View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 08:26



Reply to topic  [ 28 posts ] 
Skärma stratta 
Author Message

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Skärma stratta
Min strata väsnas för jävligt, så jag tänkte försöka bättra på skärmen. Som det är nu är området på plektrumskyddet där elektroniken sitter klätt med aluminiumfolie. Blir det bättre om jag klär hela plekan i folie?


16 Oct 2021, 09:48
Profile WWW

Joined: 23 Mar 2018, 19:19
Posts: 11
Post Re: Skärma stratta
Ett alternativ till folie som jag själv använder - Kluson Universal Aluminum Ground Shield For Fender USA Stratocaster Pickguards.

Kan inte säga om det väsnas mindre men alternativet är reversibelt och kan a/b-testas.

/Suomela


16 Oct 2021, 10:35
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Skärma stratta
Robert wrote:
Min strata väsnas för jävligt, så jag tänkte försöka bättra på skärmen. Som det är nu är området på plektrumskyddet där elektroniken sitter klätt med aluminiumfolie. Blir det bättre om jag klär hela plekan i folie?

Min erfarenhet är att det inte påverkar hörbart.
Har även testat klä hela kaviteten, även mickarnas, med kopparfolie. Blev en förbättring men om det är värt jobbet kan diskuteras.
Strator brummar, bara acceptera eller sätta in brumfria mickar.


16 Oct 2021, 10:50
Profile
User avatar

Joined: 30 Jan 2006, 23:30
Posts: 562
Location: Dimension C
Post Re: Skärma stratta
Ett ytterligare alternativ:

https://www.ilitchelectronics.com

_________________
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
Albert Einstein


16 Oct 2021, 11:00
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Skärma stratta
Goran wrote:
Min erfarenhet är att det inte påverkar hörbart.
Har även testat klä hela kaviteten, även mickarnas, med kopparfolie. Blev en förbättring men om det är värt jobbet kan diskuteras.
Strator brummar, bara acceptera eller sätta in brumfria mickar.


Tack för input!
Brum kan jag leva med, men jag vill såklart att det ska vara så lite som möjligt. Den låter betydligt värre än min tele, så det borde gå att göra någonting iaf.


16 Oct 2021, 11:31
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Skärma stratta
Ska man skärma ska man göra det fullt ut typ alla kaviteter pleka och bakplatta som gör en skillnad men som påpekas i tidigare inlägg inte helt löser problemet

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


16 Oct 2021, 12:07
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Skärma stratta
Tele mickar är skärmade i viss mån, därav mindre brum.


Last edited by Goran on 16 Oct 2021, 13:42, edited 1 time in total.



16 Oct 2021, 12:46
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Skärma stratta
lillefar wrote:
Ska man skärma ska man göra det fullt ut typ alla kaviteter pleka och bakplatta som gör en skillnad men som påpekas i tidigare inlägg inte helt löser problemet


Jag försöker kolla upp det där med bakplatta, men hittar ingenting det. Jag vill minnas att jag hört att Suhr har något micksystem som involverar bakplatta, men förstår inte hur det fungerar. Kan du förklara hur du tänker?

Ang kaviteter så får de sig givetvis en omgång de också. De är redan målade i skärmfärg, men den verkar lite dålig då den inte leder tillräckligt bra för att få min multimeter att låta. Får se om ett nytt lager råder bot på det


16 Oct 2021, 13:09
Profile WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Skärma stratta
magnus wrote:
Ett ytterligare alternativ:

https://www.ilitchelectronics.com


Är i princip en dummy coil. Tricket är att arean av alla varven på pickupen ska ha samma area som alla varven på "dummy coilen" som måste befinna sig i samma plan och sedan är brumsignalen fasvänd för att släcka ut brummet.

JU större area brumspolen har desto färre varv behöver man använda vilket ger ännu mindre påverkan på ljudet.
En bakplatta har jag för mig motsvarar ca 300-350 varv vs pickupernas ca 8000 varv.
Är man lite händig så går det att tillverka en själv.

Det mest ideala är att göra brumutsläckningen aktiv, vilket jag har för mig att music man har patentet på. Då kan man uppnå 100% samma ljud med sina vanliga strata pickuper och inget brum alls.


16 Oct 2021, 13:41
Profile ICQ WWW

Joined: 23 Mar 2018, 19:19
Posts: 11
Post Re: Skärma stratta
Kom på att jag själv undersökte dessa saker en gång i tiden. Kanske kan du finna något nytt på temat i följande artikel som jag då fann - Quieting the Beast, Shielding a Strat™ (PDF - 240 KB)

Temat är 'shielding and star-grounding'. Kan inte uttala mig om effekten av de beskrivna åtgärderna - kom själv aldrig till skott ...

/Suomela


16 Oct 2021, 14:25
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: Skärma stratta
Jag funderade på skärmning för några år sedan. Ännu tidigare hade jag en pot som jordade mot skärmfärgad kavitet. Här är några gamla inlägg från både kända och ökända bojare:

http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=4&t=78346

http://www.ljudbojen.se/viewtopic.php?f=4&t=88945

http://www.ljudbojen.se/viewtopic.php?f ... &view=next

http://www.ljudbojen.se/viewtopic.php?f=4&t=121973


16 Oct 2021, 16:20
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Skärma stratta
Det absolut bästa man kan göra för att få en tystare Strata är två saker:

A.) Suomelas grymma tips med Kluson fullsize aluminium platta under plekan.
B.) Byt till braided wire (jordomsluten ledare) -mellan volym poten och out jacket. (Den enda biten kabel som ej täcks av ett fullsize ALU skydd under plekan.)

Inget av detta dödar ton -eller klang i instrumentet. (Klippa och klistra alla innerkaviteter med jord folie gör detta.)
Upplever man fortfarande ett problem -trots att man har fullsize ALU platta -samt braided wire mellan vol & jack; är det brumfria mickar man skall ha istället.

Vill man ha en tystare Tele; måste man byta kablar till braided wire på båda mickarna -samt mellan vol & jack. På en standard tele går det inte att täcka signalvägarna med effektiva alu plattor under plektrumskydd. Flät tåten i braided wire skall ersätta den svarta bomullskabeln -och innerledaren ersätter den vita alt gula bomullskabeln. (Rekommenderar dock en vanare lödkolvsoperatör för detta.)

Rekommenderar även att använda krympslang runt braided wire kabeln. Speciellt den som man drar mellan volym poten och jacket. Braided wire har ju en metalyta som leder ström -och kan skapa problem om den kommer i kontakt med andra komponenter i elektroniken. Passa på samtidigt på att byta ut jacket till ett pure tone jack: Dessa är billiga och GRYMT BRA!


/ Jonken


17 Oct 2021, 22:26
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Skärma stratta
Har satt folie på hela plektrumskyddet, bättrat på skärmfärgen och dragit om elektroniken. I den mån det blev någon ändring alls tror jag att det blev värre, speciellt på stallmicken.

Anomali #1: Det är som att bruset förekommer i två frekvenser. Det lägre brummet är det som alltid finns där, oavsett gitarr eller micktyp, och det kan jag acceptera. Men det högfrekventa vill jag verkligen försöka få bort. Ibland låter det nästan som att det är en flanger inkopplad. Väldigt störande, och inget jag är med om på andra gitarrer.

Anomali #2: När jag vrider ner volymkontrollen ÖKAR det lågfrekventa bruset. Det börjar när poten är på ca 90%, fortsätter öka i volym till ungefär 50% på poten, och försvinner därefter med resten av volymen. Det hela blir extra tydligt när jag drar tonkontrollen i botten. Detta filtrerar bort det högfrekventa bruset, och gitarren är i princip tyst, tills jag börjar rulla av volym.

Några ytterligare idéer om vad man kan göra åt det?


18 Oct 2021, 21:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Skärma stratta
Robert wrote:
Några ytterligare idéer om vad man kan göra åt det?

Jo. Till och börja med: Sluta att klippa och klistra. Beställ grejerna som funkar -och gör jobbet rätt istället.
Orkar du; kan du lägga upp en bild på skyddet här. Misstänker nämligen att du även här problem med små-kassa potar och jord bryggor i den här gitarren...


/ Jonken


19 Oct 2021, 10:49
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Skärma stratta
Lite off topic kanske, men men...

Jag har haft flera strator genom åren och har fortfarande några hyfsade kopior.
Lagt en hel del tid på att läsa om och mecka för att få mina strator "tystare" och en sak har jag lärt mig....
...att eliminera problemet är svårare än att lära sig acceptera lite brum, surr mm..... :wink:

BTW, det här kanske kan vara av intresse: https://www.thegearpage.net/board/index ... r.1947855/

https://www.ilitchelectronics.com/


19 Oct 2021, 11:27
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Skärma stratta
Tycker inte jag känner igen problemet i din beskrivning. Verkar vara mer brummande än det är normalt.
Jag skulle helt klart felsöka i lödningar och mäta potarna.
Koppla mickarna direkt till utgångsjacket, kabeln som går från switchen till volymens första lödöra, kvarstår brummet ligger felet åtminstone inte i elektroniken utan det ligger i skärmningen. Om samtliga mickar brummar likadant dvs.
Kolla så att utgångsjack, fjäderklo och mickar är ordentligt jordade.


19 Oct 2021, 11:53
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Skärma stratta
Robert wrote:

Några ytterligare idéer om vad man kan göra åt det?

Finns bra brumfria mickar nuförtiden att sätta dit.

_________________



19 Oct 2021, 14:00
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Skärma stratta
Jonken wrote:
Det absolut bästa man kan göra för att få en tystare Strata är två saker:

A.) Suomelas grymma tips med Kluson fullsize aluminium platta under plekan.
B.) Byt till braided wire (jordomsluten ledare) -mellan volym poten och out jacket. (Den enda biten kabel som ej täcks av ett fullsize ALU skydd under plekan.)


Inget av detta dödar ton -eller klang i instrumentet. (Klippa och klistra alla innerkaviteter med jord folie gör detta.)
Upplever man fortfarande ett problem -trots att man har fullsize ALU platta -samt braided wire mellan vol & jack; är det brumfria mickar man skall ha istället.

Vill man ha en tystare Tele; måste man byta kablar till braided wire på båda mickarna -samt mellan vol & jack. På en standard tele går det inte att täcka signalvägarna med effektiva alu plattor under plektrumskydd. Flät tåten i braided wire skall ersätta den svarta bomullskabeln -och innerledaren ersätter den vita alt gula bomullskabeln. (Rekommenderar dock en vanare lödkolvsoperatör för detta.)

Rekommenderar även att använda krympslang runt braided wire kabeln. Speciellt den som man drar mellan volym poten och jacket. Braided wire har ju en metalyta som leder ström -och kan skapa problem om den kommer i kontakt med andra komponenter i elektroniken. Passa på samtidigt på att byta ut jacket till ett pure tone jack: Dessa är billiga och GRYMT BRA!


/ Jonken

A: varför ska man använda aluminum som skärm, när aluminum inte skärmar mot magnetism och är en av dom sämsta metaller att skärma ??
B: Braided wire ? pratar vi inte Svenska här ? Braided wire = flertrådig kabel på Svenska.

Min strata som har en trä pleka har jag koppar under den och har inte det problemet som TS har.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


Last edited by Amp Healer II on 19 Oct 2021, 20:47, edited 1 time in total.



19 Oct 2021, 18:06
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Skärma stratta
Amp Healer II wrote:

B: Braided wire ? pratar vi inte Svenska här ? Braided wire = skärmad kabel på Svenska.

Mig veterligen heter det dessutom shielded cable på engelska. Braided wire är enbart en flätat kabel. Används väl ofta som en jordtåt mellan delar i tex en bil.

_________________
Johan Hansson


19 Oct 2021, 18:40
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Skärma stratta
Som redan skrivits; det går ju inte att helt bli av med oväsendet i en strata med vanliga single coilpickuper. Men jag tycker att det reducerades väsentligt när jag skärmade min med sån där självhäftande kopparfolie som bl.a. Gitarrdelar säljer + en aluminiumskärm under p-skyddet.
Absolut inte tyst, men betydligt bättre. Tillräckligt bra för att man ska stå ut.

_________________
Gud finns inte.


19 Oct 2021, 18:42
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Skärma stratta
Tubis wrote:
Amp Healer II wrote:

B: Braided wire ? pratar vi inte Svenska här ? Braided wire = skärmad kabel på Svenska.

Mig veterligen heter det dessutom shielded cable på engelska. Braided wire är enbart en flätat kabel. Används väl ofta som en jordtåt mellan delar i tex en bil.


Helt rätt Johnan, jag rättade lite i mitt inlägg, men då Jonken/sam skrev : byt till braided wire (jordomsluten ledare) så tänkte jag först på vad han egentligen syftade på :)

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


19 Oct 2021, 20:51
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Skärma stratta
Amp Healer II wrote:
Jonken/sam skrev : byt till braided wire (jordomsluten ledare) så tänkte jag först på vad han egentligen syftade på :)

Troligen en sån här:
https://www.gmf.se/electronic/cable-shi ... d-skarm-1m

_________________



20 Oct 2021, 10:47
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Skärma stratta
Även jag klipper & klistrar skärmfolie. Men jag gör detta endast i Ex; rear routed instrument (bakfrärsta el kammare) -som ofta inte har något effektivt jordskydd. Försöker undvika jordfärg; då detta kladdar och klang dödar -samt inte funkar lika bra. Ribban är ju att det skall 'pipa/mäta bra' i multimetern -även om man håller mätpunkterna längre ifrån varandra. Men i första hand är det kvalitativ jordomsluten ledare som gäller när jag gör instrument el. (Tänk klassisk Gibson 335 el.) Men ibland måste man använda enkel/sigelledare. Exempelvis på ett JEM sustainer bygge; som jag håller på med nu. Denna typ av gitarr konstruktion har bakfrästa el kammare -samt har ett el schema med många enkelledare. Även 'modernare' Gibson Les Pauls; har ju inte längre någon jord skydd/metall platta i botten i el kammaren. Här är det ju läge att försöka få dit någonting. Dock i största mån; att försöka hålla igen med mängden skärmfolie man klistrar dit -så att detta endast tillåts att döda av så lite som möjligt av den naturliga klangbilden i instrumentet. Det som muffar/dödar mest klang är att klistra på kavitets väggarna. Detta gör jag endast om det är absolut nödvändigt. Jag litar aldrig heller på annat -än riktiga jordbryggor mellan pot höljen. Saknas detta i elen; är detta det första som jag kompletterar med.

För mig; är varje millimeter av kroppsytan där greppbrädan slutar -till där stallet sitter fast; heligt ur klangperspektiv. Detta så väl på instrumentets framsida som baksida. Hur rent och 'o muffat' läget är inom detta område; avgör väldigt mycket vilken typ av klangbild ett instrument har/får. Ofta ett problem; då detta område omfattar: -Hals ficka, -mikrofon kammare, -stallkammare -samt bakre fjäder kammare. När jag gör klang/kammar optimeringar; ser jag till att dessa kammare ej är täckta av: -Tjocka multi lager lack och skärmfärg -en massa folie -samt skumgummi pads under mickar istället för riktiga fjädrar. Detta öppnar upp klangbilden i ett instrument. För att behålla klangbilden öppen -handlar mycket om att anpassa elektroniken till ägarens specifika kravbild. Detta är en personlig, acceptabel balansgång mellan sound och oljud/brum. Dock i mina egna instrument accepteras inga förlikningar. Det måste vara optimalt. Ex: Skall jag direkt montera mickarna i gitarren utan pleka; är det två saker som gäller: A.) Brumfria mickar. B.) Standard mickar -med jordomsluten ledare.
Utöver detta måste samtliga mickar tilta korrekt i strängarnas vinkel. Detta oavsett om ytan på kroppen/plekan inte gör detta i orginal konstruktion. Vanliga instrument typer med dessa problem är ju: -Flying V, -SG, -P90 gitarrer, -ej ned frästa Floyd plankor mfl. Här snackar vi nog om det klockrenaste exemplet av direkta åtgärder konstruktions mekanik -i syfte att förbättra el/fysik. (Typ som vintage klassikern: Den till synes knäppt vinklade reverb transformatorn -placerad mellan förstegsrören i Fender stärks.) En mekanisk åtgärd som eliminerar problem -och ger en optimalare mer funktionell drift/funktion.


/ Jonken


20 Oct 2021, 11:16
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Skärma stratta
Mike Leaf wrote:
Amp Healer II wrote:
Jonken/sam skrev : byt till braided wire (jordomsluten ledare) så tänkte jag först på vad han egentligen syftade på :)

Troligen en sån här:
https://www.gmf.se/electronic/cable-shi ... d-skarm-1m
Vi vet vad han menar vi besserwissar bara över att han använder felaktiga termer angående skärmad kabel vi aldrig hört någon annan än han använda.

_________________
Johan Hansson


21 Oct 2021, 20:29
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Skärma stratta
Jonken wrote:
Orkar du; kan du lägga upp en bild på skyddet här. Misstänker nämligen att du även här problem med små-kassa potar och jord bryggor i den här gitarren...


/ Jonken


Alldeles säkert. Jag är inte den som gör saker snyggt, så det finns säkert massor som kan förbättras i det här råttboet.

Image
Image
Image
Image


21 Oct 2021, 20:32
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Skärma stratta
Robert wrote:

Alldeles säkert. Jag är inte den som gör saker snyggt, så det finns säkert massor som kan förbättras i det här råttboet.

Kanon 'Robban'.

Spontant ser jag jag flera löd punkter i elen som kan vara 'kalla'. Dvs: kablarna sitter på plats; men att lödtennet inte riktigt har 'smält in' som det skall göra -när det är ordentligt. Rekommenderar dig att se över löd punkterna en extra gång. (Börja gärna med samtliga på volym poten.)
Har ej heller hundra koll på dina potar samt din switch: Vilket skick dessa är i. Exakt: Vad är mickarna som sitter på nu?
Du kan också trycka in en bit eltejp mellan potarnas luggar -och skyddsfolien. Det ser väldigt nära ut och ta 'i' där.


/ Jonken


22 Oct 2021, 17:14
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Skärma stratta
Jonken wrote:
Kanon 'Robban'.

Spontant ser jag jag flera löd punkter i elen som kan vara 'kalla'. Dvs: kablarna sitter på plats; men att lödtennet inte riktigt har 'smält in' som det skall göra -när det är ordentligt. Rekommenderar dig att se över löd punkterna en extra gång. (Börja gärna med samtliga på volym poten.)
Har ej heller hundra koll på dina potar samt din switch: Vilket skick dessa är i. Exakt: Vad är mickarna som sitter på nu?
Du kan också trycka in en bit eltejp mellan potarnas luggar -och skyddsfolien. Det ser väldigt nära ut och ta 'i' där.


/ Jonken


Tack! Har gått igenom allt en gång till, och kanske det blev lite bättre, men inte så som jag hoppats på. Det sprakar lite när jag rör svajet, dock enbart när plektrumskyddet är monterat, så kanske något som kommer åt någonstans?

Mickarna heter R-supersonic och kom med gitarren. Thailändska, låter fantastiska. Som det är nu är stallmicken hyfsat tyst i hb) läge, och knäpptyst i position 2 (dock ej 4 av någon anledning). Så då är skärmen kanske så bra som den kan bli. Antar att jag får ge upp och spara ihop till nya mickar :cry:


23 Oct 2021, 16:28
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Skärma stratta
Robert wrote:

Tack! Har gått igenom allt en gång till, och kanske det blev lite bättre, men inte så som jag hoppats på. Det sprakar lite när jag rör svajet, dock enbart när plektrumskyddet är monterat, så kanske något som kommer åt någonstans?

Mickarna heter R-supersonic och kom med gitarren. Thailändska, låter fantastiska. Som det är nu är stallmicken hyfsat tyst i hb) läge, och knäpptyst i position 2 (dock ej 4 av någon anledning). Så då är skärmen kanske så bra som den kan bli. Antar att jag får ge upp och spara ihop till nya mickar :cry:

Varsågod.

Jag tror att sprakningarna har att göra med jordfärgen som är penslad i kaviteterna. Testa gärna och ta bort den orange:a kabeln som går till färgen i kammar botten. Den övriga jord skärmningen du har i gitarren räcker gott och väl.
Trippelkolla gärna alla lödningar i switchen oxo -speciellt halsmickens 'hot'. (Se om detta gör läge 4 tystare.)
Vill du ha helt tyst; är det ju att byta till kvalla el (kablage, switch, potar) + brumfria SC-mickar.


/ Jonken


23 Oct 2021, 19:45
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 28 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 36 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.