View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2024, 04:56



Reply to topic  [ 24 posts ] 
Gibson vibrola = sustain? 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Gibson vibrola = sustain?
Hej,

Nån som lyckats få genomgående sustain på gitarren med Vibrola tremolo?
Har lite döda toner på min SG här och där mest över 9:e bandet. Det är inte pitchrelaterat iom att T.ex. på G strängen 12 bandet är död men på D stängen 17:e bandet är det sustain.
Har testat allt, felsökt, googlat hela internet och många har problem men inga verkar ha nått riktiga svar. :(
Precis testat att byta ABR-1 till ett fetare, det kanske är lite bättre men det är G strängen som har mest problem.
Kan ju inte vara så att alla Vibralo guror har detta problem, eller? (Har iof en till gitarr med Vibrola med samma men lindrigare problem)
Nobelpriset till den som har svaret! :D


04 Jan 2022, 23:09
Profile
User avatar

Joined: 07 Apr 2004, 22:14
Posts: 804
Location: Stockholm
Post Re: Gibson vibrola = sustain?
Hmm.
Det var evigheter sedan jag hade en SG med vibrola men jag minns inga döda toner eller dålig sustain? (Sent 60/tidigt 70 SG special med batwing och P90.)
I och för sig hade den SG'n ingen värstingsustain från början men som jag minns det var det ingen större skillnad om jag körde bara wrap around eller med vibrolat.

Har du kollat så att det inte är något band som är för högt eller om du har platta bandtoppar?


05 Jan 2022, 13:59
Profile

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1320
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: Gibson vibrola = sustain?
Döda toner är inget direkt ovanligt på en SG, egentligen alla gitarrer med double cutaway och halsinfästningen högt upp på halsen.
Är det detta som spökar så testa att trycka toppen av huvudet mot en bordsskiva, ringer tonen då som den ska är det halsen som kommer i vibration och släcker vissa toner.


05 Jan 2022, 17:51
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Gibson vibrola = sustain?
Jag har ägt flera SG och testat ganska många.
Min erfarenhet är att det är rätt vanligt med halvdöa toner särskilt runt 12:e.... :?
... och att det inte spelar någon större roll om man byter stall el dyl.


05 Jan 2022, 18:37
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Gibson vibrola = sustain?
Nej, banden är finfina.
Märket en märklig sak idag. När jag spelar ett C på G stängen med gitarren hängandes runt halsen är det kort sustain men lägger jag gitarren på rygg i knät och spelar samma ton så är sutainen påtagligt längre. Super weird?


05 Jan 2022, 18:41
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Gibson vibrola = sustain?
JTM wrote:
halsen som kommer i vibration och släcker vissa toner.


Jag tror du är inne på rätt spår där, fenomenet är ju inte ovanligt på fender basar där den långa halsens egenresonansfrekvenser kommer ur fas med strängens ton, och dämpar den.
Fenomenet uppträder inte på alla instrument, utan beror på individuella avvikelser i halsens trä från ett ex till annat.

Teoretiskt sett så borde man till viss del kunna minska problemet genom att byta till grövre strängar och spänna dragstången, och på så vis minska träets påverkan på tonen.

_________________
pudas


05 Jan 2022, 20:27
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2138
Location: Blekinge
Post Re: Gibson vibrola = sustain?
Jag monterade Grover stämskruvar och ett bigsby och det förbättrade sustainen.
Tyngre stämskruvar gör att egenfrekvensen i halsen påverkas och det kan va det som gör tricket.
Vill du testa effekten så kan du fästa en vikt på huvudet men tex en liten skruvtving (eller ngt annat fiffigt du kommer på)
Bigsby går ju att sätta på med ett vibramate så behöver du inte borra i gitarren


05 Jan 2022, 20:38
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Gibson vibrola = sustain?
Den här artikeln kastar en del ljus över döda toner:

https://www.researchgate.net/publicatio ... ic_Guitars


05 Jan 2022, 20:45
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1320
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: Gibson vibrola = sustain?
Gör som jag föreslog, tryck huvudet mot ett bord eller något annat solitt träföremål. Kommer sustainen tillbaka på de döda tonerna vet du vad det beror på.


05 Jan 2022, 21:09
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Gibson vibrola = sustain?
Men varför har samma ton på en annan sträng lång sustain?


05 Jan 2022, 21:42
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Gibson vibrola = sustain?
JTM wrote:
Gör som jag föreslog, tryck huvudet mot ett bord eller något annat solitt träföremål. Kommer sustainen tillbaka på de döda tonerna vet du vad det beror på.
+1


05 Jan 2022, 22:34
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Gibson vibrola = sustain?
4trax wrote:
Men varför har samma ton på en annan sträng lång sustain?
Därför att strängarna har olika tjocklek, olika längd beroende på var de trycks ner, olika blandning av övertoner, inte samma "innehåll" övertonsmässigt, etc., de vibrerar inte på samma sätt, osv.


05 Jan 2022, 22:39
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1320
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: Gibson vibrola = sustain?
zoork_1 wrote:
4trax wrote:
Men varför har samma ton på en annan sträng lång sustain?
Därför att strängarna har olika tjocklek, olika längd beroende på var de trycks ner, olika blandning av övertoner, inte samma "innehåll" övertonsmässigt, etc., de vibrerar inte på samma sätt, osv.

Det är en av orsakerna.En ospunnen G sträng är en kraftfull rackare, den skapar betydligt mera vibrationer i kropp/hals än de övriga ospunna. Den skapar också en mycket kraftig output från mickarna, de som rekommenderar att mickarnas polskruvar ska justeras likt radien på strängarna har i mitt tycke duktigt fel. Eller så gillar de helt enkelt ljudet av en dominant G sträng.
Tillbaka till ämnet:
Problemet med dessa döda toner är oftast mest förkommande på SG:s med tunn hals och infästningen vid 22:a band. Denna kombination verkar ha lätt för att framkalla detta fenomen.


06 Jan 2022, 00:20
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Gibson vibrola = sustain?
Det är helt rätt som det tidigare sagts i denna tråd.

SGs konstruktion är tyvärr sådan att det är supersvårt att hitta en utan döda toner.
Jag hade en Gibson SG Custom Shop. Den var chockerande dålig (Köpt över nätet) runt 8 bandet så förvann all sustain upppåt.


Det man kan göra om en SG har bara 2-3 döda toner.
Spänn fast stämskruvarna ordentligt kolla att stallet inte har något glapp vid intoneringen.
I vissa fall kan intonerings sadlarna hänga i luften.

Tyngre stämmskruva gör pytte lite.
Tunnare strängar max 009 gör en hel del iom att inte halsen blir lika påverkad av strängtrycket.
Justera dragstången rätt.

Kom nu ihåg även att om du har en 100watts Marhall.
Så tenderar dessa döda tons problem att försvinna iom feedback och det blir en riktig cool gitarr.

Och som tidigare nämnt vill man direkt veta om det är just denna träbit som krånglar tå trycker man huvudet mot träskrivbordet och voila då ringer tonen ut.
Vill säga det är just detta trä som inte orkar hålla mot vibrationerna just där .... halsen svänger i samma ton som strängen och dom tar ut varann.

Ett bigsby kan hjälpa....


06 Jan 2022, 12:31
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Gibson vibrola = sustain?
Min snik SG: SG 70-tribute, den med mini humbuckers har hals i lönn och greppbräda i bakad lönn och den är helt befriad från
döda toner! Vill nog påstå att det är den gitarr av alla som jag ägt som har den jämnaste tonen över hela halsen!
Men nått lik i garderoben måste väl finnas? Ja gitarren låter bra tycker jag, men inte speciellt "SG", snarare som en riktigt bra
Telecaster!

_________________
pudas


06 Jan 2022, 12:44
Profile

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1320
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: Gibson vibrola = sustain?
salesman wrote:
Det är helt rätt som det tidigare sagts i denna tråd.

SGs konstruktion är tyvärr sådan att det är supersvårt att hitta en utan döda toner.
Jag hade en Gibson SG Custom Shop. Den var chockerande dålig (Köpt över nätet) runt 8 bandet så förvann all sustain upppåt.


Det man kan göra om en SG har bara 2-3 döda toner.
Spänn fast stämskruvarna ordentligt kolla att stallet inte har något glapp vid intoneringen.
I vissa fall kan intonerings sadlarna hänga i luften.

Tyngre stämmskruva gör pytte lite.
Tunnare strängar max 009 gör en hel del iom att inte halsen blir lika påverkad av strängtrycket.
Justera dragstången rätt.

Kom nu ihåg även att om du har en 100watts Marhall.
Så tenderar dessa döda tons problem att försvinna iom feedback och det blir en riktig cool gitarr.

Och som tidigare nämnt vill man direkt veta om det är just denna träbit som krånglar tå trycker man huvudet mot träskrivbordet och voila då ringer tonen ut.
Vill säga det är just detta trä som inte orkar hålla mot vibrationerna just där .... halsen svänger i samma ton som strängen och dom tar ut varann.

Ett bigsby kan hjälpa....


Ja det kan vara riktigt lurigt att hitta en Custom shop SG helt utan döda toner, detta på grund av att dessa oftast är byggda enligt gammalt recept.
Lätt mahogny och en halsinfästning vid 22 band.
Jag har haft flera SG med just den konstruktionen, alla har haft någon spot som klingat sämre men som du nämner inget som jag direkt lidit av när jag spelat förstärkt på rejäl volym.
Det är svårt att bli av med detta helt och hållet, däremot kan man få den döda tonen att flytta sig någon halvton med diverse åtgärder.
PRS double cutaway gitarrer har oftast en rejäl halsklack som många brukar reta sig på, den är avsiktligt väl tilltagen för att mota detta problem.
Jag har dock stött på exemplar av dessa som har tendenser till dead spots.


06 Jan 2022, 13:21
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Gibson vibrola = sustain?
JTM wrote:
salesman wrote:
Det är helt rätt som det tidigare sagts i denna tråd.

SGs konstruktion är tyvärr sådan att det är supersvårt att hitta en utan döda toner.
Jag hade en Gibson SG Custom Shop. Den var chockerande dålig (Köpt över nätet) runt 8 bandet så förvann all sustain upppåt.


Det man kan göra om en SG har bara 2-3 döda toner.
Spänn fast stämskruvarna ordentligt kolla att stallet inte har något glapp vid intoneringen.
I vissa fall kan intonerings sadlarna hänga i luften.

Tyngre stämmskruva gör pytte lite.
Tunnare strängar max 009 gör en hel del iom att inte halsen blir lika påverkad av strängtrycket.
Justera dragstången rätt.

Kom nu ihåg även att om du har en 100watts Marhall.
Så tenderar dessa döda tons problem att försvinna iom feedback och det blir en riktig cool gitarr.

Och som tidigare nämnt vill man direkt veta om det är just denna träbit som krånglar tå trycker man huvudet mot träskrivbordet och voila då ringer tonen ut.
Vill säga det är just detta trä som inte orkar hålla mot vibrationerna just där .... halsen svänger i samma ton som strängen och dom tar ut varann.

Ett bigsby kan hjälpa....


Ja det kan vara riktigt lurigt att hitta en Custom shop SG helt utan döda toner, detta på grund av att dessa oftast är byggda enligt gammalt recept.
Lätt mahogny och en halsinfästning vid 22 band.
Jag har haft flera SG med just den konstruktionen, alla har haft någon spot som klingat sämre men som du nämner inget som jag direkt lidit av när jag spelat förstärkt på rejäl volym.
Det är svårt att bli av med detta helt och hållet, däremot kan man få den döda tonen att flytta sig någon halvton med diverse åtgärder.
PRS double cutaway gitarrer har oftast en rejäl halsklack som många brukar reta sig på, den är avsiktligt väl tilltagen för att mota detta problem.
Jag har dock stött på exemplar av dessa som har tendenser till dead spots.



Yupp I agree!!


06 Jan 2022, 13:38
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Gibson vibrola = sustain?
Det finns bra SGs.

Jag hade en 1999 STD som var helt bra, lite död tonigt nånstans men en keeper. Som dumdum sålde.

Jag har haft 3-4 Sgs med den breda halsen 2015.
Just den extra bredden verkar att hjälpa SGn avesvärt.

Om man står ut med extra lek yta.
Sätt på 009-042 och sätt som Jimmy Page en 014 på G strängen.
Tyngre Grovers och Bigsby.

Då är chansen enligt min erfarenhet rätt bra att man har en keeper.


06 Jan 2022, 13:46
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Gibson vibrola = sustain?
Har haft en hel del av dessa Vibrola gitarrer på min arbetsbänk. Det finns ju olika varianter av detta stall: Short/Long -flange. Oavsett vilket variant av dessa man har på sin gura; innebär tyvärr ett tonanalt tapp i instrumentet -i jämförelse mot andra alternativ. Det 'by far' vanligaste problemet/problemen -jag oftast skall lösa på dessa instrument; är delvis trådens frågeställning: Sustain/klang/dead spot -problemen -samt funktion och stämningsproblematik. Oftast är det personer med äldre vintage instrument; som vill få dessa åtgärdade -för bättre funktion. Detta innebär då i regel samtidigt; att ingenting som ej kan återställas till strikt orginal på instrumentet skall göras. Kort: Lös problemet -utan någon som helst 'extra åverkan' på instrumentet.

Nu kan jag inte längre lägga upp bilder här; vilket innebär att jag måste skriva istället. (Ber om ursäkt för detta.) För att detta inte skall bli en hel roman i text; väljer jag att hoppa direkt till vad problemen är > och vidare på lösningarna för dessa.

Här är listan över problemen i en Vibrola SG:

- Mjuk/böjd plåt i svajet. Plåten är utdragen pga ålder alt; att det suttit/sitter för tjocka strängar -som dragit/tänjt ut plåten. Ju mer plåten mjuknar -eller töjs ut = Ju högre upp från kroppens yta/närmare samma nivå som stallets översadlar; hamnar strängarnas nivå/position/utgång från stallet. Detta innebär mindre strängtryck över stallsadlarna = ton/klang/tapp.

- På äldre instrument sitter det oftast ett traditionellt Tune-o-Matic stall. Dessa är 'glappiga' och kan röra sig något djävulst; både vid stolparna -samt i stallklackarna. Detta har negativ påverkan i såväl klang/ton + stämnings stabilitet.

- Korrekt dimensionerade strängspår i stallklackarna är oftast HELT OFF; jämfört med vilka strängar som sitter på instrumenten. Detta gör strängarna kan inte glida naturligt genom stall klackarna. Istället nyps/kilas strängarna fast där. Detta gör att hela stallet -samt klackarna rör sig vid svajning. Vansinnigt dålig funktion ur alla aspekter. Det låter en hel massa 'knirk' när man svajar -eller bender rejälare.

- Orginal översadeln på äldre instrument är ofta väldigt nött -med strängskåror som lämnar mycket mer att önska. Ofta så illa; att strängarna inte längre ens spårar korrekt över gitarrens centerlinje. När man slänger på grövre/tjockare strängar (som inte bottnar korrekt i strängskårorna i översadeln); nöter ALLTID de spunna strängarna ner skårorna onaturligt. Att tvinga/kila ner större strängar i mindre skåror både dödar ton och nyper strängen -förstår nog de flesta; att detta innebär problem. Och tvärt om: Om skårorna är slipade/nötta för Ex 011 - 052; funkar det inte att byta till tunnare strängar utan problem; då strängarna istället ligger mot en vägg i skåran och glappar.

- Ju lägre stränghöjd man kan ha på en 'hals svaj känsligare' instrument som en SG är = Ju mindre blir pilbåge/spännings effekten på instrumentets grund design. För att få ut ton ur ett instrument med en tunnare hals (60's slim taper etc, etc); bör man ha halsen justerad så rak på diskantsidan som möjligt. Detta gör man genom att justera i dragstången/truss rodden. Nackdelen på en traditionell Gibson SG; är att dessa instrument har en enkelverkande dragstång. Meao: Är det fullt möjligt att justera dragstången perfekt i normal drag läge. Men när man svajar -tappas strängdraget och den spända dragstången böjer halsen bakåt. Brädan går från rak > till lessen smiley mun. Med tjockare halsprofiler -blir denna negativa effekt mindre.

Det finns flera mer faktorer: Men vi nöjer oss med dessa förtillfället.

Grundprincipen om man skall behålla ett Vibrola instrument orginal; är att jobba runt stallet -och kompensera/förbättra instrumentet på andra sätt. Detta för att förbättra dess funktion -samt dess klangbild:

Exempel på funktion förbättringar (set up):

- Med hjälp av strängfilar av rätt dimension -sett till sträng: Fila optimala strängspår i stallets sadelklackar -samt översadel
- Justera diskant sidan så rak som möjligt med hjälp av dragstången i halsen.
- Byta till så tunna strängar som möjligt -som man klarar av att spela på.
- Vänd gärna alla sadelklackarna i stallet åt samma håll: Dvs: Att den raka delen av klacken pekar mot halsen -och den vinklade dito mot svajet.
- Bocka om Vibrola plåten; för att få ner sträng höjden på svajet. (Att köpa en ny plåt -och spara orginalet kostar inte mycket.)

Exempel på förbättringar i klang (byta ut delar som passar utan 'åverkan):

- Stämskruvar av bättre metall/material -samt lägre axelhöjder. (Detta ger bättre klang i instrumentet.) En SG kan ha olika varianter av stämskruv. Schaller M6 och Schaller G-Series Deluxe KeyStone täcker nog det mesta. (Glöm inte att välja den lägre 19,7 mm axelhöjden (samma som Gibson R-modellerna) bara.)
https://schaller.info/en/machine-heads/
- Ett stall av bättre material -samt alternativ. Här vill man hindra att stallet kan röra sig på stallstolparna. Det finns även rullsadel alternativ. Ur strikt tonmässigt alternativ; ger mässing eller kallrullat stål mest. Stämningsstabilitet mässigt är låsbara stall bäst:
https://abm-guitarpartsshop.com/ABM-GUITAR-PARTS/Tuneomatic-Stoptail:::256_87.html
https://tonepros.com/product-category/bridges/

Sedan har vi förbättringen 'med åverkan':

-Översadeln. På äldre instrument sitter det en bakelit översadel. Att uppgradera detta till ben (eller mässing om man föredrar mer metallisk AK-klang) -med optimalt filade strängskåror för strängtjocklek; gör enormt mycket så väl i klang samt funktion. Det viktigaste här är att lyckas få en riktigt bra kontakt direkt mot träet vid montering.


/ Jonken


06 Jan 2022, 14:02
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Gibson vibrola = sustain?
Jonken wrote:

- Bocka om Vibrola plåten; för att få ner sträng höjden på svajet. (Att köpa en ny plåt -och spara orginalet kostar inte mycket.)

Att det är vibralot som spökar tror jag också på , hela plåten sjunger ju med när man lirar unplugged.
Bocka har jag också varit inne på för det är på tok för liten vinkel från abr till strängfästet i vibralot. Vågar dock inte att bocka och det är inte så mycket att gå på om man vill böja till den.? . :|


06 Jan 2022, 23:28
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Gibson vibrola = sustain?
4trax wrote:
Att det är vibralot som spökar tror jag också på , hela plåten sjunger ju med när man lirar unplugged.
Bocka har jag också varit inne på för det är på tok för liten vinkel från abr till strängfästet i vibralot. Vågar dock inte att bocka och det är inte så mycket att gå på om man vill böja till den.? . :|

Här är en bild på en bra efterbockad Vibrola plåt -för fetare strängtjocklek; på en äldre gura:
Image

Notera märkena i plåt kanten -från själva bockningen.


/ Jonken


08 Jan 2022, 10:57
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Gibson vibrola = sustain?
Det är ju 3 helt olika fenomen som kombineras här:
Blir nästan omöjligt att reda ut, speciellt om man läser svaren.

1 'döda' toner på greppbrädan på SG
2 Vibrolans inverkan på 'Sustain'
3 Vibrolans funktion i allmänhet

Använd sökfunktionen och läs de trådar jag skrivit tidigare om detta.
Tex: viewtopic.php?f=4&t=77910&hilit=vibrola

Första frågan som uppstår är:
Vad är det för gitarr?

_________________



27 Feb 2022, 17:32
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2350
Location: Varberg
Post Re: Gibson vibrola = sustain?
Tjock ospunnen G-sträng kan enligt min erfarenhet ha benägenhet dö snabbare dels ju högre band man slår an på, dels ju tjockare strängen är. Med högre band menar jag 12+. Med tjock menar jag >0.17
Detta märks tydligare på ”kortskaliga” gitarrer med Gibsonmensur än med Fendermensur.
Jag gissar att det är en fysikalisk effekt av att strängen blir kortare, den vill inte ringa lika länge som på lägre band, allt annat lika.

Gitarrer med långa smala halsar (SG) tillför en annan faktor, som avhandlats ovan.
För att minimera den faktorn söker jag själv exemplar med tjock hals när jag botaniserar SG.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


27 Feb 2022, 21:33
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Gibson vibrola = sustain?
Här finns en del (kanske ganska självklara) tips för hur man adresserar standard-problem med Vibrola svajet.

1 Håller inte stämningen, räcker med att kolla på svajet så blir det ostämt :wink:
2 TOM-stallet tenderar att 'gunga med' när man svajar och inte stanna kvar
3 Spaken är hopplöst ledlös 8)

Detta har funnits på alla mina Vibrola-gitarrer, både vintage och helt nya.

Det enda som han inte tar upp är problematiken med att montera detta svaj på en gitarr som har fel halsvinkel (vilket även Gibson gjort)

https://www.youtube.com/watch?v=ttc9CSq ... l=Puisheen

Den stora frågan som kvarstår, hur kan man producera och leverera nya DYRA gitarrer med problem som funnits och känts till i > 60 år?
Troligtvis för att man kör allt genom samma 'standardprocess' oavsett om det är svaj eller inte och då blir det så här.

Vet att det finns massor av trådar tidigare om hur man fixar översadlar, men tycker han visar rätt bra i videon hur enkelt det är och hur bra det löser problemet.

Obs jag vet inget om denna gitarrmek i övrigt, bara hamnade på denna video av slumpen

_________________



08 Feb 2024, 16:38
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 24 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 82 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.