View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:07



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Sälja gamla metallica-bootlegs 
Author Message

Joined: 04 Aug 2009, 11:35
Posts: 738
Location: Åstorp
Post Sälja gamla metallica-bootlegs
Jag har en back gamla (från Mustaine-tiden fram till början av Newsteds tid) metallica bootlegs som jag tänkte försöka avyttra. Sånt tingar ju pengar idag om jag hittar rätt köpare. Frågan är hur jag hittar dessa köpare? Gärna i Sverige, men gissar att det blir betydligt bättre betalt utomlands. Nån som har erfarenhet av att sälja sånt, var det är bra att annonsera? Vill hitta die hard fans, helst nån som bara köper hela samlingen rakt av så jag slipper hålla på så mkt med att skicka etc.


15 Jan 2022, 20:24
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Sälja gamla metallica-bootlegs
.
Läste fel, så bortse från detta...


15 Jan 2022, 21:59
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Sälja gamla metallica-bootlegs
Har du kollat Discogs? Eller ebay. Tror dock det kan bli svårt att sälja hela samlingen i klump om du inte ger en väldigt kraftig mängdrabatt.


16 Jan 2022, 01:03
Profile

Joined: 04 Aug 2009, 11:35
Posts: 738
Location: Åstorp
Post Re: Sälja gamla metallica-bootlegs
Discogs hade jag inte koll på. Verkar ju vara ett bra ställe. Nu blev jag istället sugen på att sätta upp en shop där, hittade ett ställe som säljer kartonger till hyfsade priser. Spännande detta


16 Jan 2022, 11:19
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Sälja gamla metallica-bootlegs
Stefan_E wrote:
Discogs hade jag inte koll på. Verkar ju vara ett bra ställe. Nu blev jag istället sugen på att sätta upp en shop där, hittade ett ställe som säljer kartonger till hyfsade priser. Spännande detta

Aldrig sålt något där men köper en del, både från Sverige och utomlands. Fungerar jättebra.


16 Jan 2022, 20:48
Profile

Joined: 04 Aug 2009, 11:35
Posts: 738
Location: Åstorp
Post Re: Sälja gamla metallica-bootlegs
Tyvärr verkar man inte kunna sälja bootlegs där. Tog en spontankoll på ett par saker i backen. Fanns listade men markerade som ej tillåtet att sälja på discogs :(


16 Jan 2022, 20:54
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Sälja gamla metallica-bootlegs
Att sälja bootlegs, i alla fall de som kan laddas ner gratis, är nog lite som att svära i kyrkan.
Brukar stå typ "never sell, or burn in hell" eller nåt liknade i alla torrent-textfiler.... :shock:


16 Jan 2022, 23:20
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Sälja gamla metallica-bootlegs
zoork_1 wrote:
Att sälja bootlegs, i alla fall de som kan laddas ner gratis, är nog lite som att svära i kyrkan.
Brukar stå typ "never sell, or burn in hell" eller nåt liknade i alla torrent-textfiler.... :shock:

Visst är det så, men det finns väl fortfarande en grupp människor som är intresserade av att samla på "originalbootlegs" på skiva för att de är speciella i sig. Det är precis som vilka skivor som helst – de kan bli "meningslösa" för att de går att strömma på nätet men det finns ju som bekant fortfarande ett intresse av skivor, t.ex. på vinyl.
Däremot är dagarna förbi då man pungade ut 200 spänn för en bootleg-cd i tveksam kvalitet bara för att kunna höra konserten som är på den. Den sunkiga marknaden saknar man nog inte så mycket, men säljer man en skiva till någon som helt enkelt vill ha den, oavsett anledning, så är det inget fel med det.


17 Jan 2022, 10:46
Profile

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1791
Location: Röven
Post Re: Sälja gamla metallica-bootlegs
Ebay är nog bäst/mest kunder, kan ju sätta ett fast pris om du har koll på vad
du vill ha :)
Såg att det fanns en grupp på fb "Metallica VINYL Bootleg Collectors" kan vara nåt kanske ?

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


17 Jan 2022, 11:55
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Sälja gamla metallica-bootlegs
LieMfB wrote:
Visst är det så, men det finns väl fortfarande en grupp människor som är intresserade av att samla på "originalbootlegs" på skiva för att de är speciella i sig. Det är precis som vilka skivor som helst – de kan bli "meningslösa" för att de går att strömma på nätet men det finns ju som bekant fortfarande ett intresse av skivor, t.ex. på vinyl.
Däremot är dagarna förbi då man pungade ut 200 spänn för en bootleg-cd i tveksam kvalitet bara för att kunna höra konserten som är på den. Den sunkiga marknaden saknar man nog inte så mycket, men säljer man en skiva till någon som helt enkelt vill ha den, oavsett anledning, så är det inget fel med det.
Tänkte nog bara högt för mig själv....ungefär som så att folk som sprider liveinspelningar via t ex Dimeadozen vill gissningsvis slippa upphovsrättsligt trassel genom att inte ta betalt, i hopp om att de med upphovsrätten ska se mellan fingrarna (kanske betrakta det som en form av marknadsföring?).


17 Jan 2022, 13:02
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Sälja gamla metallica-bootlegs
Tradera funkade inte för mig.
När jag sålde större delen av min gamla skivsamling så lade jag ut det styckvis på Tradera, mycket pack och pill med at boka transporter men fick bra betalt för mina LP:s.
Dock så fort jag lade ut en bootleg så blev den raderad.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


17 Jan 2022, 14:23
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Sälja gamla metallica-bootlegs
zoork_1 wrote:
LieMfB wrote:
Visst är det så, men det finns väl fortfarande en grupp människor som är intresserade av att samla på "originalbootlegs" på skiva för att de är speciella i sig. Det är precis som vilka skivor som helst – de kan bli "meningslösa" för att de går att strömma på nätet men det finns ju som bekant fortfarande ett intresse av skivor, t.ex. på vinyl.
Däremot är dagarna förbi då man pungade ut 200 spänn för en bootleg-cd i tveksam kvalitet bara för att kunna höra konserten som är på den. Den sunkiga marknaden saknar man nog inte så mycket, men säljer man en skiva till någon som helt enkelt vill ha den, oavsett anledning, så är det inget fel med det.
Tänkte nog bara högt för mig själv....ungefär som så att folk som sprider liveinspelningar via t ex Dimeadozen vill gissningsvis slippa upphovsrättsligt trassel genom att inte ta betalt, i hopp om att de med upphovsrätten ska se mellan fingrarna (kanske betrakta det som en form av marknadsföring?).

Ja, precis. (Det var inte meningen av mig att låta polemisk.)
Det är trevligt, tycker jag att bootlegcommunityn, eller vad man ska kalla den, på nätet är så pass generös och samtidigt förskonad från upphovsrättsmaffian. Boots från vissa artister har väl blivit haffade ibland, men inte i nån stor utsträckning, plus att många av de där torrentsajterna är ganska hårda med att förbjuda officiellt släppta grejer. Känns mer som att copyrightpolisen har siktet inställt på youtube och Pirate Bay.


18 Jan 2022, 14:18
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Sälja gamla metallica-bootlegs
LieMfB wrote:
Ja, precis. (Det var inte meningen av mig att låta polemisk.)
Det är trevligt, tycker jag att bootlegcommunityn, eller vad man ska kalla den, på nätet är så pass generös och samtidigt förskonad från upphovsrättsmaffian. Boots från vissa artister har väl blivit haffade ibland, men inte i nån stor utsträckning, plus att många av de där torrentsajterna är ganska hårda med att förbjuda officiellt släppta grejer. Känns mer som att copyrightpolisen har siktet inställt på youtube och Pirate Bay.
Ingen fara, du lät inte polemisk. Jag tycker som du att bootlegcommunityn är generös, eller rent av mycket generös. Jag uppskattar verkligen liveframträdanden och genom vänliga "delande" musiknördar har jag lärt mig otroligt mycket om mina favoritmusikers sätt att ta sig an sin musik inför publik. Ok, nog med OT inlägg från mig... :oops:


18 Jan 2022, 19:30
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 37 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.