View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 21:57



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Detta gitarrljudet 
Author Message
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1894
Location: Västra Frölunda
Post Detta gitarrljudet
Hej, Bullen !

Vad säger expertisen om detta gitarrljud ? Kommer vid 0:23 först.
Hur får man till det ? Vilka ingredienser ingår ? Låter som ljudet går genom en ölburk.
Minns att Korg A3's "Early reflections", kunde vara nära detta.

https://open.spotify.com/track/1dvAVyCIuYYHUD8X8whTB9?si=7829c0858fd743ff

Humbucker stallmick, antar jag till att börja med.
Sen då ?
Min Helix borde väl fixa det ?
8)

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


03 Jan 2022, 21:50
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Detta gitarrljudet
Får en hel del Steve Vai-vibbar. Låter som att hen använder en hel del svajarm.
Skulle tro på någon sorts distpedal, typ DS-1, förstärkare i stil med mesa boogie. Tekniskt tror jag på att jobba på kontroll av både vibrato och svaj, samt ett relativt mjukt anslag. Och en racer-gitarr förståss.


04 Jan 2022, 00:08
Profile WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 933
Location:
Post Re: Detta gitarrljudet
Fräckt ljud.
Den viktigaste ingrediensen tror jag dessvärre är en förstärkare på fullt ställ där han står i studion. Finns element av välkontrollerad feedback (dvs ej rundgång) och han är väldigt skicklig på att kontrollera det också.

Du kan nog komma närmast med dist som "stackas" som Robert beskriver eller kanske dist + fuzz för ännu mer saturerat ljud.
Man får experimentera med gain och volyminställningarna som är kritiska. Möjligt att det här är en stallmick men annars brukar det lättare bli så där saturerat med en basig mick som halsläget

Men utan feedbacken så blir det nog bara ljudet och inte det där sista pricken över i....

Annars tror jag att denna Tristan Vaillancourt ? skulle uppskatta och svara på en direkt fråga hur han gjort.


04 Jan 2022, 07:59
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1894
Location: Västra Frölunda
Post Re: Detta gitarrljudet
Obi wrote:
Fräckt ljud.

Annars tror jag att denna Tristan Vaillancourt ? skulle uppskatta och svara på en direkt fråga hur han gjort.


Tror jag skall testa att fråga, om jag hittar. :-)

Testade lite med min Helix, nu.
Kom en bit på vägen med en Rectifier (backade 160-ribbon-micken till 5' och early reflection = 100%), svagt Dimension chorus, Ducked delay och 63' Reverb.

Kul.
8)

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


04 Jan 2022, 18:51
Profile
User avatar

Joined: 03 Oct 2004, 16:06
Posts: 463
Location: Lerum/Göteborg
Post Re: Detta gitarrljudet
Det där är nog mest keyboard, om jag får tro.


05 Jan 2022, 00:06
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 933
Location:
Post Re: Detta gitarrljudet
rawburt wrote:
Det där är nog mest keyboard, om jag får tro.

Ja från ca 0:43 men det är väl uppenbart?

crybaby wrote:
Vad säger expertisen om detta gitarrljud ? Kommer vid 0:23 först.
8)

Om även detta är keyboard så lyckades de lura mig iaf.


05 Jan 2022, 00:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post Re: Detta gitarrljudet
Jag tycker att det låter som e-bow eller alternativt någon slags feedback simulator?


05 Jan 2022, 15:21
Profile

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Detta gitarrljudet
Introt är en Fernandes Sustainer eller Sustainiac. En Ebow låter inte så och kan inte spelas på det viset. När bandet kommer in så kommer det även in en synth (till vänster i ljudbilden) som spelar liknande gitarrerna.

Solot vid 0:23 är på halsmick, vilket utesluter Sustainer/Sustainiac, då dessa endast funkar på stallmick.

Det är dock en jäkla massa wah wah, vilket underlättar att hitta frekvenser som får ljudet att fortsätta ringa. En av gitarrerna i introt använder också wah wah.


05 Jan 2022, 16:13
Profile

Joined: 24 Jul 2012, 15:51
Posts: 70
Post Re: Detta gitarrljudet
guitarnerdswe wrote:
Solot vid 0:23 är på halsmick, vilket utesluter Sustainer/Sustainiac, då dessa endast funkar på stallmick.

Lite OT nu kanske, men det där stämmer väl inte inte? Steve Vai har ju en sustainer (Fernandes har jag för mig) i halsläge på sin Flo-gitarr, och det verkar ju fungera alldeles utmärkt för honom.


06 Jan 2022, 13:44
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3706
Location: Hising Island
Post Re: Detta gitarrljudet
Jag tycker att det låter komprimerat och rätt fuzzigt. Tweakad Big Muff in i överstyrd stärkare?

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


06 Jan 2022, 14:32
Profile

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Detta gitarrljudet
Dolphman wrote:
guitarnerdswe wrote:
Solot vid 0:23 är på halsmick, vilket utesluter Sustainer/Sustainiac, då dessa endast funkar på stallmick.

Lite OT nu kanske, men det där stämmer väl inte inte? Steve Vai har ju en sustainer (Fernandes har jag för mig) i halsläge på sin Flo-gitarr, och det verkar ju fungera alldeles utmärkt för honom.


En Sustainer/Sustainiac är ingen pickup, utan en "driver" som skapar vibrationer i strängarna. Pickupen som lyssnas på måste sitta så långt ifrån drivern som möjligt, samt vara en humbucker. Detta för att drivern ska generera sustain optimalt, samt undvika magnetiskt "crosstalk" som skapar okontrollerbara oscillationer mellan driver och pickup när dom sitter för nära varandra.

Med andra ord, medans Sustainerfunktionen används så kan bara en stallhumbucker vara det som agerar traditionell pickup och skickar ljudet ut från gitarren.

Det finns kombinerade Sustainers/Sustainiacs där det sitter en driver och traditionell pickup i samma hölje, men endast en av funktionerna kan användas åt gången.


06 Jan 2022, 15:17
Profile

Joined: 24 Jul 2012, 15:51
Posts: 70
Post Re: Detta gitarrljudet
guitarnerdswe wrote:

En Sustainer/Sustainiac är ingen pickup, utan en "driver" som skapar vibrationer i strängarna. Pickupen som lyssnas på måste sitta så långt ifrån drivern som möjligt, samt vara en humbucker. Detta för att drivern ska generera sustain optimalt, samt undvika magnetiskt "crosstalk" som skapar okontrollerbara oscillationer mellan driver och pickup när dom sitter för nära varandra.

Med andra ord, medans Sustainerfunktionen används så kan bara en stallhumbucker vara det som agerar traditionell pickup och skickar ljudet ut från gitarren.

Det finns kombinerade Sustainers/Sustainiacs där det sitter en driver och traditionell pickup i samma hölje, men endast en av funktionerna kan användas åt gången.


På så vis! Tack, då har jag lärt mig något nytt.


07 Jan 2022, 22:44
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 38 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.