra knivs-eggen sitter dvs där svajarmen är) ser ut att vara mer sliten än den andra?


Attachments:
Edge_Pro_II_03.jpg
Edge_Pro_II_03.jpg [ 178.8 KiB | Viewed 1717 times ]
Edge_Pro_II_02.jpg
Edge_Pro_II_02.jpg [ 178.84 KiB | Viewed 1717 times ]
Edge_Pro_II_01.jpg
Edge_Pro_II_01.jpg [ 162.38 KiB | Viewed 1717 times ]
28 Aug 2022, 15:11
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Ibanez som stämmer om sig lätt. Varför och hur åtgärda?
Kan ingenting om ämnet men måste bara kapa tråden och fråga någon mer bildad. Varför är den vänstra kniven välvd och den högra spikrak?

_________________
Johan Hansson


28 Aug 2022, 21:43
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Ibanez som stämmer om sig lätt. Varför och hur åtgärda?
Tubis wrote:
Kan ingenting om ämnet men måste bara kapa tråden och fråga någon mer bildad. Varför är den vänstra kniven välvd och den högra spikrak?


Misstänker att det är tänkt att svajet ska centrera på stolpen med välvd kant, och med rak kant på den andra så är det inte lika petigt med att den andra stolpen är exakt placerad, jämfört med om båda knivarna varit välvda.

De där stolparna ser inte så roliga ut...

Magnus eller Jonken kommer snart med mer instruktioner! :)

_________________
/Lennart


28 Aug 2022, 22:20
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Ibanez som stämmer om sig lätt. Varför och hur åtgärda?
Donatello wrote:
Lite bilder kommer här:

1. Den ena "kniv-eggen" Ser bra ut, den andra ser ut att ha ett hack i sig.
2. Stolparna. Ja här är det svårare för en annan och veta hur det ska se ut. Noterar dock att den ena stolpen (som sitter där den bra knivs-eggen sitter dvs där svajarmen är) ser ut att vara mer sliten än den andra?


Det där ser verkligen ut att vara problemet.
Byt ut dem till nya, är mitt tips.
Gärna till ett stall ett steg upp.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


29 Aug 2022, 12:19
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Ibanez som stämmer om sig lätt. Varför och hur åtgärda?
Custom Sam wrote:
Tubis wrote:
Kan ingenting om ämnet men måste bara kapa tråden och fråga någon mer bildad. Varför är den vänstra kniven välvd och den högra spikrak?


Misstänker att det är tänkt att svajet ska centrera på stolpen med välvd kant, och med rak kant på den andra så är det inte lika petigt med att den andra stolpen är exakt placerad, jämfört med om båda knivarna varit välvda.

De där stolparna ser inte så roliga ut...

Magnus eller Jonken kommer snart med mer instruktioner! :)


Ungefär så.
Den rundade håller det på plats och den raka "följer med" utan att bråka.
Funkar generellt klart bättre än två rundade.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


29 Aug 2022, 12:21
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Ibanez som stämmer om sig lätt. Varför och hur åtgärda?
Jag misstänker att du har dubbla problem där. Du har en mycket lägre justerad stolphöjd på diskantsidan -jämfört med bas sidan. Jag vet inte ifall du svajjar mycket med svajjet när du spelar. Men det ser onekligen ut som att stallet tar emot/bottnar för tidigt mot kant av hyllan där stall stolparna sitter -vid större pitch på armen. Resultatet om detta (vid hårdare pådrag) -är ofta att stalleggen tvingas upp ur stall skruvens klyka. Något som troligen har hänt på din gitarr. Träet i kroppen vid diskantstolpen har ju till och med spruckit pga detta.

För att erhålla korrekt 'clearance' för stall funktion; måste hyllan (under pad skyddet vid stolparna) fräsas ner. Detta för att förhindra att framsidan av stallet tar emot hyllan vid dive -samt att bak sidan av stallet tar emot hyllan vid up pitch -funktion vid svajning.
Eftersom detta är en gitarr kropp byggd av ett mjukare träslag; är det stor risk att kroppen har komprimerat lite i vårat nordiska klimat. Om den har komprimerat; inne bär att stolparna har förflyttats närmare varandra. Kontrollmät och verifiera därför C-C avståndet mellan stolparna -så att detta mått överensstämmer mot svajjet du skall ha monterat på gitarren. Är måttet 'off' -måste hålen pluggas och borras om. Beronde på vilka stolpar/stall du väljer -kan hålbilden/tjockleken på borren variera. (Bra att göra allt detta innan man fräser ner hyllan.) Rekommenderar ett proffs för detta jobb.

Kan inte understryka nog vikten av att välja ett BETYDLIGT BÄTTRE stall till gitarren -om du vill ha fungerande funktion och ton i gitarren i framtiden.


/ Jonken


29 Aug 2022, 14:21
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Ibanez som stämmer om sig lätt. Varför och hur åtgärda?
Stort tack för alla inputs!

Haha... det blev dyrt detta märker jag. Men än dyrare att ha en gitarr som man inte spelar på tänker jag.

Så nya stolpar och nytt stall summerar jag det?

Ett Low Pro EDGE är det alltså som gäller? (samt då lämna in till proffs för montering och diverse fräsning osv.)


Hmmm... eller kan man snål-prova att byta bara stolparna och göra en bättre/jämnare justering av stränghöjden?


29 Aug 2022, 18:07
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Ibanez som stämmer om sig lätt. Varför och hur åtgärda?
Donatello wrote:
Stort tack för alla inputs!

Haha... det blev dyrt detta märker jag. Men än dyrare att ha en gitarr som man inte spelar på tänker jag.

Så nya stolpar och nytt stall summerar jag det?

Ett Low Pro EDGE är det alltså som gäller? (samt då lämna in till proffs för montering och diverse fräsning osv.)


Hmmm... eller kan man snål-prova att byta bara stolparna och göra en bättre/jämnare justering av stränghöjden?


Jag tror jag har lite stall liggande, återkommer.

/magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


29 Aug 2022, 18:29
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Ibanez som stämmer om sig lätt. Varför och hur åtgärda?
Donatello wrote:
Stort tack för alla inputs!

Haha... det blev dyrt detta märker jag. Men än dyrare att ha en gitarr som man inte spelar på tänker jag.

Så nya stolpar och nytt stall summerar jag det?

Ett Low Pro EDGE är det alltså som gäller? (samt då lämna in till proffs för montering och diverse fräsning osv.)


Hmmm... eller kan man snål-prova att byta bara stolparna och göra en bättre/jämnare justering av stränghöjden?

tyvärr; ja.
Visst kan du byta stolparna -och justera upp stränghöjden -för att få mer 'luft' mellan hyllan och stallet. Men ändå kvarstår faktumet; att eggen på stallet är ganska körda på ena sidan. (Vilket gör att det ändå inte kommer att hålla stämningen.)
Funderar du på att köra snål varianten: Släng svajarmen och blocka stallet helt. Detta kan du göra utan att köpa några nya delar. (Spelar inte heller någon roll ifall du justerar stränghöjden med sträng och fjäderdrag på -eftersom stallet och stolparna är ju ändå körda.)
Däremot rekommenderar jag dig att laga sprickan i hyllan iaf.


/ Jonken


29 Aug 2022, 20:36
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Ibanez som stämmer om sig lätt. Varför och hur åtgärda?
Donatello wrote:
Ett Low Pro EDGE är det alltså som gäller? (samt då lämna in till proffs för montering och diverse fräsning osv.)

Ett Low Pro EDGE är endast ett kvalla stall -som finns tillgängligt nytt för dig.
Prisidé hos tysken: https://www.thomann.de/se/ibanez_low_edge_pro_cosmo_black.htm
https://www.thomann.de/se/ibanez_low_edge_pro_black.htm

Notera; att detta är ett helt komplett EDGE trem -system; UTAN översadel. Ankrarna (det som skall borras för) har följande mått: Längd: 25 mm, bredd (borr):11 mm -och jängn för själva stallstolpen är M8. Inne i den stolpe finns ytterligare en liten lås skruv. (Samtliga verktyg/nycklar följer med stallet.) I mjukare träslag; är det smart att använda lim -innan man knackar ner/monterar stolparna i kroppen.

Det är OTROLIGT VIKTIGT att dubbel kolla gitarrens centerlinje INNAN -man börjar mäta för stallets korrekta position. Notera: Ingen fräsning eller borrning innan centerlinjen stämmer! Detta gör man i halsfickan. Man avlägsnar eventuella lackrester i väggarna tills center linjen stämmer. (Precis som MO nämnde i ett tidigare inlägg.)

Om du tittar på bilderna på svajjet; ser du ganska direkt hur räta de främre kanterna är på svajet. Jämför du detta mot de betydligt rundare kanterna på din kammare + pleka; förstår du direkt att fräsning kommer att behövas framtill i kropp + pleka. Kan eventuellt hända (är ej säker) att behövs fräsputsas lite baktill i någon kant också. Ett smart sätt att dra ner på kostnaderna efter fräsjobbet (i detta fall); är att stryka de bara träytorna med superlim + en vit lackpenna; istället för att lacka på burk. Något man kan göra själv -och sparar tid och pengar. (Att täcka av alla bara träytor är viktigt -för att förhindra komprimering.)

Din nuvarande (fullt fungerande) översadel; är också av sämre metall kvalitet. Den fungerar; men är tonalt inte riktigt vad man kanske hoppas på. Detta både på gott och ont. Ibanez/EDGE lösningar på översadel shimning; lämnar tyvärr en hel del mer att önska när det gäller tonal respons. Man använder sig av tunna halvshims; som stackas ovan på varandra ungefär som lego. Detta erbjuder visserligen möjligheten till perfekt sträng höjd mot brädans F-band; men tonalt låter det ju kalle Anka. Vill man ha optimal ton och funktion; måste man tänka mer 'custom' och 'out-side-the-box' här. Vad jag försöker att säga här är följande: Din nuvarande översadel må inte vara den bästa; men utan shims -och med god kontakt mot hyllan: Ger ändå en bättre klang -jämfört med de bättre grejerna shimmade. Men det är ju klart: De bättre grejerna o shimmade ger ju den bästa funktionen som idag finns ur ett låsbart svajsystem. Detta är också ett Proffs tech jobb. Samma sak med stämskruvarna: Även den mjukare/sämre metallen i dessa påverkar klangen -trots att funktionen finns där. (Men detta blir en annan historia.)

Det är ungefär i detta läge man verkligen börjar fundera på vad som egentligen ingår i hårdvara -väg i en lite bättre Ibanez gitarr: Det är riktig: EDGE -med EDGE nöt + bättre (inte dock det bästa) GOTOH stämskruvar.


/ Jonken


31 Aug 2022, 12:22
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.