View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:11



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Dan Reed Network 
Author Message
Online

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Dan Reed Network
Dom var mitt favoritband förr i tiden. Debuten och Slam var bland det bästa som släpptes i slutet av 80-talet.
När de gjorde comeback så var det inget jag fastnade för. Kändes som att de förlorat magin.
Nya låtarna gillar jag bättre.

https://www.youtube.com/watch?v=Ex0BXq- ... work-Topic


https://www.youtube.com/watch?v=wu-kSsQ ... ertainment


18 Jan 2022, 17:59
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Dan Reed Network
Gitarrljudet på SLAM -plattan är ju bland det grymmaste som man lyckats lägga ner studio. Underbart dynamiskt, ärligt och äkta. Liret är ju nice oxo.


/ Jonken


18 Jan 2022, 23:46
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Dan Reed Network
Jonken wrote:
Gitarrljudet på SLAM -plattan är ju bland det grymmaste som man lyckats lägga ner studio. Underbart dynamiskt, ärligt och äkta. Liret är ju nice oxo.


/ Jonken


Kan du ge ett exempel på en platta med oärligt och oäkta gitarrljud.


19 Jan 2022, 16:52
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Dan Reed Network
En med syntgitarr....?


19 Jan 2022, 19:53
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Dan Reed Network
zoork_1 wrote:
En med syntgitarr....?

Eller variax? :mrgreen:


19 Jan 2022, 20:54
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Dan Reed Network
Obi wrote:
zoork_1 wrote:
En med syntgitarr....?

Eller variax? :mrgreen:


Konstigt att ingen vad jag vet lagt en autotune på gitarr, skulle nog låta syntetiskt och bra ifall man bänder/svajar lite.... Örk :shock:

Räcker iofs att slå på vilken radiokanal som helst och höra på märkliga sångröster.

_________________
/Lennart


20 Jan 2022, 16:32
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Dan Reed Network
Custom Sam wrote:

Konstigt att ingen vad jag vet lagt en autotune på gitarr, skulle nog låta syntetiskt och bra ifall man bänder/svajar lite.... Örk :shock:

Räcker iofs att slå på vilken radiokanal som helst och höra på märkliga sångröster.


Peavey sålde en gitarr ett tag med inbyggd autotune, Peavey AT-200


20 Jan 2022, 16:51
Profile ICQ WWW

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Re: Dan Reed Network
Obi wrote:
Custom Sam wrote:

Konstigt att ingen vad jag vet lagt en autotune på gitarr, skulle nog låta syntetiskt och bra ifall man bänder/svajar lite.... Örk :shock:

Räcker iofs att slå på vilken radiokanal som helst och höra på märkliga sångröster.


Peavey sålde en gitarr ett tag med inbyggd autotune, Peavey AT-200


Tycker att det verkar rätt bra om man ska spela live då slipper man stämma stup i kvarten, tja för studion också egentligen :)


21 Jan 2022, 12:19
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Dan Reed Network
Vinyljunkie wrote:
Kan du ge ett exempel på en platta med oärligt och oäkta gitarrljud.

Syftar på processerade gitarrljud; typ: Steve Vai, Joe Satriani -för att nämna två då....

I regel brukar gitarrsounden under denna tids era -och i den typ av musik som DRN kör; vanligtvis vara ett betydligt mer processerade. Gitarrsoundet som Brion James och Dan Reed har på SLAM-plattan; är i princip åt motsatt håll. Gitarrsoundet är -rakt, -rått -och ärligt. Typ; mer oförlåtande (mindre själv/lätt spelande); där belöningen blir väldigt mycket mer framträdande -när man är tillräckligt duktig och fixar att lägga spåren perfekt. Det här ställer betydligt högre krav på gitarristerna i studion; när den röda lampan tänds. Man kan säga att felmarginalerna mellan perfektion och totalt fiasko är väldigt mycket mindre. Man måste vara riktigt 'på' -i sitt yttersta A-game; för att leverera detta 'on que'. Lite åt samma håll som typ; som EVH på VH I & VH II. Man måste helt enkelt ha rejält med skills + talang -för att leverera det rätt. Och; då snackar jag inte om att vara max flyhänt och flashig över brädan här. Detta handlar mer om att gå in och komplettera/höja själva låten i fråga på bästa möjliga sätt.


/ Jonken


21 Jan 2022, 18:05
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Dan Reed Network
Jonken wrote:
Vinyljunkie wrote:
Kan du ge ett exempel på en platta med oärligt och oäkta gitarrljud.

Syftar på processerade gitarrljud; typ: Steve Vai, Joe Satriani -för att nämna två då....

I regel brukar gitarrsounden under denna tids era -och i den typ av musik som DRN kör; vanligtvis vara ett betydligt mer processerade. Gitarrsoundet som Brion James och Dan Reed har på SLAM-plattan; är i princip åt motsatt håll. Gitarrsoundet är -rakt, -rått -och ärligt. Typ; mer oförlåtande (mindre själv/lätt spelande); där belöningen blir väldigt mycket mer framträdande -när man är tillräckligt duktig och fixar att lägga spåren perfekt. Det här ställer betydligt högre krav på gitarristerna i studion; när den röda lampan tänds. Man kan säga att felmarginalerna mellan perfektion och totalt fiasko är väldigt mycket mindre. Man måste vara riktigt 'på' -i sitt yttersta A-game; för att leverera detta 'on que'. Lite åt samma håll som typ; som EVH på VH I & VH II. Man måste helt enkelt ha rejält med skills + talang -för att leverera det rätt. Och; då snackar jag inte om att vara max flyhänt och flashig över brädan här. Detta handlar mer om att gå in och komplettera/höja själva låten i fråga på bästa möjliga sätt.


/ Jonken


Allt kokar ner till Malcolm Young vare sig man vill eller ej. :roll:


21 Jan 2022, 18:31
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Dan Reed Network
Vinyljunkie wrote:
Allt kokar ner till Malcolm Young vare sig man vill eller ej. :roll:

Håller med. Lite så är det faktiskt.


/ Jonken


21 Jan 2022, 18:58
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Dan Reed Network
Jonken wrote:
Gitarrsoundet är -rakt, -rått -och ärligt. Typ; mer oförlåtande (mindre själv/lätt spelande); där belöningen blir väldigt mycket mer framträdande -när man är tillräckligt duktig och fixar att lägga spåren perfekt. Det här ställer betydligt högre krav på gitarristerna i studion; när den röda lampan tänds. Man kan säga att felmarginalerna mellan perfektion och totalt fiasko är väldigt mycket mindre. Man måste vara riktigt 'på' -i sitt yttersta A-game; för att leverera detta 'on que'. Lite åt samma håll som typ; som EVH på VH I & VH II. Man måste helt enkelt ha rejält med skills + talang -för att leverera det rätt. / Jonken
Det du beskriver är vad jag känner när jag spelar på gamla fenderstärkare, man får ingen riktig hjälp nånstans men gör man rätt så låter det helt rätt..... :wink:


21 Jan 2022, 19:03
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Dan Reed Network
zoork_1 wrote:
Det du beskriver är vad jag känner när jag spelar på gamla fenderstärkare, man får ingen riktig hjälp nånstans men gör man rätt så låter det helt rätt..... :wink:

Exakt. I regel brukar man säga; typ att: Ju mer 'slutsteg' man törs addera in -i ett sound som inte är tok överstyrt = Ju ärligare -och mindre 'förlåtande' blir soundet. Detta ställer direkt högre kravbild på 'skillsen' -hos den som spelar. Varje nyans i noterna som spelas och hanteras -skiner verkligen igenom. Detta på säväl gott -som ont. Att bemästra det här; kännetecknar ofta en riktigt bra musiker. De grymmaste inom detta som Ex: -Hendrix, -SRV, -KWS, -Knopfler, -May osv, osv; fixar även att leverera tekniskt mer avancerade grejer med detta mer oförlåtande sound. Och det är här som begreppet 'fingeravtryck' -eller det lite plumpigare uttrycket: 'signatursound' -kommer in i bilden. För ju högre mängd man med sina egna fingrar och 'touch' -kan påverka helheten av ett sound = Ju personligare blir soundet.


/ Jonken


21 Jan 2022, 19:25
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: bummer and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.