View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:15



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Tonkontroller och kondingar därtill 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Tonkontroller och kondingar därtill
Vad är forumets tankar om värden på själva poten och kondingen, när det gäller tonkontroller, och vad gäller kondingen typen?
Har i många år, dock inte oavbrutet, testat lite olika alternativ.
"Standard" är ju 47nF på Fender och 22nF på Gibson, potar 250KA resp 500KA eller B (Gibson).

I båda dessa fallen tycker jag att kondingen har för högt värde, totalt nedskruvad tonkontroll ger väldigt mörk, och usel, ton. Ja utom i ett fall: när man vill ha s k woman-tone från fuzzar.
Mycket bättre, gäller både SC och HB, tycker jag kondingar 10-15 nF funkar. Går man lägre i värde blir det lite för mycket "cocked wah", i o f s användbart.
Jag tycker att kondingens värde är mycket mer betydelsefullt än vad den är gjord av. Billiga keramiska kondingar funkar utmärkt, deras nackdel är ju att värdet kan variera en hel del från det märkta värdet.
Trots att jag testat många ganska dyra alternativ har jag svårt höra skillnader mellan t ex en PIO och en keramisk, men jag kan ha fel där...

Poten som tonkontroll; där tycker jag 250KA funkar bäst, både till HB och SC. Men det ska vara en pot av hög kvalitet, bra "tapering" s a s.
Då får man jämnast "spel", dvs allt kommer inte på slutet.
Störs man av att en 250K pot stjäl diskant kan man göra om den till en no-load.


20 Jun 2022, 16:47
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Tonkontroller och kondingar därtill
Som erfarenhetsutbyte kan jag berätta att jag tidigare hade 1MOhm på en av mina humbucker-gitarrer för ytterligare klarhet så att säga. Ett hemmabygge jag hade med i en tråd för något halvår sedan.

För några år sedan satte jag dit 500kOhm eftersom det blev för vasst helt enkelt. Och det var inte så konstigt, en massa mässing och väldigt stabilt bygge i valnöt och ebenholz.

Däremot har jag en Ibanez RG505, dvs basswoodkroopp, som kanske hade fått lite mer definition av 1MOhm-pottar...

En Les P som kan vara litet bumlig kan må bra av 1MOhm-pottar, och det gäller ju både ton och volym.

Mät upp pottarna så att den med högst motstånd hamnar på tonkontrollen, annars kan det ge resultatet att man i realiteten har tonkontrollen neddragen.

_________________
/Lennart


20 Jun 2022, 21:04
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Tonkontroller och kondingar därtill
Vill du få ut mer 'pot värde -sound' ur tonpotar; kan du testa koppla om dessa till 50's wiring:

-Mittenluggen till pothöljet.
-Kondingen från tonpotens kantlugg > till signal på volym poten (LP) -eller rätt switch tåt (Strata).

Givetvis -och som alltid; med korrekt jord länkade pothöljen i elen (ifall sådana saknas).
Hur du väljer att koppla/köra volympoten -är fortfarande helt valfritt.
För att göra denna mod på en Strata kräver två kondigar. En till/för varje tonpot. Vilket innebär att du kan köra två olika kondings värden till mittmick och halsmick. Detta kan givetvis även kopplas 'modern':

-Kondingen från tonpotens mittlugg > till signal på volym poten (LP) -eller switch tåten (Strata).
-Kantluggen till pothöljet.


/ Jonken


25 Jun 2022, 11:40
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bo Wilson and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.