View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 14:29



Reply to topic  [ 56 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Börsen 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Börsen
onparolebaby wrote:

Den som pantsatt och inte löst det inom den tiden dom har på sej, då förlorar man ju det man pantsatt, så den personen har ju redan "förlorat" där personen inte omsatt sitt lån och får inget för ev försäljning.
Inget konstigt i min bok, om man inte löser sina lån, då förlorar man ju det man lånade på.

Nja, enligt lagen om pantbelåning ska utlånaren annonsera ut objektet på offentlig auktion och sälja om högsta bud täcker de kostnader för kapital och ränta, avgifter mm låntagaren är skyldig. Blir det ett överskott så betalas det ut till låntagaren.
Så utlånaren kan i princip aldrig tjäna mer än sina räntor och utgifter på den försäljningen.
Däremot när den processen avslutas UTAN att bud kommit för att täcka kostnaderna så övergår äganderätten till utlånaren som sen kan sälja objektet direkt i sin webbutik, eller i skyltfönstret och då till vilket belopp man anser skäligt.
Sen hur det fungerar i 'din bok' kan ju vara helt annorlunda 8)

_________________



05 Oct 2021, 07:40
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Börsen
Mike Leaf wrote:
Nja, enligt lagen om pantbelåning ska utlånaren annonsera ut objektet på offentlig auktion och sälja om högsta bud täcker de kostnader för kapital och ränta, avgifter mm låntagaren är skyldig. Blir det ett överskott så betalas det ut till låntagaren.
Så utlånaren kan i princip aldrig tjäna mer än sina räntor och utgifter på den försäljningen.

Precis vad jag menade. Och man får normalt låna betydligt mindre än vad panten är värd.

_________________
Mats


05 Oct 2021, 08:05
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Börsen
toandfro wrote:

Tro mig, jag kollar Blocket/Vend minst en gång i timman plus att jag har bevakningar igång. Det går nog inte att bevaka så mycket mer.

Men bara för att ta ett exempel. Två grymma CS Gibsons dök på Vend för typ 25 styck. Någon dag senare dyker samma gitarrer upp för 39 papp på Börsens sida. Visst är det en bra affär för Börsen men i ärlighetens namn så skiter jag i deras verksamhet. Försvarar hellre konsumenten som vill köpa begagnat framför nytt från butik.

Menar du ändå att Börsen hinner före dig och köper grejerna?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


05 Oct 2021, 11:01
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Börsen
Jag tycker personligen att det är skönt att grejer säljs snabbt så att köpare behöver vara på tårna och inte dum pruta och tänka sju varv innan det blir någon action.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


05 Oct 2021, 11:04
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Börsen
Det finns ju massor av nya Börsen där ute nu, de som jobbar med beg och vintage är ju bara Göteborg.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


05 Oct 2021, 12:29
Profile WWW

Joined: 07 May 2008, 14:49
Posts: 498
Location: Nybro
Post Re: Börsen
Man lär sej något nytt av ordningsmakten på Bojen var dag, det känns tryggt, i min bok.
Väl mött 8)


05 Oct 2021, 13:18
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post Re: Börsen
Polytone wrote:
toandfro wrote:

Tro mig, jag kollar Blocket/Vend minst en gång i timman plus att jag har bevakningar igång. Det går nog inte att bevaka så mycket mer.

Men bara för att ta ett exempel. Två grymma CS Gibsons dök på Vend för typ 25 styck. Någon dag senare dyker samma gitarrer upp för 39 papp på Börsens sida. Visst är det en bra affär för Börsen men i ärlighetens namn så skiter jag i deras verksamhet. Försvarar hellre konsumenten som vill köpa begagnat framför nytt från butik.

Menar du ändå att Börsen hinner före dig och köper grejerna?


Notera att det var ett exempel. Jag var inte spekulant på just de objekten men jag såg att de ena dagen låg ute på Blocket och någon dag senare på Börsens sida för nästan dubbelt så mycket pengar.


05 Oct 2021, 15:52
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Börsen
Är det Börsen som trålar efter Teles? Jag misstänker...
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... r/98677915

_________________
Försvinn ur min åsikt


02 Dec 2021, 20:18
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Börsen
Att byta in på dessa affärer tror ja inte många gör.
Jag har några gånger erbjudit nån sorts bytes affär.


Jag vill minnas jag hade en Gibson R7 som troligen skulle bli såld för ca 20tkr-23tkr.
Jag vill minnas att bytes värdet enligt dem var runt 12000sek.

Och jag har kontaktat dom några andra gånger även och det dom erbjuder i inbytes värde är så dåligt så man hellre kastar bort eller bränner gitarren.


02 Dec 2021, 23:20
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Börsen
Uncle Fred wrote:
Är det Börsen som trålar efter Teles? Jag misstänker...
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... r/98677915


Jag tror att det är en privatperson. Det är en hel del gitarrer som annonseras ut i samma geografiska område.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


03 Dec 2021, 10:41
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Börsen
salesman wrote:
Att byta in på dessa affärer tror ja inte många gör.
Jag har några gånger erbjudit nån sorts bytes affär.


Jag vill minnas jag hade en Gibson R7 som troligen skulle bli såld för ca 20tkr-23tkr.
Jag vill minnas att bytes värdet enligt dem var runt 12000sek.

Och jag har kontaktat dom några andra gånger även och det dom erbjuder i inbytes värde är så dåligt så man hellre kastar bort eller bränner gitarren.


Ska du kasta bort 12.000? Kasta dem hitåt.


03 Dec 2021, 13:06
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Börsen
150 lax för en es 175 från `64. Någon? :shock: https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... n/98693705

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


03 Dec 2021, 13:34
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Börsen
Polytone wrote:
150 lax för en es 175 från `64. Någon? :shock: https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... n/98693705
Ser trevlig ut, men priset kittlar inte direkt. Har dessutom svårt att tro att en -64 har två "aldrig bortlödda" PAF:ar, borde vara två sena Patent No.


04 Dec 2021, 14:34
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Börsen
glassfinger wrote:
Uncle Fred wrote:
Är det Börsen som trålar efter Teles? Jag misstänker...
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... r/98677915


Jag tror att det är en privatperson. Det är en hel del gitarrer som annonseras ut i samma geografiska område.


Vad?

_________________
Försvinn ur min åsikt


04 Dec 2021, 16:31
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Börsen
zoork_1 wrote:
Polytone wrote:
150 lax för en es 175 från `64. Någon? :shock: https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... n/98693705
Ser trevlig ut, men priset kittlar inte direkt. Har dessutom svårt att tro att en -64 har två "aldrig bortlödda" PAF:ar, borde vara två sena Patent No.

Precis, och passande nog har man undvikit att visa bilder på mickarnas undersida. :)

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


04 Dec 2021, 19:21
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Börsen
zoork_1 wrote:
Polytone wrote:
150 lax för en es 175 från `64. Någon? :shock: https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... n/98693705
Ser trevlig ut, men priset kittlar inte direkt. Har dessutom svårt att tro att en -64 har två "aldrig bortlödda" PAF:ar, borde vara två sena Patent No.

Satt PAF väldigt sent i vissa modeller, så sent som 1967 i guldutförande

_________________



05 Dec 2021, 16:18
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Börsen
Mike Leaf wrote:
Satt PAF väldigt sent i vissa modeller, så sent som 1967 i guldutförande

`65 var så sent man kan hitta PAF:ar i guldutförande vad jag har läst. Men denna är ju inte guld. Inte omöjligt dock att det skulle kunna vara två PAF:ar i men då borde man visa bild på dem (om man är det minsta buisness minded). Tror att de som vissa verkar göra, sätter likhetstecken mellan tidiga Pat# mickar och PAF:ar. Dock säkert inte när de köper in...

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


05 Dec 2021, 18:11
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Börsen
Polytone wrote:
`65 var så sent man kan hitta PAF:ar i guldutförande vad jag har läst. Men denna är ju inte guld. Inte omöjligt dock att det skulle kunna vara två PAF:ar i men då borde man visa bild på dem (om man är det minsta buisness minded). Tror att de som vissa verkar göra, sätter likhetstecken mellan tidiga Pat# mickar och PAF:ar. Dock säkert inte när de köper in...

Finns ju flera varianter som är gångbara här, dock mycket förvånande om en vintage-butik inte kan särskilja PAF mickar?

1 Gitarren kom så här 1964 (inte troligt men möjligt)
2 Det sitter inte PAF mickar i utan Patent Nr sticker mickar (känns på ett sätt troligt, men dom skriver ju PAF)
3 Gitarren är tidigare än 1964 och man har tidsbestämt den felaktigt
4 Mickarna är bytta till PAF vid något tillfälle (inte så troligt, men möjligt )
5 Det är klonade mickar

Om dom nu har haft isär mickarna redan så är det ju orimligt att inte fotografera mickarna och lägga i annonsen.
Bara den saken får mig att misstro detta starkt.

De senaste PAF som man hittat har varit de med annan mer 'narrow spacing' som bara satt i vissa jazzburkar som halsmick.
Dom tog tydligen slut sist.

_________________



06 Dec 2021, 11:20
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Börsen
Mike Leaf wrote:
Polytone wrote:
`65 var så sent man kan hitta PAF:ar i guldutförande vad jag har läst. Men denna är ju inte guld. Inte omöjligt dock att det skulle kunna vara två PAF:ar i men då borde man visa bild på dem (om man är det minsta buisness minded). Tror att de som vissa verkar göra, sätter likhetstecken mellan tidiga Pat# mickar och PAF:ar. Dock säkert inte när de köper in...

Finns ju flera varianter som är gångbara här, dock mycket förvånande om en vintage-butik inte kan särskilja PAF mickar?

1 Gitarren kom så här 1964 (inte troligt men möjligt)
2 Det sitter inte PAF mickar i utan Patent Nr sticker mickar (känns på ett sätt troligt, men dom skriver ju PAF)
3 Gitarren är tidigare än 1964 och man har tidsbestämt den felaktigt
4 Mickarna är bytta till PAF vid något tillfälle (inte så troligt, men möjligt )
5 Det är klonade mickar

Om dom nu har haft isär mickarna redan så är det ju orimligt att inte fotografera mickarna och lägga i annonsen.
Bara den saken får mig att misstro detta starkt.

De senaste PAF som man hittat har varit de med annan mer 'narrow spacing' som bara satt i vissa jazzburkar som halsmick.
Dom tog tydligen slut sist.


Inget av detta spelar den minsta roll för en rik advokat från Billdal som mer köper en upplevelse än en gammal gitarr, där han glider i den fräcka butiken och får ett bemötande som en kung och en gitarr gitarr han kan hänga på väggen och visa upp för sina gäster.


06 Dec 2021, 13:14
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Börsen
Vinyljunkie wrote:

Inget av detta spelar den minsta roll för en rik advokat från Billdal som mer köper en upplevelse än en gammal gitarr, där han glider i den fräcka butiken och får ett bemötande som en kung och en gitarr gitarr han kan hänga på väggen och visa upp för sina gäster.

Bättre det än dom där japanska bankdirektörerna som köper upp all vintage och låser in i sina bankvalv!
Dom kollar dock alltid sina PAF:ar snåla som dom är.
8)

_________________



06 Dec 2021, 13:46
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Börsen
Butikerna har en säljfördel som privathandlare sällan erbjuder: de byter in grejer du vill bli av med. Och om de satt ett högt pris på grejen du vill ha så kan de samtidigt ge ett bra inbytespris, eller överpris, på grejen du vill bli av med. Du tror sedan (eller ljuger för dig själv om) att du gjort en bra affär och butiken är ännu gladare. Detta gäller för såväl bilaffärer som musikprylsaffärer (och speciellt begagnade grejer).
Den som inte tror mig kan testa min teori genom att fråga en handlare: "hur mycket får jag ge för bilen/guran i en affär med cash utan inbyte".
Visst har kreditmarknaden gjort den här typen av affärer lite svårare, om butiken säljer via kredit får de ju alla pengar på ett bräde, men det funkar ändå ofta är min erfarenhet att pruta eller be om ett "sista pris".


06 Dec 2021, 14:02
Profile

Joined: 03 Aug 2011, 22:51
Posts: 47
Location:
Post Re: Börsen
Det är väl inte konstigare än bilhandlare som köper in bilar till ett lägre pris och säljer dyrare. Visst, man kanske inte får några särskilda garantier av värde genom att köpa en begagnad gitarr av en butik men vissa gillar tryggheten med att handla butik. Kunna få den justerad osv innan den lämnar butik. På samma sätt som vissa föredrar trygghet (och smidighet?) att sälja till butiker.

För nog kan privatpersoner vara jävligt besvärliga att sälja till ibland. Hänsynslösa Blocketprutare finns det gott om, säljer hellre till en butik än att ta diskussionen med någon som vill köpa en gitarr till vrakpris och dessutom vill att man skickar trots att man tydligt sagt att man inte gör det.

Majoriteten av gitarrer måste väl ändå folk höra av sig till butiken för att sälja? Snarare än att Musikbörsen jagar dem.


15 Dec 2021, 19:16
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Börsen
Dom har humor i alla fall. https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... n/96027902

_________________
Försvinn ur min åsikt


18 Dec 2021, 14:23
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Börsen
Scapula wrote:

För nog kan privatpersoner vara jävligt besvärliga att sälja till ibland. Hänsynslösa Blocketprutare finns det gott om, säljer hellre till en butik än att ta diskussionen med någon som vill köpa en gitarr till vrakpris och dessutom vill att man skickar trots att man tydligt sagt att man inte gör det.



Låter inte ett dugg besvärligt. Du vet, det går att säga nej till erbjudanden man inte är intresserad av..

Den som tycker sånt där är så besvärligt att man måste göra affären över en disk har nog lite större problem än så i livet.


20 Dec 2021, 12:56
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Börsen
Scapula wrote:
Hänsynslösa Blocketprutare finns det gott om,
Hur skiljer man ut de blocketprutare som är "hänsynslösa" från de övriga vanliga blocketprutarna?


20 Dec 2021, 16:58
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Börsen
lpstd wrote:
Scapula wrote:
Hänsynslösa Blocketprutare finns det gott om,
Hur skiljer man ut de blocketprutare som är "hänsynslösa" från de övriga vanliga blocketprutarna?

De visar ingen hänsyn till att du inte vill sälja?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


20 Dec 2021, 21:33
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 56 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.