View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 14:40



Reply to topic  [ 25 posts ] 
Vad påverkar förmågan att benda strängarna? 
Author Message

Joined: 15 Feb 2010, 02:21
Posts: 769
Location: Gävle
Post Vad påverkar förmågan att benda strängarna?
Har två ”i princip” identiska gitarrer med likadana strängar på. Den ena är dock mycket lättare och mjukare att benda på, medan man upplever att den andra kräver mer kraft och längre bends.
Vad beror det på?


17 Dec 2021, 15:37
Profile

Joined: 27 Aug 2015, 10:21
Posts: 148
Post Re: Vad påverkar förmågan att benda strängarna?
En sak beroende på vad "i princip" betyder...

Min första tanke är olika radius på greppbrädan?


17 Dec 2021, 16:42
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Vad påverkar förmågan att benda strängarna?
AndreasO wrote:
En sak beroende på vad "i princip" betyder...
:) Jag tror det betyder "allt minus något". Detta "något"
kan i den vildaste fantasin vara skallängden.

_________________
Försvinn ur min åsikt


17 Dec 2021, 16:55
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Vad påverkar förmågan att benda strängarna?
Jag förstår inte frågan?

Vill du fråga för att fråga?

Muskler i fingrarna och öra för intonation!

Nästa fråga är vilken fossiloss man skall använda för att spela wahwah....


17 Dec 2021, 17:06
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Feb 2010, 02:21
Posts: 769
Location: Gävle
Post Re: Vad påverkar förmågan att benda strängarna?
AndreasO wrote:
En sak beroende på vad "i princip" betyder...

Min första tanke är olika radius på greppbrädan?


Gitarrerna ska ha likadana specs, Det som skiljer är tillverkarna av gitarrerna. Tillverkare av stallen (tune-o-matic) skiljer nog också, vilket materialet i översadeln eventuellt också kan göra.
Halsarna ska enligt specs vara lika, men jag upplever det som att på den ena gitarren så behöver man benda strängen betydligt mer än på den andra för att få samma resultat.
Mest nyfiken på vad som kunde orsaka det och hur man skulle kunna förbättra den andra gitarren.


17 Dec 2021, 17:30
Profile

Joined: 08 May 2008, 23:19
Posts: 1164
Location: Västerbotten
Post Re: Vad påverkar förmågan att benda strängarna?
Tycker sånt här är intressant! Något som jag märkt genom åren, och som driver mig till vansinne (nåja), är att hur gitarren är justerad påverkar detta ordentligt. Och då menar jag inte den uppenbara skillnaden hur gitarren känns med riktigt låg stränghöjd jämfört med hög stränghöjd - utan att en liten, liten förändring i t.ex halsrelief kan göra stor skillnad i bendability.

/ Azumi


17 Dec 2021, 17:48
Profile

Joined: 15 Feb 2010, 02:21
Posts: 769
Location: Gävle
Post Re: Vad påverkar förmågan att benda strängarna?
Azumi wrote:
Tycker sånt här är intressant! Något som jag märkt genom åren, och som driver mig till vansinne (nåja), är att hur gitarren är justerad påverkar detta ordentligt. Och då menar jag inte den uppenbara skillnaden hur gitarren känns med riktigt låg stränghöjd jämfört med hög stränghöjd - utan att en liten, liten förändring i t.ex halsrelief kan göra stor skillnad i bendability.

/ Azumi


Har du kommit fram till något som påverkar den positivt?


17 Dec 2021, 18:01
Profile
User avatar

Joined: 14 May 2008, 13:47
Posts: 601
Post Re: Vad påverkar förmågan att benda strängarna?
Är strängarna lika gamla?


17 Dec 2021, 20:27
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post Re: Vad påverkar förmågan att benda strängarna?
Stränghöjd och relief som nämnts är viktigt. När man bänder är det lättare med lite högre stränghöjd och lite mer relief.
För lågt skuren sadel gör bänds på de lägre banden svårare.
Bandens storlek och hur välpolerade de är, material i banden; tycker det är lättare med rostfria.


19 Dec 2021, 18:21
Profile

Joined: 08 May 2008, 23:19
Posts: 1164
Location: Västerbotten
Post Re: Vad påverkar förmågan att benda strängarna?
Quote:
Har du kommit fram till något som påverkar den positivt?


Nej, inte direkt. Inte annat än jag tycker det varierar från gitarr till gitarr. Av någon anledning trivs mina fingrar med nästan rak hals (läs ca 0.15 mm relief) på en gitarrmodell och rejält med relief (läs ca 0.4-0.5 mm) på en annan. Tror det är summan av diverse egenskaper hos den aktuella gitarren som spelar in här.....bandstorlek, strängtjocklek, skallängd, halsradie, halsens profil, stallsadlarna höjd över gitarrkroppen, strängavstånd både vid stall och översadel m.m m.m.


Quote:
Stränghöjd och relief som nämnts är viktigt. När man bänder är det lättare med lite högre stränghöjd och lite mer relief.
För lågt skuren sadel gör bänds på de lägre banden svårare.
Bandens storlek och hur välpolerade de är, material i banden; tycker det är lättare med rostfria.


Håller det inte som självklart att det blir lättare att bända med hög stränghöjd och mer relief. Ibland funkar det bättre med det motsatta, för mig. Jag är så nördig att jag tror det kan påverka hur fingrarna ser ut på den som spelar :D . Vissa har köttiga, runda fingertoppar medans andra, t.ex jag, har lite platta och spetsiga.


19 Dec 2021, 23:06
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Vad påverkar förmågan att benda strängarna?
Detta är ett intressant ämne.
Jag har lagt mycket tid på att förstå varför. Live kan det vara rejält irriterande när man snabbt måste byta gitarr och skall "kalibrera" om fingrarna (blir alltid en bend som är för hög eller för låg innan muskelminnet satt sig).

Om man tar gitarrer utan svaj så är det enda jag upptäckt som påverkar strängens vinkel efter översadeln (och efter stallet om det är en gibson style bridge).
Lägre vinkel gör bends mjukare. Min okvalificerade gissning är att man får X pitch på hela strängens längd ist för X pitch från stall till översadel.

Så testa ställa in så du har exakt samma vinkel på strängen över stallet och att du vevar på exakt like mycket sträng på stämdkruven (förutsätter att de har samma vinkel på huvudet) på båda gitarrer.
Alternativt kopiera den du gillar bends på mest till den andra.


/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


20 Dec 2021, 09:54
Profile WWW

Joined: 08 May 2008, 23:19
Posts: 1164
Location: Västerbotten
Post Re: Vad påverkar förmågan att benda strängarna?
Quote:
Detta är ett intressant ämne.
Jag har lagt mycket tid på att förstå varför. Live kan det vara rejält irriterande när man snabbt måste byta gitarr och skall "kalibrera" om fingrarna (blir alltid en bend som är för hög eller för låg innan muskelminnet satt sig).

Om man tar gitarrer utan svaj så är det enda jag upptäckt som påverkar strängens vinkel efter översadeln (och efter stallet om det är en gibson style bridge).
Lägre vinkel gör bends mjukare. Min okvalificerade gissning är att man får X pitch på hela strängens längd ist för X pitch från stall till översadel.

Så testa ställa in så du har exakt samma vinkel på strängen över stallet och att du vevar på exakt like mycket sträng på stämdkruven (förutsätter att de har samma vinkel på huvudet) på båda gitarrer.
Alternativt kopiera den du gillar bends på mest till den andra.


/Magnus



Håller med om strängvinkeln över sadeln. Topwrappade tune-o-matic stall och toploaded telecasters känns ofta lättare att bända på. Det man kan fundera på är om man blir lite lurad av att strängarna blir mjukare och följsammare och därmed blir det lättare att benda strängen längre - trots att man kanske då också måste benda längre för att få samma tonförändring? D.v.s. att styvare, tightare strängar känns tyngre att benda men istället kräver mindre fysisk deflektion för att nå samma pitch.

Magnus - vet sedan tidigare trådar om liknande ämnen att du föredrar rejäl stränghöjd. Något jag velat fråga dig sedan en tid är om du kombinerar det med större relief på halsen också? Vilken relief tycker du funkar bäst med större stränghöjd och ge gärna en siffra om du vet med dig vad du brukar gilla.


20 Dec 2021, 10:32
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Vad påverkar förmågan att benda strängarna?
Azumi wrote:


Håller med om strängvinkeln över sadeln. Topwrappade tune-o-matic stall och toploaded telecasters känns ofta lättare att bända på. Det man kan fundera på är om man blir lite lurad av att strängarna blir mjukare och följsammare och därmed blir det lättare att benda strängen längre - trots att man kanske då också måste benda längre för att få samma tonförändring? D.v.s. att styvare, tightare strängar känns tyngre att benda men istället kräver mindre fysisk deflektion för att nå samma pitch.

Magnus - vet sedan tidigare trådar om liknande ämnen att du föredrar rejäl stränghöjd. Något jag velat fråga dig sedan en tid är om du kombinerar det med större relief på halsen också? Vilken relief tycker du funkar bäst med större stränghöjd och ge gärna en siffra om du vet med dig vad du brukar gilla.


Bra minne där.
Det stämmer att jag gillar rejäl stränghöjd, i huvudsak av två anledningar.
Det blir större dynamiskt omfång i gitarren som får den att låta bättre och det blir mycket lättare att spela tekniska/snabba saker (lättare att spela det rent, menar jag då).

Jag mäter aldrig, så jag har inga siffor, då det är så individuellt för instrumentet i fråga.
Men absolut större relief. En ideal setup (som inte alltid går att få till) så är det i princip samma stränghöjd från 5 band och hela vägen upp till sista band. En sak som jag förstått verkar udda i de flestas ögon så har jag ofta högre stränghöjd på höga E än på låga E (vad jag förstått tvärt emot vad de flesta gitarrister har). Gissningsvis har jag 3-3.5 mm från undersidan av strängen ner till toppen av bandstaven vid 12 band.

På senare år har den sakta sänkts lite på några instrument då "tekniskt och rent" inte intresserar mig så mycket längre.
Förr ville jag ha en hög översadel också men det har jag jobbat bort för intoneringens skull.

Självklart måste intoneringen kompenseras.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


21 Dec 2021, 11:02
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4130
Location:
Post Re: Vad påverkar förmågan att benda strängarna?
Kan du inte offra dig och mäta lite Magnus, för det hade verkligen varit intressant att veta de riktiga siffrorna på din setup.


21 Dec 2021, 12:55
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Vad påverkar förmågan att benda strängarna?
rifle wrote:
Kan du inte offra dig och mäta lite Magnus, för det hade verkligen varit intressant att veta de riktiga siffrorna på din setup.


Skall försöka fixa det.

Hur mäter man relief på ett vettigt sätt?

//MO

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


21 Dec 2021, 13:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4130
Location:
Post Re: Vad påverkar förmågan att benda strängarna?
Capo på 1 och sista bandet och sen mäta stränghöjd borde fungera.


21 Dec 2021, 13:04
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Vad påverkar förmågan att benda strängarna?
rifle wrote:
Capo på 1 och sista bandet och sen mäta stränghöjd borde fungera.


Fixar.

//MO

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


21 Dec 2021, 13:15
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post Re: Vad påverkar förmågan att benda strängarna?
rifle wrote:
Capo på 1 och sista bandet och sen mäta stränghöjd borde fungera.

Bladmått krävs.


21 Dec 2021, 19:56
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Vad påverkar förmågan att benda strängarna?
Stränghöjd, radius på greppbrädan, banden, skallängden. Allt det påverkar.

Är allt inte exakt likadant så kommer man känna skillnad.


26 Dec 2021, 22:58
Profile ICQ WWW

Joined: 08 May 2008, 23:19
Posts: 1164
Location: Västerbotten
Post Re: Vad påverkar förmågan att benda strängarna?
Japp, bladmått funkar fint. Men jag misstänker att det krävs enorm relief om man siktar på ca 3 mm stränghöjd från 5:e till sista bandet, så där borde det gå bra att mäta med hjälp av en handfull plektrum i olika tjocklekar.

/ Azumi


28 Dec 2021, 10:31
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4130
Location:
Post Re: Vad påverkar förmågan att benda strängarna?
Bästa köpet ever.

https://www.mug.se/products/planet-waves-pw-shg-01


28 Dec 2021, 10:43
Profile ICQ WWW

Joined: 08 May 2008, 23:19
Posts: 1164
Location: Västerbotten
Post Re: Vad påverkar förmågan att benda strängarna?
En till tanke som precis slog mig, angående det här med bending, är att Elixirsträngar är lite halkiga och försvårar bending... för mig.

/ Azumi


28 Dec 2021, 12:02
Profile

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1320
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: Vad påverkar förmågan att benda strängarna?


Ja dom där är faktiskt smidiga.
Har alltid trixat på med bladmått men detta är enklare och riktigt exakt faktiskt.
Jag brukar få dessa när jag köper magneter från denna firma, de är dock i hårdplast så den i länken är säkert bättre.


Attachments:
IMG_1972.JPG
IMG_1972.JPG [ 194.13 KiB | Viewed 3449 times ]
28 Dec 2021, 12:05
Profile

Joined: 08 May 2008, 23:19
Posts: 1164
Location: Västerbotten
Post Re: Vad påverkar förmågan att benda strängarna?
Bumpar ödmjukast denna tråd och funderar om du mätt din relief ännu, Magnus?

/ Azumi


17 Feb 2022, 20:19
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Vad påverkar förmågan att benda strängarna?
Azumi wrote:
Bumpar ödmjukast denna tråd och funderar om du mätt din relief ännu, Magnus?

/ Azumi


Sorry, glömt. Gör det i dag.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


17 Feb 2022, 20:40
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 25 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 52 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.