View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 03:42



Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Vilken gitarr klarar allt? 
Author Message

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post Re: Vilken gitarr klarar allt?
Vinyljunkie wrote:
southbeck wrote:
alla genrer förutom kanske metal då.


"metal"..... som om metal är en liten homogen genre där allt låter och spelas likadant....

Pensionärs-Bojen levererar som vanligt med total okunskap om gitarrmusik gjord de senaste 40 åren.. :mrgreen:


Jo men klart det är så. Jag har total okunskap om gitarrmusik gjord de senaste 40 åren eftersom jag använde ordet metall. Vad spelar det för roll? Det är som att säga att en gitarr är bra till jazz. Jag förstår att det ett brett begrepp jo.


30 Dec 2021, 14:29
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Vilken gitarr klarar allt?
southbeck wrote:
Jo men klart det är så. Jag har total okunskap om gitarrmusik gjord de senaste 40 åren eftersom jag använde ordet metall. Vad spelar det för roll? Det är som att säga att en gitarr är bra till jazz. Jag förstår att det ett brett begrepp jo.


Det spelar den rollen att just metal med sina mängder av nytillkomna subgenrer sen 80-talet och fram till idag är just den paraplygenre som mest av allt krävt ny byggteknik och specar av gitarrer. Jazz däremot, not so much..

Jag säger det igen: med en Ibanez Universe (kompletterat med en piezomick) har man en rimlig chans att klara flest genrer och spelstilar.


30 Dec 2021, 14:51
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post Re: Vilken gitarr klarar allt?
Vinyljunkie wrote:
southbeck wrote:
Jo men klart det är så. Jag har total okunskap om gitarrmusik gjord de senaste 40 åren eftersom jag använde ordet metall. Vad spelar det för roll? Det är som att säga att en gitarr är bra till jazz. Jag förstår att det ett brett begrepp jo.


Det spelar den rollen att just metal med sina mängder av nytillkomna subgenrer sen 80-talet och fram till idag är just den paraplygenre som mest av allt krävt ny byggteknik och specar av gitarrer. Jazz däremot, not so much..

Jag säger det igen: med en Ibanez Universe (kompletterat med en piezomick) har man en rimlig chans att klara flest genrer och spelstilar.


Fast du låter lika insatt själv angående jazz i så fall som jag om metall. Man måste ju tala i vida grepp. Låter Wes Montgomery lik dagens Pat Metheny? Nä så klart inte.
Eller country. Vad är det liksom. Ganska stor skillnad om man jämför tidig country med modern som drar mer åt rockhållet med rätt så mycket dist. Man måste så klart prata i generella termer. Finns inte utrymme att täcka subgenrer.
Ibanez universe är säkert mångsidig. Men lättare att få en 335a att låta tele än en universe.

Edit: när jag säger metal tror jag att jag egentligen bara tänker rejält och tight distat.


30 Dec 2021, 15:03
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Vilken gitarr klarar allt?
southbeck wrote:

Fast du låter lika insatt själv angående jazz i så fall som jag om metall. Man måste ju tala i vida grepp. Låter Wes Montgomery lik dagens Pat Metheny? Nä så klart inte.
Eller country. Vad är det liksom. Ganska stor skillnad om man jämför tidig country med modern som drar mer åt rockhållet med rätt så mycket dist. Man måste så klart prata i generella termer. Finns inte utrymme att täcka subgenrer.
Ibanez universe är säkert mångsidig. Men lättare att få en 335a att låta tele än en universe.


Du missar min poäng helt. Det är klart att soundet skiljer i olika sorts jazz men det är ändå något som går att åtgärda med en mångsidig mickkonfiguration och koppling av densamma. Dock går det inte att komma runt en byggkonstruktion som omöjliggör vissa spelsätt.
Jag tror dessutom aldrig att du testat en Universe..


30 Dec 2021, 15:18
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post Re: Vilken gitarr klarar allt?
Nej en extra sträng t ex kommer man ju inte åt. Men det är ju som att säga att det saknas en b-bender på en tele. Alla konstruktioner lär man inte få till.
Haha ok, skulle vara kul att veta vad du baserar din tro på om vad jag har testat för gitarrer. Du råkar ha rätt faktiskt. Har inte testat en universe. Ett gäng Jem däremot. Ser dom som rätt lika ändå. Det är inte så lätt att göra countrylicks på en gitarr med Floyd..


30 Dec 2021, 15:25
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Vilken gitarr klarar allt?
southbeck wrote:
Nej en extra sträng t ex kommer man ju inte åt. Men det är ju som att säga att det saknas en b-bender på en tele. Alla konstruktioner lär man inte få till.
Haha ok, skulle vara kul att veta vad du baserar din tro på om vad jag har testat för gitarrer. Du råkar ha rätt faktiskt. Har inte testat en universe. Ett gäng Jem däremot. Ser dom som rätt lika ändå. Det är inte så lätt att göra countrylicks på en gitarr med Floyd..


Om nu finessen med tråden är att lyckas spela så många genrer som möjligt med samma gitarr är det viktigare med ett svaj än en B-bender.

Det är skit samma, jag hade ju rätt. Ganska lätt att ha det om man läser vad du skriver..


30 Dec 2021, 17:43
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Vilken gitarr klarar allt?
Goran wrote:
Funderade lite kring vilken gitarr, i originalutförande, som klarar allt. Dvs från visor till brutal metal.
Finns det ens någon sådan?
Vilken modell klarar nästan allt om ingen klarar precis allt, eller vilken klarar mest?
Frågan är filosofiskt ställd, inser att många har olika åsikter om detta, finns ingen absolut sanning.
Jag tänker Telecaster, men är tveksam om den skulle klara de brutalare genrerna, eller?


Med stor sannolikhet finns det en mängd olika svar på vad allt är. Din definition "Dvs från visor till brutal metal" är just din subjektiva definition. När du säger att "frågan är filosofiskt ställd, inser att många har olika åsikter om detta, finns ingen absolut sanning." Om jag frågar dig om du är helt säker på det att det inte finns någon absolut sanning? Vad svarar du då? Svarar du ja är ju det ett absolut uttalande om att det finns ingen absolut sanning, så... :wink:
Jag påstår att var och en av mina gitarrer klarar allt det du säger men det är min subjektiva uppfattning. Min övertygelse är att "hindret" sitter i gitarristens (fåfänga?) hjärna, en cementerad bild av hur det SKA vara, inte minst grundad på hur det ska se ut.


Goran wrote:
Granis67 wrote:
Äsch, en gitarr är... bara en gitarr och jag anser att mycket verkar sitta i tankarna. Men en förstärkare, ojojoj, det är där den stora skillnaden finns. :wink:

Absolut men det var inte frågan. En skitgitarr låter guld i en bra förstärkare men tvärtom är given katastrof.


Fast det är kanske frågan, eller vi vart fall en del av frågan. Om du spelar utan förstärkare kommer du inte i närheten av brutal metal. Jag är givetvis beredd att ändra uppfattning. :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


30 Dec 2021, 17:48
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post Re: Vilken gitarr klarar allt?
Vinyljunkie wrote:
southbeck wrote:
Nej en extra sträng t ex kommer man ju inte åt. Men det är ju som att säga att det saknas en b-bender på en tele. Alla konstruktioner lär man inte få till.
Haha ok, skulle vara kul att veta vad du baserar din tro på om vad jag har testat för gitarrer. Du råkar ha rätt faktiskt. Har inte testat en universe. Ett gäng Jem däremot. Ser dom som rätt lika ändå. Det är inte så lätt att göra countrylicks på en gitarr med Floyd..


Om nu finessen med tråden är att lyckas spela så många genrer som möjligt med samma gitarr är det viktigare med ett svaj än en B-bender.

Det är skit samma, jag hade ju rätt. Ganska lätt att ha det om man läser vad du skriver..


Fritt fram för dig att tro det. Jag har inget problem med Ibanez Universe. Jag förstår att det är ett kärt instrument för dig så som du försvarar den. Det är en sjukt mångsidig gitarr. Jag skulle mycket väl kunna köra en Ibanez på covergig. Var inte riktigt det det handlade om. Det handlade om hur du skriver om folk.


30 Dec 2021, 17:59
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Vilken gitarr klarar allt?
southbeck wrote:
Fritt fram för dig att tro det. Jag har inget problem med Ibanez Universe. Jag förstår att det är ett kärt instrument för dig så som du försvarar den. Det är en sjukt mångsidig gitarr. Jag skulle mycket väl kunna köra en Ibanez på covergig. Var inte riktigt det det handlade om. Det handlade om hur du skriver om folk.


Amen booo-hooo..... jag antog att du inte hade testat en viss gitarrmodell. Böla lite mer nu då farfar..


30 Dec 2021, 18:19
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post Re: Vilken gitarr klarar allt?
Vinyljunkie wrote:
southbeck wrote:
Fritt fram för dig att tro det. Jag har inget problem med Ibanez Universe. Jag förstår att det är ett kärt instrument för dig så som du försvarar den. Det är en sjukt mångsidig gitarr. Jag skulle mycket väl kunna köra en Ibanez på covergig. Var inte riktigt det det handlade om. Det handlade om hur du skriver om folk.


Amen booo-hooo..... jag antog att du inte hade testat en viss gitarrmodell. Böla lite mer nu då farfar..


Var väl inte riktigt det jag syftade på. Men att kalla folk för totalt okunniga osv. Inte vet jag vad du får ut av det. Men fair enough, kör din grej.


30 Dec 2021, 18:27
Profile

Joined: 02 Dec 2010, 21:13
Posts: 174
Location:
Post Re: Vilken gitarr klarar allt?
En Gibson les paul junior, och en 3-4 st. olika stärkare.


30 Dec 2021, 23:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Vilken gitarr klarar allt?
southbeck wrote:
guitarnerdswe wrote:
Jag har också reagerat över att det nämns gitarrer som är allt annat än mångsidiga. Framförallt Gibsons med dubbla humbuckers är tämligen ensidiga.

Om man nu kör på konceptet att man kan stämma ner istället för att lägga till fler strängar, så nominerar jag valfri HSS/HSH superstrata med push/pull, microswitchar etc.


På vilket sätt är les paul/335a ensidiga? 335or hittar man i så gott som alla genrer förutom kanske metal då. Många studiomusiker har använt 335or som allround gitarrer.
Larry Carlton t ex använde en 335 under många år som studiomusiker pga av bredden. Ser man till mer moderna studiomusiker som t ex Tom Bucovac så nämner han 335an som den gitarr han skulle välja om han skulle bara ta en gitarr till en inspelning. Brent Mason som är en av dom största studiomusikerna genom tiderna har använt sig av en telecaster under största delen av karriären. Dock modifierad med en minihumbucker och extra singlecoil.
Är ju ingen av dom renommerade studiomusikerna som använt sig av Ibanez med svaj som huvudgitarr. Däremot strata med Hss förstås om man ser till t ex Mike Landau.


För att en superstrata, vanliga strata, eller tom tele har större bred rent ljudmässigt. Dom klarar av fler stilar och vanligt återkommande typer av ljud än LP/335. Större och användbarare "palett", om man så vill.


31 Dec 2021, 00:11
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: Vilken gitarr klarar allt?
Vem vill ha en gitarr som klarar allt?


31 Dec 2021, 00:16
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post Re: Vilken gitarr klarar allt?
guitarnerdswe wrote:

För att en superstrata, vanliga strata, eller tom tele har större bred rent ljudmässigt. Dom klarar av fler stilar och vanligt återkommande typer av ljud än LP/335. Större och användbarare "palett", om man så vill.


Ja möjligtvis. En 335 kan ju vara mångsidig ändå fast en superstrata kanske är ännu bredare. Dom används i allt för olika sammanhang för att kallas ensidiga.
Håller inte med om att en tele skulle funka till mer än 335a dock. Där skulle jag säga tvärtom. Att en 335a funkar till allt en tele gör men klarar samtidigt tyngre musik bättre med mer dist.
Generellt tycker jag hela grejen med mångsidig gitarr är överskattat egentligen. Är väl musikern som är mångsidig. Man kan göra det mesta med de flesta gitarrer helt ok om man måste.


31 Dec 2021, 10:32
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Vilken gitarr klarar allt?
Som ovan, är gitarren bara ok funktionsmässigt klarar alla gitarrer allt i stort sett.

Speciellt med pedaler och olika förstärkare.

Historien är full av gitarrister som spelat på "fel" gitarr för den genre de är i. Är nog mer en modegrej än något annat.


31 Dec 2021, 10:53
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: Vilken gitarr klarar allt?
Samtliga av mina gitarrer som jag har just nu har dubbla humbuckers och ingen har svaj. Alla heter Gibson. Nej, de är nog inte så mångsidiga men det är inte jag heller.

Jag tycker själva idén med "mångsidig" är överskattad. Jag tror mer på att försöka hitta sin egen lilla stil och bli bra på den. Just därför tror jag att detta sökande efter "mångsidig" ibland kan vara mer begränsande än utvecklande.

Bland säljes-annonserna här på bojen ser man ofta att en förstärkare eller pedal är "mångsidig". Det är inget för mig.


31 Dec 2021, 12:22
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Vilken gitarr klarar allt?
Cabretta wrote:
Som ovan, är gitarren bara ok funktionsmässigt klarar alla gitarrer allt i stort sett.

Speciellt med pedaler och olika förstärkare.

Historien är full av gitarrister som spelat på "fel" gitarr för den genre de är i. Är nog mer en modegrej än något annat.


+1 på den du!

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


31 Dec 2021, 13:28
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2561
Post Re: Vilken gitarr klarar allt?
lpstd wrote:
Samtliga av mina gitarrer som jag har just nu har dubbla humbuckers och ingen har svaj. Alla heter Gibson. Nej, de är nog inte så mångsidiga men det är inte jag heller.

Jag tycker själva idén med "mångsidig" är överskattad. Jag tror mer på att försöka hitta sin egen lilla stil och bli bra på den. Just därför tror jag att detta sökande efter "mångsidig" ibland kan vara mer begränsande än utvecklande.

Bland säljes-annonserna här på bojen ser man ofta att en förstärkare eller pedal är "mångsidig". Det är inget för mig.


What he said :lol:
Jag har ingen Gibson, men min favorit, och den som jag nästan uteslutande spelar på, är en singlecut med humbuckers. Stratan och telen står i skamvrån.


31 Dec 2021, 15:11
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Vilken gitarr klarar allt?
Vinyljunkie wrote:
Ni som säger tele, 335:a och annat uråldrigt - hur tänker ni egentligen? Ni har inte lyssnat på någon ny musik de senaste 35-40 åren?


Vinyljunkie wrote:
Pensionärs-Bojen levererar som vanligt med total okunskap om gitarrmusik gjord de senaste 40 åren.. :mrgreen:


Vinyljunkie wrote:
Amen booo-hooo..... jag antog att du inte hade testat en viss gitarrmodell. Böla lite mer nu då farfar..
Tänker att med ålder kommer erfarenhet, intellektuell och social kompetens. Grått Nytt Hår! :wink:


31 Dec 2021, 18:24
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Vilken gitarr klarar allt?
zoork_1 wrote:
Tänker att med ålder kommer erfarenhet, intellektuell och social kompetens. Grått Nytt Hår! :wink:


Bevisligen inte här på Bojen..

Här visar dogmatiska, senila och inskränkta gubbar att med åldern så går man bakåt i allt det du nämner.


03 Jan 2022, 13:18
Profile
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 446
Location: Göteborg
Post Re: Vilken gitarr klarar allt?
Det är ganska många som menar det helt ok att spela ”jazz” på en Tele. Och många gör det också, obegripligt egentligen varför det skulle vara problem? Dock fanns det i Los Angeles jazzgitarristen Howard Roberts som under 70-talet var stadens mest anlitade studiogitarrist, och i samarbete med Gibson fick han fram modellen Howard Roberts Fusion. Namnet Fusion syftade på att det var en blandning mellan en jazz- och rockgitarr, en es175a och en Les Paul tyckte Gibson i sin reklam. Jaha, men vad var så särskilt, varför inte bara en Tele för jazz? Jo, i och med att det är en lite tjockare halvakustisk modell så har den ett lite mer akustiskt träaktigt sound i neck-pickupen - det är ju svårt att få till med en Tele. Men i och med att den dessutom har ett floating balsa block så börjar gitarren inte tjuta när man kör på med lite dist och volym på bridge pickupen, och då kan man plötsligt låta som Billy Gibbons på en halvakustisk jazzgitarr. Modellen fanns i ganska många år, men är nu borta.


03 Jan 2022, 18:45
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Vilken gitarr klarar allt?
Svaret är ingen. Eller denna - https://www.youtube.com/watch?v=eVabz8LneI4

_________________
Försvinn ur min åsikt


03 Jan 2022, 19:45
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Vilken gitarr klarar allt?
Uncle Fred wrote:
Svaret är ingen. Eller denna - https://www.youtube.com/watch?v=eVabz8LneI4

Bra förslag. Men man måste ha takbox på bilen till replokalen.

_________________
Mats


03 Jan 2022, 20:34
Profile
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post Re: Vilken gitarr klarar allt?
Variax

_________________
The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler


04 Jan 2022, 22:51
Profile

Joined: 04 Aug 2009, 11:35
Posts: 738
Location: Åstorp
Post Re: Vilken gitarr klarar allt?
Denna kanske? viewtopic.php?f=1&t=128760 :)

Annars håller jag med föregående talare. Variax är nog svaret, tyvärr. Svårt att få GAS efter en sån


07 Jan 2022, 12:09
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Vilken gitarr klarar allt?
albert wrote:
Uncle Fred wrote:
Svaret är ingen. Eller denna - https://www.youtube.com/watch?v=eVabz8LneI4

Quote:
Bra förslag.

;)
Quote:
Men man måste ha takbox på bilen till replokalen.

Räcker knappt. En mindre husvagn funkar nog :D

_________________
Försvinn ur min åsikt


07 Jan 2022, 19:28
Profile

Joined: 24 Jan 2006, 01:20
Posts: 217
Post Re: Vilken gitarr klarar allt?
I ärlighetens namn tycker jag att ingen gitarrtyp klarar allt.

Jag har visserligen en PRS S2 som ligger rätt bra till.

https://prsguitars.com/electrics/s2_sta ... satin_2021

T. ex. fungerar halsmiken förvånansvärt bra till jazz.
Det jag tycker den har svårast för är att få till ett rent strataljud. Den är lite mörk i tonen och vill man närma sig stratans skimmer så får man ratta rätt ordentligt på eq:n i split coil-läge.


09 Jan 2022, 15:34
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 57 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 79 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.