View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 01:20



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Vilken skrivbordsförstärkare 
Author Message

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 167
Post Vilken skrivbordsförstärkare
Som livet ser ut just nu så lirar jag gitarr i köket för att inte störa min kärring eller barnen. Det är lite meckigt att dra med mig stärkaren så jag lirar igenom radion
problemet med detta är att jag behöver släpa med mig en distpedal varje gång eftersom radion inte är optimal för gitarr då
den är helt enkelt för basig, distpedal är ganska så diskantig. Allt sånthär dödar lite av det spontana för mig då det blir så mycket som jag måste dra med mig varje gång.
Det kanske inte låter som så mycket men för mig blir det mycket särskilt om det bara är en liten stund som jag vill lira.

Hjälpte min farsa med att bygga hans garage och som tack så fick jag ett presentkort i musikaffär och då har jag funderat på att köpa en
hörlursförstärkare jag har dock insett att detta inte är optimalt eftersom jag inte hör om kärringen eller barnen vill något eller vaknar.
Så nu har tanken slagit mig att jag ska skaffa en liten förstärkare, en skrivbordsförstärkare.
Kan ni bojare rekommendera någon?
Dessa fyra har jag sneglat på lite:
VOX Adio Air GT
Roland Mobile Cube
BOSS Katana Mini
VOX Mini Go 3

Den ska helst vara så liten som möjligt men ändå låta okej, volymen behöver inte vara jättehög vi snackar ändå om volym i köket när jag inte vill störa någon.


07 Jan 2022, 19:16
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: Vilken skrivbordsförstärkare
Jag har inte provat alla alternativen. Min Roland Mobile Cube är inget vidare till elgitarr. Den har mest använts som förstärkare till en CD-spelare när grannarna sover. Roland Micro Cube fungerar mycket bättre.

På mycket låg ljudnivå tycker jag att Blackstar Fly 3 är ok. Jag hade en sådan inkopplad i helgen när en Zoom 508 provades i en timme. Då sitter jag nära, förstärkaren ca 150 cm från öronen. Har inte provat distpedal före Fly 3.

Den 9V adapter jag använder till mina Micro Cube orkar inte driva Mobile Cube. Fly 3 har en 6,5V variant.


07 Jan 2022, 20:17
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Vilken skrivbordsförstärkare
Jag har en liten Fluid Audio uppladdningsbar förstärkare i form av en sugkopp som man kan fästa på gitarren!
Vanliga modellen med overdrive, reverb, chorus, finns även en modell för dom mer matallurgiska gitarristerna!
Mycket praktisk liten sak när man sitter och slö-plinkar framför TVn, ta ut låtar vid laptoppen, kvällslir på altanen eller när man vil jamma unplugged men ändå köra lite elgitarr.
Låter den då som en Dumble eller Mesa rectumfire? Nej! Låter den ens lite "rör"? Nej!
Men den låter bra på sitt eget vis, med förvånansvärt mycket respons på spel och dynamik och volyminställning på gitarren!
Nackdelar med denna? Jo det finns, först och främst sugkoppen håller inte måttet! Jag har ännu inte fått den att sitta kvar någon längre tid, oavsett yta. Ljudvolymen är låg, inte så att den är oanvändbar, men lite mer kräm skadar aldrig!

Image

_________________
pudas


08 Jan 2022, 11:53
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 167
Post Re: Vilken skrivbordsförstärkare
arinihsd wrote:
Jag har inte provat alla alternativen. Min Roland Mobile Cube är inget vidare till elgitarr. Den har mest använts som förstärkare till en CD-spelare när grannarna sover. Roland Micro Cube fungerar mycket bättre.

På mycket låg ljudnivå tycker jag att Blackstar Fly 3 är ok. Jag hade en sådan inkopplad i helgen när en Zoom 508 provades i en timme. Då sitter jag nära, förstärkaren ca 150 cm från öronen. Har inte provat distpedal före Fly 3.

Den 9V adapter jag använder till mina Micro Cube orkar inte driva Mobile Cube. Fly 3 har en 6,5V variant.


Ja då går kanske cuben bort, att den ska funka till gitarr är ju en förutsättning eller ja åtminstone att låta okej.

pudas wrote:
Jag har en liten Fluid Audio uppladdningsbar förstärkare i form av en sugkopp som man kan fästa på gitarren!
Vanliga modellen med overdrive, reverb, chorus, finns även en modell för dom mer matallurgiska gitarristerna!
Mycket praktisk liten sak när man sitter och slö-plinkar framför TVn, ta ut låtar vid laptoppen, kvällslir på altanen eller när man vil jamma unplugged men ändå köra lite elgitarr.
Låter den då som en Dumble eller Mesa rectumfire? Nej! Låter den ens lite "rör"? Nej!
Men den låter bra på sitt eget vis, med förvånansvärt mycket respons på spel och dynamik och volyminställning på gitarren!
Nackdelar med denna? Jo det finns, först och främst sugkoppen håller inte måttet! Jag har ännu inte fått den att sitta kvar någon längre tid, oavsett yta. Ljudvolymen är låg, inte så att den är oanvändbar, men lite mer kräm skadar aldrig!

Image


Låter helt klart intressant även om det med sugklockan är ett stort minus. Ett annat problem är att den inte finns på Andreasson musik där jag har presentkortet. Uppskattar dock tipset :)

En smärre omöjlighet med detta är att jag vill att det ska vara litet samtidigt som det inte skall låta alltför burkigt samtidigt som jag vill ha lite dist direkt från förstärkaren.


08 Jan 2022, 13:07
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Vilken skrivbordsförstärkare
Kan du inte låta distpedalen vara inkopplad till radion alltid? Om du behöver den till annat också så är det oavsett billigare att köpa en till distpedal än en förstärkare. Köp då en som matchar grundljudet bättre också.

Bara en tanke.


08 Jan 2022, 15:46
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 167
Post Re: Vilken skrivbordsförstärkare
Vinyljunkie wrote:
Kan du inte låta distpedalen vara inkopplad till radion alltid? Om du behöver den till annat också så är det oavsett billigare att köpa en till distpedal än en förstärkare. Köp då en som matchar grundljudet bättre också.

Bara en tanke.


En bra tanke :) När jag tänker på det så låter det så enkelt, klart jag har distpedal där hela tiden men materialisten i mig säger att en förstärkare hade funkat bättre, mindre sladdar (lite allergisk mot massa sladdar) vilket gör att det ser lite mer städat ut, mindre att plocka ihop i slutändan eftersom jag måste plocka ihop alla sladdar till pedalen. Jaja så tänker latmasken i mig iaf.

Är för övrigt inne på Katana mini, kommer förmodligen att åka och provspela den i veckan. Är inte mycket för att använda effekter egentligen och denna hade ju ett minimum av detta.


08 Jan 2022, 18:14
Profile

Joined: 12 Feb 2008, 22:09
Posts: 2257
Location: Stockholm
Post Re: Vilken skrivbordsförstärkare
berra.b wrote:
Är för övrigt inne på Katana mini, kommer förmodligen att åka och provspela den i veckan. Är inte mycket för att använda effekter egentligen och denna hade ju ett minimum av detta.


Katana Mini ser ut att vara en no brainer. Tydligen är gainstegen "custom analog circuit" och det inbyggda delayet låter okay.


08 Jan 2022, 23:03
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 167
Post Re: Vilken skrivbordsförstärkare
Abe Normal wrote:
berra.b wrote:
Är för övrigt inne på Katana mini, kommer förmodligen att åka och provspela den i veckan. Är inte mycket för att använda effekter egentligen och denna hade ju ett minimum av detta.


Katana Mini ser ut att vara en no brainer. Tydligen är gainstegen "custom analog circuit" och det inbyggda delayet låter okay.


Ja jag håller nog med, bra pris, liten och ljudet verkar ändå vara skapligt utifrån youtube.. Har du prövat den själv?
Vad menas för oss mindre tekniskt insatta med "custom analog circuit"?


08 Jan 2022, 23:42
Profile

Joined: 12 Feb 2008, 22:09
Posts: 2257
Location: Stockholm
Post Re: Vilken skrivbordsförstärkare
Att gainstegen inte är digital modulering. Har inte testat själv utan kollat på Youtube. Som du säger, heller inga pengar. Yamaha har också en liten övningsstärkare THR5 V2 som många gillar. Där får du också USB och kan använda Cab IR i datorn för bästa ljud. Dock lite dyrare.


09 Jan 2022, 00:05
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Vilken skrivbordsförstärkare
Kom ut en Boss Jamstation på blocket i dag.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


09 Jan 2022, 16:52
Profile ICQ WWW

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 167
Post Re: Vilken skrivbordsförstärkare
Abe Normal wrote:
Att gainstegen inte är digital modulering. Har inte testat själv utan kollat på Youtube. Som du säger, heller inga pengar. Yamaha har också en liten övningsstärkare THR5 V2 som många gillar. Där får du också USB och kan använda Cab IR i datorn för bästa ljud. Dock lite dyrare.


Liten sugen på Yamahan också dock har den en hel drös med effekter som jag förmodligen inte kommer använda nackdelen med Katanan är att det inte följer med någon strömförsörjning.
Får bli till att provspela och så vilken som låter bäst.

Harvester wrote:
Kom ut en Boss Jamstation på blocket i dag.

Verkar helt klart lite intressant


09 Jan 2022, 18:39
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 167
Post Re: Vilken skrivbordsförstärkare
Fick precis reda på att det finns lite förstärkare inbyggda i min H4N, plötsligt lät radion lite bättre :)
Så kommer nog att skippa köpa en ny liten förstärkare.


09 Jan 2022, 22:36
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 87 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.