View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:08



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Installera split för humbucker 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 210
Post Installera split för humbucker
Installerat en CTS split som tonkontroll för att kunna splitta humbucker till single coil men med SBS (skit bakom spakarna) så blir det brum både i humbucker läge och single coil. Den splittar men det är brum i båda lägen. Fattar inte. Dum som man är köpte en cts switch men alla ritningar är med vanlig DPDT switch så jag har fått lista ut vad som är vad men det är kanske där det strular. Hjälp!!
För enkelhetens skull så har jag enbart ritat upp för stallmicken men det ska även splittas i halsläget.

Nån kanske har en ritning för HSH med cts pot som tonkontroll? Vore grymt!!

Potens exakta beskrivning ”CTS Push-pull Pot, DPDT A500K splines (CTS-PP-A500)”

https://www.flickr.com/photos/100279351@N04/52265738557/in/dateposted-public/

Hur laddar man upp ett foto?


06 Aug 2022, 12:07
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Installera split för humbucker
Är mickarrna splittbara med 4 trådar per mick?


06 Aug 2022, 15:34
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: Installera split för humbucker
Jordfel? Jag har egentligen inte provat. Om du har en vanlig DPDT hade jag nog testat en sådan.

Fralin jordar enbart pol 1, ej via pol 3 enligt nedan. Då du har något fel går det att testa.

https://www.fralinpickups.com/2021/01/2 ... humbucker/

Edit: Toneriders schema. Kanske är det samma för alla Tonrider PU.

https://tonerider.com/pickup-wiring-colour-codes/


06 Aug 2022, 15:37
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Installera split för humbucker
Det behöver inte vara fyra ledare, det viktiga är att hitta "skarven" mellan spolarna och jorda den.

Nu har du fyra trådar, så i ditt fall är det svart/grön som ska jordas, vilket ser ut att vara det du tänkt i schemat.

Hur din pott är kopplad vet jag inte, men testa med en multimeter i Ohm-läge så ser du vilka lödpunkter som kopplas ihop i de två lägena. Använd sedan två av de som kopplas ihop i önskat potläge för att jorda första spolen.

Vad gäller brummet ser det ut som att du har flera vägar till jord, från punkt tre och från potchassit. Koppla om så att punkt tre jordar i pottchassit, kan vara en chansning. Det är visserligen passiv elektronik här, så det ska normalt inte vara lika känsligt för jordloopar, men testa. Det ser lite knepigt ut med de andra jordvägarna också, se till att det är EN väg till jord.

Hoppas det kan hjälpa. :)

_________________
/Lennart


06 Aug 2022, 16:14
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 210
Post Re: Installera split för humbucker
Tack för era svar! :D

För att svara första inlägget:
Ja, de har 4 ledare.

Andra inlägget:
Svinbra sidan med color codes för olika tillverkare. Redan här ser jag ett fel jag gjort eller rättare sagt jag gjorde som YT sa till mig att göra. :lol:

Inlägg 3:
Det du säger att svart och grön ska jordas och med referens i color code schemat så hoppas jag att lösningen är nära. Jordade vit och shield. :x Tack!!!!

Tar fram min bittra fiende ”lödkolven” och testar!

/Hasse


06 Aug 2022, 17:34
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 210
Post Re: Installera split för humbucker
Klockrent, nu funkar det! Det var svart och vit som skulle sitta ihop in i C2, grönt + shield till jord och röd till lägesswitchen!

Tack för hjälpen!!!!


06 Aug 2022, 18:25
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: Installera split för humbucker
Bra uppföljning där du förklarar hur det ska kopplas för att fungera enligt dina önskemål.

4trax wrote:
Klockrent, nu funkar det! Det var svart och vit som skulle sitta ihop in i C2, grönt + shield till jord och röd till lägesswitchen!

Tack för hjälpen!!!!


07 Aug 2022, 14:04
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Installera split för humbucker
Om du inte är nöjd med ljudet, det blir kanske lite tunt, så kan du göra en Partial split. Dvs du sätter ett motstånd mellan kopplingspunkten mellan spolarna, (grön/svart i ditt fall) och omkopplaren, så att inte hela den bortkopplade spolen kopplas bort. Typ 1,1 kOhm för stallmik och 2,1 kOhm för halsmiken på ett ungefär.

Används tydligen av PRS, och någon klok Bojare lade upp denna infon för ett par år sedan. Jag har gjort detta på min huvudgitarr, väldigt bra i mitt tycke.

_________________
/Lennart


21 Aug 2022, 11:41
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.