View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 23:19



Reply to topic  [ 56 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Börsen 
Author Message
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post Börsen
Alltså, vad tycker vi om ”nya” Musikbörsen? Det brukade vara min favoritbutik när det kommer till musikrelaterade inköp, men nu har de alltså sadlat om till att sälja nästan uteslutande vintageprylar. Detta är ju helt fine för jag förstår att det är svårt att bedriva en verksamhet när folk handlar från Thomann och liknande. Men vad jag stör mig på är att de jagar och köper alla intressanta prylar från Blocket och sen säljer det för näst intill nypris? Det dödar begagnatmarknaden kan jag tycka. Vad tycker ni, bu eller bä?


Last edited by toandfro on 02 Oct 2021, 23:04, edited 1 time in total.



02 Oct 2021, 19:01
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Börsen
Illa.

_________________
Gud finns inte.


02 Oct 2021, 22:05
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Börsen
Tycker deras prissättning känns vettigare än på Reverb iallafall. Där kan man snacka om att betala överpriser.


03 Oct 2021, 07:17
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Börsen
Tror det var Vicente del Bosque* som när någon kommenterade att Spanien spelar tråkigt men ändå vinner sa något i stil med ”Det är inte mitt problem om de tycker att vi spelar tråkigt och ändå vinner, motståndarna får väl ändra sitt spel om de vill slå oss” (fritt ur mitt fotbollsminne). Med det sagt, får ni väl ändra taktik när ni ska handla begagnat på Blocket, vend och gu’vetvar… cash är fortfarande King (tror säkert att börsen pröjsar cash) och kommer säkerligen vara så inom överskådlig tid. Man bör också se till att komma till avslut snabbare… ska du spara ”kaffepengar” på att pruta är chansen stor att någon annan ger blanka fan i att pruta, speciellt om det handlar om lite ovanligare prylar. Uttrycket ”find another” existera av en anledning.

För övrigt tror jag inte att ts menar ”bu eller bä”, ”hiss eller diss” är kanske mer adekvat?


*(f.d. förbundskapten för Spaniens herrlandslag i fotboll under den gyllene perioden med guld i VM 2010 och två guld i EM 2008 och 2012)

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


03 Oct 2021, 12:01
Profile
User avatar

Joined: 09 May 2006, 00:06
Posts: 1610
Location: Säter
Post Re: Börsen
Det beror väl på om man är säljare eller köpare på begagnatmarknaden. För säljare är det väl bara bra?


03 Oct 2021, 12:06
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Börsen
Musikbörsen är väldigt duktiga på två saker.
1. Att hitta intressanta prylar att köpa in till rätt pris
2. Att känna till vad marknaden i stort vill betala för saker.

T.ex. att köpa in ett Roland RE-301 för 7.000:- och sälja för 21.000:-.

/Mats N


03 Oct 2021, 12:09
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post Re: Börsen
Jag säger inte att allt som de säljer är helt skevt prissatt. De har rent utav en hel del bra grejor. Men det stör mig ändå att musikaffärerna mer och mer hänger på Blocket och Vend. För oss som inte riktigt har råd att köpa en sprillans ny vara har det ju varit det bästa sättet att komma över något. Men om Börsen m.fl. ständigt bevakar begagnatmarknaden, köper grejorna och sen säljer för nära nypris så innebär det ju onekligen att färre objekt kommer att ligga ute för oss.


03 Oct 2021, 12:22
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Börsen
toandfro wrote:
Jag säger inte att allt som de säljer är helt skevt prissatt. De har rent utav en hel del bra grejor. Men det stör mig ändå att musikaffärerna mer och mer hänger på Blocket och Vend. För oss som inte riktigt har råd att köpa en sprillans ny vara har det ju varit det bästa sättet att komma över något. Men om Börsen m.fl. ständigt bevakar begagnatmarknaden, köper grejorna och sen säljer för nära nypris så innebär det ju onekligen att färre objekt kommer att ligga ute för oss.

Du får väl bevaka begagnatmarknaden lite hårdare?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


03 Oct 2021, 12:59
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Börsen
Polytone wrote:
Du får väl bevaka begagnatmarknaden lite hårdare?


Det var ju en väldigt dum kommentar. Kommersiella butiker konkurerar ju inte på samma villkor som privata köpare. De kommer alltid att ha betydligt större resurser, köpa utan att behöva fundera, och hålla på varorn utan att gå ned i pris på ett sätt som du eller jag aldrig kan. I längden kan det leda till höjda priser och en sämre begagnatmarknad, som till på köpet inte gynnar några andra än butiksidkare. Det är inget som är upp till var och en som enskild individ att göra något åt.

Med det sagt så är det första gången jag hör talas om det här fenomenet. Stämmer det verkligen att butiker handlar från blocket, eller är det bara att de har blivit bättre på att köpa grejer som folk kommer in med?


03 Oct 2021, 15:18
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Börsen
Robert wrote:
Polytone wrote:
Du får väl bevaka begagnatmarknaden lite hårdare?


Det var ju en väldigt dum kommentar. Kommersiella butiker konkurerar ju inte på samma villkor som privata köpare. De kommer alltid att ha betydligt större resurser, köpa utan att behöva fundera, och hålla på varorn utan att gå ned i pris på ett sätt som du eller jag aldrig kan. I längden kan det leda till höjda priser och en sämre begagnatmarknad, som till på köpet inte gynnar några andra än butiksidkare. Det är inget som är upp till var och en som enskild individ att göra något åt.

Med det sagt så är det första gången jag hör talas om det här fenomenet. Stämmer det verkligen att butiker handlar från blocket, eller är det bara att de har blivit bättre på att köpa grejer som folk kommer in med?

Det gynnar ju dig när du säljer att du får varan såld snabbare. Det är väl kanon?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


03 Oct 2021, 15:23
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Börsen
Jag menar, om man driver musikaffär i dessa tider med sådan konkurrens från e-handeln så kanske man behöver tänka i lite nyare banor för att ens rörelse ska kunna gå ihop ekonomiskt. Jag tror inte de badar i pengar ala Joakim von Anka efter att ha gjort en köprajd på Blocket.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


03 Oct 2021, 15:28
Profile
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post Re: Börsen
Polytone wrote:
toandfro wrote:
Jag säger inte att allt som de säljer är helt skevt prissatt. De har rent utav en hel del bra grejor. Men det stör mig ändå att musikaffärerna mer och mer hänger på Blocket och Vend. För oss som inte riktigt har råd att köpa en sprillans ny vara har det ju varit det bästa sättet att komma över något. Men om Börsen m.fl. ständigt bevakar begagnatmarknaden, köper grejorna och sen säljer för nära nypris så innebär det ju onekligen att färre objekt kommer att ligga ute för oss.

Du får väl bevaka begagnatmarknaden lite hårdare?


Tro mig, jag kollar Blocket/Vend minst en gång i timman plus att jag har bevakningar igång. Det går nog inte att bevaka så mycket mer.

Men bara för att ta ett exempel. Två grymma CS Gibsons dök på Vend för typ 25 styck. Någon dag senare dyker samma gitarrer upp för 39 papp på Börsens sida. Visst är det en bra affär för Börsen men i ärlighetens namn så skiter jag i deras verksamhet. Försvarar hellre konsumenten som vill köpa begagnat framför nytt från butik.


03 Oct 2021, 16:02
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Börsen
Polytone wrote:
Jag menar, om man driver musikaffär i dessa tider med sådan konkurrens från e-handeln så kanske man behöver tänka i lite nyare banor för att ens rörelse ska kunna gå ihop ekonomiskt. Jag tror inte de badar i pengar ala Joakim von Anka efter att ha gjort en köprajd på Blocket.


Jag tror inte att någon påstår att handlarna gör det av illvilja. Det är absolut rationellt beteende från dem, men det innebär inte att det är bra för de inblandade när kommersiella aktörer ger sig in på en marknad de inte har något att göra på. Att fria marknader gynnar flertalet är en myt som bara är sann i nationalekonomers runkfantasier. Återigen, det kommer leda till att en massa grejer ligger oanvända till glädje för ingen, och de som inte har sämre med cash kommer inte ha råd med nya grejer.


03 Oct 2021, 17:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Börsen
toandfro wrote:
Tro mig, jag kollar Blocket/Vend minst en gång i timman plus att jag har bevakningar igång. Det går nog inte att bevaka så mycket mer.

Men bara för att ta ett exempel. Två grymma CS Gibsons dök på Vend för typ 25 styck. Någon dag senare dyker samma gitarrer upp för 39 papp på Börsens sida. Visst är det en bra affär för Börsen men i ärlighetens namn så skiter jag i deras verksamhet. Försvarar hellre konsumenten som vill köpa begagnat framför nytt från butik.

Jo jag håller i princip med, men om jag var musikaffärsägare skulle jag kanske gjort likadant som dem. Man gör väl det som gynnar en själv ekonomiskt i en marknadsekonomi. Det handlar ju om ekonomi, eller hur? Börsen gör ju inget olagligt. Oetiskt? Nej det tycker jag inte. Tråkigt för oss som letar begagnat? Ja det kan jag tycka, men bra om jag vill sälja snabbare.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


03 Oct 2021, 17:28
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Börsen
Robert wrote:

Jag tror inte att någon påstår att handlarna gör det av illvilja. Det är absolut rationellt beteende från dem, men det innebär inte att det är bra för de inblandade när kommersiella aktörer ger sig in på en marknad de inte har något att göra på. Att fria marknader gynnar flertalet är en myt som bara är sann i nationalekonomers runkfantasier. Återigen, det kommer leda till att en massa grejer ligger oanvända till glädje för ingen, och de som inte har sämre med cash kommer inte ha råd med nya grejer.

Kommersiella aktörer säljer ju på blocket (säljannonser). Varför skulle de inte kunna köpa där också? Din sista mening förstod jag inte riktigt...

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


03 Oct 2021, 17:32
Profile

Joined: 07 May 2008, 14:49
Posts: 498
Location: Nybro
Post Re: Börsen
Minns i början av 90talet när Freddans Musik, Guran, WGA mfl började hänga på pantaktionerna, då blev man lite trött för dom satt ju med redigt kapital.
Ville man ha något så fick man ändra taktik, som tex att hålla koll på deras skyltfönster, ringa och fråga och kolla vad som var på gång osv.
Oftast fick man ju handla innan auktion, om man var en trevlig människa och hade pengar på fickan som brann.

Så som tidigare sagts, beat them to their game helt enkelt.
Sen som säljare, och ha vetskapen om vad man har, och sen höra av sej till Börsen när man vill sälja så är det ju guld, inget hassle utan bara en liten diskussion om priset sen är det klart och pengar på kontot.
Viva Musikbörsen säger jag!!!
Ett givet turistmål varenda gång jag är i uppe i den forna hemstaden!


03 Oct 2021, 18:27
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Börsen
onparolebaby wrote:
Oftast fick man ju handla innan auktion, om man var en trevlig människa och hade pengar på fickan som brann.

Detta strider tyvärr mot lagen, däremot efter auktionen om varan inte säljer kan den hamna i skyltfönstret
Allt detta är reglerat i lag iom att det handlar både om pengar, utlåning och äganderätt

_________________



04 Oct 2021, 08:29
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Börsen
Robert wrote:
Jag tror inte att någon påstår att handlarna gör det av illvilja. Det är absolut rationellt beteende från dem, men det innebär inte att det är bra för de inblandade när kommersiella aktörer ger sig in på en marknad de inte har något att göra på. Att fria marknader gynnar flertalet är en myt som bara är sann i nationalekonomers runkfantasier. Återigen, det kommer leda till att en massa grejer ligger oanvända till glädje för ingen, och de som inte har sämre med cash kommer inte ha råd med nya grejer.

Det sista förstod jag ingenting av, men att reglera marknader finns det nog inget stöd för hos den breda allmänheten och framförallt inte hos Blocket och deras kunder.
Självklart kunde dom ha en regel att företag inte får handla av privatpersoner, men svårt att se hur det skulle gå till då själva affären inte sker via Blocket, bara kontakt. Sen skulle det öppna upp för bulvaner mm.
Tror man inte på fri handel så går det inte att diskutera vidare därifrån.
Orsaken att det blir så här torde vara att det är för stor prisskillnad mellan privat och butiksförsäljning på de här objekten.
Normalt ska det inte löna sig som butik att köpa och sälja så här när man dessutom ska betala moms på mellanskillnaden.
Det butiker traditionellt betalat direkt vid inköp från konsument har legat långt under vad köparen accepterat, det vet alla som traskat in i en musikaffär som har 'köper byter säljer' på skylten och försökt sälja något.
Kanske ska åka direkt till Börsen då nästa gång man vill sälja nån dyrare gitarr. Det är ju positivt för de som fick sina gitarrer sålda till begärt pris, bra för svensk musikhandel om de kan sälja och alla är nöjda utom de som bara surfr runt och inte tänkt köpa ändå. Möjligen någon enstaka som missar ett köp, men då får man vara snabb att hålla koll nästa gång.

_________________



04 Oct 2021, 08:39
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Börsen
Musikaffärerna vill väl ha nåt coolt i fönstret så vi gamla gubbar åker dit och tittar och köper nåt annat.


04 Oct 2021, 08:54
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Börsen
toandfro wrote:
Alltså, vad tycker vi om ”nya” Musikbörsen?


De har helt klart ett berättigande tycker jag i och med att marknaden ser ut som den gör. Om de sen åker land och rike runt och dammsuger utifrån vad som finns till försäljning på blocket så betyder det enkom att ingen annan har velat ha prylen.
Jag kommer dock inte springa ned butiken och tycker att det är lite påvert eller alldeles för dyrt för min plånbok när det gäller gitarrer. De har dock en helt del balla grejer på förstärkarsidan. Jag tror också att deras samarbete med Segeborn gör att det skapas ett sug efter just de prylarna.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


04 Oct 2021, 09:56
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Börsen
Polytone wrote:
Jag menar, om man driver musikaffär i dessa tider med sådan konkurrens från e-handeln så kanske man behöver tänka i lite nyare banor för att ens rörelse ska kunna gå ihop ekonomiskt. Jag tror inte de badar i pengar ala Joakim von Anka efter att ha gjort en köprajd på Blocket.

Musikbörsens första bokslut visar på en förlust på 1 miljon i runda slängar, på en omsättning på 7 mkr, så nej
det har inte gått så bra ekonomiskt vad det verkar, inte ännu i alla fall.
Högt lagervärde också i förhållande till omsättning vilket tyder på att inte snurrar varorna speciellt snabbt
Obs att jag har ingen kunskap om deras business, utöver vad som finns publicerat i bokslutet.
Kan säkert förklaras på något sätt.

_________________



04 Oct 2021, 11:04
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Börsen
Mike Leaf wrote:
Musikbörsens första bokslut visar på en förlust på 1 miljon i runda slängar, på en omsättning på 7 mkr, så nej
det har inte gått så bra ekonomiskt vad det verkar, inte ännu i alla fall.
Högt lagervärde också i förhållande till omsättning vilket tyder på att inte snurrar varorna speciellt snabbt
Obs att jag har ingen kunskap om deras business, utöver vad som finns publicerat i bokslutet.
Kan säkert förklaras på något sätt.


Det är ju en förhållandevis ny verksamhet och att de går med förlust i nystart borde är ju inte jättekonstigt. Jag tror inte att det kommer att bli en gigantisk vinstmaskin men i takt med gentrifieringen i Majorna så kan de hitta en målgrupp som cashar upp för gamla gitarrer.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


04 Oct 2021, 11:18
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Börsen
glassfinger wrote:
Det är ju en förhållandevis ny verksamhet och att de går med förlust i nystart borde är ju inte jättekonstigt. Jag tror inte att det kommer att bli en gigantisk vinstmaskin men i takt med gentrifieringen i Majorna så kan de hitta en målgrupp som cashar upp för gamla gitarrer.

Håller med och som jag sagt känner jag inte till denna butik i detalj, inte heller marknaden i Göteborg,
men om man lyckas köpa gitarrer för 25 och sälja för 40 är det ju möjligen en annan kundkrets än de som skulle kunnat köpa direkt på Blocket, sen vet man inte den riktiga marginalen heller då vi inte känner till den exakta köpesumman eller försäljningen.

Sen kan man ju tänka att säljare av begagnade gitarrer i samma segment uppfattar detta och höjer sin prisbild till
tex 30-32 k så är affären i princip borta för MB. Då har marknaden anpassat sig.

_________________



04 Oct 2021, 11:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Börsen
Mike Leaf wrote:
Håller med och som jag sagt känner jag inte till denna butik i detalj, inte heller marknaden i Göteborg,
men om man lyckas köpa gitarrer för 25 och sälja för 40 är det ju möjligen en annan kundkrets än de som skulle kunnat köpa direkt på Blocket, sen vet man inte den riktiga marginalen heller då vi inte känner till den exakta köpesumman eller försäljningen.

Sen kan man ju tänka att säljare av begagnade gitarrer i samma segment uppfattar detta och höjer sin prisbild till
tex 30-32 k så är affären i princip borta för MB. Då har marknaden anpassat sig.


Jag tror att en stor del av deras försäljning går genom Blocket och eftersom de är en butik så tror jag att fler vågar köpa.

När det gäller deras marginaler så har jag fått uppfattningen att pålagan är avsevärt mycket mer för billigare instrument och att den procentuella marginalen är lägre för High End.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


04 Oct 2021, 11:37
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Börsen
Grejor är som bekant värda exakt så mycket som någon är villig att betala för prylarna. Det är kanske så att många är beredda att betala lite mer för att få välja runt bland justerade instrument i en butik där man dessutom kan delbetala med inbyte. Med reklamationsrätt enligt konsumentköpslagen och så vidare.

Alla är inte bekväma med att handla av anonyma privatpersoner på Blocket eller Facebook och då kan ju beg-handlare som MB vara ett bra alternativ.

Min yngste son som är väldigt petig med vad han gillar och inte gillar, behöver spela runt på olika instrument för att hitta något som passar och att åka runt på 30 olika privatannonser är ju inte direkt smidigt. Han gjorde ett bra köp på MB Gbg i vintras efter att provat runt en massa instrument på andra ställen som visade sig vara besvikelser fasten han trodde att de skulle vara kul.

Men visst, jag tycker att MB-priserna på en hel del prylar är förvånansvärt höga, men de verkar ha kunder som är beredda att betala det de begär även om en del blir stående ganska länge. Eller också är det en fiffig taktik att ha en 70-tals-Rick för 70' som ingen köper, när man får in en annan Rick för 25' som helt plötsligt känns som ett fynd i jämförelse...

Det kommer att finnas massor med instrument som kommer att behöva byta ägare under de närmaste decennierna när alla generationer storköpare inte kan spela längre eller dör bort och då är det ju bra att det finns ställen som MB som kan sälja alla gamla fina instrument.


04 Oct 2021, 14:19
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Feb 2008, 02:08
Posts: 510
Location: Vittinge, Uppsala
Post Re: Börsen
Det är väl inte svårare än att de svenska priserna för en hel del begagnade musikvaror ligger betydligt lägre än vad det gör i andra länder, det gör att de som har möjlighet med lätthet kan sälja utomlands med bra profit. Enda stället där det förekommer lite fynd tycker jag är FB, som i princip dödat de andra säljkanalerna i Sverige med undantag av Blocket och möjligtvis Vend, men FB är så mycket smidigare tyvärr. Se här på vårt kära forum, helt stendött tyvärr!

Har aldrig varit lättare att sälja dyra instrument, som många här skriver är det svårt att hitta ex av vissa gitarrmodeller överhuvudtaget. Helt enkelt har marknaden ändrats mycket och det har gått/går fort.

_________________
Ägare av Sveriges fetaste pedalbord!
Image


04 Oct 2021, 14:31
Profile WWW

Joined: 07 May 2008, 14:49
Posts: 498
Location: Nybro
Post Re: Börsen
Det är ju klart att det fanns dom på dom olika Pantbankerna som var som stöpta ut den Magnus Härenstams karaktär i klassikern Göta Kanal, som skulle gör allt by the book.
Men det fanns också dom som såg en 18-20 åring med inte lika stor plånbok som tidigare nämnda gamla handlare i Gbg att kunna göra sej ett klipp och fortsätta drömmen.
Gjorde dom fel enligt lagen, ja det är lika sant som att björnarna skiter i skogen, men sov dom bra om natten för att dom såg genom fingrarna och lät tex en student göra sej ett klipp faktiskt, alla dagar i veckan!

Paragrafryttare finns det överallt, på gott och ont.


04 Oct 2021, 22:40
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Börsen
onparolebaby wrote:
Det är ju klart att det fanns dom på dom olika Pantbankerna som var som stöpta ut den Magnus Härenstams karaktär i klassikern Göta Kanal, som skulle gör allt by the book.
Men det fanns också dom som såg en 18-20 åring med inte lika stor plånbok som tidigare nämnda gamla handlare i Gbg att kunna göra sej ett klipp och fortsätta drömmen.
Gjorde dom fel enligt lagen, ja det är lika sant som att björnarna skiter i skogen, men sov dom bra om natten för att dom såg genom fingrarna och lät tex en student göra sej ett klipp faktiskt, alla dagar i veckan!

Paragrafryttare finns det överallt, på gott och ont.

Då snodde de ju den som pantsatt instrumentet på stålar. Det låter inte som en dröm för den stackaren.

_________________
Mats


04 Oct 2021, 22:52
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Börsen
Mike Leaf wrote:
Tror man inte på fri handel så går det inte att diskutera vidare därifrån.


Jag tycker helt tvärtom. Det är när man tror på fria marknader det inte finns en diskussion, eftersom det inte finns något rätt eller fel. Det enda som återstår är att konstatera att marknaden gör som den gör, och det är poänglöst att ha åsikter om det. Vilket det såklart i praktiken är, det är en fri marknad, det kommer inte ändra på sig oavsett vad jag eller någon annan tycker om det. Förespråkar man regleringar finns det däremot en oändlig diskussion om hur dessa bör se ut. Men men, det verkar som att många är positiva till den här utvecklingen.

Vill påpeka att även om jag är kritisk till att MB kommer och lägger sig i, så är det inte så att jag inte skulle sälja till dem själv. Var in för något halvår sen med några pedaler jag haft svårt att bli av med och fick ett bud jag var väldigt nära att ta. Fick loss pengar på annat håll så det blev inget, men de är absolut ett backup alternativ för mig. Det som är rationellt för individen i stunden är inte alltid det som är bäst i längden, men jag agerar ändå just som individ.


04 Oct 2021, 23:14
Profile WWW

Joined: 07 May 2008, 14:49
Posts: 498
Location: Nybro
Post Re: Börsen
Vad då, hur menar du?

Den som pantsatt och inte löst det inom den tiden dom har på sej, då förlorar man ju det man pantsatt, så den personen har ju redan "förlorat" där personen inte omsatt sitt lån och får inget för ev försäljning.
Inget konstigt i min bok, om man inte löser sina lån, då förlorar man ju det man lånade på.


04 Oct 2021, 23:20
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 56 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.