View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 23:21



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Ny projekt gura. (En kines...) 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Ny projekt gura. (En kines...)
Vänner tipsade mig om denna coola gitarr:
https://www.ebay.com/itm/353821275568?hash=item52616435b0:g:sPcAAOSweC1hwZY2&_trksid=p5731.m3795

Det är ett kines -bygge under namnet Starshine guitars. Basen på bygget ser ju rätt hyssat ut; så jag tänkte: -Whatta F: Jag testar väl ett bud. Till morgonkaffet dagen efter viker jag upp min lapptop; och ser till min förvåning att säljaren faktiskt accepterat mitt bud. Har ju ingen orginal Firebird -eftersom jag inte riktigt kommer överens med dessa. Men denna speciella 'Robin Crosby Jackson kopia' (det är iaf vad jag antar) känns ju verkligen riktigt kick ass -och right up my alley. Enkelt, attitydrikt -samt stilrent: Mahogany/mahogany/rosewood, en stall HB och låsbart stall. Den reverserade Jackson skallen givetvis ett extra stort plus. Inget man hittar över disk i dagens butiker.

Estetiskt och funktions mässigt gillar jag den djupare hals infästningen i kroppen. Ger ju lite Rhoades Groover Jackson 1.5 -vibbar, -och förhoppningsvis även den extra akustiska sustainen detta oftast innebär. Det här har givetvis även en eventuell nackdel: Att komma åt de högsta banden -lär ju definitivt bli en utmaning. Skulle detta visa sig vara ett problem: Ger ju inte ens det minsta kortslutning i skallen för att fräsa till det. (Något som hade varit otänkbart -ifall denna gitarr hade varit en orginalare.)

Men vill man (som jag) -att gitarren inte bara se ball ut; utan även leverera som den ser ut: Måste man ju inse följande: Det man egentligen köper är halsen och kroppen. Allt som sitter på skruvat; är ju med största sannolikhet skit. och jag ser faktiskt inte detta som någon nackdel -utan mer som en möjlighet. Möjligheten att slänga på riktiga kvalla grejer på guran istället.
Så under dagen har jag även beställt följande:

-Ett set M6 stämskruvar med lägre axlar från Schaller. (Vill ju ha så mycket strängtryck över nöten som möjligt utan sträng tryck.)
-Ett nytt svaj från Lockmeister 6 tremolo från Schaller. (Med extra woodstuds -för direkt montering i kroppen.)

Dessa grejer kostar ju onekligen way mer än vad gitarren gör. Men detta kommer också att göra all skillnad i att göra en riktig best av denna skapelse. Sustainblock, el och mickar hade jag redan i mina lådor; vilket bör lägga total prislappen på en riktigt, riktigt hygglig nivå (har ju inte skattat och tullat in den i Sverige än).

-Är förväntansfull och taggad inför detta projekt.
-Vad tycker Ni: -Tror Ni att jag tagit vatten över mitt huvud här?


/ Jonken 8)


27 Mar 2022, 19:36
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Ny projekt gura. (En kines...)
Den är ju snygg som f-n, bara det räcker en bra bit.
Klart du kan få den spela och låta bättre, men blir ju rätt dyrt…:


27 Mar 2022, 19:59
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Ny projekt gura. (En kines...)
:arrow:


27 Mar 2022, 23:34
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Ny projekt gura. (En kines...)
Jonken wrote:

-Är förväntansfull och taggad inför detta projekt.
-Vad tycker Ni: -Tror Ni att jag tagit vatten över mitt huvud här?

/ Jonken 8)



Tagit dig vatten över huvudet? Det tror jag inte! :D

Skulle du inte vara nöjd med de första sakerna så får du fila och greja lite till, tills du nöjd...

_________________
/Lennart


28 Mar 2022, 19:36
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Ny projekt gura. (En kines...)
Alla delar har redan landat till gitarren. Komplett svajsystem, woodstuds, stämskruvar, sustain block och el. Planerar att köra en RIKTIG 'Bastard' på gitarren -i mickväg. Har en SD Screamin' Demon Trembucker liggandes. Detta är en medium output mick med Alnico V -magnet. (Ogillar kombinationen: HB/Alnico V.) Tanken är att swappa magneten i denna mick. Har inhandlat tre stycken olika magneter att laborera med:

-Alnico II
-Alnico IV
-Keramisk

Micken är ju ganska lågt lindad (10.9K) + att den har höjd justerbara poler på båda spolarna. Den magneten som låter/funkar bäst i mina öron -kommer att bli vinna.

Gjorde en mycket lyckad 'magnet swap' nyligen. Det blev så jäkla bra; att denna mick hamnade i min orginal ESP Purple Tiger. Denna magnet swap är faktiskt så fantastisk -att den till och med har fått ett smeknamn: 'Dokken Bucker'. Receptet är så här: Ta en vanlig SD JB-mick. Peta ut den vassa/gryniga Alnico 5 -magneten ur den: Och peta in en keramisk dito i den samma. Precis som George Lynch gjorde back in the day. Och: VIPS; så får man det fantastiska gitarr soundet ur de första Dokken -plattorna. -GRYMT!

När gitarren dyker upp; blir det att strippa ner den -och börja jobba:

-Stolphålen skall pluggas -och det skall borras om för woodstuds.
-Alla innerkammare: -Trem, -el -mick -T/R, och stämskruv hål skall göras trärena från lack.
-Alla nya trärena innerkammare skall förseglas med ett tunt, täckande lager av superlim.
-Bandstavarna + brädan skall ses över -så att dessa verkligen är 100%.
-Klyckan för översadeln + översadeln skall givetvis även optimeras. (Full, stabil kontakt, -no shims.)

Sedan skall det bara vara att skruva ihop allt; och börja mixtra med mick magneterna.

-Tror att detta kommer att bli riktigt, riktigt nice; när allt är klart. :wink:
-Pitt-tråkigt; att jag inte längre kan lägga upp bilder. Detta hade ju blivit en jäkla nice FIX-tråd. :evil:


/ Jonken


09 Apr 2022, 10:26
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Ny projekt gura. (En kines...)
Jonken wrote:
-Pitt-tråkigt; att jag inte längre kan lägga upp bilder. Detta hade ju blivit en jäkla nice FIX-tråd. :evil:


/ Jonken


Varför kan du inte lägga upp bilder? Finns ju hur många gratis alternativ som helst där man kan "uploada" bilder å sen bara länka här?!?


09 Apr 2022, 12:22
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Ny projekt gura. (En kines...)
Grymt cool gitarr!
Det där kommer att bli hur bra som helst!

_________________
http://www.pigsinspace.se


11 Apr 2022, 11:09
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Ny projekt gura. (En kines...)
Fick igår meddelande om att gitarren nu är färdigbyggd efter mina specs. Såg helt OK ut på bilderna måste jag ändå säga. (Dock går det ju inte att avgöra sånt här helt säkert -förrän man har guran i sina händer.) Så jag 'okay:ade'/godkände jobbet. Nu i morse hade jag ett nytt meddelande; om att hade de skickat nu iväg gitarren till mig.

PS: Om någon; har en bakre tremolo cover platta i aluminium -samt en Jackson T/R cover i svart aluminium till övers: PM:a mig. Jag köper det på studs.


/ Jonken


15 Apr 2022, 10:08
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Ny projekt gura. (En kines...)
Idag har gitarren levererats hem till mig. Blir en unboxing senare idag. Ska bli kul!


/ Jonken


06 May 2022, 12:56
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Ny projekt gura. (En kines...)
Då har man packat upp -och gått igenom hela gitarren. Både positiva och negativa överraskningar i den här. Redan från 'gå' -var jag fullt förberedd på att varje del som sitter skruvat fast på gitarren är skit. Det jag helst ville se: Var att det övriga var hyffsat bra. Jag stämde upp; och pluggade in guran som hastigast i stärkare. Det kändes faktiskt ganska OK. Positivt överraskad över att gitarren har Gibson shortscale skala på brädan. Jämna och fina jumbofrets. Visserligen lite strävt här och där; dock något som är enkelt att åtgärda själv. Hals profilen var inte för tunn -vilket givetvis gladde. Centerlinjen genom hela instrumentet var bra. Till min förvåning -hade man till och med lyckas borra infästningsstolparna för stallet rätt. För att toppa detta hade stolpar och studs dessutom en korrekt spridning -som passar Floyd Rose. Nu skall jag personligen plugga hålen och montera woodstuds på den här; men kul att köpare kan enkelt byta till kvalla stall på dessa utan att behöva borra om. (Detta givetvis under förutsättning; att man kan leva orginal kina studsen och stolparna som sitter på.) OFR kvalla studs och stolpar; kräver omborrning.

Efter en kort soundcheck; åkte gitarren upp på arbetsbänken -där hela instrumentet monterades ner. Som väntat fanns det tjockt med lack -samt mycket polerdamm i samtliga innerkammare. Skrattade lite för mig själv -när skruva loss micksargen: -Hur många försök behöver en kines -som jobbar för typ en risskål om dagen -för att borra och fästa en micksarg? Svaret här var: Det krävs 6 hål -och ändå har man lyckats att få skiten på 'smiskan'. Men detta var ändå inte höjdaren: Hålen för stämskruvarna på skallen var borrande -som typ en stryktips rad: -Etta, -tvåa -och trean struken. Och här menar jag inte att det är lack förskjutningar som påverkar monteringsbilden: Utan att han helt enkelt borrat hålen utan att helt bry sig om att mäta; och bara höfta -och köra 'use-the-force'. SÅ JÄKLA SOPIGT DÅLIGT!

Resten av dagen (ändå in till små timmarna) -gick till att plugga hål och rengöra innerkammare. Detta medförde som väntat att klangbilden i instrumentet fick sig en REJÄL KICK i rätt riktning.

-Fortsättning följer....


/ Jonken


07 May 2022, 12:16
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Ny projekt gura. (En kines...)
Jag vet inte om det kanske bara är jag men jag tycker du har en lite nedvärderande ton mot kineser som inte är så snygg.


07 May 2022, 18:49
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Ny projekt gura. (En kines...)
rifle wrote:
Jag vet inte om det kanske bara är jag men jag tycker du har en lite nedvärderande ton mot kineser som inte är så snygg.

Det är ironi. Min ton riktar sig nog mer mot taskigt hantverk generellt. Har exakt samma uttryck och tonala läge -om dåligt hantverk oavsett geografiskt läge på jordklotet. Ber dock om ursäkt ifall mina utryck upplevs stötande.


/ Jonken


07 May 2022, 19:25
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Ny projekt gura. (En kines...)
fick pluggat alla felborrande hål igår. Idag har dagen handlat om att borra nya, korrekta hål på huvet för stämskruvarna. Nu sitter alla sex I RAD som de ska göra på det reverserade gitarrhuvet. Sedan var det dags -att ta itu med hyllan för låsnöten. Den nya, riktiga Schaller R3 -nöten är mycket högre -jämfört med det som satt orginal på gitarren. Det blev en hel del slipande 'i trappan' -för att få den att passa in rätt med korrekt stränghöjd över F-bandet.
Bestämde mig för att ordentligt syna gitarrens nuvarande intonering och svaj funktion -innan jag pluggar och borrar för woodstudsen. Väljer därför att först montera på mitt nya Schaller Lockmeister 6 -stall på dom sittande stolparna i gitarren. Genom att intonera stallsadlarna så; kommer att visa ifall stolparna verkligen sitter rätt i kroppen.

Det är så långt jag kommit i nuläget. Åker iväg på lite jobb nu måndag, tisdag och onsdag; så det blir ett litet break nu med skruvandet på denna planka. Troligen om inget oförutsett sker; kör jag nog igång igen under slutet av veckan -eller under helgen.


/ Jonken


08 May 2022, 22:27
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Ny projekt gura. (En kines...)
Körde ett litet 'ryck' med gitarren -och fick den klar.
Stall stolparnas hål/position visade sig sitta korrekt på kroppen. Samtidigt som det bara skiljde några hundradelar i diameter mellan studsen som satt orginal i gitarren -och Schaller studsen. Då tänkte jag: -Whatta F: De e ju bara å köra med studs och skruv nu. Möjligheten att plugga om till woodscrews senare finns ju ändå kvar ifall man vill. Jag förberedde endast lacken kring hålen med lite slippapper; för att det inte skulle spricka. Sedan var det bara att knacka ner Schaller pluggarna i hålen. Det gick extremt tight in. (Var tvungen att använda med av metallkloss -istället för träklossar som jag vanligtvis använder i dessa arbetsmoment.) Hålen för fjäderklon baktill som var 'hej-å-hå' borrade; pluggades och borrades om korrekt med gitarrens centerlinje.
Hoppade över till att se över banden och brädan. Några av banden hade rest sig lite i mitten. Dessa knackades ner. Med detta satt alla band jämnt och fint på brädan. Sedan polerades samtliga band upp ordentligt med stålull; som ger den där slickare -mer lättspelade kvalitetskänslan i ett stränginstrument.
Efter att ha strängat upp och intonerat gitarren med GHS Boomers 009-042 strängar; var det ÄNTLIGEN dags för delen som jag såg mest fram emot: Elen och mickarna. Ny CTS 500K pot + nytt jack -med braided wire (jordomsluten kabel) monterades. En ny pickup ram i Gibson storlek monterades korrekt i centerlinjen. (De gamla felaktiga hålen pluggades tidigare.)

Först ut i pickup väg var den klasiska Gibson 490T. Detta är ju i grund en PAF:ig Alnico II spole -fast med bredare polspacing. Micken lät hur bra som helst. Dock till denna gitarr ville jag gärna ha lite mer 'spark i röven' -än vintage soundet.
Nästa pick up ut var SD Screaming Demon Trembucker. Som väntat lät detta för vasst och gryningt. Så detta gick bort direkt.
Tredje försöket var samma Screaming Demon med Alnico II magnet. Resultatet var ett varmt sound med lite mer attityd. Detta dock tyvärr till bekostnad av diskantregistret -som inte fungerade alls.
Fjärde försöket var Samma Screming Demon med Alnico IV magnet. Detta lät helt klart mycket bättre -jämfört med Alnico 2 -magneten. Helt klart mer dynamik -och en gnugga lätt gryn ovanpå det. Helt OK; men inte riktigt det jag sökte efter.
I femte försöket kom fullträffen: Screaming Demon med keramisk magnet. Varm PAF-botten -med EN EXTREM dynamik palett ovanpå: -WOW!!! Och här snackar jag inte alls om en 'puchad'/tvingad ton: Tvärt om: En naturlig, dynamisk ton; som är högst formbar med anslaget. Detta i sin tur resulterar i en fantastisk orgie i övertoner/pitch harmonics/sqoueelz -om man gillar sådant. Det flesta spolar är ju beroende av större mängd överstyrning -för att kunna leverera detta. Här är det nästan tvärt om: En hängande Zakk Wylde -sqoueel genom en HELT REN Twin?: -Där: Varsågod. Instrumentets varmare mahogany -metalliskt klara och tighta akustiska klangbild -kämpar sig smått fantastiskt genom micken till stärkaren. En dynamik som är så as bra; så att man trots pedaler på golvet -egentligen inte behöver vrida ner volympoten alls: Utan bara toucha strängarna återhållsammare. -GRYMT!

Gitarren har en 24 3/4 mensur. Detta lägger spelkänslan ganska klockrent bland typ; standard Gibba Explorers. Detta med en aningen snabbare och explosivare akustik klangbild. Detta del påminner lite mer om al kropps plankor. Här är det definitivt egenskaperna från asien mahoganyt gitarren är byggd av som påverkar. Svajjet -som med mina personliga set up preferenser hamnar ändå en bit ovanför ytan på kroppen. Trots att stallet inte är har någon recess undertill; ger möjlighet till väldigt generös up pitch i svajfunktion. Stämningsstabiliteten är top notch -med Schaller grejerna. När man töjt ur strängarna; kan man lyfta gitarren i svajarmen och skaka sig less -utan att stämningen ryker. Radiusen på brädan ligger ungefär på en rak 15/16 tum -och gitarren har en dubbelverkande dragstång. Detta innebär att -med jämna band kan man sänka ner sträng höjden ordentligt ifall man så önskar. Upplever inte åtkomsten till de högsta banden på brädan lika djävlig som jag trodde att den skulle vara. Dock lämnar den helt klart lite mer att önska; ifall man skall leverera någon riktigt avancerat tekniskt nummer nere i klykan. Allt är exakt och sjunger ut -ifall man någelunda bekvämt kan nå banden.

Overall är detta ett attityd rikt instrument -som garanterat vänder på några extra skallar bland folk. Detta både bland instrument kännare -och allmänheten; eftersom gitarren är så unik -och svår placerad. Vilket landar det här i det klassiska: Kan man backa upp gitarrens extra attityd med; -sitt lir, -sina chops -eller sitt kroppsspråk: Upplevs man nog både som mer unik och en vinnare i andras ögon. Däremot att fucka up 'smoke on the water' -riffet även på ett blött party gig: Tar nog ner skylten snabbare än snabbast för vem som helst här. Men detta är ju som bekant fallet med vilken attityds rikare instrument som helst.

Har knäppt bild på guran. Kan SMS:a bilden till någon som vet hur man kan lägga ut den i denna tråd. (Skicka mig gärna ett SMS på 070-2601300 -ifall någon är sugen på att hjälpa mig med detta.)


/ Jonken 8)


19 May 2022, 17:35
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Ny projekt gura. (En kines...)
Då Firebirden blev ju en riktigt trevlig historia; beställde jag ett till 'kines' -projekt: Denna gång en Rhoads Concorde V. Planen är i princip så här:

Strippa ner hela gitarren -till bara kroppen och halsen. Sedan skruva på följande kvalla delar istället:

- Ett Vega Trem i guld.
- Översadeln i ben eller mässing.
- Gotoh 510 HAP stämskruvar i guld.
- Ny el: -Switchcraft switch, -CTS potar, -Orange Drop kondingar, -Puretone jack, -Braided wire.
- Stall mick: SD Distortion trembucker -med poler och slugs i guld.
- Halsmick: SD Alnico II Pro Slash -med poler och slugs i guld.

Blir kul och se ifall den här blir lika nice som den förra jag knåpa ihop.

Det tråkiga i kråksången -att jag faktiskt ägde en orginal Jackson Concorde 1.5 under senare delen av 80-talet. Dessvärre böt man in den som delbetalning mot en Pålle då. -Snacka om ånger; med tanke på vad dessa guror betingar på beggat marknaden idag.... :oops:


/ Jonken


28 Jun 2022, 21:44
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Ny projekt gura. (En kines...)
'Concorden' dök upp på posten i torsdags. Paketeringen på dessa grejer är ju massiv frigolit deluxe. Vilket innebär ett smått, litet h-vete hemma städmässigt. (Inte kul och jaga statiska vita små-bollar i vartenda skrymsle kring golvet.) Så denna gång tog jag i med båda halvorna samtidigt: Tog med en vass kniv/rakblad innan jag körde in -och hämtade ut paketet. Från posten raka vägen till återvinnings centralen/sopsorteringen. Körde min unboxing där -istället för hemma. Rekommenderar varmt denna variant för frigolit paket.
En rolig grej hände på återvinningsstationen:
När jag hade fått upp gitarren för första gången i solljuset; hör jag en röst bakom mig som frågar: -Ska du slänga den där? -Jag tar den gärna till barnbarnet: Den pojken gillar musik. -Ha-ha! Jag förklarar läget åt denne äldre farbror som också är där och sop sorterar; och vi båda får oss ett gott skratt.

Det lät (som vanligt) 'hyffsat' när man pluggade in i bättre prylar out-of-the-box. Ostämt, ojusterat, strävt -men ändå en aning mer klang och sustain vad man förväntar sig. Men av erfarenhet vet man att detta bara är en illusion; då i princip några spända konkelbär -skulle troligen också låta rätt hyffsat genom mina grejer. Efter en 5 minuters hyffsat misslyckad Randy Rhoads -orgie; hamnade gitarren på arbetsbänken för demontering. Väl där uppenbarades allt i gitarren på löpande band:

Positivt:
- Centerlinjen var en klockren 'hale Mary' på framsidan.
- Brädan var förhållandevis plan -utan puckel på diskantsidan.
- Banden jämna och plana.
- Översadeln i ben var av bra kvalité + korrekt monterad. (Första gången jag upplevt detta på dessa guror.)

Negativt:
- Center linjen var käpprätt åt H -på baksidan. (Typ tremolo kaviteten pekade halvägs mot hakan -istället för rakt mot halsen.)
- Två av hålen för stämskruvarna var 'hej-å-hå' borrade.
- Typ; SAMTLIGA delar utom stallet och axelbandsknopparna; satt fastskruvade snett på guran: -Micksarger, -jack, -trem klo skruvar, -trem cover osv...


I två dagar har jag varit på snickeriet -och druckit en hel del kaffe; och -rengjort innerkammare, -pluggat fel borrade hål, -borrat nya, korrekta hål. Det är nu klart. Gitarren har fått torka över natten. Idag står om fräsning på agendan. Stall kaviteterna skall fräsas om; för att passa det nya stallet Vega Trem -som skall sitta på gitarren. Har också kvar att se över banden på brädan. Sedan börjar det roliga: Att börja montera ihop hela härligheten.
Det intressantaste blir att hitta sweet spotsen/exakta lägena för micksargerna. De överfrästa mickkaviteterna erbjuder bra med 'spel rum' för detta. Synar man bilder Randy's orginal Concorde planka; ser man att halsmicksplaceringen på är olika på den. Typ: Halsmicksramen sitter placerad längre ifrån brädan på tidigare bilder; och kloss mot stallet på senare dito. På min har jag i princip redan bestämt -att halsmicken skall sitta kloss mot brädan. Däremot vill jag hitta EXAKT RÄTT position för stall micken. Jag kommer med andra ord att bygga gitarren helt klar -och bara tejpa fast stall mick sargen på kroppen. Detta för att kunna flytta den närmare -alt längre ifrån stallet på repan.

Idag när jag kommer till snickeriet; förväntar jag mig att klangen i träet skall vara 'top notch'. Den var riktigt bra redan igår kväll; trots att gitarren hade lim som höll på och torka.

https://www.youtube.com/watch?v=RrECR8daZPg

Nä; nu blir det påtår!
More 2 come....


/ Jonken 8)


10 Jul 2022, 11:08
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Ny projekt gura. (En kines...)
Överraskande många akut jobb har dessvärre satt lite käppar i hjulen för min tidsplan med Concorden. De flesta är ju ute och järn-giggar nu -efter Covid. Och kör/reser man hårdare; tenderar prylarna belastas mer. Har noterat att säkerheten kring arrangemangen verkar överlag vara sämre nu; jämfört med före pandemin. Kanske svårare att hitta balans i debet och kredit kolumnerna för alla: '-Cut all corners fuckin' harder; and make some more'. Adderar man ringrostighet -av alla parter + besökare/publik ovanpå detta: Tenderar ofta ge oförutsedda utgifter. Dock roligt att saker & ting verkar rullar på igen.

Enough of this. Back to the business in hand:

Körde ändå ett ryck igår med Concorden: Fixade ihop -och drog på strängarna. Stallmicken är fast skruvad i ramen; men ramen sitter bara tejpad på kroppen med målartejp. Det som är kvar att göra är:

- Intonering/set up
- Hitta rätt läge för stallmicken; och borra hålen för metallramen och skruva fast den på kroppen.

För detta har jag bokat hela dagen idag. -He-he... :twisted:
De saker jag lyckades notera igår -när jag drog på strängarna:

- Gitarren har en lång, djup och stabil AK-klang.
- Balansen på gitarren är exeptionellt god. (Typ; klassar allt som jag testat i tidigare i V-väg.)
- Orginal 1.5:an jag hade; vägde ungefär som min bil. Den här var dock ultra lätt.
- Vega Trem VT1 är ett över-jävla-bra svaj stall.

Idag blir det och tälja av plankan riktigt, riktigt ordentligt. Idag blir det åter härlig julafton -på repan. Återkommer med facit.


/ Jonken


17 Jul 2022, 10:17
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Ny projekt gura. (En kines...)
Glömde. För er som är intresserade av hur den ungefär ser ut:
https://www.ebay.ca/itm/133981097377?hash=item1f31e54da1:g:g5wAAOSw-cNg3Lyh


/ Jonken


17 Jul 2022, 10:56
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.