View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 19:00



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Enkelhet 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post Enkelhet
Kanske lite OT, vet inte, men tänkte att det vore kul att prata om värdet av det banala. Om hur ni tänker när ni gör musik. Jag som gammal vild klaviaturspelare sitter allt oftare o plinkar med en hand på tangenterna, och, har väl aldrig kunnat kalla mig gitarrist, men samma sak där, plinkar. Och känner att det kan räcka långt.

_________________
Johan H
Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm
Finns på Spotify


11 Jan 2022, 08:40
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Enkelhet
Förstår inte riktigt vad du menar. Är det att musiken du skriver är enkel, eller att den kommer till under avslappnade former?


11 Jan 2022, 17:46
Profile WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Enkelhet
Fanns en intressant video på youtibe där Paul Mc Carney skriver "get back" i realtid.
Han sitter och slår lite planlösa ackord på gitarren och nynnar olika slingor.
Ringo och Harrison sitter bredvid och nickar när de tycker att Paul hittar något bra.
Egentligen känns det som Paul är ett medium som bara kanaliserar fram en låt som redan existerar.' Han får liksom kontakt med
en annan dimension och i början är låten väldigt suddig i konturerna men tillsammans blir allt klarare och klarare ju mer de håller på.

Själv tycker jag ofta att jag får guldidéer , små embryon, när jag klinkar men de är som drömmar väldigt flyktiga. Nästa gång man sätter sig är det omöjligt att komma ihåg vad det handlade om.
Funderar på att köpa en looppedal där man kan spara saker snabbt och enkelt och plocka fram vid senare tillfälle .


11 Jan 2022, 20:20
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 210
Post Re: Enkelhet
Röstmemo i telefonen!!!
Spelar in direkt när jag har en idé.
Omöjligt att komma ihåg saker om man inte gör det.

Och till trådskaparen.
”How can less be more?? More is more!” Som Yngve bruka säga! :D


11 Jan 2022, 22:19
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Enkelhet
Om man spelar det enkla tillräckligt bra och på sätt som berör, så är det i sin enkelhet bra...


12 Jan 2022, 16:14
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Enkelhet
Obi wrote:

Funderar på att köpa en looppedal där man kan spara saker snabbt och enkelt och plocka fram vid senare tillfälle .


Jag tycker att spela in låtidéer för komma ihåg dom är tämligen värdelöst. Kommer man dock ihåg vad man spelade dagen efter så kanske man har något att spinna vidare på!
Problemet med nästan all musik idag är att låtarna helt enkelt i grunden inte är speciellt bra.
Låtidéer som man måste ha ett fickminne för att komma ihåg är bäst att förpassa till glömskans land !

OBS ! Tycker jag !

_________________
pudas


12 Jan 2022, 17:15
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Enkelhet
Enkelhet och banalitet är helt olika saker. Leonardo sa:
"Enkelhet är det ultimat sofistikerade". Han sa inte: "Banalitet
är det ultimat sofistikerade".

Herr Einstein sa nåt i stil med: "Så enkelt som möjligt men inte enklare".

_________________
Försvinn ur min åsikt


13 Jan 2022, 16:20
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Enkelhet
pudas wrote:

Jag tycker att spela in låtidéer för komma ihåg dom är tämligen värdelöst. Kommer man dock ihåg vad man spelade dagen efter så kanske man har något att spinna vidare på!
Problemet med nästan all musik idag är att låtarna helt enkelt i grunden inte är speciellt bra.
Låtidéer som man måste ha ett fickminne för att komma ihåg är bäst att förpassa till glömskans land !

OBS ! Tycker jag !


To each his own :)

Nu när man gott och väl passerat livet första halva så har jag inga illusioner av att drabbas av plötslig Beatlemania eller hastiga klättringar på Billboard. Måttstocken är helt enkelt om den där lilla idén roar mig själv, inget annat. Jag blir störd av att jag inte minns det som jag tyckte om några dagar tidigare och hade gärna kunnat bygga ut alltsammans till en färdig låt.


13 Jan 2022, 16:52
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Dec 2004, 23:22
Posts: 1264
Location: Helsingborg
Post Re: Enkelhet
pudas wrote:
Obi wrote:

Funderar på att köpa en looppedal där man kan spara saker snabbt och enkelt och plocka fram vid senare tillfälle .


Jag tycker att spela in låtidéer för komma ihåg dom är tämligen värdelöst. Kommer man dock ihåg vad man spelade dagen efter så kanske man har något att spinna vidare på!
Problemet med nästan all musik idag är att låtarna helt enkelt i grunden inte är speciellt bra.
Låtidéer som man måste ha ett fickminne för att komma ihåg är bäst att förpassa till glömskans land !

OBS ! Tycker jag !


För mig kan det ta ett bra tag innan en idé mognar. Spelar in på telefon eller loop-pedal och sedan itererar jag oftast rätt många vändor. Ibland blir dom liggande år innan dom blir något. Ibland är det en del av låten eller ett sound som saknas, ofta text. Sedan är det såklart mycket som inte blir något alls. Men jag upplever också att jag kan bli inspirerad av att gå tillbaka och lyssna på gammalt som spelats in spontant och fallit i glömska.


13 Jan 2022, 17:39
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Mike Leaf and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.