View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:13



Reply to topic  [ 24 posts ] 
Elgitarrer. Proffs-kvalitet. 
Author Message

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Elgitarrer. Proffs-kvalitet.
Jag har en Vintage V100 som jag gillar. Kinabygge, kostade lite över 2000:-
Såg att Midge Ure spelar på 2 st. Han är proffs.
Och så har jag en Squier Bullet Strat. Kostade strax över 1000:-
Jack Pearson gillar också dom, och har 2 st.

Hur vet man att en gitarr är av proffs-kvalitet?
Läste recensioner om 3 olika Tokai LPs. Dom beskrivs som professional grade instruments. MIJ.
Dom har Gotoh hardware. Det har jag på min FGN Tele också, MIJ, och Seymour Duncan-mickar.

(kom på att jag har en Squier Tele Custom II också, sett proffs som spelat dom)


10 Oct 2021, 09:13
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Elgitarrer. Proffs-kvalitet.
Så länge gitarren håller stämningen och intonerar rätt över greppbrädan, och är ok elektriskt så uppfyller ju en gitarr kriterierna för att kunna spelas mot betalning.
Danelectro, Gibson Junior, Melody Maker, Fender duo-sonic, mustang etc var ju ämnade för ungdomar och nybörjare, men kan ses i händerna på extremt framgångsrika proffs musiker, så proffsiga att dom fått gudars status!

_________________
pudas


10 Oct 2021, 09:38
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Elgitarrer. Proffs-kvalitet.
Och DET sitter i fingrarna (och hjärnan).

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


10 Oct 2021, 10:47
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2008, 18:07
Posts: 474
Location: Göteborg
Post Re: Elgitarrer. Proffs-kvalitet.
Ett instrument av proffskvalitet ska vara pålitligt under lång tid. Hårdvara, kvalitet på trä och handpåläggning kostar.

Med det sagt så är det, som redan nämts, inget som säger att ett billigt instrument inte kan vara asbra. Men då pratar vi mer om en lyckträff i min mening.

Jag är ingen proffsmusiker själv men jag står t. ex. inte ut med undermålig stämskruvsmekanik så sådant byter jag ut om jag gillar gitarren i övrigt. Men då blir kanske inte gitarren blir så billig i slutändan ändå.

/Niklas

_________________
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that , of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.myspace.com/doldrumsrocks


10 Oct 2021, 11:59
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Elgitarrer. Proffs-kvalitet.
Det finns ingen sån klassificering av elgitarrer.
Det är bara påhittat i marknadsföring.
Finns alltså inga faktiska krav, regleringar eller dylikt.

_________________



10 Oct 2021, 12:24
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Elgitarrer. Proffs-kvalitet.
En elgitarr av 'proffs-kvalitet' -är egentligen ett instrument som en person -eller personer använder; som har spelandet som sitt yrke. Detta med för inte automatiskt att instrumentet är av högsta kvalitet; utan endast att de som använder instrumentet professionellt -föredrar det. Olika professionella musiker ställer helt olika krav på sina instrument. Prioritet i hur väl ett instrument intonerar är två helt skilda världar mellan Ex: Bruce Springsteen -och Slash. Sedan har vi musiker som Ex IA Eklundh -som ställer ännu högre krav på dessa saker. Samtliga dessa herrar är professionella musiker; -med de spelar på helt olika typer av elgitarrer. Detta gäller precis likadant i verktyg; i bygg och verkstadsbranschen: Du kan som företagare välja att köpa bättre eller sämre kvalisort på verktyg.

För mig innebär 'proffskvalitet' grejer som funkar i princip livet ut; på det sätt man använder grejerna. Detta så länge man tar hand om sina grejer. Samma prylar som jag använder; innebär automatiskt inte att dessa passar alla andra. Detta eftersom vi använder våra grejer på så olika sätt. Vad detta i slutändan mynnar ut i; är den personliga kraven, ribban, nivån -man själv ställer på sina grejer. En väl verklighetsförankrad och sund nivå här: Är att ställa sina egna krav på sina grejer -och inte lägga alls någon energi vad andra föredrar.

Surrade faktiskt med ett gäng 'proffs' över några öl -om den perfekta, dröm endorsement/spons grejen när det gäller just prylar. Den dealen som skulle vara den mest givande & fördelaktiga att ha. Vi var samtliga helt överens över vad detta skulle vara: Typ; samma sak som i Ex race/tävlings bil har: Spons av kvalitativa till verkare av optimala kvalitets delar till deras kärra. Bara att läsa alla de små blafforna på bilen: Typ; Michelin, Rocaro, Öhlins osv, osv. Man skulle ju vara oerhört stolt att lira på ett instrument med blandade blaffor från Ex: -Schaller, -GOTOH, -ABM, -Floyd Rose, -Kahler, -Highwood, -Vegatrem, -Mastery, -Bigsby, -Callaham, -Switchcraft, -CRL, -Puretone, -Fishman, D'Addario, Elixir, GHS, -osv, osv. Dvs; loggan uppe på gitarrhuvet i är helt sekundärt -i de olika typer av instrument man lirar på. Dock den röda tråden här skulle ju vara; att vartenda instrument man använder både funkar bättre -och låter fantastiskt -samt unikt. Det här alltid oavsett vilken typ av instrument eller musikgenre man utövar för stunden. Dessa grejer att man plockar ut maximal klangbild ur det befintliga instrumentet. En viktig del i att vara professionell; handlar inte endast om talang; utan även om kunskap i hur man bäst förmedlar och förädlar det man gör på bästa sätt. Man kan vara duktig med slö kniv -och en vass dito. Allting börjar med hur man slår an sin sträng -och vad man vill höra och känna ur detta. Ju tydligare nyans skillnader man lyckas knäppa ur strängen akustiskt; ju bättre förutsättningar har man att forma fram sin personliga tonala spektra ur detta. Lyckas man bra här; tenderar innebära att man inte alls är beroende av lika mycket 'hjälp' resten av signal vägen. Men hur än duktig man än är -hindras man tyvärr ofta av begränsningar som finns i orginal prylar -i vad som är möjligt att få fram i form av naturlig; -klang, -nyans, tonstabilitet och funktion.

Att ha upplevt det här -att kunna relatera till vad detta verkligen är och vad detta innebär: Är en 'game changer'. Att skapa och forma sin personliga grej ur ett naturligt bredare klang register helt enkelt. Instrument som erbjuder användaren detta; är instrument av proffskvalitet för mig.

-Och; sorry om tjatet inte är riktigt hundra denna dag: Ä lite bakis. Blev lite sent igår.... :oops: :roll:


/ Jonken


10 Oct 2021, 13:14
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Elgitarrer. Proffs-kvalitet.
Om ett proffs spelar på den så är det en proffsgitarr.

_________________
Gud finns inte.


10 Oct 2021, 21:05
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Elgitarrer. Proffs-kvalitet.
Jag är amatör och har endast amatörgitarrer. Måste säga att det är inte klokt vilken bra kvalitet det är på amatörgitarrer numera. Fast vad vet jag, har ju inte jämfört sida vid sida med en elgitarr med proffs-kvalitet. Är ju ganska nöjd med amatörgitarrer men ändå… borde jag köpa en bättre gitarr, en med proffs-kvalitet? Behöver få det ur systemet, vad kostar en gitarr med proffs-kvalitet? (OBS! frågar förstås åt en kompis med det hade ni kanske redan på känn. :wink: 8) )

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


10 Oct 2021, 23:28
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Elgitarrer. Proffs-kvalitet.
.

_________________



Last edited by Mike Leaf on 11 Oct 2021, 09:03, edited 1 time in total.



11 Oct 2021, 09:01
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Elgitarrer. Proffs-kvalitet.
Jonken wrote:
Prioritet i hur väl ett instrument intonerar är två helt skilda världar mellan Ex: Bruce Springsteen -och Slash.

Hur är det 2 skilda världar menar du?
Jonken wrote:
Surrade faktiskt med ett gäng 'proffs' över några öl -om den perfekta, dröm endorsement/spons grejen när det gäller just prylar. Den dealen som skulle vara den mest givande & fördelaktiga att ha.


Troligen är den bästa spons-dealen den som ger mest ekonomiskt, i förhållande till vad man kan 'leva med' som instrument
Därav man ser artister med 'spons' från Budgetmärken som Vintage, Epiphone osv.
Många som är på 'väldigt hög nivå' i tex Metalsvängen har ju svårt att försörja sig, särskilt under Corona.

_________________



11 Oct 2021, 09:03
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Elgitarrer. Proffs-kvalitet.
Granis67 wrote:
Jag är amatör och har endast amatörgitarrer. Måste säga att det är inte klokt vilken bra kvalitet det är på amatörgitarrer numera. Fast vad vet jag, har ju inte jämfört sida vid sida med en elgitarr med proffs-kvalitet. Är ju ganska nöjd med amatörgitarrer men ändå… borde jag köpa en bättre gitarr, en med proffs-kvalitet? Behöver få det ur systemet, vad kostar en gitarr med proffs-kvalitet? (OBS! frågar förstås åt en kompis med det hade ni kanske redan på känn. :wink: 8) )


Runt 40 000:- gissar jag på. Ofta är det falsk marknadsföring på t ex signatur-gitarrer. Jeff Beck-stratan har inte Suhr mickarna som Beck har på sina strator, och Slash's Gibson Les Pauls är INTE rätt om man vill vara historiskt korrekt. Han spelade inte på en Gibson Les Paul på Appetite.
Steve Lukather däremot, där är det inget ljugeri. Hans Music Man Luke är likadana som vi vanliga töntar kan köpa.

Å andra sidan... man kan komma undan billigare tror jag. Bob Balch lirar Reverend, som inte kostar supermycket. Danko Jones spelar Hagström. Inte heller svindyra.


11 Oct 2021, 12:52
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Elgitarrer. Proffs-kvalitet.
Den ska hålla stämningen. Då måste det sitta ett Evertune-stall på.

Det ska intonera korrekt. Då måste det vara True Temperament-bandstavar.

Det ska inte brumma. Då måste det vara aktiva mickar.

Det måste gå att justera önskvärd stränghöjd. Det gör det på en Behringer, dvs det är inget problem idag.

Sen finns det andra kvaliteter hos ett instrument som andra vill ha.


11 Oct 2021, 13:30
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Elgitarrer. Proffs-kvalitet.
Chris Buck pratar om vad som gör en gitarr bra i senast Friday Fretworks:
https://youtu.be/EYusU5Jsb88
Han är för mig ett proffs så han borde ju spela på proffsgitarrer :) .

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


11 Oct 2021, 16:25
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Elgitarrer. Proffs-kvalitet.
Som redan påpekats lite onödligt att använda ordet proffs. Ett proffs kan ju spela på vilken gitarr han vill.

Det som jag tittar på som är viktigt i en gitarr och kraven jag tycker måste uppfyllas för att jag ska klassa en gitarr som bra är:

1.Allt ska vara exakt monterat. Är den gjord med CNC-maskin så ska allt sitta 100% perfekt. Är den gjord helt för hand så kan jag acceptera mindre imperfektioner, fast dessa får bara vara väldigt små och inte på något kritiskt ställe som påverkar spelbarheten och ljudet. Detta inkluderar allt från band, översadel till fräsningar, halsmontering och montering av allting på hela gitarren.

2.Setup ska vara så gott som perfekt. Den ska intonera 100% så bra som den kan göra utifrån designen. Inget bandrassel eller andra missljud. Banden ska vara väldigt fina och polerade, med fina ändar som man inte märker av när man spelar.

3.Trä ska vara korrekt torkat och behandlat, om lackerad så ska lackeringen vara 100% perfekt, inte den minsta imperfektionen tillåts.

4.Den ska ha bra högkvalitativa pickups, inga missljud eller annat trams och de ska låta bra. Med låta bra så menar jag att de ska låta högkvalitativt, vilken typ av mick och ljud man vill ha är såklart en smaksak.

5.Övrig elektronik ska vara av högsta kvalitet, inget snålande tillåts.

6.Den ska ha väldigt bra mekanik. Stämskruvar ska vara av högsta kvalité och gärna ha en bra utäxling som gör det enkelt att stämma. Stall ska också vara av högsta kvalitet, som håller länge och låter bra.

7.Gitarren ska ha ett bra ljud. Detta är visserligen subjektivt men vad jag anser bra är att den ska vara resonant och helst inte ha några toner som låter svagt och dör ut snabbt (ganska svårt att uppnå även för dyra instrument). Men här tillåter jag att det inte är 100% alla gånger. Beror helt på vad man gör gitarren av för material och hur dessa påverkar varandra. En gitarr kan vara jätebra trots att den inte är jätteresonant över hela registret.
Men om den är det så är det ett stort plus i min bok.

8.En stark hals, den ska vara konstruerad på ett sätt som gör den tålig och lätt att justera.

9.Köper jag gitarren för en stor summa pengar så vill jag gärna också ha livstids garanti mot eventuella fabrikationsfel.


11 Oct 2021, 17:08
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Dec 2010, 21:13
Posts: 174
Location:
Post Re: Elgitarrer. Proffs-kvalitet.
bummer wrote:
Granis67 wrote:
Jag är amatör och har endast amatörgitarrer. Måste säga att det är inte klokt vilken bra kvalitet det är på amatörgitarrer numera. Fast vad vet jag, har ju inte jämfört sida vid sida med en elgitarr med proffs-kvalitet. Är ju ganska nöjd med amatörgitarrer men ändå… borde jag köpa en bättre gitarr, en med proffs-kvalitet? Behöver få det ur systemet, vad kostar en gitarr med proffs-kvalitet? (OBS! frågar förstås åt en kompis med det hade ni kanske redan på känn. :wink: 8) )


Runt 40 000:- gissar jag på. Ofta är det falsk marknadsföring på t ex signatur-gitarrer. Jeff Beck-stratan har inte Suhr mickarna som Beck har på sina strator, och Slash's Gibson Les Pauls är INTE rätt om man vill vara historiskt korrekt. Han spelade inte på en Gibson Les Paul på Appetite.
Steve Lukather däremot, där är det inget ljugeri. Hans Music Man Luke är likadana som vi vanliga töntar kan köpa.

Å andra sidan... man kan komma undan billigare tror jag. Bob Balch lirar Reverend, som inte kostar supermycket. Danko Jones spelar Hagström. Inte heller svindyra.


Metahumor... :shock:


11 Oct 2021, 19:23
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Elgitarrer. Proffs-kvalitet.
Spelar detta ens ngn roll? Har du en gitarr du gillar? Bra. Tänk på ngt annat. Trådstartaren tycks ha fastnat på hur mycket eller lite en gitarr ska kosta?


12 Oct 2021, 00:34
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Elgitarrer. Proffs-kvalitet.
Mike Leaf wrote:
Jonken wrote:
Prioritet i hur väl ett instrument intonerar är två helt skilda världar mellan Ex: Bruce Springsteen -och Slash.

Hur är det 2 skilda världar menar du?
Jonken wrote:
Surrade faktiskt med ett gäng 'proffs' över några öl -om den perfekta, dröm endorsement/spons grejen när det gäller just prylar. Den dealen som skulle vara den mest givande & fördelaktiga att ha.

Troligen är den bästa spons-dealen den som ger mest ekonomiskt, i förhållande till vad man kan 'leva med' som instrument
Därav man ser artister med 'spons' från Budgetmärken som Vintage, Epiphone osv.
Många som är på 'väldigt hög nivå' i tex Metalsvängen har ju svårt att försörja sig, särskilt under Corona.

Det är två skilda världar -eftersom Bruce Springsteens Tele tekniskt -samt fysiskt är OMÖJLIG att intonera lika exakt som Slash Les Paul kopia är. Meao: Här är det Telecasters designade ursprungskonstruktion -som utgör hindret. Dettai jämförelse med det andra instrument konstruktionen i exemplet: Pållen. Därav två kommentaren: "Två skilda världar". Dock finns det alternativa prylar på marknaden; som även kan få den med envisa gamla Telen intonera precis lika bra -eller bättre vad en Pålle gör.

Det är ett väldigt 'skevt tänk' -att generalisera bort bättre alternativ med pengar. Är man endast ute efter de penningmässigt bästa dealen i sitt liv; har man nog statistiskt runnit ner på fel sida om kullen. Detta om man överhuvudtaget ens tittar mot ett instrument. Tack och lov; finns det även människor som inte är lika entusiastiska på att ställa sig på alla fyra -med en check/avtal mellan tänderna. Denna typ av värdering påminner väl iaf en del om världens äldsta yrke? Alternativt: 'Buy a vintage instrument -and sell it to Your own brother for twice the money'. -Whatever to get ahead, -biz-is-biz... Dessa människor må själva anse att de hittat citron trädet på hela planeten där. Verkligheten hinner dock alltid ikapp varje jävel för eller senare i livet. De flesta andra som väljer att hantera livet med sundare värderingar: Lyckas ofta jävligt mycket bättre i den samma.

Men även bland professionella och amatör lirare finns de som hellre gärna vill uppnå sin peak i sin egna musikaliska nivå först. Detta innan de är villiga att sälja bort den. Det hjälper definitivt att ha optimalare verktyg -för att nå högre med sin musik. De flesta som kör musiken på heltid; är inga höginkomsttagare. Många som har någon form av spons-deals; har fullt upp med att pynta upp delen som blir kvar i fakturan -efter att spons-rabatterna är avdragna. De flesta har inga deals alls; utan betalar sina grejer själv. Generellt är tyvärr verkligheten så här att; många duktiga musiker har inte ens någon bra koll på vad de egentligen skall ha för grejer. Detta innebär att de försöker med samma saker som alla andra gör. Att göra någonting på heltid -och leva på detta: Innebär faktiskt att man är professionell. Dock att vara professionell handlar även om att ha koll på allt man behöver för att på bästa sätt kunna utföra/leverera det man gör. När det gäller rätt verktyg och prylar; hamnar faktiskt bitar som kvalitativ produktkännedom bland musiker lågt under medel jämfört med andra branscher. Jämför vi 'oss' med exempelvis verkstadsbranschen; där de flesta investerar i special delar och special verktyg av högsta kvalitet: Ligger vi i face down i en dyngpöl -i stenåldern i jämförelse. Ändå kostar inte kvalla prylarna vi behöver -mer än de gör i de andra branscherna. Detta samtidigt som vi otroligt nog har en benägenhet att stirra hål i åtrå -våra produktkataloger i ung ålder. Skillnaden är att de andra branscherna har bättre koll på vilka OLIKA prylar är de exakt rätta för dem; som gör att de är ljusår bättre på att lägga pengarna exakt där de behövs och göra den största nyttan/skillnaden i vad dom håller på med. Inte gå igång på hur jävla ball man skulle se ut med samma skiftnyckel -som den grymmaste mekaren har på en katalogbild. Man har en sundare värderingsbild helt enkelt.

Artister är artister. Men även en framgångsrik racer bilförare; har knappast haft en hel pit crew i början när han började att ratta runt på co cart banan som barn/ungdom? Dessa förare var tvungna att bygga/laga/justera sina prylar själva. Detta var de tvungna att göra ifall de inte ville bli varvade av de andra ute på banan. Det är just denna del som vi musiker -tyvärr tenderar att hoppa över. Vi tror verkligen innerst inne; att denna del i princip endast omfattar: Hur man stämmer sitt instrument. Det här resulterar givetvis i att vi har sämre koll på vad som är de effektivare, tillgängliga prylarna/lösningarna för oss. Man kan nästan i grova drag generalisera hela jävla skiten så här enkelt för de flesta oss: Köp en dyr vintage Jaguar E-type; så kommer allt automatiskt att ordna sig för dig; som det gjorde för en viss ung Jackie Stewart i Brands Hatch 1964.

Summa sum:
Är man ärlig med sig själv; och sin strävan att faktiskt uppnå någonting med det man håller på med framöver: Bör man nog undvika att reducera sina mål och drömmar till 'vad man kan leva med'. Sedan om man har ambitionen att sälja ut till modell 'högstbjudande'; för en piná colada -och tårna i sanden på en tropisk söder havs ö: Är väl knappast möjligt att lyckas med -innan faktiskt uppnått någonting med sitt spelande.


/ Jonken


12 Oct 2021, 20:46
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Elgitarrer. Proffs-kvalitet.
Lite ot,men det som ändå är tuffast i längden är dom gitarrister som inte hänger upp sig på prylar ( Jojo ;-) ) utan spelar skiten ur sin relativt enkla gitarr genom en enkel enkanalstärkare ,och använder detta i ur o skur.

Det är nog egentligen så vi alla skulle vilja fungera men faller för villhöver känslan :-)


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


13 Oct 2021, 08:44
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Elgitarrer. Proffs-kvalitet.
gretschen wrote:
Lite ot,men det som ändå är tuffast i längden är dom gitarrister som inte hänger upp sig på prylar ( Jojo ;-) ) utan spelar skiten ur sin relativt enkla gitarr genom en enkel enkanalstärkare ,och använder detta i ur o skur.

//Robban


Det är ju påfallande många av rockens allra största som i princip gör allt med fyra-fem standard gitarrer, el och akustiska, som i princip hänger i varje musikaffär!

När man stöter på folk att spela med som rullar fram custom shop gitarrer, bouquet pedaler, bukett förstärkare allt förpackat i case som tål en direktträff av en ballistisk robot, men som det visa sig inte ens kan spela riffet i Honkey Tonk Women!
Då drar jag öronen åt mig!

_________________
pudas


15 Oct 2021, 07:19
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Elgitarrer. Proffs-kvalitet.
pudas wrote:

Det är ju påfallande många av rockens allra största som i princip gör allt med fyra-fem standard gitarrer, el och akustiska, som i princip hänger i varje musikaffär!

När man stöter på folk att spela med som rullar fram custom shop gitarrer, bouquet pedaler, bukett förstärkare allt förpackat i case som tål en direktträff av en ballistisk robot, men som det visa sig inte ens kan spela riffet i Honkey Tonk Women!
Då drar jag öronen åt mig!

Ja. Ofta kompenseras bristande musikalitet med inköpande av snordyra prylar i tron om att det ska låta bättre. Hem och öva säger jag... :)

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


15 Oct 2021, 07:41
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Elgitarrer. Proffs-kvalitet.
Jonken wrote:
Det är två skilda världar -eftersom Bruce Springsteens Tele tekniskt -samt fysiskt är OMÖJLIG att intonera lika exakt som Slash Les Paul kopia är. Meao: Här är det Telecasters designade ursprungskonstruktion -som utgör hindret. Dettai jämförelse med det andra instrument konstruktionen i exemplet: Pållen. Därav två kommentaren: "Två skilda världar". Dock finns det alternativa prylar på marknaden; som även kan få den med envisa gamla Telen intonera precis lika bra -eller bättre vad en Pålle gör.

/ Jonken

Ja du, ingen av dessa herrars signatur-paddlar (AFD LP'n och 'The Mutt' HPD'n) är ju i aktiv användning längre.
Båda är kända att äga 100-tals gitarrer var, har de bästa gitarrteknikerna som finns, och jag tror inte kategoriskt man kan påstå att BS gitarrer intonerar sämre.

Därav tyckte jag ditt generella påstående behövde förklaras.
Du påstår egentligen att en LP har bättre intoneringsmöjligheter än 3-sadel Telestallet har, och det kan man ju köpa.
Fy på dig Jonken nu fick jag ju GAS på en Blackguard Tele/Esquire 8)

_________________



15 Oct 2021, 07:47
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Elgitarrer. Proffs-kvalitet.
Mike Leaf wrote:
Ja du, ingen av dessa herrars signatur-paddlar (AFD LP'n och 'The Mutt' HPD'n) är ju i aktiv användning längre.
Båda är kända att äga 100-tals gitarrer var, har de bästa gitarrteknikerna som finns, och jag tror inte kategoriskt man kan påstå att BS gitarrer intonerar sämre.

Därav tyckte jag ditt generella påstående behövde förklaras.
Du påstår egentligen att en LP har bättre intoneringsmöjligheter än 3-sadel Telestallet har, och det kan man ju köpa.
Fy på dig Jonken nu fick jag ju GAS på en Blackguard Tele/Esquire 8)

:lol: Precis så.
En Blackguard Esquire är ju absolut inte fel -trots dessa 'sk' brister. Har ju en av mina personliga favorit klanger i ett elektriskt sträng instrument. :wink:


/ Jonken


20 Oct 2021, 17:08
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Elgitarrer. Proffs-kvalitet.
Mike Leaf wrote:
[
Ja du, ingen av dessa herrars signatur-paddlar (AFD LP'n och 'The Mutt' HPD'n) är ju i aktiv användning längre.
Båda är kända att äga 100-tals gitarrer var, har de bästa gitarrteknikerna som finns, och jag tror inte kategoriskt man kan påstå att BS gitarrer intonerar sämre.


Antar att Slash och Springsteen nämndes i mer symbolisk mening. Kan ändå tilläggas att den s.k. "the Mutt" varit försedd med 6 stallsadlar åtminstone sedan andra hälften av 80-talet, och det torde också gälla alla övriga telen han spelat på sen den pensionerades.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


21 Oct 2021, 14:38
Profile

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Elgitarrer. Proffs-kvalitet.
Jag väntar bara på att Slash ska gå i pension, så man kan köpa några av hans pållar till amatörgitarrpriser.


22 Oct 2021, 11:44
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 24 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 36 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.