View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2024, 18:40



Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Udda elgitarrer jag äger eller har ägt… 
Author Message
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 448
Location: Göteborg
Post Re: Udda elgitarrer jag äger eller har ägt…
Köpte en SD Curlee gitarr för många år sen, då jag råkade spela på deras basmodell som var ganska ok. Gitarrmodellen visade sig omöjlig att få till i spelbart skick. Stenhård och möjligen lämplig som slidegitarr. Den gick bort.
Sen har jag en Steinberger GR4, med kolfiberhals och kompositgreppbräda, och lönnkropp. Dom är inte direkt vanliga, även om det gjordes ett antal för ca 30 år sen.
Och nytillskottet är en Vigier Surfreter, bandlös med deltametal greppbräda - som man kan polera tills den glänser som guld och sen halka runt på tills korna kommer hem.


22 Dec 2021, 18:57
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2749
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Udda elgitarrer jag äger eller har ägt…
pudas wrote:
Jag trodde det skulle dyka upp lite fler roliga och udda gitarrskapelser i denna tråd! Men dagens Bojare är nog traditionalister i själ och hjärta! Jag håller nog med trådskaparen i att ett enkelt mickbyte eller mepprad elektronik inte gör en gitarr udda!

Personligen så bara väntar jag på att någon här kryper till korset och berättar att han äger eller ägt en Bond gitarr!
Bond var en gitarr där allt var knasigt! Elektronik med teckenfönster och greppbräda utan bandstavar, formad som ett tegeltak i stället!

Image


Sommaren 1987 vistades jag ett par månader i London, på en Record and Tape Exchange-butik i trakterna av Shepherd’s Bush eller om det nu var i Notting Hill hängde en Bond som mitt klåfingriga tjugoåriga jag inte kunde låta bli att fingra på. Visst var det en märklig tingest, definitivt udda så den platsar i en sådan här tråd om nu någon äger eller har ägt en. I varje fall så fick jag ett märkligt och i någon mån plastigt intryck av gitarren, väsensskilt från känslan i min dåvarande Telecaster ’73:a. Borde givetvis köpt den ändå men pengarna var öronmärkta för fest! Endast 1200 Bond Electraglide producerades. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bond_Electraglide

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


25 Dec 2021, 15:55
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Udda elgitarrer jag äger eller har ägt…
Obi wrote:
Jag har en Burns Flyte från 70-talet. Den är både udda och ganska ovanlig. Den har lite dåligt rykte som dovt ljud men det beror nog på 100k potar och pickuperna är enkelt splitbara om man vill. Lustigt nog hade jag ett ex av flyern på 70-talet men det har försvunnit.


Image


Denna modell var den första elgitarren jag spelade på någonsin. När jag var runt 10 år gammal. En kompis till mig hade den. Han har fortfarande kvar den så vitt jag vet. Tyvärr så är den nu mera i lite dåligt skick och behöver repareras.


26 Dec 2021, 22:51
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 33 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] and 62 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.