View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:44



Reply to topic  [ 25 posts ] 
Komplettera splittade DiMarzio Evo-mikar, Virtual V 54 Pro? 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Komplettera splittade DiMarzio Evo-mikar, Virtual V 54 Pro?
Har från och till rotat med min Ibanez RG505, verkar som att det ska bli tid till att fixa den nu.

Det jag vill uppnå är att splitta de två Evomikarna, EVO2 i stall och EVO i hals, och då komplettera de mikarna med en bra mittmik som ska låta stratta.

Det vill säga, med båda humbuckersarna splittade blir det en stratta... :? :shock:

Eftersom det inte finns någon spec på vad EVOmikarna låter som splittade, mer än "väldigt bra" enligt DIMarzio, "The Virtual Vintage® technology also allows the Evo 2™ to produce a very good single-coil sound when switched to split mode." Så får jag chansa.

Det finns andra DiMarzio-mikar som åxå använder "The Virtual Vintage® technology", som de olika Area-modellerna och Virtual Vintage-modellerna. Jag har lyssnat runt, det finns en del ljudexempel här och där, och har fått för mig att en Virtual Vintage 54 Pro skulle kunna vara ett bra alternativ i lind/baswoodkroppen. https://www.dimarzio.com/pickups/stacked-hum-canceling-strat/virtual-vintage-54-pro

Någon som testat en sådan mik över huvud taget?

_________________
/Lennart


20 Oct 2021, 11:42
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Komplettera splittade DiMarzio Evo-mikar, Virtual V 54 P
Har testat VV 54 Pro. Personligen ingen favorit. (Men jag förstår ditt 'tänk' med flatare poler för plektrumet där.) Vill jag ha det soundet; väljer iaf jag Area 61 eller Area 67 alla dagar i veckan.
Dock personligen älskar jag Area 58:an. Den har en visserligen lägre output; men den låter också klockrent riktig Strata. Har ett gäng JEM's själv med H-S-H konfig. I dessa har jag aningen Area 58 eller Area 61 i mitten. Dock bygger jag om alla mina HSH gitarrer med riktiga CRL 5 läges -switchar. Jag har de yttre -istället för de inre spolarna -aktiva i på Evo mickarna -i båda egg lägena. Tycker själv att det funkar och låter bättre när två mickar tillsammans plockar upp strängens ton längre ifrån varandra. Blir mer 'Strata quack' lixom. För att få detta behöver man bara slänga om het och jord (svart och röd tåt) på båda HB mickarna. Utöver detta lägger jag alltid en extra parallell resistor på ca 500K mellan SC-mickens het lugg och ett pothölje. Detta halverar/drar ner ohm värdet till Strata country (250K) -på de tre mittersta switchlägena. Man måste vara införstådd med att det finns volymskillnader mellan en het HB -och en vintage SC. Personligen anser jag att just detta är en stor del av hemligheten i dessa två klassiska sound.

Kör även liknande på mina HSS plankor. Men där måste man få en fetare typ av 5 läges switch; för att detta skall funka. Hemligheten är parallell resistorn. Det är det som omvandlar till SC-sound -och gör det till Strata. Och det är ganska kul när folk blir så förvånade över att man kan trolla fram dessa sound -ur typ en Ibanez gura. Och: Yes: Det är brumfritt; så man kan lasta på hur många ton överstyrning man vill. Typ: Så att det verkligen går långt förbi 'Purple Haze' -helt utan acid. Sedan är det bara att lyfta hela gitarren i svajarmen och skaka -utan att det stämmer om sig. :lol:

- Bara att PM:a ifall du är intresserad; så skickar jag en shoppinglista samt el nice schema åt dig. (Elschemat funkar oavsett vilken Dimarzio mitten mick du är väljer att inhandla.) :wink:


/ Jonken


20 Oct 2021, 12:15
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Komplettera splittade DiMarzio Evo-mikar, Virtual V 54 P
Jonken wrote:
Har testat VV 54 Pro. Personligen ingen favorit. (Men jag förstår ditt 'tänk' med flatare poler för plektrumet där.) Vill jag ha det soundet; väljer iaf jag Area 61 eller Area 67 alla dagar i veckan.
Dock personligen älskar jag Area 58:an. Den har en visserligen lägre output; men den låter också klockrent riktig Strata. Har ett gäng JEM's själv med H-S-H konfig. I dessa har jag aningen Area 58 eller Area 61 i mitten. Dock bygger jag om alla mina HSH gitarrer med riktiga CRL 5 läges -switchar. Jag har de yttre -istället för de inre spolarna -aktiva i på Evo mickarna -i båda egg lägena. Tycker själv att det funkar och låter bättre när två mickar tillsammans plockar upp strängens ton längre ifrån varandra. Blir mer 'Strata quack' lixom. För att få detta behöver man bara slänga om het och jord (svart och röd tåt) på båda HB mickarna. Utöver detta lägger jag alltid en extra parallell resistor på ca 500K mellan SC-mickens het lugg och ett pothölje. Detta halverar/drar ner ohm värdet till Strata country (250K) -på de tre mittersta switchlägena. Man måste vara införstådd med att det finns volymskillnader mellan en het HB -och en vintage SC. Personligen anser jag att just detta är en stor del av hemligheten i dessa två klassiska sound.

Kör även liknande på mina HSS plankor. Men där måste man få en fetare typ av 5 läges switch; för att detta skall funka. Hemligheten är parallell resistorn. Det är det som omvandlar till SC-sound -och gör det till Strata. Och det är ganska kul när folk blir så förvånade över att man kan trolla fram dessa sound -ur typ en Ibanez gura. Och: Yes: Det är brumfritt; så man kan lasta på hur många ton överstyrning man vill. Typ: Så att det verkligen går långt förbi 'Purple Haze' -helt utan acid. Sedan är det bara att lyfta hela gitarren i svajarmen och skaka -utan att det stämmer om sig. :lol:

- Bara att PM:a ifall du är intresserad; så skickar jag en shoppinglista samt el nice schema åt dig. (Elschemat funkar oavsett vilken Dimarzio mitten mick du är väljer att inhandla.) :wink:

/ Jonken


Tack för input!

PM kommer, tack!

Area 58, Ok, det ser ju iofs väldigt strattaaktigt ut på specarna. Det är ju skillnad på de olika tonklipp man hör, finns alltid skillnader som inte kan höras ordentligt i en inspelning. Jag kanske blev lurad av något klipp att 54 var mer gammelstratta, men det är det nog inte när man ser specen. En klar, tydlig SC-ton är det jag är ute efter.

Att det låter bättre med ytterspolarna är inte så konstigt, de ligger nästan på rätt ställe under strängarna Strattamässigt. Sedan ska det tydligen vara så att det är skillnad i output mellan de två spolarna i en EVO-mik, är det som är Virtual Vintage om jag förstått det hela rätt. Kan vara intressant att mäta upp dem, kanske ska vända på mikarna???

Bra tips med motståndet för att halvera resistansen! Om jag hittar en trepolig push/pushbrytare så skulle ju det gå att lösa så att motståndet kopplas in så fort man splittar mikarna. Och dessutom koppla in den där på mittmiken i mitt/egglägena när humbuckersarna inte är splittade. :P

_________________
/Lennart


20 Oct 2021, 13:35
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Komplettera splittade DiMarzio Evo-mikar, Virtual V 54 P
Håller med om att soundklipp kan vara riktigt missvisande. (Tycker nästan klippen har blivit mer missvisande nu; när det flesta demar med ettor och nollor -istället för riktiga stärks.)
Kan dock bekräfta att Area 58 är det klassiskt, återhållsamma 'gammel Strata' -soundet brumfritt. Det är tight 'treble heaven' -precis som om du skulle plocka upp en riktigt gammal orginal Strata. Fast tyst då. Vill du ha mer 'kött' är det Area 61 eller Area 67 du skall ha. Dock känns detta brutalt over kill tillsammans med EVO-mickarna; som redan erbjuder 'kött alternativet' deluxe både uppe och nere. Det har man ju lixom redan i guran. Det iaf jag vill addera till dessa typer av instrument; är ju 'den andra sidan/biten' i sound.

Resistorn halverar automatiskt i switchlägena 2,3 och 4. I läge 1 och 5 har du full patte på fullt värde. Att köra starka HB mickar i serie -tillsammans med en återhållsam SC; är i princip lönlöst. HB:na blir för dominanta där. Du måste i så fall hitta en riktigt stark SC; typ en DiMarzio SDS-1; för att få ut någonting liknande konstruktivt sound ur det. Sedan ger inte en high output Strata mick Strata soundet du vill ha hur man än använder/kopplar den. Detta alternativ skulle jag helt sluta ut om jag var du.

Delarna du behöver (förutom mickarrna) är dessa:
- En klassiskt öppen 5-läges switch av Strata typ.
- En styck resistor kring 500K.

Och vill du ha det ännu tystare även dessa:
- Ca 30 cm bit jordomsluten kabel av Gibson typ (shielded/braided wire).
- Krympslang till att isolera samma kabel med.

Genom att byta ut enkelledarna mellan volympoten och jacket; kör elen bättre och ännu tystare i mina JEM's. Men på dessa sitter ju jacket lite annorlunda på kroppen.

Funderade på en till sak. Om det är fler Bojare som är intresserade av detta schema. Hojta till -så lägger vi upp den här i tråden istället. Skall försöka att rita upp schemat ikväll -alt imorgon.


/ Jonken


20 Oct 2021, 16:06
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Komplettera splittade DiMarzio Evo-mikar, Virtual V 54 P
Jonken wrote:
Håller med om att soundklipp kan vara riktigt missvisande. (Tycker nästan klippen har blivit mer missvisande nu; när det flesta demar med ettor och nollor -istället för riktiga stärks.)
Kan dock bekräfta att Area 58 är det klassiskt, återhållsamma 'gammel Strata' -soundet brumfritt. Det är tight 'treble heaven' -precis som om du skulle plocka upp en riktigt gammal orginal Strata. Fast tyst då. Vill du ha mer 'kött' är det Area 61 eller Area 67 du skall ha. Dock känns detta brutalt over kill tillsammans med EVO-mickarna; som redan erbjuder 'kött alternativet' deluxe både uppe och nere. Det har man ju lixom redan i guran. Det iaf jag vill addera till dessa typer av instrument; är ju 'den andra sidan/biten' i sound.

Resistorn halverar automatiskt i switchlägena 2,3 och 4. I läge 1 och 5 har du full patte på fullt värde. Att köra starka HB mickar i serie -tillsammans med en återhållsam SC; är i princip lönlöst. HB:na blir för dominanta där. Du måste i så fall hitta en riktigt stark SC; typ en DiMarzio SDS-1; för att få ut någonting liknande konstruktivt sound ur det. Sedan ger inte en high output Strata mick Strata soundet du vill ha hur man än använder/kopplar den. Detta alternativ skulle jag helt sluta ut om jag var du.

/ Jonken


Ok, då får det bli en Area 58! det är det soundet jag är ute efter för att komplettera de andra singelspolarna med, se nedan. :P

Ah, jag förstår att jag varit lite otydlig. Vad jag menar med att splitta mikarna är att kunna ha dem splittade "hela tiden", att kunna köra halsmiken separat splittad liksom stallmiken, precis som på en stratta. I det läget är det ju optimalt att ha sänkt potten till 250k på det sättet som jag skissade på tidigare. Ska se om jag hittar en trepolig push/push-pott bara. (förmodligen omöjligt.... ;-( )

Då blir det dels den varianten du skissar på, med 250 k på mittlägena, och sedan 250k på hela gitarren när det är helsplittat.

Tack igen för input Jonken!

_________________
/Lennart


21 Oct 2021, 09:01
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Komplettera splittade DiMarzio Evo-mikar, Virtual V 54 P
Hur går det med elen? Tänkte på Dig när jag själv bytte mickar i min Peavey Vandenberg X-series gura idag. De blev DiMarzio PAF Master bridge (F-spaced) och PAF Master neck (standard spaced). Blev RIKTIGT JÄLA NICE!


/ Jonken :wink:


07 Nov 2021, 20:32
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Komplettera splittade DiMarzio Evo-mikar, Virtual V 54 P
Jonken wrote:
Hur går det med elen? Tänkte på Dig när jag själv bytte mickar i min Peavey Vandenberg X-series gura idag. De blev DiMarzio PAF Master bridge (F-spaced) och PAF Master neck (standard spaced). Blev RIKTIGT JÄLA NICE!


/ Jonken :wink:



Jo, det är så långt att allt material är på plats, Area58 med svart kåpa m.m. Och jag satt och analyserade schemat igår också, för att förstå vad jag gör och inte bara gör så att säga. Tack för schemat än en gång!

Först ska jag dock få klart ombyggnaden av mitt gamla hemmabygge från -81 ungefär, där jag håller på med en Jimmy Page wiring. AV ngn anledning blev det knas i vissa lägen, upptäckte då att flätan runt mik-kabeln jordade på ett ställe mot den andra miken. Då är det svårt att fasvända en gammelmik med jord och ledare... Har rotat runt med detta en tid, och har nu haft ute inälvorna för fyrtielfte gången för att kontrollera kopplingarna. Renodlade och snyggade till , hoppas att det "will do the trick" så att säga.

När jag hade ute detta kom jag att tänka på Ohm-talet på tonkontrollen, jag brukar mäta upp och t.o.m skriva kOhm på pottarna. det fanns inte på denna push-pushpotten. Det visade sig att den bara var på ca 475 k, medan volympotten är på typ 545 k. Kändes som att jag hittat en orsak till en viss avsaknad av "sprill" på senare tid. Satte ett motstånd på 180 kOhm mellan potten och signalen in till tonkontrollen, det bör bli ett lyft. Kunde iofs varit typ 100 kOhm, men detta hade jag liggandes.

Jimmy Page wiring innebär bl.a att signalen i ett av lägena går igenom båda mikarna i serie, ska bli intressant...

När denna gitarren är klar blir det Ibanezen. Med lite tur inom någon vecka eller två.


Intressanta mikar du rotar med Jonken, allt som heter PAF är kalas i min bok... ,-)

_________________
/Lennart


08 Nov 2021, 17:43
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Komplettera splittade DiMarzio Evo-mikar, Virtual V 54 P
Om det är viktigt att det låter bra i splitläge så skulle jag definitivt hellre kört på Area 67 istället för 58.


08 Nov 2021, 21:21
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Komplettera splittade DiMarzio Evo-mikar, Virtual V 54 P
Frisk wrote:
Om det är viktigt att det låter bra i splitläge så skulle jag definitivt hellre kört på Area 67 istället för 58.


Tackar för synpunkten! Jag rotade runt på Di Marzios sajt samt diverse tester på Du-Tv. Jag är ute efter ett klassiskt strattaljud, inte så Hendrixaktigt kanske. mer 50-tal.

Som tur går det att byta ifall det blir för galet. :-)

_________________
/Lennart


08 Nov 2021, 22:12
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Komplettera splittade DiMarzio Evo-mikar, Virtual V 54 P
Custom Sam wrote:
Jo, det är så långt att allt material är på plats, Area58 med svart kåpa m.m. Och jag satt och analyserade schemat igår också, för att förstå vad jag gör och inte bara gör så att säga. Tack för schemat än en gång!

Först ska jag dock få klart ombyggnaden av mitt gamla hemmabygge från -81 ungefär, där jag håller på med en Jimmy Page wiring. AV ngn anledning blev det knas i vissa lägen, upptäckte då att flätan runt mik-kabeln jordade på ett ställe mot den andra miken. Då är det svårt att fasvända en gammelmik med jord och ledare... Har rotat runt med detta en tid, och har nu haft ute inälvorna för fyrtielfte gången för att kontrollera kopplingarna. Renodlade och snyggade till , hoppas att det "will do the trick" så att säga.

När jag hade ute detta kom jag att tänka på Ohm-talet på tonkontrollen, jag brukar mäta upp och t.o.m skriva kOhm på pottarna. det fanns inte på denna push-pushpotten. Det visade sig att den bara var på ca 475 k, medan volympotten är på typ 545 k. Kändes som att jag hittat en orsak till en viss avsaknad av "sprill" på senare tid. Satte ett motstånd på 180 kOhm mellan potten och signalen in till tonkontrollen, det bör bli ett lyft. Kunde iofs varit typ 100 kOhm, men detta hade jag liggandes.

Jimmy Page wiring innebär bl.a att signalen i ett av lägena går igenom båda mikarna i serie, ska bli intressant...

När denna gitarren är klar blir det Ibanezen. Med lite tur inom någon vecka eller två.


Intressanta mikar du rotar med Jonken, allt som heter PAF är kalas i min bok... ,-)

Låter som att du verkligen har en hel del på tapeten där. Det är bara att 'ta det eftersom' -och jobba metodiskt. När jag gör 'fasvändningar' i traditionella mickar -på vintage tapp; brukar jag modifiera micken som skall fasvändas med två separata, jord omslutna tåtar Detta gör micken betydligt tystare. När det gäller pot värden > till sound; föredrar jag Gibson modern wiring (inte 'head roomig' 50's wiring). 475K räknas ju ändå in som ganska standard. Dvs: Hamnar in på 'rätt sida' i 10% av 500K -i modell hyggliga potar. Det viktiga -för att få tystheten; är ju att (jord) brygga samtliga pot höljen. (Ström tar ju alltid den enklaste vägen i ett elshema.)

Jodå. DiMarzios PAF Master -mickar är ju lite coolt 'stygga'. Har dessa i ett par av mina plankor. Lågt lindade spolar (låg output) -med Alnico IV magneter. Här har Dimarzio verkligen lyckats bättre -jämfört med andra tillverkare som bygger/erbjuder PAF:ar med A4-magneter. Det super coola i PAF Masters är ju den väldigt trevliga anslags dynamiken. Dessa har inte samma värme -som en standard A2 PAF; men blir 'det' med en addering av en kvart -av tonkontrollen. Väl där får man det där underbara 'cream' -tonen; samtidigt som man har kvar den extra dynamiken i anslaget. Detta är riktigt, riktigt NICE! Sedan fixar de även det tekniska shred kalaset fantastiskt bra -utan att mudda ihop. Seymour Duncans alternativ för detta är ju Slash signatur mickarna. Dessa är dock mer baserade på vintage PAF; med mer 'sag' i jämförelse. Grymma för Rock -men 'saget' i dessa lägger lite käppar i hjulet -om man även gillar att åka väldigt snabbt ibland.


/ Jonken


10 Nov 2021, 12:57
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Komplettera splittade DiMarzio Evo-mikar, Virtual V 54 P
Jonken wrote:
Låter som att du verkligen har en hel del på tapeten där. Det är bara att 'ta det eftersom' -och jobba metodiskt. När jag gör 'fasvändningar' i traditionella mickar -på vintage tapp; brukar jag modifiera micken som skall fasvändas med två separata, jord omslutna tåtar Detta gör micken betydligt tystare. När det gäller pot värden > till sound; föredrar jag Gibson modern wiring (inte 'head roomig' 50's wiring). 475K räknas ju ändå in som ganska standard. Dvs: Hamnar in på 'rätt sida' i 10% av 500K -i modell hyggliga potar. Det viktiga -för att få tystheten; är ju att (jord) brygga samtliga pot höljen. (Ström tar ju alltid den enklaste vägen i ett elshema.)

Jodå. DiMarzios PAF Master -mickar är ju lite coolt 'stygga'. Har dessa i ett par av mina plankor. Lågt lindade spolar (låg output) -med Alnico IV magneter. Här har Dimarzio verkligen lyckats bättre -jämfört med andra tillverkare som bygger/erbjuder PAF:ar med A4-magneter. Det super coola i PAF Masters är ju den väldigt trevliga anslags dynamiken. Dessa har inte samma värme -som en standard A2 PAF; men blir 'det' med en addering av en kvart -av tonkontrollen. Väl där får man det där underbara 'cream' -tonen; samtidigt som man har kvar den extra dynamiken i anslaget. Detta är riktigt, riktigt NICE! Sedan fixar de även det tekniska shred kalaset fantastiskt bra -utan att mudda ihop. Seymour Duncans alternativ för detta är ju Slash signatur mickarna. Dessa är dock mer baserade på vintage PAF; med mer 'sag' i jämförelse. Grymma för Rock -men 'saget' i dessa lägger lite käppar i hjulet -om man även gillar att åka väldigt snabbt ibland.


/ Jonken


Ja, jag har massor av pysselprojekt som väntar på mig, några förstärkare som ska renoveras m.m. :D

Nu funkar Jimmy Page-wiringen, och det är tyst och fint båda vägarna så att säga. Jag har inte gjort så avancerat, vill inte skruva isär mina Shawbuckers heller. Det räckte att jag gjorde det 1981...

Det som är lite märkligt är att fasvänd så är miken klarare än i vanligt läge, det borde inte spela roll?

Kan sägas att det med mittläge är en väldigt tydlig skillnad mellan vanligt mittläge och fasvänt.

Sedan finns det ett läge till, och det är båda mikarna i serie. Det blir är ganska subtilt, lite fylligare ljud, märkligt nog märks det mest med dist inkopplat.
Det ljudet som låter bäst här är seriekopplat, men med stallmiken fasvänd! Det blir en knepig "ihålighet" som låter väldigt snyggt med lite mer krämig dist.

Däremot visar det sig att troligen är en av push-push-pottarna kass, vilket innebär att det är att byta potten, vilket är rätt lödintensivt. det är diskanttonkontrollen, vilket jag använder extremt sällan, men finns den ska den funka. :x :cry:

Kan säga att jag har en volym och en diskantavrullning samt en basavrullningspott, väldigt användbart.... https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fguitarnuts2.proboards.com%2Fthread%2F7172%2Fbass-cut-ptb-system%3Fpage%3D4&psig=AOvVaw0fDaUTyZqA0KPnj047v_QT&ust=1637092756222000&source=images&cd=vfe&ved=0CAkQjhxqFwoTCOCavvOTm_QCFQAAAAAdAAAAABAE


Läste recensioner på de där PAFarna, låter ju trevligt! I en lite bumlig LP borde de vara toppen t.ex...

_________________
/Lennart


15 Nov 2021, 22:02
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Komplettera splittade DiMarzio Evo-mikar, Virtual V 54 P
Custom Sam wrote:
Ja, jag har massor av pysselprojekt som väntar på mig, några förstärkare som ska renoveras m.m. :D

Nu funkar Jimmy Page-wiringen, och det är tyst och fint båda vägarna så att säga. Jag har inte gjort så avancerat, vill inte skruva isär mina Shawbuckers heller. Det räckte att jag gjorde det 1981...

Det som är lite märkligt är att fasvänd så är miken klarare än i vanligt läge, det borde inte spela roll?

Kan sägas att det med mittläge är en väldigt tydlig skillnad mellan vanligt mittläge och fasvänt.

Sedan finns det ett läge till, och det är båda mikarna i serie. Det blir är ganska subtilt, lite fylligare ljud, märkligt nog märks det mest med dist inkopplat.
Det ljudet som låter bäst här är seriekopplat, men med stallmiken fasvänd! Det blir en knepig "ihålighet" som låter väldigt snyggt med lite mer krämig dist.

Däremot visar det sig att troligen är en av push-push-pottarna kass, vilket innebär att det är att byta potten, vilket är rätt lödintensivt. det är diskanttonkontrollen, vilket jag använder extremt sällan, men finns den ska den funka. :x :cry:

Kan säga att jag har en volym och en diskantavrullning samt en basavrullningspott, väldigt användbart.... https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fguitarnuts2.proboards.com%2Fthread%2F7172%2Fbass-cut-ptb-system%3Fpage%3D4&psig=AOvVaw0fDaUTyZqA0KPnj047v_QT&ust=1637092756222000&source=images&cd=vfe&ved=0CAkQjhxqFwoTCOCavvOTm_QCFQAAAAAdAAAAABAE


Läste recensioner på de där PAFarna, låter ju trevligt! I en lite bumlig LP borde de vara toppen t.ex...

Trevligt; att du börjar få kläm på din Page wiring. Samtidigt: Synd att en P/P pot börjar slaska när allt är klart. Är det switch -eller pot -funktionen som slaskar på poten?

Sounden ändrar helt klart karaktär när man skiftar het och jord. Men precis som du säger; blir det mer sällan någon skillnad om micken körs för sig. 'Shaw' PAF spolar ska ju vara ganska jämt lindade i förhållande till varandra. Men då måste den också vara kopplad oberoende (helt för sig) i detta läge. Dvs: Ingen påverkan av andra komponenter. När det gäller all den 'myriad' i tillgänglighet för switchning i detta Page schema (LP twenty dual); innebär ju en hel del extra att hålla reda på. Min egna erfarenhet av detta; är att denna typ av wiring är lite 'too much' -för att det skall vara optimalt för effektiv användning. Men helt klart erbjuder detta ett berg -med alternativa sound. Och precis som du nämner: I många av alternativen måste man köra mer överstyrt och HÖGT -för att få ut något närmare vettigt av det.

Flera av mina kunder -som använder sig av mer avancerad switchning på toggle -tapp; har önskat att få sina 'go to' sound mer lätt tillgängliga. Kort: Att det är mindre fipplande och rattande mellan dessa. Här har ofta en smart lösning varit nya sex vägs FreeWay switchen: https://gitarrdelar.se/files/Free-Way3X3InstallGuide.pdf
Dock samma sak här: Jävligt mycket att rita upp -samt 'pilligt' att montera/löda.
I min värld tycker jag att man får ut väldigt mycket mer 'på samma bana' -om man kombinerar akustisk piezo teknik i en Pålle. Slash hade en piezo bestyckad G LP TB-burst signatur modell för en herrans massa år sedan. Denna gura erbjöd en rejält breddad sound palett -som inte alls 'tummade' på orginal LP sounden. Att blanda traditionella pickupper med piezo; ger de nasalare och tunnare 'twenty dual' -sounden både enklare och bättre. Men givetvis: Jimmy Page och hans historiskt 'lagda' orginal sound är ju fett kult! :wink:


/ Jonken


16 Nov 2021, 10:50
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Komplettera splittade DiMarzio Evo-mikar, Virtual V 54 P
Jonken wrote:
Trevligt; att du börjar få kläm på din Page wiring. Samtidigt: Synd att en P/P pot börjar slaska när allt är klart. Är det switch -eller pot -funktionen som slaskar på poten?

Sounden ändrar helt klart karaktär när man skiftar het och jord. Men precis som du säger; blir det mer sällan någon skillnad om micken körs för sig. 'Shaw' PAF spolar ska ju vara ganska jämt lindade i förhållande till varandra. Men då måste den också vara kopplad oberoende (helt för sig) i detta läge. Dvs: Ingen påverkan av andra komponenter. När det gäller all den 'myriad' i tillgänglighet för switchning i detta Page schema (LP twenty dual); innebär ju en hel del extra att hålla reda på. Min egna erfarenhet av detta; är att denna typ av wiring är lite 'too much' -för att det skall vara optimalt för effektiv användning. Men helt klart erbjuder detta ett berg -med alternativa sound. Och precis som du nämner: I många av alternativen måste man köra mer överstyrt och HÖGT -för att få ut något närmare vettigt av det.

Flera av mina kunder -som använder sig av mer avancerad switchning på toggle -tapp; har önskat att få sina 'go to' sound mer lätt tillgängliga. Kort: Att det är mindre fipplande och rattande mellan dessa. Här har ofta en smart lösning varit nya sex vägs FreeWay switchen: https://gitarrdelar.se/files/Free-Way3X3InstallGuide.pdf
Dock samma sak här: Jävligt mycket att rita upp -samt 'pilligt' att montera/löda.
I min värld tycker jag att man får ut väldigt mycket mer 'på samma bana' -om man kombinerar akustisk piezo teknik i en Pålle. Slash hade en piezo bestyckad G LP TB-burst signatur modell för en herrans massa år sedan. Denna gura erbjöd en rejält breddad sound palett -som inte alls 'tummade' på orginal LP sounden. Att blanda traditionella pickupper med piezo; ger de nasalare och tunnare 'twenty dual' -sounden både enklare och bättre. Men givetvis: Jimmy Page och hans historiskt 'lagda' orginal sound är ju fett kult! :wink:


/ Jonken


Det är själva potten som på något sätt givit upp.

Ja, det kan helt klart diskuteras värdet i sådana här experiment. ;-) Samtidigt, det är intressant att ha testat själv och insett om det är bra/dåligt. Som när jag byggde in ett Soldansteg i min Fenderstärkare, roligt på ett sätt, för det blir löjligt enkelt att spela fort, allt låter toppen! Men, urtråkigt att höra på inga nyanser, och ingen utmaning...

Komiskt det du skriver om Piezo, det sitter nämligen ett par piezomikar modell femkrona under de vanliga magnetmikarna, fastpressade av mikarna samt hård skumgummi.

Jag har byggt en förstärkare/impedansomformare nästan klar för inmontering i gitarren, med fantommatning av 9V från en mellanpedal är det tänkt, där ska även signalen kunna splittas tänkte jag för att dra piezon till en stärkare och gitarren till den vanliga. Du menar att mixa båda signalerna till samma stärkare?

_________________
/Lennart


16 Nov 2021, 19:40
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Komplettera splittade DiMarzio Evo-mikar, Virtual V 54 P
Custom Sam wrote:
Det är själva potten som på något sätt givit upp.

Du menar att mixa båda signalerna till samma stärkare?

:)

Hur bra sitter potens översta hölje fast? Detta kan man se på pot höljets 4 nypor: Om de lossnat/gett efter -och sitter löst. När detta händer brukar det innebära glapp mellan potens kolbana -och metallen som reglerar inne i poten. Testa i så fall att försiktigt försöka få alla de 4 nyporna 'flush' igen. Detta med genom att antingen nypa -eller knacka.

Jepp. Tänk typ Parker gitarrer; där man använder en Y-kabel (stereo jack i guran > som delas ut i två separata mono jack). Sedan en blend pot i elektroniken -för att styra cocktailen ut. För bästa resultat; rekommenderar dock att du har separata piezo sensorer för varje individuell sträng; typ: Piezo GHOST saddles (Graph Tech). Viktigt att varje individuell sträng fysiskt har direkt kontakt med sin egna piezo sensor. Annars odlar man mest 'oljud'.


/ Jonken


17 Nov 2021, 11:01
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Komplettera splittade DiMarzio Evo-mikar, Virtual V 54 P
Hum, det var inte fel på potten när jag monterat loss den, knepigt.

Jag har haft de där enkla mikarna fungerande i gitarren, men eftersom de är så våldsamt högohmiga (10MOhm) så försvann all diskant med en femmeterskabel. Ohm-formaren behöver sitta i gitarren för att det ska bli ngn diskant. Men, det projektet tar jag inte nu, det får bli en annan dag.

Hemmabygget är nu bandslipat, ren och klar klang hela halsen upp, och Jimmy Page-wiringen funkar. Måste haft gröt i öronen när jag skrev att det är subtila effekter, det är väldigt tydliga. Klart användbart!

Kollade upp Ghost-piezozarna, är inte enkla att få på plats i hemmabygget, det är ett hardtail med ingen bra väg att dra kablarna till piezosarna. Även där måste man ha en preamp i gitarren?

Har i alla fall tagit upp RG 505-an på arbetsbänken nu, ska kanske bli en liten bandslip också på de tunna strängarna i övre delen av halsen.

_________________
/Lennart


21 Nov 2021, 17:46
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Komplettera splittade DiMarzio Evo-mikar, Virtual V 54 P
Jaha, då var det färdiglödat m.m. Hoppade över bandslipen, det var väldigt lite.

Det låter singlecoil absolut på alla tre mikarna! Area58 låter riktigt bra!

Men, det är humbuckers när push-push-potten är i sitt övre läge, kanske vill ha det tvärt om. Blir väl till att byta plats på tåtarna på switchen. Ser att jag läst lite "upp och ner" där.

Det är fasfel med den nya mittmiken åxå, lätt åtgärdat men funderar på om det kan bero på något annat i kopplingen Jonken? Jag blir inte klok på om det är de två "mittersta" spolarna som är singlecoil på humbuckersarna? Jag tror att det är som standard, dvs mittmikarna?

Det optimala är ju om det gick att få till att det är de två ytter spolarna, de hamnar ju i stort sett exakt på strattamikläge. Jag är inte riktigt klar över hur ditt kopplingsschema var ritat vad gäller de två sakerna.

Tack för input så långt Jonken!

_________________
/Lennart


21 Nov 2021, 22:59
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Komplettera splittade DiMarzio Evo-mikar, Virtual V 54 P
Har funderat en del, och det är ju så att de spolar som är starkast, med ett Ohmtal på ca 8,5kiloOhm är de som nu är inkopplade.
Dessa är de som ligger i "mitten" av spolarna, så genom att vända polaritet på de två humbuckingmikarna kommer det att bli de två yttre spolarna som aktiveras vid singlecoilläge.
Ohmtal på dessa spolarna är ca 6,5kOhm, vilket är nästan exakt det som Area58-miken har. Ohmtalet är ett väldigt rufft mått på output, men det brukar ses som en fingervisning.

Sedan hamnar de i ganska exakt rätt läge under strängarna för Strattamikar. Jonken har naturligtvis testat, och menar att detta är den optimala mixen.

Fasvändning, dvs röd till jord och grön till signal ut med DiMarziospråk.

Jag som är Gibsongubbe har dålig koll på hur femvägsswitchar funkar, ifall det finns fler här kommer här är en bra förklaring av funktionaliteten. Öppnar för mycket kreativitet! https://www.fralinpickups.com/2017/06/18/blade-switch-basics/

Får se om jag kan hinna löda om i morgon kväll. :D

_________________
/Lennart


22 Nov 2021, 23:14
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Komplettera splittade DiMarzio Evo-mikar, Virtual V 54 P
har lött rätt nu. Vad säger man? Det låter helt klart som en Stratta för min del, jämfört med min Sandbergstratta så är det lite mer kräm i dessa mikarna i Ibanezen som de är justerade nu. Lite rundare ljud i Sandbergen, kan tänka mig att det beror på Edgesvajet och den låsbara översadeln på Ibanezen. Mer metall.

Gjorde lite "staggered polepieces" på de två humbuckerspolarna som blir singlecoils. Inbillar mig att det låter mer rätt, de tre mikarna fick lite mer samma karaktär.

Eftersom mittmiken är en klart bättre singlecoil låter även det ljudet bättre än tidigare, ursprungsmiken i mitten var inte rolig. Klonk ungefär lät det, ingen klang.

Jag hade självklart inte fixat detta utan Jonkens schema, STORT TACK Jonken!

_________________
/Lennart


23 Nov 2021, 23:48
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Komplettera splittade DiMarzio Evo-mikar, Virtual V 54 P
Custom Sam wrote:
har lött rätt nu. Vad säger man? Det låter helt klart som en Stratta för min del, jämfört med min Sandbergstratta så är det lite mer kräm i dessa mikarna i Ibanezen som de är justerade nu. Lite rundare ljud i Sandbergen, kan tänka mig att det beror på Edgesvajet och den låsbara översadeln på Ibanezen. Mer metall.

Gjorde lite "staggered polepieces" på de två humbuckerspolarna som blir singlecoils. Inbillar mig att det låter mer rätt, de tre mikarna fick lite mer samma karaktär.

Eftersom mittmiken är en klart bättre singlecoil låter även det ljudet bättre än tidigare, ursprungsmiken i mitten var inte rolig. Klonk ungefär lät det, ingen klang.


Jag hade självklart inte fixat detta utan Jonkens schema, STORT TACK Jonken!

Ursäkta mitt sena svar.

Vad trevligt att du fick till allt till slut! Läste även igenom dina tidigare inlägg nyss.
Nu har du det roligaste delen i 'meket' kvar: Att plugga in; dra på till 'ditt egna volym max' > och fin justera mick höjderna + mick polerna. :D Jag brukar nästan uteslutande lägga stor uppmärksamhet på SC-lägena (2,3,4). Jag vill gärna höra bra bra snap och twang ur samtliga dessa 3 lägen. Stil/sound mässigt ungefär lite så här:

Läge 2, nedre egg läget: Country rent, Filter'Tron (Malcom Young) lätt överstyrt. Brian May -om du kör en treble booster mellan gura stärk.
Läge 3; mitten micken: Klassisk, återhållsam vintage Strata. Typ; Trower, Hendrix. Grymt till ren visp & funk. Superfantastiskt kul med Ex en MXR micro amp -pedal.
Läge 4; övre egg läget: Klassisk Strat egg läge. Här trollar man fram väldigt trevliga saker med hjälp av ton kontrollen; om man bytt kondning mot Ex en ,022 uF orange drop -samt lött om ton poten till modern Gibson LP wiring (ej 50's wiring).

Monterade du in treble bleed på volym poten? Detta är kanon för -mer avancerade/längre signalvägar. Testa gärna även att plugga in gitarren i Ex en ultra ren Twin Reverb (-ish) -stärk. Här kan man ha ännu mer kul med volym och ton ratten på guran.

Basswood kroppen du har på din Ibanez medför tyvärr; att att din akustiska anslagston är väldigt mer definierad -jämfört med den längre ut ringande tonen på instrumentet. Detta i jämförelse mot exempelvis kroppar i al, ask, mahogany etc. Men detta behöver nödvändigtvis inte vara någonting negativt: Din nya, mångsidigare el låter i gitarren ändå väldigt, väldigt bra.
Evolution mickarna behöver inte allt för stor justering (arc/radie) i polskruvarna. Visst: Att höja dem ger mer i SC-lägena. Men samtidigt gör detta mickarna 'spikigare' i HB-lägena. Dessa mickar har redan ett väldigt definierat diskant register. Det viktigaste är att hitta den optimala höjdjusteringen -till strängarna i samtliga mickar. Ju lägre ner du kan justera mickarna utan att tappa definition = Ju bättre är detta. För att höra/känna detta; måste du kräma på lite volymmässigt.

-Tack + U R so welcome my friend!


/ Jonken


25 Nov 2021, 11:01
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Komplettera splittade DiMarzio Evo-mikar, Virtual V 54 P
Jonken wrote:
Ursäkta mitt sena svar.

Vad trevligt att du fick till allt till slut! Läste även igenom dina tidigare inlägg nyss.
Nu har du det roligaste delen i 'meket' kvar: Att plugga in; dra på till 'ditt egna volym max' > och fin justera mick höjderna + mick polerna. :D Jag brukar nästan uteslutande lägga stor uppmärksamhet på SC-lägena (2,3,4). Jag vill gärna höra bra bra snap och twang ur samtliga dessa 3 lägen. Stil/sound mässigt ungefär lite så här:

Läge 2, nedre egg läget: Country rent, Filter'Tron (Malcom Young) lätt överstyrt. Brian May -om du kör en treble booster mellan gura stärk.
Läge 3; mitten micken: Klassisk, återhållsam vintage Strata. Typ; Trower, Hendrix. Grymt till ren visp & funk. Superfantastiskt kul med Ex en MXR micro amp -pedal.
Läge 4; övre egg läget: Klassisk Strat egg läge. Här trollar man fram väldigt trevliga saker med hjälp av ton kontrollen; om man bytt kondning mot Ex en ,022 uF orange drop -samt lött om ton poten till modern Gibson LP wiring (ej 50's wiring).

Monterade du in treble bleed på volym poten? Detta är kanon för -mer avancerade/längre signalvägar. Testa gärna även att plugga in gitarren i Ex en ultra ren Twin Reverb (-ish) -stärk. Här kan man ha ännu mer kul med volym och ton ratten på guran.

Basswood kroppen du har på din Ibanez medför tyvärr; att att din akustiska anslagston är väldigt mer definierad -jämfört med den längre ut ringande tonen på instrumentet. Detta i jämförelse mot exempelvis kroppar i al, ask, mahogany etc. Men detta behöver nödvändigtvis inte vara någonting negativt: Din nya, mångsidigare el låter i gitarren ändå väldigt, väldigt bra.
Evolution mickarna behöver inte allt för stor justering (arc/radie) i polskruvarna. Visst: Att höja dem ger mer i SC-lägena. Men samtidigt gör detta mickarna 'spikigare' i HB-lägena. Dessa mickar har redan ett väldigt definierat diskant register. Det viktigaste är att hitta den optimala höjdjusteringen -till strängarna i samtliga mickar. Ju lägre ner du kan justera mickarna utan att tappa definition = Ju bättre är detta. För att höra/känna detta; måste du kräma på lite volymmässigt.

-Tack + U R so welcome my friend!


/ Jonken


Tack för input!

Ja, jag har främst använt den rena kanalen på min förstärkare, som är en Fender Dual Showman kraftigt moddad, för injusteringen. Den rena kanalen är i stort sett en vanlig Normalkanal, fast med reverb och kopplad direkt på slutsteget utan att passera mastervolymen. Dvs det blir väldigt rent ljud. Högtalarna är originallådan med två JBL D130F-element.

Det fanns redan en treble bleedkonding på volympotten, jag hade tänkt mig byta till en Orange Drop på tonkontrollen men den hamnade i den andra gitarren som jag just fixat till åxå. Nu är det samma värde på den kondingen som redan satt där som det du rekommenderade, så jag tror att det är ingen jätteskillnad.

Det jag funderar på är hur pass högt upp man kan sätta single coilen, det får liksom bestämma de andra mikarnas höjd tänker jag mig. Så först testa fram en bra höjd på den miken, sedan får de andra ställas in utifrån den, då i singlecoilläge. Och då utifrån definition. Det är så du tänker?

Nu är det ju ett helt annat string pull i Area-miken jämfört med en vanlig singlecoil, så den parametern är väl ovidkommande. Sedan vill jag inte ha EVO-mikarna för högt upp, det blir vasst som du säger.

Ja, basswood är inte något kul instrumentträ, så är det. Jag hade ju en idé om att byta till en valnötskropp ett tag. Kanske kan bli så, samtidigt är det den kombon som gjort Ibanez RG-serie framgångsrik och är ju lite av ett signaturljud. Det är en avvägning, man vill ju inte att alla gitarrerna man har ska låta likadana. :-)

Kan säga att jag tycker att gitarren är betydligt mer användbar efter ombyggnaden!

_________________
/Lennart


25 Nov 2021, 23:38
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Komplettera splittade DiMarzio Evo-mikar, Virtual V 54 P
Custom Sam wrote:

Tack för input!

Ja, jag har främst använt den rena kanalen på min förstärkare, som är en Fender Dual Showman kraftigt moddad, för injusteringen. Den rena kanalen är i stort sett en vanlig Normalkanal, fast med reverb och kopplad direkt på slutsteget utan att passera mastervolymen. Dvs det blir väldigt rent ljud. Högtalarna är originallådan med två JBL D130F-element.

Det fanns redan en treble bleedkonding på volympotten, jag hade tänkt mig byta till en Orange Drop på tonkontrollen men den hamnade i den andra gitarren som jag just fixat till åxå. Nu är det samma värde på den kondingen som redan satt där som det du rekommenderade, så jag tror att det är ingen jätteskillnad.

Det jag funderar på är hur pass högt upp man kan sätta single coilen, det får liksom bestämma de andra mikarnas höjd tänker jag mig. Så först testa fram en bra höjd på den miken, sedan får de andra ställas in utifrån den, då i singlecoilläge. Och då utifrån definition. Det är så du tänker?

Nu är det ju ett helt annat string pull i Area-miken jämfört med en vanlig singlecoil, så den parametern är väl ovidkommande. Sedan vill jag inte ha EVO-mikarna för högt upp, det blir vasst som du säger.

Ja, basswood är inte något kul instrumentträ, så är det. Jag hade ju en idé om att byta till en valnötskropp ett tag. Kanske kan bli så, samtidigt är det den kombon som gjort Ibanez RG-serie framgångsrik och är ju lite av ett signaturljud. Det är en avvägning, man vill ju inte att alla gitarrerna man har ska låta likadana. :-)

Kan säga att jag tycker att gitarren är betydligt mer användbar efter ombyggnaden!

Intressant förstärkare du har där. Borde passa perfekt för justeringsändamålet.

TB-bleed har du ju redan = Nice.

Gällande kondingen på tonkontrollen; ger det mer hur du kopplar den -än märket/värdet på kondningen. Orginal på 'Ibba' så är kondningen kopplad mot pothöljet. På Ex modern 'Gibba' LP ligger ju kondingen mellan tone potens mitten lugg -och volympotens 'hot/signal in' -lugg. Tycker personligen att detta alternativ både låter och funkar bättre (även som master tone).

Hur högt/låg man ställer mickhöjderna; handlar alltid om så många individuella faktorer: -Spelstil, -strängar, -klang bild, -klangstyrka, osv, osv. Area micken har ju väldigt lite string pull; vilket innebär den magnetkraften från micken påverkar strängarna mindre. Du kan i princip höja micken mycket som du vill. Nackdelen är förståss: Hur högt kan din spelstil hantera -utan att du stöter plektrumet i micken hela tiden? Skulle jag vara du: Skulle jag försöka utgå ifrån att hitta ett läge för mitten micken; som kombinerar funktion/din spelstil -i kombination med soundet du föredrar. Sedan skulle jag sänka ner alla poler 'flat' på Evo-mickarna -och justera egg lägena styrke mässigt. Sedan se var detta ger i de yttre HB lägena. Men med detta sagt: På alla mina gitarrer har jag en väldigt stark, distinkt och stabil akustisk strängton. Detta gör att jag framgångsrikt alltid kan justera mina mickar lägre -utan att tappa definition. Detta ger mig ett mer naturligt/otvingat sound -med större luft och dynamik. Jag gillar att i så stor grad som möjligt forma soundet med mitt anslag. Dvs: Så lite komprimerad elektrisk ljudbild som möjligt ur gitarren.

Håller med om att basswood inte är klangmässigt någe vidare roligt. Men precis som du nämner: Det blir ju ett HELT ANNAT instrument med bättre trä. Och där kan du ju i princip välja vilken klangbild du vill ha. Har själv JEM:ar + RG's med al, ask, mahogany -samt basswood kroppar. (Mina basswoods är äldre vintage prylar som jag inte spelar på.) Dessa har alla olika typer av DiMarzio mickar: Area 58, Area 61, Evolution, PAF Pro, HS 1, SD, Air Norton. Jag kör strikt på 009-042 strängar i 440 hz E. Evolution mickarna är ju Vai signaturmickar. Dessa är därmed ursprungligen designade för hans sträng tjocklek; vilket är 009-042. Dock samtidigt: Vai's signalvägar är enormt komplexa -samt processerade.


/ Jonken


26 Nov 2021, 12:13
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Komplettera splittade DiMarzio Evo-mikar, Virtual V 54 P
Tack för input än en gång Jonken!

Har skruvat en del, satt mikarna ganska lågt.

Har gjort lite ljudfiler med rent och distat ljud, där jag går igenom de fem singlecoilmiklägena samt de två humbuckinglägena på slutet som kort referens.

Börjar från halsmiken och går till stallet. Försöker spela ungefär samma sak utan några krav på ekvilibrism :wink:

Rent ljud: https://soundcloud.com/user-236487974/ibzrg2-rent?si=7c4db2104e0d4bdbbf64d9efc70e6516

Hi gain enligt min bok, (vilket jag tror de flesta tycker är ganska rent) det finns tre mellanläge till det rena ljudet och Hi Gainläget i distmängd och karaktär. https://soundcloud.com/user-236487974/ibzrg3?si=7c4db2104e0d4bdbbf64d9efc70e6516 I slutet av inspelningen växlar jag mellan humbucker och singlecoil under tiden jag spelar så att säga. eftersom det är så pass mycket gain ändras inte volymen, utan bara mängden dist. Klart användbart för ackord/solospel.

Inspelningarna är lite mindre "snärtiga" än vad det låter i verkligheten. Ingen kompressor etc pålagd, enbart lite reverb från förstärkaren.

Intressant att höra om och vad ni tycker! Är detta en ombyggnad som är värd pengarna? För mig är det det, men för någon annan inte, förstås. Kostar en dryg tusenlapp plus arbete, inte svårt. (När man har schemat vill säga)

_________________
/Lennart


Last edited by Custom Sam on 29 Nov 2021, 21:13, edited 1 time in total.



28 Nov 2021, 14:17
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Komplettera splittade DiMarzio Evo-mikar, Virtual V 54 P
Custom Sam wrote:
Tack för input än en gång Jonken!

Har skruvat en del, satt mikarna ganska lågt.

Har gjort lite ljudfiler med rent och distat ljud, där jag går igenom de fem singlecoilmiklägena samt de två humbuckinglägena på slutet som kort referens.

Börjar från halsmiken och går till stallet. Försöker spela ungefär samma sak utan några krav på ekvilibrism :wink:

Rent ljud: https://soundcloud.com/user-236487974/ibzrg2-rent?si=7c4db2104e0d4bdbbf64d9efc70e6516 I slutet av inspelningen växlar jag mellan humbucker och singlecoil under tiden jag spelar så att säga. eftersom det är så pass mycket gain ändras inte volymen, utan bara mängden dist. Klart användbart för ackord/solospel.

Hi gain enligt min bok, (vilket jag tror de flesta tycker är ganska rent) det finns tre mellanläge till det rena ljudet och Hi Gainläget i distmängd och karaktär. https://soundcloud.com/user-236487974/ibzrg3?si=7c4db2104e0d4bdbbf64d9efc70e6516

Inspelningarna är lite mindre "snärtiga" än vad det låter i verkligheten. Ingen kompressor etc pålagd, enbart lite reverb från förstärkaren.

Intressant att höra om och vad ni tycker! Är detta en ombyggnad som är värd pengarna? För mig är det det, men för någon annan inte, förstås. Kostar en dryg tusenlapp plus arbete, inte svårt. (När man har schemat vill säga)

Ja men visst! Gillade att du lyckades justera SC-lägena bra; samtidigt som du lyckades få klassiska PAF-torrheten; i HB-lägena. Att lyckas med detta ur de hetare Evolution mickarna; är fenomenalt bra. (Du har definitivt inte tummen mitt i handen min vän.) Grym bas-palett forma vidare ifrån. Ex att skruva på krämig ton/värme från tone ratten -alternativt backa av med volymkontrollen. Oavsett; ska soundet vara/kännas levande hela vägen.
Nästa steg är att testa tighta till -eller komprimera ihop; och få soundet att sjunga lite mer -med någonting på golvet > in i en stärk med inbyggd överstyrning (old school gain sustain). Sedan testa hela steget med mer prylar i signalkedjan; typ rymd -och repeteringseffekter. Both alternatives should surely sing 'Parisienne walways'. Med pedaler mellan; kommer de olika karaktärerna i switchning, volym och ton -påverka soundet väldigt mycket mer. Du bör exempelvis kunna gå till rent på ett rejält överstyrt sound; endast genom att dra ner volymen. Suveränt i live situationer!

-NICE JOB!


/ Jonken :wink:


28 Nov 2021, 15:22
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Komplettera splittade DiMarzio Evo-mikar, Virtual V 54 P
Jonken wrote:
Ja men visst! Gillade att du lyckades justera SC-lägena bra; samtidigt som du lyckades få klassiska PAF-torrheten; i HB-lägena. Att lyckas med detta ur de hetare Evolution mickarna; är fenomenalt bra. (Du har definitivt inte tummen mitt i handen min vän.) Grym bas-palett forma vidare ifrån. Ex att skruva på krämig ton/värme från tone ratten -alternativt backa av med volymkontrollen. Oavsett; ska soundet vara/kännas levande hela vägen.
Nästa steg är att testa tighta till -eller komprimera ihop; och få soundet att sjunga lite mer -med någonting på golvet > in i en stärk med inbyggd överstyrning (old school gain sustain). Sedan testa hela steget med mer prylar i signalkedjan; typ rymd -och repeteringseffekter. Both alternatives should surely sing 'Parisienne walways'. Med pedaler mellan; kommer de olika karaktärerna i switchning, volym och ton -påverka soundet väldigt mycket mer. Du bör exempelvis kunna gå till rent på ett rejält överstyrt sound; endast genom att dra ner volymen. Suveränt i live situationer!

-NICE JOB!


/ Jonken :wink:


Tack för omdömet Jonken!

Jag är lite småperfektionist, så live vill jag bara kunna trampa till så har jag mitt mer eller mindre distade ljud enligt önskemål för låten. Skulle jag ratta runt på gitarrvolymen skulle det vara väldigt störande om jag inte fick till det rätt. Däremot justerar jag ofta output med anslaget, så min förstärkare är satt så blir det nästan rent med lätt anslag.

Har gjort ett ljudklipp som låter ljudmässigt rätt Ok, fick lite input från en av sönerna som har koll på digital inspelning, vilket inte är samma sak som analog. Inga röda peakar på VU-metrarna längre... Speltekniskt ganska fippligt och småmissigt, bara spelar runt lite, inget att skriva hem om vad gäller de bitarna. En sträng är t.o.m ostämd... :oops: Ljudet gillar jag dock... :D 8)

I klippet spelar jag på halsmiken, humbuckingläge hela tiden. Jag har också på mitt Dynacordeko från tidigt 60-tal, det rundar av ljudet, lite fuzzigt iofs och ger förstås eko...

Sedan växlar jag mellan de fyra olika distljuden jag har i förstärkaren, från det minst distade som egentligen är en Fenderpreamp med lite extra gain via ett ljud med ytterligare ett förstärkarsteg, brightkondingar mm, "Marshallaktigt", till ett annat extrarörsteg som egentligen är ett extra Fendersteg, till slutligen alla stegen seriekopplade, som jag kallar High gain. Jag växlar genom att trampa på pedalbordet på golvet som styr förstärkaren. Bara rör rakt igenom utom i ngn liten bufferamp i en Bosseffekt först i kedjan.

Eftersom alla steg egentligen är ganska måttligt "gainiga" blir distorsionen väldigt anslagsstyrd.

här är det: https://soundcloud.com/user-236487974/ibzrg5eko?si=7c4db2104e0d4bdbbf64d9efc70e6516 NY FIL!

Egentligen är förstärkaren byggd utifrån min huvudgitarr, som är en bright sak med PAF-mikar, Ebenholzgreppbräda, valnöt i kropp och hals och en massa mässing. Dvs en klart distinktare gitarr. Inte så vräkig som EVO-mikarna om man säger så.

_________________
/Lennart


29 Nov 2021, 22:34
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Komplettera splittade DiMarzio Evo-mikar, Virtual V 54 P
Har bytt ut ljudfilen i inlägget ovan, för långt och slafsigt spelat... :oops:

Det går ju att ha massor av olika ljud med alla de mikkombinationer som gitarren nu ger, men det skulle bli för tjötigt att höra på alla varianter...

_________________
/Lennart


30 Nov 2021, 22:26
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 25 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.