View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 22:50



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Philips 12100M8? 
Author Message

Joined: 15 Feb 2010, 02:21
Posts: 769
Location: Gävle
Post Philips 12100M8?
Har läst gamla inlägg här angående de gamla elementen och flera skriver att de ger "Spotniks- och Shadowsljud". Shadows (liksom Ventures) körde väl Fenderstärkare?
Hur ligger det till egentligen - om man vill spela Spotniks/Shadows/Ventures-pop a'la 60-tal, är 12100M8:an ett alternativ då?


17 Apr 2022, 19:28
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3242
Location: växjö
Post Re: Philips 12100M8?
Shadows körde väl på Vox vad jag vet, Ventures var nog Fender. Jag tror inte att varken Shadows eller Ventures använde philips element.
Men soundet borde nog inte vara så svårt nå med en kraftfull förstärkare/högtalare som inte distar vid högre volym av valfritt fabrikat. Fender showman med 15"Jbl borde vara idealet!
Det lite knivigare är nog att hitta ett eko och reverb med liknande ljud, men det finns ju några fina digitala ekon som emulerar bla Binson och echoplex nuförtiden.

Det finns ju flera facial-book grupper som nördar ner sig rejält i ämnet! Likaså i en grupp som handlar om svenska tillverkare av musikutrustning djupdyker i Spotnicks fakta emellanåt!

_________________
pudas


17 Apr 2022, 20:48
Profile

Joined: 15 Feb 2010, 02:21
Posts: 769
Location: Gävle
Post Re: Philips 12100M8?
pudas wrote:
Shadows körde väl på Vox vad jag vet, Ventures var nog Fender. Jag tror inte att varken Shadows eller Ventures använde philips element.
Men soundet borde nog inte vara så svårt nå med en kraftfull förstärkare/högtalare som inte distar vid högre volym av valfritt fabrikat. Fender showman med 15"Jbl borde vara idealet!
Det lite knivigare är nog att hitta ett eko och reverb med liknande ljud, men det finns ju några fina digitala ekon som emulerar bla Binson och echoplex nuförtiden.

Det finns ju flera facial-book grupper som nördar ner sig rejält i ämnet! Likaså i en grupp som handlar om svenska tillverkare av musikutrustning djupdyker i Spotnicks fakta emellanåt!


Jo, jag har dammsugit dessa grupper både i Sverige och utomlands. Jag har gått mer på Ventures linje och skaffat en Mosritegitarr och en Fenderförstärkare. Det var när jag började kolla runt på högtalare som jag hittade återkommande diskussioner om"Spotniks- och Shadowsljud" här i forumet gällande 12100M8:orna och blev lite nyfiken...


17 Apr 2022, 21:15
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3242
Location: växjö
Post Re: Philips 12100M8?
Ja The Ventures var coolast! Med Nokie Edwards Charles Bronson liknande stenansikte !

_________________
pudas


17 Apr 2022, 21:30
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: Philips 12100M8?
Om G12100 M8
viewtopic.php?f=10&t=48795

Rundgångskänsligt. Troligen pga dubbelkonerna. Ljudet var rätt lika Yamaha orgeltolvor som testades samtidigt i Hag PP12-högtalare. Mera HiFi än gitarr. Före Internet, på 60-70-talen, tog nog spelemännen vad som fanns tillgängligt. 12100 G8 kanske passar bättre, eller ta bort diskantkonen i M8.

Det skrivs mycket och testas och har testats samma saker genom åren för ståltrådsmusik. Var och en får väl tycka och tro vad som är rätt. Jag har nog fel fingrar som inte får mycket att fungera utan ljudprocessorer. Tex en Award Session AceTone. Låter vettigt med gitarrhögtalare, dvs som gitarrförstärkare. Men den monterade högtalaren, troligen italiensk dubbelkon 12a, var fullständigt galet fel vid leverans från en kontinental Shadowsentusiast. Högtalaren kanske är original 60-tal från någon italiensk manick som Hank Marvin använde för länge sedan?! :?

Shadows Spotnicks backtracks:
http://goran.tangring.com/

Zoom 508, jag har en. De är galet dyra pga kopplingen till Shadows programmering. Det bör gå att programmera nyare ZOOM efter samma mönster.
Echoes of The Shadows with the Zoom 508
http://goran.tangring.com/index-filer/H ... atches.htm

Troligen som ovan Tangring
https://medias.audiofanzine.com/files/z ... 472703.pdf

Charlie Hall har nog flest följare för Shadowsgrejor. Och har program för olika ljudmanicker. De flesta är nog användbara för även för Spotnicks.
https://charliehall.proboards.com/


17 Apr 2022, 23:17
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3242
Location: växjö
Post Re: Philips 12100M8?
Kommer ihåg dom där philips elementen från när man gick i skolan, var eller varannan yngling byggde högtalarlådor i slöjden och stoppade in dom här philips elementen. Oavsett om lådorna var överdimensionerade spånplattslådor eller strikt efter ritning så lät dom skit till gitarr!
Dom klarade helt enkelt inte av den tidens skräpförstärkare (tyckte man då), och avlagda dansbandsförstärkare som VOX AC-50, Fender Bassman, Laney klipp, Ackuset etc.

_________________
pudas


18 Apr 2022, 10:15
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 74 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.