View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:43



Reply to topic  [ 25 posts ] 
Trög dragstångsmutter 
Author Message

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Trög dragstångsmutter
Jag har en svårjusterad dragstång i en strata (Squier Classic Vibe 60’s, drygt 10 år gammal). Muttern (vid översadeln) är mkt kärv i båda riktningarna, och så har det varit de senaste tio åren, förmodligen fr o m gitarrens födelse (jag köpte den begagnad för tio år sedan). Har hittills kunnat göra mindre justeringar, men jag måste vrida med stor kraft och det känns varje gång som om jag riskerar att dra sönder sexkantsgreppet (5 mm) i muttern. Tror dock att själva justeringen har funkat när muttern väl har kunnat vridas. Det känns inte bra och jag skulle hemskt gärna vilja lösa problemet. Vet inte exakt var det sitter men har börjat misstänka att det kan vara för trångt för muttern, kanske p g a att den (ihåliga) pluggen som man monterat utanför muttern (den som man sticker in insexnyckeln genom) tryckts in för långt när den limmades fast. Antar att pluggens färg har valts för att efterlikna trä men misstänker att den är gjord av ngn sorts plast.

Gissar att det här problemet inte är jätteovanligt och hoppas på att ni erfarna gitarrmekare kan hjälpa mig med en lösning. Vad brukar orsaka dessa symtom? Antar att det skulle vara bra att byta dragstångsmuttern. Hur? Kan man lossa pluggen som sitter utanför muttern? Hur? Med värme? Eller måste man borra/fila bort den? Finns några andra trix? Värme/kyla? Fysiskt våld av ngt slag (läste någonstans om att ”knäcka till” halsen med våld via händerna)?

Jag är mkt tacksam för tips, synpunkter och bra idéer.


01 May 2022, 15:44
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 02 Dec 2010, 21:13
Posts: 174
Location:
Post Re: Trög dragstångsmutter
Hur ser det ut när du kikar ner i hålet? Täcker trä-pluggen över delar av muttern? Utan att ha synat en classic vibe på nära håll mer än bilder på nätet, gissar jag på enkelverkande dragstång och att träpluggen är för syns skull utan funktion, och muttern borde normalt gå att ta lös utan att ta bort pluggen. (till skillnad från de Fender US som har dubbelverkande dragstång, där pluggen verkar som mothåll.)

på en del gitarrer jag har haft har muttern varit kärv även när man släpper på den, i alla fall initialt om dragstången varit hårt åtdragen.

Kanhända muttern redan från fabrik dragits skevt på gängen? det skulle i så fall kunna förklara varför muttern går väldigt kärvt åt bägge håll.

Har sett en gitarr reparatör på youtube som använde värme för att ta loss träpluggen (av valnöt tror jag) på en Fender US Strata. Han ersatte sedan pluggen med en ny.


02 May 2022, 12:57
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Trög dragstångsmutter
Diametern på pluggens hål (ca 7 mm) är bara marginellt större än vad en 5 mm insexnyckel kräver (knappt 6 mm), och muttern har större ytterdiameter än hålet i pluggen. Det går alltså inte att skruva ut muttern genom hålet. Så ja, pluggen täcker mutterns perifera delar. Tycker det också ser ut som om pluggen ligger dikt an mot muttern (dvs inget mellanrum mellan dom) och det är där jag misstänker att det kärvar (men är inte alls säker på det). Jag har nog alltid förutsatt att dragstången är enkelverkande och att pluggen bara är en dekoration (men vet ju inte säkert). Skulle vara intressant att se vad som händer om pluggen kunde tas ut.

Har också sett delar av Youtube-klipp där man använt värme (även fil) för att få bort pluggen. Känns som värme är det "hetaste" tipset för närvarande. Jag känner mig dock inte alls säker på hur värmen ska överföras till pluggen utan att orsaka skador eller hur mkt värme som behövs.

Finns det ngn anledning att tro att en "professionell" gitarrtekniker kan lösa det här (bättre än en någorlunda händig amatör som surfat på Youtube)? Antar att inte dom heller sitter på någon mirakelkur, eller ...?


02 May 2022, 15:02
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 02 Dec 2010, 21:13
Posts: 174
Location:
Post Re: Trög dragstångsmutter
Kom på att jag har en WD hals till strata liggandes, och den har också en dekorationsplugg med vad det ser ut som mindre diameter på hålet än muttern. Så där har man ett problem om skulle behöva byta ut muttern. Däremot är det på den ett ganska stort avstånd (7-8 mm) mellan pluggbotten och muttern.

Jag har tyvärr inga underbyggda tips, men lödkolv som värmekälla kanske funkar? men kanske inte på plast?
Annars kill-gissar jag på en Dremel med cylindriskt rasp-stift till en början, och nåt smalt och vasst verktyg för det sista?


02 May 2022, 16:49
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Trög dragstångsmutter
5-56 och värme.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


03 May 2022, 17:21
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Trög dragstångsmutter
Har inget specifikt svar på frågan, jag har aldrig haft problem med dragstänger, trotts att några gitarrer jag haft har behövts justeras varje sommar-vinter.
Men frågan intresserade mig så jag gågglade i ämnet och fann detta intressanta scenario:
https://www.stewmac.com/video-and-ideas ... -solution/

_________________
pudas


04 May 2022, 20:36
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Trög dragstångsmutter
Fenders bi-flex stångar; är ju inte direkt de smartaste konstruktionerna som gjorts. Det som hänt i din gitarr är en en effekt av trä komprimering. Man kan säga att träväggarna runt dragstångsmuttern nyper fast + snevrider den -sett till dragstångens jängor. Risken är stor att dragstången snappar helt av -om du fortsätter att tvångs vrida på den samma. (Inte pga att väggarna i hålet nyper själva bulten; utan för att väggarna sne drar bulten mot jängorna i dragstången.)

Här är fenoménet deluxe:https://www.youtube.com/watch?v=jNb-HUCjOcA

En klassisk bullet T/R -bult är smalare. Ett smart fix -för att lösa problemet. Dock måste mahoganypluggen ur för detta.
Kör inte extrem värme (som jag läste i nått inlägg här). Så mycket värme som behövs för att bränna till väggarna i T/R -hålet; medför att Ex lim som håller bräda -eller skunkstripe släpper före.



/ Jonken


05 May 2022, 13:54
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Trög dragstångsmutter
Tack för input och tips.

Kincaid:
Ja, värme medelst lödkolv känns som första alternativet. Frågan är hur värmeöverföringen ska ske. Rasp och fil känns som andrahandsalternativet.

Amp Healer:
Har du praktiserat 5-56 och värme? Antar att du avser att smörja själva gängan? I det här fallet kommer jag inte åt den tyvärr. Pluggen och muttern (har inte genomgående hål) sitter i vägen. Har dock provat att spruta in lite smörjmedel "på måfå", men utan resultat tyvärr. Har du tips på hur värmen ska tillföras?

Pudas:
Hade varit trevligt om mitt problem var lika "lättlöst" Stew Mac's, men jag måste ju först få ut träpluggen (eller kanske fake-trä), vilket känns besvärligt.

Jonken:
Din förklaring känns rimlig och låter ungefär som hur jag själv intuitivt känt på mig att det borde förhålla sig. Videon har jag sett, och den skrämmer mig lite. Hoppas på att värme ska lösa problemet, men är osäker på hur den ska appliceras och hur mkt värme som ska tillföras. Tack för varningen för överhettning. Känns som om det vore bäst att tillföra värmen (fr lödkolv) till träpluggen, indirekt via ngt annat material som stoppas in i pluggens hål, men hur?

Utgår från att min dragstång har metrisk gänga (M6?). Kan man räkna med att det finns "Bullets" med sådan gänga? Men, som sagt, först måste både plugg och mutter ut. Det är där kruxet sitter.


05 May 2022, 16:56
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Trög dragstångsmutter
beneri wrote:
Jonken:
Din förklaring känns rimlig och låter ungefär som hur jag själv intuitivt känt på mig att det borde förhålla sig. Videon har jag sett, och den skrämmer mig lite. Hoppas på att värme ska lösa problemet, men är osäker på hur den ska appliceras och hur mkt värme som ska tillföras. Tack för varningen för överhettning. Känns som om det vore bäst att tillföra värmen (fr lödkolv) till träpluggen, indirekt via ngt annat material som stoppas in i pluggens hål, men hur?

Utgår från att min dragstång har metrisk gänga (M6?). Kan man räkna med att det finns "Bullets" med sådan gänga? Men, som sagt, först måste både plugg och mutter ut. Det är där kruxet sitter.

På en Squire kan det röra sig om M5 -alt tum jänga. Som jag sa: Det troliga är att om du kör värme -alternativet; kommer detta sluta i 'knas'. Det ENDA sättet att lösa det här med värme; är ju att värma upp bulten så mycket: Att denna skall 'bränna ur' (scorcha) väggarna bulten är klämd mot. Detta innebär i så fall en lödkolv modell 'ultra-het' -som du skall hålla mot själva bulten LÄNGE. Du kommer att elda/bränna upp T/R pluggen bara för att nå in med tippen på lödkolven. Jag rekommenderar dig verkligen att tänka om här...


/ Jonken


06 May 2022, 12:31
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Trög dragstångsmutter
beneri wrote:
Tack för input och tips.

Kincaid:
Ja, värme medelst lödkolv känns som första alternativet. Frågan är hur värmeöverföringen ska ske. Rasp och fil känns som andrahandsalternativet.

Amp Healer:
Har du praktiserat 5-56 och värme? Antar att du avser att smörja själva gängan? I det här fallet kommer jag inte åt den tyvärr. Pluggen och muttern (har inte genomgående hål) sitter i vägen. Har dock provat att spruta in lite smörjmedel "på måfå", men utan resultat tyvärr. Har du tips på hur värmen ska tillföras?


Jonken:
Din förklaring känns rimlig och låter ungefär som hur jag själv intuitivt känt på mig att det borde förhålla sig. Videon har jag sett, och den skrämmer mig lite. Hoppas på att värme ska lösa problemet, men är osäker på hur den ska appliceras och hur mkt värme som ska tillföras. Tack för varningen för överhettning. Känns som om det vore bäst att tillföra värmen (fr lödkolv) till träpluggen, indirekt via ngt annat material som stoppas in i pluggens hål, men hur?

Utgår från att min dragstång har metrisk gänga (M6?). Kan man räkna med att det finns "Bullets" med sådan gänga? Men, som sagt, först måste både plugg och mutter ut. Det är där kruxet sitter.


En bild hade varit bra i detta läget, men 5-56 kan man på måfå köra, då det har en förmåga att krypa in.
Då jag både har utbilding som möbelsnickare och verktygmakare så har jag varit med om det mesta med bult/skruv som sitter hårt. Var med om det senast i veckan då jag skulle byta olja på min gamla bil. Har en opel från 2000 som bara gott 5000 mil,och Opel använder torx 45 för sin oljeplug . Och det är aluminum både plug och tråg.
Den satt som XXXX och var nära att ge upp då jag kände tar jag i mer kommer torx gå sönder. Vad göra jo banka på pluggen med hammare, vola så låsnar den.
Vad vill jag säga med detta, jo metaller oxigerar och förutom värme (som kan vara bra) kan ett hårt slag på din bult släppa den, så du kan få ut den o smörja.

Humm M6 / M5 är inte jänkare notoriska för bara använda tum ?
Vad jag vet är det bara bilindustrin som använder mm för att resten av världen använder mm (det är USA och några länder i Afrika som fortfarende använder tum)

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


06 May 2022, 19:15
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Trög dragstångsmutter
Jonken, eftersom gitarren är tillverkad i Asien (Kina), och att insex-greppet är 5 mm, tänkte jag att gängan är metrisk, men är ju förstås inte säker. Om det är träet runt muttern som kärvar förstår jag att jag har stora problem. Hoppades på att det "bara" var pluggen som tryckts i för långt (alternativt har svällt) så att den trycker på muttern "ovanifrån" (parallellt med dragstången). I så fall skulle problemet kanske kunna lösas om pluggen kunde avlägsnas. Du tycks skeptisk till värmemetoden. Hur skulle du angripit problemet om gitarren varit din?

Amp Healer, det var inte helt lätt att åstadkomma bra bilder som illustrerar problemet, men jag har gjort några försök. Har tidigare testat lite med milt knackningsvåld (med hammare mot insexnyckeln) men det har inte hjälpt. Och det är alltså inte så att muttern är helt fast (har ju lyckats vrida den med rätt mkt kraft) men den går väldigt trögt. Som sagt, det är inte fråga om en jänke-strata utan den är från Kina. Därav misstanken om metrisk gänga.

Vet inte om bilderna säger så mkt, men det ser väldigt tight ut mellan mutter och plugg. Lite svårt att bedöma om pluggen är av trä eller av ngt anat material (plast), men jag tycker att man kan ana ngn typ av ådring, vilket skulle indikera trä. Eller kan det vara så att det inte finns ngn plugg alls och att man bara har målat en mörk ring så att det ska se ut som en träplugg?


Attachments:
Dragstångsmutter 2.JPG
Dragstångsmutter 2.JPG [ 59.29 KiB | Viewed 5460 times ]
07 May 2022, 16:48
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 02 Dec 2010, 21:13
Posts: 174
Location:
Post Re: Trög dragstångsmutter
beneri wrote:
Tack för input och tips.

Kincaid:
Ja, värme medelst lödkolv känns som första alternativet. Frågan är hur värmeöverföringen ska ske. Rasp och fil känns som andrahandsalternativet.

Amp Healer:
Har du praktiserat 5-56 och värme? Antar att du avser att smörja själva gängan? I det här fallet kommer jag inte åt den tyvärr. Pluggen och muttern (har inte genomgående hål) sitter i vägen. Har dock provat att spruta in lite smörjmedel "på måfå", men utan resultat tyvärr. Har du tips på hur värmen ska tillföras?

Pudas:
Hade varit trevligt om mitt problem var lika "lättlöst" Stew Mac's, men jag måste ju först få ut träpluggen (eller kanske fake-trä), vilket känns besvärligt.

Jonken:
Din förklaring känns rimlig och låter ungefär som hur jag själv intuitivt känt på mig att det borde förhålla sig. Videon har jag sett, och den skrämmer mig lite. Hoppas på att värme ska lösa problemet, men är osäker på hur den ska appliceras och hur mkt värme som ska tillföras. Tack för varningen för överhettning. Känns som om det vore bäst att tillföra värmen (fr lödkolv) till träpluggen, indirekt via ngt annat material som stoppas in i pluggens hål, men hur?

Utgår från att min dragstång har metrisk gänga (M6?). Kan man räkna med att det finns "Bullets" med sådan gänga? Men, som sagt, först måste både plugg och mutter ut. Det är där kruxet sitter.


Han här värmer indirekt medelst ett rundstål i samma diameter som hålet:
https://www.youtube.com/watch?v=DUc5PUetTFo


07 May 2022, 18:09
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Trög dragstångsmutter
Kincaid wrote:

Han här värmer indirekt medelst ett rundstål i samma diameter som hålet:
https://www.youtube.com/watch?v=DUc5PUetTFo


Den filmen hade jag inte sett. Tack för tipset. Metoden är värd ett försök. Gäller då först att hitta en lämplig metallstång, eller ännu hellre ett rör kanske, med diametern c:a 7 mm. Några tips? Kanske kan prova med en M6-bult inlindad med lämplig mängd grillfolie. Eller kanske fila ner en M8-bult? Men ett rör tilltalar nog mest eftersom det innebär mindre massa som ska värmas.


16 May 2022, 14:52
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 02 Dec 2010, 21:13
Posts: 174
Location:
Post Re: Trög dragstångsmutter
beneri wrote:
Kincaid wrote:

Han här värmer indirekt medelst ett rundstål i samma diameter som hålet:
https://www.youtube.com/watch?v=DUc5PUetTFo


Den filmen hade jag inte sett. Tack för tipset. Metoden är värd ett försök. Gäller då först att hitta en lämplig metallstång, eller ännu hellre ett rör kanske, med diametern c:a 7 mm. Några tips? Kanske kan prova med en M6-bult inlindad med lämplig mängd grillfolie. Eller kanske fila ner en M8-bult? Men ett rör tilltalar nog mest eftersom det innebär mindre massa som ska värmas.


https://www.mjhobby.se/product.asp?qsLang=&type=2&id=978&pid=M-549825


16 May 2022, 15:38
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Trög dragstångsmutter
Till slut fick jag tummen ur och tog mig an att försöka ta ut träpluggen framför dragstångsmuttern. Gjorde som i en av Yuotube-klippen ovan: Skar först ett snitt i lacken i pluggens yttre periferi (för att inte lacken ska fläkas upp när pluggen kommer ut). Fick en liten stump kopparrör, med ytterdiametern 7 mm, av en lokal VVS-handlare. Stoppade in röret i pluggens hål och värmde det, med en vanlig mindre lödkolv, tills tempen i pluggmaterialet (trä) uppgick till c:a 100 grader (se bilden nedan). Tog inte många minuter. För säkerhets skull hade jag först spänt en skruvtving över greppbrädan så att dess limning inte skulle lossa när halsen blev varm (tack för varningar Jonken). Skruvade sedan ut dragstångsmuttern, vilken tvingade ut även pluggen. Gick precis lika lätt och smärtfritt som på videon. Däremot kom själva muttern inte ut lika lätt. Satt liksom lite snett och jag tvingades först bearbeta bort en del trä i hålet. Sen kom även muttern ut ganska lätt. Man ser tydligt att pluggen är kraftigt deformerad på insidan, och att muttern har pressats hårt mot pluggen. Om deformationen har skett när muttern pressade ut den uppvärmda pluggen, eller under normal användning under den drygt tioåriga livslängden, är svårt att säga.

Mutter har metrisk std-gänga (M5) och har insexgreppet 5 mm. Diametern är 9 mm och längden c:a 25 mm. Gängan tycks helt oskadd och jag tror att även dragstångens gänga är det. Insexgreppet är slitet i den ytter delen men hyfsat opåverkat längst ner, och jag kan antatgligen fortsätta använda muttern. Tror att pluggen gjorde hålet för trångt, och att allt inte var linjerat, varför insexnyckeln hamnade lite snett och inte kunde tryckas ner i botten. Nu funkar det mkt bättre och muttern går jättelätt (smorde gängan med ett par droppar symaskinsolja) ända fram till när det börjar ta emot. Då är det dock fortfarande ganska trögt. Tror inte att det beror på att gängan s a s tar slut. Mutterns gängade hål är rejält djup (15-20 mm), och jag monterade ett par extra brickor utifall att gängan på dragstången skulle vara för kort. Det känns dock som om det fortfarande skulle kunna vara lite för trångt mellan trä och mutter längst därinne. Funderar på om jag ska smörja med nåt (parafin-, mandel- eller matolja eller så), eller om jag ska försöka karva bort ytterligare lite trämaterial. Eftersom träpluggen gör det svårare att komma åt muttergreppet i en bra vinkel kommer jag nog att avstå från att återmontera den. Påverkar visserligen utseendet en aning, men det är det nog värt. Om pluggen ska användas igen måste den kapas några mm först.

Kan ngn rekommendera ett lämpligt smörjmedel i detta fall (mellan trä och metall)?

Vet ngn var man kan köpa en ny dragstångsmutter i Europa (med rimlig fraktkostnad)? Gitarrdelar har den i sortimentet, men den har varit slutsåld under en längre tid. Har googlat en del men har svårt att hitta leverantörer. Verkar vara en svårköpt produkt.


Attachments:
Pluggutdragning.JPG
Pluggutdragning.JPG [ 55.26 KiB | Viewed 4833 times ]


Last edited by beneri on 13 Jun 2022, 11:35, edited 3 times in total.

10 Jun 2022, 14:34
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: Trög dragstångsmutter
Kul att du visar resultat. Sedan hoppas jag att du kan reparera gitarren så att du blir nöjd.

GMF har också i sortimentet. Bor du nära en musikaffär finns kanske muttern i bra att ha lådan eller som reservdel hos importören. Fender/Squier är ju inga okända företag. Epiphone tycks ha en kortare variant. M5 är nog gammal (nästan) standard. Har en gammal Duke/Kawaihals i väntan på bättre tider och den har också M5gänga till Truss Rod muttern. Thomann bör väl ha till sina asiatiska Harley Benton. Men jag får inget sökresultat.

Googla, så kommer olika förslag.
Guitar truss rod nut M5. Eller

Guitar truss rod nut M5x0.8mm thread 9mm diameter 25mm long


10 Jun 2022, 21:24
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Trög dragstångsmutter
Imponerande skickligt jobbat :shock: :D Kul !


11 Jun 2022, 08:28
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: Trög dragstångsmutter
Var finns dragstångsmutter? På dragstången. Ett billigt och troligen enkelt alternativ är att köpa en enkel dragstång. Du behöver fråga om gängan är M5. Det finns varianter med 4 eller 5 mm insex. Mutter med kryssspår tycks vara enklare att hitta.

https://www.gear4music.se/sv/Gitarr-bas ... s-Rod/1YG9

https://gitarrdelar.se/dragstang-enkel-p-702.html

https://www.gmf.se/byggmaterial/dragsta ... verkande-n

Om läsarna hoppas undvika importavgifter:
https://www.ebay.de/itm/403064107882

Ovanstående är nog billigare än att söka skrothals med osäker funktion på dragstångsmuttern. Jag har letat efter M5 skarvmutter till mitt projekt. En ny dragstång i samband med andra köp verkar vara ett bra alternativ.


11 Jun 2022, 11:14
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Trög dragstångsmutter
Tack för uppmuntrande tillrop Obi. Man blir lite djärvare efter att ha studerat några Youtube-klipp. En fantastisk källa till kunskap och idéer. Hur kunde man leva utan Youtube före millennieskiftet?

Tack för bra tips arinihsd. Har inte hittat den ultimata inköpskällan än, men har slängt iväg en del förfrågningar per mail, bl a till Gitarrdelar som ju har rätt pryl (tror jag) men som inte har den hemma nu, och även till gear4music. Har dock inte riktigt fattat var gear4music håller till i världen.

Verkar som det gick lättare att hitta lämplig mutter på tyska Ebay än på Ebay.com. Ditt förslag verkar attraktivt, dels med tanke på att diametern bara är 8 mm (lite trångt i min gura) men också priset. Dock är det ju väldigt lång leveranstid från Kina och det tillkommer kanske en knapp hundring i avgifter. Men å andra sidan funkar ju min nuvarande mutter tillsvidare. Nån som vet om man alltid åker på importavgifter för Kina-paket nuförtiden, eller händer det att dom slinker igenom?

Har sett att Hosco har en lämplig mutter (TRN-11) i sitt sortiment, och jag gissar att det är den som Gitarrdelar tillhandahåller (men som sagt inte tillgänglig nu). Är det ngn här som vet var man kan köpa prylar ur Hosco's sortiment i Sverige eller EU (bortsett från Gitarrdelar)?

Trodde inte att det skulle vara så här meckigt att få tag på en enkel liten "sketen" mutter.


13 Jun 2022, 13:02
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Trög dragstångsmutter
Bra tråd! 8)

_________________
Försvinn ur min åsikt


13 Jun 2022, 18:25
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Trög dragstångsmutter
Kul att du tycker så Uncle Fred. Jag tycket oxå att tråden varit givande.

På tal om att smörja träet som ligger an mot dragstångsmuttern är det ju lite frestande att spruta in lite silicon-spray runt muttern. Känns samtidigt lite vanskligt. Gillar trä att bli behandlat med sådan "smörja", eller är det big no-no? Skulle t ex vaselin vara bättre?

Ett annat sätt att minska trängseln runt dragstångsmuttern skulle kunna vara försöka få mutterns diameter nersvarvad några tiondelar - kanske från 9 mm till 8,5 mm. Har dock ingen egen svarv, och jag vet inte hur hårt mutterstålet är. Kanske svårsvarvat?

Ingen som vet var man kan köpa Hosco's prylar i Sverige eller övriga EU (bortsett fr Gitarrdelar och GMF)?


17 Jun 2022, 15:40
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1832
Location: Förort med Swish
Post Re: Trög dragstångsmutter
Ali har:

https://www.aliexpress.com/item/3296900 ... 0833%21sea

även träplugg:
https://www.aliexpress.com/item/4000124 ... 6726%21sea


Dom ggr jag har handlat därifrån så har det postats ifrån Holland = inga extra avgifter

_________________
tligen


17 Jun 2022, 18:04
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: Trög dragstångsmutter
Silikon i instrument rekommenderas inte i tråden:

viewtopic.php?f=4&t=129275


17 Jun 2022, 19:36
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Trög dragstångsmutter
Bra tips tligen! Har visserligen beställt en Hosco-mutter från

https://guitarpartscenter.eu/en_US/p/HO ... inder/6003
( tips jag fick i min köpes-tråd )

men jag har oxå beställt en från aliexpress (19 kr inkl frakt). Blir spännande att se hur det blir med avgifterna när den kommer (om två månader!). Får se om jag löser ut den, och om jag har behov av den, om Postnord vill ha en hundring i avgift. Ett intressant experiment. Men muttern har mindre diameter, 8 mm, vilket jag kan ha nytta av. Får se hur det blir.

Tack för avrådan från att använda silikon arinihsd. Avstår från att smörja tills vidare (eller möjligen med en gnutta vaselin).

Jag vill också passa på att tacka för engagemanget från samtliga som bidragit i tråden.


18 Jun 2022, 16:22
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Trög dragstångsmutter
En kort slutrapport för att knyta ihop säcken:

Jag beställde alltså en HOSCO dragstångsmutter (9 mm diameter) från Guitar Parts Center i Polen. Den kom efter c:a en vecka. En firma som jag kan rekommendera: stort sortiment, hyfsade priser, snabb leverans, resonabla fraktkostnader och ordning och reda i största allmänhet. Muttern kostade drygt 100 kr inkl frakt (45 för muttern och c:a 60 kr frakt), i stort lika mkt som Gitarrdelar hade velat ha om dom haft muttrar att sälja.

På "vinst och förlust" beställde jag även en mutter (8 mm diameter) för 19 kr, inkl frakt, från Ali Express, och räknade med upp till 2 månaders leveranstid samt dyra avgifter till Postnord. Till min förvåning damp den ner direkt i mitt postfack redan efter knappa tre veckor, och alltså helt utan importavgifter. Tycks ha blivit ommärkt och skickat från Budapest, Ungern. Kanske ett sätt som Ali Express hittat för att kringgå Postnord. (Kanske ger en möjlighet att återuppta köp av små billiga saker från Kina?)

Har provat båda muttrarna, och det är ingen märkbar skillnad i hur pass trögt det går att skruva dom. Hade förväntat mig att Kina-muttern skulle gå lättare eftersom den har en diameter som är 1 mm mindre. Jag drar därmed slutsatsen att det inte är trängseln som orsakar att det går lite trögt. Kommer därför att använda HOSCO-muttern eftersom jag utgår från att den är av betydligt bättre kvalitet. Det går fortfarande relativt trögt att dra det sista när man finlirar med reliefen, men betydligt mindre trögt än tidigare, och man kan hjälpa till genom att böja halsen med handkraft när man drar. Och nu är insexgreppet fräscht så jag behöver inte oroa mig för att dra sönder det. Sålunda ett hyfsat lyckligt slut.


08 Jul 2022, 15:14
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 25 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.