View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Jun 2024, 04:03



Reply to topic  [ 21 posts ] 
Låsbara stämskruvar? 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2633
Location: Sthlm
Post Låsbara stämskruvar?
Låsbara stämskruvar. Hur fungerar det? Varför är det bra? Lite skämmigt att erkänna att jag inte har koll på såna, men det är aldrig för sent.


03 Feb 2022, 00:03
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2578
Location:
Post Re: Låsbara stämskruvar?
Finns en del intressant och klargörande i denna tycker jag:

https://www.guitaraficionado.com/best-locking-tuners/

En sak, om man fixar att sätta på strängar på rätt sätt så fyller låsbara stämskruvar ingen större funktion enligt min erfarenhet.
En förutsättning är förstås att det inte är fel på stämskruvarna man har.


03 Feb 2022, 08:05
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3710
Location: Hising Island
Post Re: Låsbara stämskruvar?
lpstd wrote:
Låsbara stämskruvar. Hur fungerar det? Varför är det bra?


Sperzel t.ex. gör strängbyte skitsmidigt och man slipper mäta upp för extra varv kring stolpen eller hålla på med speciella "låsknutar". Huruvida det stämmer bättre låter jag vara osagt.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


03 Feb 2022, 10:53
Profile

Joined: 22 Sep 2004, 23:43
Posts: 1523
Location: Söder om landsvägen
Post Re: Låsbara stämskruvar?
Har kört med Sperzel sen 80-talet. Funkar okej. Kör också med Schallers låsbara och de är faktiskt bättre!

_________________
http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


03 Feb 2022, 12:16
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7768
Location: Göteborg
Post Re: Låsbara stämskruvar?
zoork_1 wrote:

En sak, om man fixar att sätta på strängar på rätt sätt så fyller låsbara stämskruvar ingen större funktion enligt min erfarenhet.


Det kanske är du som inte kan sätta på strängar på rätt sätt på låsbara.

Klart de ger bättre förutsättningar än icke låsbara.


03 Feb 2022, 13:25
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7657
Location: Malmö
Post Re: Låsbara stämskruvar?
Vinyljunkie wrote:
zoork_1 wrote:

En sak, om man fixar att sätta på strängar på rätt sätt så fyller låsbara stämskruvar ingen större funktion enligt min erfarenhet.


Det kanske är du som inte kan sätta på strängar på rätt sätt på låsbara.

Klart de ger bättre förutsättningar än icke låsbara.

Det gör de onekligen, men märkbart främst på svaj-gitarrer.
Stora fördelen är dock snabbheten vid strängbyte.


03 Feb 2022, 17:33
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2089
Location: Tjörn
Post Re: Låsbara stämskruvar?
Jag har låsbara stämmisar på en Sandberg California, dvs en stratta med svaj.

Köpte den begagnad för ett drygt år sedan, och säljaren tyckte att det var så himla behändigt med strängbyte.

Däremot kan jag tycka att gitarren inte höll stämningen särskilt bra, det var tre-fem varv på stolparna.

För ett tag sedan gjorde jag en grundlig setup inkl. bandslip, och då kollade jag upp hur man ska använda låsbara stämmisar.

En artikel av Paul Guy dök upp där han rekommenderade ca 0.5 varv på stolpen för att få önskad funktion, och att man inte behöver ta i särskilt mycket för att få fast strängen.

Sagt och gjort, gjorde så. Kan säga att gitarren stämmer inte om sig någonting efter det när jag svajar. Då har jag svajet flytande, och drar både upp och ner.

I mitt tycke en kanonprodukt!

_________________
/Lennart


03 Feb 2022, 19:29
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Låsbara stämskruvar?
Har planet waves auto trims på 3 gitarrer, och de är kanon. De kapar strängen automatiskt när man börjar stämma upp, så strängbyten kan inte gå smidigare än med dessa. Osäker på hur mycket de hjälper stabiliteten. PRSen kan ligga i caset i månader utan att ha rört sig en cent, men stratan kan vara lite svajig ibland. Hårt svajande behöver jag fortfarande stämma om efter. Har även en thinline tele med låsbara sperzels, den håller inte alls lika bra (förmodligen sämst av alla mina gitarrer när jag tänker på det). Om det är stämmisarna eller översadeln som är problemet vet jag inte, men tänker att jag någon gång ska byta till planet waves på den också.
I korthet tror jag att det finns viktigare saker att fokusera på för att få en stabil gitarr, men när det är fixat är det ändå en bra grej med låsbara.


03 Feb 2022, 20:17
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2578
Location:
Post Re: Låsbara stämskruvar?
Robert wrote:
I korthet tror jag att det finns viktigare saker att fokusera på för att få en stabil gitarr, men när det är fixat är det ändå en bra grej med låsbara.
+1
Jag har fem gitarrer av stratatyp med svaj. Två har flytande svaj, tre har antingen blockade eller hårt dragna svaj med extra fjädrar.
Kan ärligt säga att stämskruvarna var det jag hade minst bekymmer med vid setup/stabilisering. Jag säger inte att det är meningslöst, bra stämskruvar är alltid bra att ha, min erfarenhet är också att andra saker spelat större roll....


03 Feb 2022, 21:48
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2089
Location: Tjörn
Post Re: Låsbara stämskruvar?
Det viktiga är som sagt antalet varv på stolpen, om man inte ändrar på det och gör som man alltid gjort hjälper de inte.

0,25-0,5 varv har jag nu, och det är en skillnad som natt och dag. Låsbar översadel blir överflödigt.

Ni som har låsbara, testa att ta av några varv! :D

_________________
/Lennart


04 Feb 2022, 10:48
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Låsbara stämskruvar?
PLANET WAVES AUTOTRIMS ÄR BÄST!!!!!! :!:

Fattar inte varför man vill ha nåt annat? :shock:

DOM KLIPPER JU STRÄNGARNA AUTOMATISKT! 8)

Kolla här, jag filmade när jag "stämde upp", strängarna bara flyger åt höger å vänster :mrgreen:
https://www.youtube.com/watch?v=XzPMZQXFMGo



Nån kommer jag ha Planet Waves på ALLA gitarrer. Än sålänge har jag inte satt autotrims på mina gitarrer med Floyd+låssadel eftersom ja... inte NÖDVÄNDIGT, men jag KOMMER sätta Planet Waves på dom också när jag har råd. Snabbaste strängbyterna i stan.

Image


07 Feb 2022, 11:23
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7768
Location: Göteborg
Post Re: Låsbara stämskruvar?
Tvåtakt wrote:
PLANET WAVES AUTOTRIMS ÄR BÄST!!!!!! :!:

Fattar inte varför man vill ha nåt annat? :shock:

DOM KLIPPER JU STRÄNGARNA AUTOMATISKT! 8)

Kolla här, jag filmade när jag "stämde upp", strängarna bara flyger åt höger å vänster :mrgreen:
https://www.youtube.com/watch?v=XzPMZQXFMGo



Nån kommer jag ha Planet Waves på ALLA gitarrer. Än sålänge har jag inte satt autotrims på mina gitarrer med Floyd+låssadel eftersom ja... inte NÖDVÄNDIGT, men jag KOMMER sätta Planet Waves på dom också när jag har råd. Snabbaste strängbyterna i stan.

Image


Rackarns! Vad kostar såna tro?


07 Feb 2022, 13:08
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Låsbara stämskruvar?
Strax under tusingen :)


08 Feb 2022, 14:00
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10884
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Låsbara stämskruvar?
Tvåtakt wrote:
PLANET WAVES AUTOTRIMS ÄR BÄST!!!!!! :!:

Fattar inte varför man vill ha nåt annat? :shock:

DOM KLIPPER JU STRÄNGARNA AUTOMATISKT! 8)

Kolla här, jag filmade när jag "stämde upp", strängarna bara flyger åt höger å vänster :mrgreen:
https://www.youtube.com/watch?v=XzPMZQXFMGo



Nån kommer jag ha Planet Waves på ALLA gitarrer. Än sålänge har jag inte satt autotrims på mina gitarrer med Floyd+låssadel eftersom ja... inte NÖDVÄNDIGT, men jag KOMMER sätta Planet Waves på dom också när jag har råd. Snabbaste strängbyterna i stan.


Jag håller med dig, de är fantastiskt bra (har dem på en massa gitarrer)
Funktion i övrigt exakt som en spertzel.

I övrigt till diskussionen så kan man stränga med vanliga stämskruvar "jättesuperbra kanon mega" VS kan sätta på strängar rätt på låsbara är det storskillnad på hur de håller stämningen.
Hur bra man än är på vanliga så blir det aldrig lika bra som med låsbara. Störst skillnad på allt där man kan svaja neråt också.

Men bara fördelen med snabbhet vid strängbyte är säljargument nog.

/Magnus

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


08 Feb 2022, 14:25
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3710
Location: Hising Island
Post Re: Låsbara stämskruvar?
Viktigt att nämna är att om man har en gitarr vars huvud inte är vinklat, typ strata/tele, så bör se till vinkeln över sadeln blir tillräcklig. Sitter hålet i stämmisen för högt så blir vinkeln för flack och då får man andra problem med stämningen i stället. Det finns ju höj och sänkbara och/eller kompenserade för detta ändamål.
Det är inget problem på t.ex. Gibson.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


08 Feb 2022, 14:46
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4577
Location: Northbottom
Post Re: Låsbara stämskruvar?
Flera verkar ju gilla dessa D'Addario Planet Waves Autotrim -stämmisar. Någon som har koll på vad för typ av material (metall) dessa knoppar är gjorda av? Eller är det mer: Så länge de funkar och låter klockrent; -who cares....?
De flesta (inte alla) prioriterar ju ex träslag -när de köper ett nytt instrument. Andra prioriterar andra/alternativa material i ex översadlar. Vad är det egentligen för skillnad att prioritera bättre metallkvalitet -i hardware? Upplever man verkligen material skillnaderna i hardware; klang/sound -mässigt så minimala -alt obefintliga; jämfört med bättre kvalitet i; - kropp, -hals, -översadel, -stall, -bandstavar, etc etc...?


/ Jonken


08 Feb 2022, 20:23
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2089
Location: Tjörn
Post Re: Låsbara stämskruvar?
Jonken wrote:
Flera verkar ju gilla dessa D'Addario Planet Waves Autotrim -stämmisar. Någon som har koll på vad för typ av material (metall) dessa knoppar är gjorda av? Eller är det mer: Så länge de funkar och låter klockrent; -who cares....?
De flesta (inte alla) prioriterar ju ex träslag -när de köper ett nytt instrument. Andra prioriterar andra/alternativa material i ex översadlar. Vad är det egentligen för skillnad att prioritera bättre metallkvalitet -i hardware? Upplever man verkligen material skillnaderna i hardware; klang/sound -mässigt så minimala -alt obefintliga; jämfört med bättre kvalitet i; - kropp, -hals, -översadel, -stall, -bandstavar, etc etc...?


/ Jonken


Jag tror att många inte tänker på detta helt enkelt. Däremot så märks det när man ska justera och greja med sakerna, dåliga skruvar med gängor eller skallar som ger sig är ju för trist...

Det är som med trä, mjuk metall ger ett annat ljud än hårt metall typ rostfritt. Att du hör det Jonken förstår jag, men jag tror många inte tänker på att det kan vara materialet i någon liten del som kan vara orsaken till att det är odistinkt ton. Eller att grejorna helt enkelt går sönder. Stallblock är väl undantaget, där är det ju ofta diskussioner om vilket som är bäst.

Sedan kanske man inte vill ha så distinkt ton ibland, smaken är som bekant delad. Och det kanske är enklare att gilla läget, spela på sakerna som de är. Men vem har sagt att allt ska vara enkelt??? ! :D :shock:

_________________
/Lennart


14 Feb 2022, 17:39
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2647
Location:
Post Re: Låsbara stämskruvar?
Någon som testat Graph Tech's låsbara stämskruvar som har anpassad utväxling för varje enskild sträng? Gillar verkligen idén bakom det. Torde bli otroligt smidigt att stämma.


15 Feb 2022, 01:04
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10884
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Låsbara stämskruvar?
Jonken wrote:
Flera verkar ju gilla dessa D'Addario Planet Waves Autotrim -stämmisar. Någon som har koll på vad för typ av material (metall) dessa knoppar är gjorda av? Eller är det mer: Så länge de funkar och låter klockrent; -who cares....?
De flesta (inte alla) prioriterar ju ex träslag -när de köper ett nytt instrument. Andra prioriterar andra/alternativa material i ex översadlar. Vad är det egentligen för skillnad att prioritera bättre metallkvalitet -i hardware? Upplever man verkligen material skillnaderna i hardware; klang/sound -mässigt så minimala -alt obefintliga; jämfört med bättre kvalitet i; - kropp, -hals, -översadel, -stall, -bandstavar, etc etc...?


/ Jonken


De är samma material som Sperzel (för de är de som gör dem åt dem).

Ja, i min värld upplever man skillnader ljudmässigt på i princip allt man kan ändra på en gitarr.
Översadel, stallsadel, bandstavar, stallblock är nog det som påverkar mest av hardware grejer (utan inbördes rangordning, i min värld påverkar nog bandstavar mest).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


15 Feb 2022, 10:50
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4577
Location: Northbottom
Post Re: Låsbara stämskruvar?
Magnus Olsson wrote:
De är samma material som Sperzel (för de är de som gör dem åt dem).

Om detta stämmer (finns ju ingen referens på detta) -innebär att materialet i dessa stämskruvar är aluminium. Klangmässigt är ju detta ett aningen 'återhållsammare' och 'dovare' material. Fördelen med aluminium är ju den lägre vikten; som många (iaf för mig av en konstig anledning) verkar prioritera. Aluminium förklarar ju också de större alternativen i färger (etsning) som bla Sperzel erbjuder.

Iaf i min värld är; GOTOH 510 (Japan - mässing/stål) -alternativt Schaller (Tyskland -mässsing/mässing) -knoppar HELT överlägsna både dessa Planet Waves och Sperzel. Detta ur samtliga aspekter; -material, -klang, -sound, -funktion, -osv osv. Traditionella Kluson knoppar är ju till och med bättre.

Men smaken och kraven är ju individuella hos oss alla. Det viktigaste i slutändan är ju vad vi själva upplever. :wink:


/ Jonken


25 Feb 2022, 10:37
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 710
Post Re: Låsbara stämskruvar?
glassfinger wrote:
Viktigt att nämna är att om man har en gitarr vars huvud inte är vinklat, typ strata/tele, så bör se till vinkeln över sadeln blir tillräcklig. Sitter hålet i stämmisen för högt så blir vinkeln för flack och då får man andra problem med stämningen i stället. Det finns ju höj och sänkbara och/eller kompenserade för detta ändamål.
Det är inget problem på t.ex. Gibson.

Staggered stämmisar som det heter.


25 Feb 2022, 20:27
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 21 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.