View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:21



Reply to topic  [ 15 posts ] 
Görknepigt skorrande E-sträng! 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Görknepigt skorrande E-sträng!
Hjälpte en ung släkting med setup på en Fender HSS stratocaster Player series.

Från butiken var i stort sett inget gjort, den har skickats ut ihopskruvad så att säga. Nu efter att ungdomen har spelat på gitarren i ett drygt år fick jag frågan om jag kunde tänka mig att hjälpa till , och det gjorde jag förstås.

Efter setup med filning av översadel samt justering av svaj samt intonering var den helt OK, riktigt trevlig att spela på! Jag skruvade upp singlecoilmikarna för att i alla fall något matcha humbuckern som sitter i stalläget, dock inte så pass högt att "stratitis" skulle framkallas.

Nu spelar ungdomen mest fingerplock, och visade det sig, då med ett lite annorlunda anslag på tjocka E, snett underifrån. det gav till en början ett helt vanligt ljud, men efter någon sekund eller två då tonen normalt dör ut ÖKADE den volym och sedan började strängen att skorra. Eller om det var något i en mikupphängning eller annat som skorrade, det var lite svår definierat.

När jag tittade längs strängen kunde jag se hur den först klingade som vanligt så att säga, sedan ökade amplituden på hela strängen, och då var det som att grundtonen i strängen ökade, dvs det var hela vägen längs strängen som vibrerade kraftigt. Och så kom ett strängskorrande, som varade i flera sekunder.

Jag var lite sparsam när jag filade ner översadeln, den kunde tagits djupare. Så det var inte där det var något vajsing. Stallklacken skruvade jag upp en bit över vad det borde vara för att se om det gick att justera bort skorret. Det hände egentligen inte så mycket med ljudet, det kvarstod. Även singlecoilmikarna skuvade jag ner igen , men det kändes inte som att det gav ng större effekt.

Vi pratade om att hon ska ta och se över sin plockteknik på bassträngen för att kanske på det sättet råda bot på det. Och det är nog en del i det hela.

Men, det jag inte sett tidigare var detta Ökande utslag på strängen, som att det var någon rundgång eller liknande som drev energin i strängen.

Någon som sett detta fenomen tidigare???

Tacksam för tips på lösning också, om det är något som kan justeras bort?

_________________
/Lennart


16 Jan 2022, 22:30
Profile
Online

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Görknepigt skorrande E-sträng!
Custom Sam wrote:


Tacksam för tips på lösning också, om det är något som kan justeras bort?


Hej! Jag vet inte om det är lösningen men det är inte så att när hon plockar till på E-strängen så rör sig svajstallet lite och energi förs till stallfjädrarna som sedan går tillbaka till strängen?
Prova att sätta i fler fjädrar, dra åt på undersidan eller helt enkelt blocka stallet och justera alltsammans igen. Kan vara värt att kolla på iaf.
edit:_ Player series kanske är sånt där 2 punkts floating som fungerar lite annorlunda, gör inte saken bättre precis :? .Går väl fortfarande att blocka dock.


17 Jan 2022, 14:22
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Görknepigt skorrande E-sträng!
Tack för tipset Obi!

Ja, det är ett tvåpunktssvaj, och jag spände upp det ganska mycket pga att det var typ 20 graders vinkel till kroppen. Eller ja, det var i alla fall enkelt att svaja upp 1,5 toner, och det är lite väl mycket. Tog ner svajmöjligheten till en ton uppåt, är musikaliskt användbart i mitt tycke.

Tre fjädrar på svajet.

Intressant tanke att energin skulle "studsa" från fjädrarna, men det är en lika bra förklaring som något annat. Jag tror hon tog i klart mer än vad jag gör själv när jag spelar. När jag spelade fick jag inte den effekten, men jag spelade med plektrum.

tack igen för tanken!

_________________
/Lennart


17 Jan 2022, 21:02
Profile
User avatar

Joined: 12 Sep 2011, 20:04
Posts: 653
Post Re: Görknepigt skorrande E-sträng!
jag tänkte också att det kunde vara fjädrarna, och att en fjäder till kanske skulle lösa problemet. En annan tanke jag får är att det kan vara dragstångsrelaterat, och att lite ytterligare tajtning på den kan vara värt att prova.


18 Jan 2022, 01:28
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Görknepigt skorrande E-sträng!
Detta är ett ganska vanligt fel på dessa gitarrer.
Själva felet beror på strängvinkeln (botten) i översadelns skåra. Detta orsakas av det lågt monterade sträng trädet -som håller i B och E strängarna på huvet. Fender gitarrerna levereras antingen: Med -eller utan en distans under själva strängträdet. Ett strängträd utan denna extra distans -medför att strängen trycks ner hårdare i översadelns strängskåra på 'fel sida' om nöten/översadeln. När detta sker lyfts strängen lite på 'rätt sida' av nöten. Dvs strängen får inte tillräckligt med tryck i sadelskåran -närmast F-bandet; där strängtrycket är viktigast att ha. Detta ger tonal ostabilitet, skårr och ton sus/surr.

Detta kan lösas/åtgärdas på två olika sätt:

Alternativ 1.)
Att fila om botten vinkeln i höga E-strängens sadel skåra -för att mer passa strängvinkeln som går till strängtrycket. (Detta är en ganska svår filning -där man måste fila mycket; till någon tio -eller hundradel från utgången mot F-bandet: Utan att fila ner höjden på utgången.

Alternativ 2.)
Att höja upp strängtrycket -genom att montera en distans. Detta minskar sträng vinkeln -för att passa en normalfilad strängskåra.

Dessa strängdistanser finns i olika längder. Här är en bild på ett '70 set; där båda varianterna medföljer:
https://www.gmf.se/hardware/string-guides/strangtryck-strata-masvinge-2-nickel2-st-1
Dessa distanser finns även i ton och funktions dödande plast oxo. Dessa suger dock dasslock.


/ Jonken


18 Jan 2022, 12:52
Profile
Online

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Görknepigt skorrande E-sträng!
Jonken wrote:
Detta är ett ganska vanligt fel på dessa gitarrer.
Själva felet beror på strängvinkeln (botten) i översadelns skåra. Detta orsakas av det lågt monterade sträng trädet -som håller i B och E strängarna på huvet. Fender gitarrerna levereras antingen: Med -eller utan en distans under själva strängträdet. Ett strängträd utan denna extra distans -medför att strängen trycks ner hårdare i översadelns strängskåra på 'fel sida' om nöten/översadeln. När detta sker lyfts strängen lite på 'rätt sida' av nöten. Dvs strängen får inte tillräckligt med tryck i sadelskåran -närmast F-bandet; där strängtrycket är viktigast att ha. Detta ger tonal ostabilitet, skårr och ton sus/surr.

Detta kan lösas/åtgärdas på två olika sätt:

Alternativ 1.)
Att fila om botten vinkeln i höga E-strängens sadel skåra -för att mer passa strängvinkeln som går till strängtrycket. (Detta är en ganska svår filning -där man måste fila mycket; till någon tio -eller hundradel från utgången mot F-bandet: Utan att fila ner höjden på utgången.

Alternativ 2.)
Att höja upp strängtrycket -genom att montera en distans. Detta minskar sträng vinkeln -för att passa en normalfilad strängskåra.

Dessa strängdistanser finns i olika längder. Här är en bild på ett '70 set; där båda varianterna medföljer:
https://www.gmf.se/hardware/string-guides/strangtryck-strata-masvinge-2-nickel2-st-1
Dessa distanser finns även i ton och funktions dödande plast oxo. Dessa suger dock dasslock.


/ Jonken


Du har säkert rätt i det du säger Jonken men det står väl på tjocka E i frågan och där är det väl inget strängtryck? Kan förvisso vara felskårat där också.


18 Jan 2022, 13:12
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Görknepigt skorrande E-sträng!
Obi wrote:
Du har säkert rätt i det du säger Jonken men det står väl på tjocka E i frågan och där är det väl inget strängtryck? Kan förvisso vara felskårat där också.

Ooops! DET missade jag! (TACK -för att du uppmärksammade detta.)
Men precis som du korrekt nämner: Problemet är precis det samma (fast utan strängtyck då). Meao: Bara att fila om botten på LÅGA E-strängens sadelskåra -för att mer passa strängens vinkel > ut till stämskruv.

- Sorry. (För få koppar kaffe för mig -åtgärdning pågår...) :wink:


/ Jonken


18 Jan 2022, 13:22
Profile

Joined: 02 Dec 2010, 21:13
Posts: 174
Location:
Post Re: Görknepigt skorrande E-sträng!
Obi wrote:
Jonken wrote:
...

/ Jonken


Du har säkert rätt i det du säger Jonken men det står väl på tjocka E i frågan och där är det väl inget strängtryck? Kan förvisso vara felskårat där också.


Detta skorr på lös tjock E-sträng har inträffat för mig på ett par telecasters, det löste sig med att minska vinkeln över sadeln genom minimalt med varv runt stämskruvstolpen eller linda högre upp.


18 Jan 2022, 13:32
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Görknepigt skorrande E-sträng!
Kincaid wrote:

Detta skorr på lös tjock E-sträng har inträffat för mig på ett par telecasters, det löste sig med att minska vinkeln över sadeln genom minimalt med varv runt stämskruvstolpen eller linda högre upp.

Precis. Lösningen är den samma: Att antingen anpassa vinklarna att passa skåran -alternativt anpassa skårorna till att passa vinklarna. Dock för både ton -och funktion; är det bättre att anpassa/fila skårorna. För denna åtgärd behöver man inte ens sadelfilar: Bara att fila baktill i nötens strängskåra -med den spunna strängen.


/ Jonken


18 Jan 2022, 13:46
Profile
User avatar

Joined: 12 Sep 2011, 20:04
Posts: 653
Post Re: Görknepigt skorrande E-sträng!
Tack Jonken, för att du kom in och styrde upp den här gissningstävlingen! :D :P (vilket inte stoppar mig från att rekommendera en fjäder till stallet hur som haver, för tonens skull...)


18 Jan 2022, 21:38
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Görknepigt skorrande E-sträng!
Jonken wrote:
Kincaid wrote:

Detta skorr på lös tjock E-sträng har inträffat för mig på ett par telecasters, det löste sig med att minska vinkeln över sadeln genom minimalt med varv runt stämskruvstolpen eller linda högre upp.

Precis. Lösningen är den samma: Att antingen anpassa vinklarna att passa skåran -alternativt anpassa skårorna till att passa vinklarna. Dock för både ton -och funktion; är det bättre att anpassa/fila skårorna. För denna åtgärd behöver man inte ens sadelfilar: Bara att fila baktill i nötens strängskåra -med den spunna strängen.


/ Jonken


Ah, tackar för tipsen!!!

Du skriver i "bakkant" Jonken, för mig är det åt stämskruvarna till, är det så du menar? Dvs för att få en mer distinkt anliggning precis vid sadelns "början" så att säga åt strängen?

Blir lite fundersam över det ni båda skriver, "minska vinkeln över sadeln". Jag är normalt instyrd på att ha så kraftig strängvinkel över sadeln som möjligt för bästa ton, men det kan ge oönskade bieffekter förstår jag på Fendergitarrer?

Jag är ju sen gammalt "Gibsongubbe" men har på senare år skaffat mig ett par strattaliknande gitarrer. En del problem som finns med de konstruktionerna, liksom allt annat. Är lite nya saker att lära sig. Det blir kanske en Telecaster med, då är klockan slagen... :shock:

Vad gäller en fjäder till så sitter det tre, och det är väl frågan om det verkligen gör något för tonen med antalet fjädrar? Trycket mot svajstolparna ska ju ändå vara samma mängd för att motvikta strängdraget till den vinkel på stallet man vill ha?

_________________
/Lennart


19 Jan 2022, 10:46
Profile
User avatar

Joined: 12 Sep 2011, 20:04
Posts: 653
Post Re: Görknepigt skorrande E-sträng!
Custom Sam wrote:
Vad gäller en fjäder till så sitter det tre, och det är väl frågan om det verkligen gör något för tonen med antalet fjädrar? Trycket mot svajstolparna ska ju ändå vara samma mängd för att motvikta strängdraget till den vinkel på stallet man vill ha?


Rent principiellt är det ju som du säger angående flytande svaj som man ställer in för samma vinkel efter att man satt dit en fjäder till.
Säkert placebo, men jag tyckte tonen i dotterns stratta blev fylligare och bättre med en fjäder till, som att träklangen djupnade. Men då låg stallet också något närmare kroppen.


19 Jan 2022, 16:08
Profile

Joined: 02 Dec 2010, 21:13
Posts: 174
Location:
Post Re: Görknepigt skorrande E-sträng!
Custom Sam wrote:

Ah, tackar för tipsen!!!

Du skriver i "bakkant" Jonken, för mig är det åt stämskruvarna till, är det så du menar? Dvs för att få en mer distinkt anliggning precis vid sadelns "början" så att säga åt strängen?

Blir lite fundersam över det ni båda skriver, "minska vinkeln över sadeln". Jag är normalt instyrd på att ha så kraftig strängvinkel över sadeln som möjligt för bästa ton, men det kan ge oönskade bieffekter förstår jag på Fendergitarrer?

Jag är ju sen gammalt "Gibsongubbe" men har på senare år skaffat mig ett par strattaliknande gitarrer. En del problem som finns med de konstruktionerna, liksom allt annat. Är lite nya saker att lära sig. Det blir kanske en Telecaster med, då är klockan slagen... :shock:

Vad gäller en fjäder till så sitter det tre, och det är väl frågan om det verkligen gör något för tonen med antalet fjädrar? Trycket mot svajstolparna ska ju ändå vara samma mängd för att motvikta strängdraget till den vinkel på stallet man vill ha?


I mitt fall blev det inte så stor ändring av vinkeln över sadeln, jag lindade 1,5-2 varv runt stämskruvstolpen (nedåt från hålet i stolpen) istället för de 3- 3,5 varv som gitarrerna levererades med. Det räckte för att få bort skorret. Huruvida det påverkade "tonen" negativt duger jag inte till att avgöra, men det låter bra och inget skorr, jag nöjer mig med det.


19 Jan 2022, 16:22
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Görknepigt skorrande E-sträng!
Custom Sam wrote:

Ah, tackar för tipsen!!!

Du skriver i "bakkant" Jonken, för mig är det åt stämskruvarna till, är det så du menar? Dvs för att få en mer distinkt anliggning precis vid sadelns "början" så att säga åt strängen?

Blir lite fundersam över det ni båda skriver, "minska vinkeln över sadeln". Jag är normalt instyrd på att ha så kraftig strängvinkel över sadeln som möjligt för bästa ton, men det kan ge oönskade bieffekter förstår jag på Fendergitarrer?

Jag är ju sen gammalt "Gibsongubbe" men har på senare år skaffat mig ett par strattaliknande gitarrer. En del problem som finns med de konstruktionerna, liksom allt annat. Är lite nya saker att lära sig. Det blir kanske en Telecaster med, då är klockan slagen... :shock:

Vad gäller en fjäder till så sitter det tre, och det är väl frågan om det verkligen gör något för tonen med antalet fjädrar? Trycket mot svajstolparna ska ju ändå vara samma mängd för att motvikta strängdraget till den vinkel på stallet man vill ha?

Varsågod min vän.

Yes; precis. Med bakkant -syftar jag närmast stämskruvarna i nöten.
Din 'instryrning' är helt korrekt: Ju kraftigare strängstryck man har på nöten = Ju bättre ton ger detta. Men samtidigt: Det blir ju lite för mycket om strängen genom klykan inte fixar att leverera en anständig klang. Det är inga problem att ha större tryck på nöten; men då måste man anpassa spåret i nöten -så att detta högre tryck inte samtidigt lyfter på strängen i framkant av nöten. Detta gör man som sagt genom att fila/vinkla strängens bana i bakkant genom nöten -så att 'utgången' är lägre -sett till 'ingången'. På Gibbor har man konstruerat en färdigt lutande nöt variant -med kortare strängkontakt nära ingången; för att motverka detta. Med detta sagt; så behöver inte nöten se ut som en Gibson -nöt -för att denna skall funka på samma sätt. Det som behövs; är ju som sagt: Att strängspåren i bakkant är lägre -sett till strängspåren i framkant i översadeln.


/ Jonken


21 Jan 2022, 18:23
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Görknepigt skorrande E-sträng!
Jonken wrote:
Varsågod min vän.

Yes; precis. Med bakkant -syftar jag närmast stämskruvarna i nöten.
Din 'instryrning' är helt korrekt: Ju kraftigare strängstryck man har på nöten = Ju bättre ton ger detta. Men samtidigt: Det blir ju lite för mycket om strängen genom klykan inte fixar att leverera en anständig klang. Det är inga problem att ha större tryck på nöten; men då måste man anpassa spåret i nöten -så att detta högre tryck inte samtidigt lyfter på strängen i framkant av nöten. Detta gör man som sagt genom att fila/vinkla strängens bana i bakkant genom nöten -så att 'utgången' är lägre -sett till 'ingången'. På Gibbor har man konstruerat en färdigt lutande nöt variant -med kortare strängkontakt nära ingången; för att motverka detta. Med detta sagt; så behöver inte nöten se ut som en Gibson -nöt -för att denna skall funka på samma sätt. Det som behövs; är ju som sagt: Att strängspåren i bakkant är lägre -sett till strängspåren i framkant i översadeln.


/ Jonken


Ok, tack!
Eftersom släktingen bor en bit bort har jag sagt till henne att ta bort ett varv på stämskruven till att börja med. Så får vi ta det senare med filen/strängen.

_________________
/Lennart


23 Jan 2022, 22:35
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.