View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 10:32



Reply to topic  [ 570 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 19  Next
Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA 
Author Message

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
LabLord wrote:



Förstår dock inte denna fixering vid Customshop? En vanlig standard från valfritt 2000tal är ju svinbra?


Är dom? Jag har inte möjlighet att klämma på nån själv, men jag har läst mycket om dom. Många har blivit besvikna och tycker inte dom är värda pengarna. Läst recensioner om de senaste Standard 50s och 60s. Samma där. Var nån här på Bojen som recenserade sin.


Folk vill ju inte betala och för vissa är 25K för en gitarr ngt fruktansvärt makalöst och ytterst konstigt. Om du från början vet att du aldrig vill lägga dessa pengar så har du ju nånstans på förhand redan bestämt dig för att det är skräp och letar efter orsaker till att det är för dyrt. Har testat ett gäng av de nya 50s Standarden som finns och dåligt var det ju inte enligt mig.


14 Apr 2021, 15:58
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2564
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Ni som har bra Les Pauls, vilka rekommenderar ni, några speciella tidsperioder? Endast intresserad av Standard.

Nån som köpt från Gregsguitars? Han tar väl ut lite extra, men enligt hemsidan så har han bara gitarrer som han själv gillar.


Last edited by bummer on 14 Apr 2021, 16:17, edited 1 time in total.



14 Apr 2021, 16:11
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2564
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
LabLord wrote:

Folk vill ju inte betala och för vissa är 25K för en gitarr ngt fruktansvärt makalöst och ytterst konstigt. Om du från början vet att du aldrig vill lägga dessa pengar så har du ju nånstans på förhand redan bestämt dig för att det är skräp och letar efter orsaker till att det är för dyrt. Har testat ett gäng av de nya 50s Standarden som finns och dåligt var det ju inte enligt mig.


Jag skulle kunna lägga 25000:- på en Les Paul, men då ska det vara bra grejer. Jag skulle inte våga skicka efter en ny Standard, efter allt jag läst.


14 Apr 2021, 16:15
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Jag är inte nån stor Les-Paul-entusiast, men har ägt några och även några SG av olika varianter. Jag är kanske inte tillräckligt kräsen, men jag har inte ägt eller prövat en enda som varit dålig. Däremot har flera inte passat mig av olika skäl, t ex p g a halsprofil eller nåt annat. Mitt genomgående problem med Gibson är cellulosalacken, som blir kletig i mina händer, men det är ju inget kvalitetsproblem eller Gibsonspecifikt.

_________________
Mats


14 Apr 2021, 16:48
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4130
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
Ni som har bra Les Pauls, vilka rekommenderar ni, några speciella tidsperioder? Endast intresserad av Standard.

Nån som köpt från Gregsguitars? Han tar väl ut lite extra, men enligt hemsidan så har han bara gitarrer som han själv gillar.



Jag rekommenderar att åka till en stad där det finns en butik och prova om du är kräsen.
Jag har köpt nya gibson oprovat och aldrig fått nåt som varit dåligt.
Trä är trä och det varierar mellan alla bitar i färg och vikt, men är nyanser och vikt viktigt måste man prova in real life.
Jag tycker det tar några år och ett antal gitarrer in man vet vad man gillar och vill ha.
För varje år som går blir jag dessutom mindre kräsen.


14 Apr 2021, 17:01
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Apr 2004, 22:14
Posts: 804
Location: Stockholm
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Vinyljunkie wrote:
Urban wrote:
Men det är lustigt att det alltid ska kastas bajs på Gibson. Vill man inte köpa en så behöver man inte.


Men nu är detta ett diskussionsforum. Vill man inte läsa Gibson-kritik så behöver man inte.


Som jag skrev gör det mig inget. Mera gibsonhat är bara bra för mig. Då kan begagnatpriserna gå ner.
För övrigt har jag gitarrer i olika prisklasser och är absolut igen Gibsonsnobb.


14 Apr 2021, 19:07
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2564
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
Stämmer det att Gibson har nåt speciellt, en känsla? Läst liknande på många andra forum.
I den här videon säger han att folk har rätt när dom säger "only Gibsons feel like a Gibson". Dom har nåt som känns unikt för märket. FGN gitarrerna han testar är felfria (förutom uppenbara problem med att hålla stämningen), men dom känns inte som Gibson. Om det är småfelen som gör det, han vet inte.
Nån som jämfört Gibson med de japanska kopiorna? Är det samma med nya Tokai?

https://www.youtube.com/watch?v=rGWj9s3cg-8&t=2310s



20:08 min in i videon.

Lite tidigare, 17:55 min, säger han att den billigaste FGN, LS10, kickar Gibsons röv, i den prisklassen. Det är väl där som Les Paul Studio ligger prismässigt antar jag. Undrar hur dom står sig mot Standard, och Custom Shop?


14 Apr 2021, 19:54
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
bummer wrote:
Stämmer det att Gibson har nåt speciellt, en känsla? Läst liknande på många andra forum.
I den här videon säger han att folk har rätt när dom säger "only Gibsons feel like a Gibson". Dom har nåt som känns unikt för märket. FGN gitarrerna han testar är felfria (förutom uppenbara problem med att hålla stämningen), men dom känns inte som Gibson. Om det är småfelen som gör det, han vet inte.
Nån som jämfört Gibson med de japanska kopiorna? Är det samma med nya Tokai?

https://www.youtube.com/watch?v=rGWj9s3cg-8&t=2310s



20:08 min in i videon.

Lite tidigare, 17:55 min, säger han att den billigaste FGN, LS10, kickar Gibsons röv, i den prisklassen. Det är väl där som Les Paul Studio ligger prismässigt antar jag. Undrar hur dom står sig mot Standard, och Custom Shop?


Dåså, bara att du shoppar dig en FGN då!?


14 Apr 2021, 21:08
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2564
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
LabLord wrote:



Dåså, bara att du shoppar dig en FGN då!?


Skulle ändå inte vara en riktig Les Paul. Inte Tokai heller (trots att dom har rätt utseende med rundare hornet)
Är jag beredd att lägga över 20000:- på en bra LP, så kan jag lika gärna betala mer, och få riktiga grejer.
Frågan är VAD? Den Standarden (1992) länkade till tidigare, hade nog varit ett bra köp.
Dom nya Standard verkar vara lite sådär, Gibsons kvalitetskontroll är väl all over the place.
Säkraste är nog Custom Shop. Begagnat förstås.


14 Apr 2021, 22:34
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2564
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
LabLord wrote:

Jag må vara färgad pga att jag äger bla en Gibson LP R8 från Customshopen. Har också haft ett antal standards från varierade årgångar. Har inte varit missnöjd med någon och ingen av de kopior jag testat har känts som en Gibson. Varför vet jag inte riktigt? Det har varit fel lacker det mesta har känts rätt billigt överlag. Självklart funkar de utmärkt att spela på, inga problem men de har definitivt inte känts Gibson. Då har jag testat alltifrån LTD till Green, Burny nån Tokai osv. Ingen har känts som "the real thing" liksom.


Ja, åsikterna verkar vara delade där. På Japanguitars skriver han såhär om Burny:

Why Burny Les Paul´s ?.

Because in my opinion they are the best high quality LP´s you can by today, without getting ruined. Off course there are the Tokai´s and Grecos´s, but when you compare features and prices, you will find, that you will get much more for your money when buying a Burny.

This is true from a player’s point of view, but it is not always true from a collector’s point of view.

I have just sold my 1966 Gibson ES 345 and my original 1958 les Paul junior. I used to gig with these guitars, but today they are replaced with a Burny SA 100, a Burny junior and the 1980 FLG 240/150. They are simply better guitars, and for the price of the two Gibsons I can by 10 Burnys, and a new car!!


15 Apr 2021, 07:02
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2564
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Gibson har nåt unikt tydligen, en känsla kanske. Hur viktigt är det att det är en Gibson, för känslan, och ljudet?
Slash's LP på Appetite for Destruction var inte en Gibson. Inte heller Frank Zappa's Baby Snakes-SG. Det var kopior.


15 Apr 2021, 07:50
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Bummer, jag tror du behöver surfa mindre och testa saker på riktigt och bilda dig en uppfattning själv vad du gillar.
Svårt pga pågående pandemi såklart, men annars är gitarrmässor ett bra ställe att kunn aklämma på massor av gitarrer
av olika ursprung samt ålder.

Faktum är att för mig och många andra är just LP en gitarrmodell som har många boxar som ska tickas, och man vill gärna testa
flera innan man hittar sin 'smak' så att säga, det kan ju verkar svårt men jag har gjort så under åren att jag köpt gitarrer och ägt,
sen sålt om jag inte känner 100 för dom, eftersom andrahandsvärdet är högt på Gibson har jag inte förlorat på det heller.
Har även köpt osett men då förvissat mig om att mina skallkrav är uppfyllda:

- Smal eller lite rundad hals (inte fet, dvs det som Gibson kallar 05's av nån anledning)
- Låg vikt, helst under 4 kg
- Mörk greppbräda , ja eller inte jätteljus och torr i alla fall)
- Låg halsvinkel
- Medium Jumbo band (typ)

_________________



15 Apr 2021, 08:10
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2564
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Mike Leaf wrote:
Bummer, jag tror du behöver surfa mindre och testa saker på riktigt och bilda dig en uppfattning själv vad du gillar.
Svårt pga pågående pandemi såklart, men annars är gitarrmässor ett bra ställe att kunn aklämma på massor av gitarrer
av olika ursprung samt ålder.

Faktum är att för mig och många andra är just LP en gitarrmodell som har många boxar som ska tickas, och man vill gärna testa
flera innan man hittar sin 'smak' så att säga, det kan ju verkar svårt men jag har gjort så under åren att jag köpt gitarrer och ägt,
sen sålt om jag inte känner 100 för dom, eftersom andrahandsvärdet är högt på Gibson har jag inte förlorat på det heller.
Har även köpt osett men då förvissat mig om att mina skallkrav är uppfyllda:

- Smal eller lite rundad hals (inte fet, dvs det som Gibson kallar 05's av nån anledning)
- Låg vikt, helst under 4 kg
- Mörk greppbräda , ja eller inte jätteljus och torr i alla fall)
- Låg halsvinkel
- Medium Jumbo band (typ)


Sant. Jag har ju aldrig ens hållit i en Gibson Les Paul. Jag köpte och sålde rätt mycket ett tag, men har bara haft 9 st LP. Kasuga var den första, den som jag lärde mig att spela på som barn. Sen har jag haft Eagle, Epiphone, 3 st BaCH, Greco, 2 st Vintage.

Den Vintage V100 jag har nu, sen 11 år tillbaka, gillar jag verkligen. Tunn hals, väger 4 kg, mörk rosewood-bräda, bästa mickarna jag haft på en LP. Egentligen borde jag väl vara nöjd. Den känns bra, och låter bra.
Synd bara att den är tillverkad i Kina, och inte i USA, och den har inte nitrolack...


15 Apr 2021, 08:22
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
Mike Leaf wrote:
Bummer, jag tror du behöver surfa mindre och testa saker på riktigt och bilda dig en uppfattning själv vad du gillar.
Svårt pga pågående pandemi såklart, men annars är gitarrmässor ett bra ställe att kunn aklämma på massor av gitarrer
av olika ursprung samt ålder.

Faktum är att för mig och många andra är just LP en gitarrmodell som har många boxar som ska tickas, och man vill gärna testa
flera innan man hittar sin 'smak' så att säga, det kan ju verkar svårt men jag har gjort så under åren att jag köpt gitarrer och ägt,
sen sålt om jag inte känner 100 för dom, eftersom andrahandsvärdet är högt på Gibson har jag inte förlorat på det heller.
Har även köpt osett men då förvissat mig om att mina skallkrav är uppfyllda:

- Smal eller lite rundad hals (inte fet, dvs det som Gibson kallar 05's av nån anledning)
- Låg vikt, helst under 4 kg
- Mörk greppbräda , ja eller inte jätteljus och torr i alla fall)
- Låg halsvinkel
- Medium Jumbo band (typ)


Sant. Jag har ju aldrig ens hållit i en Gibson Les Paul.
Den Vintage V100 jag har nu, sen 11 år tillbaka, gillar jag verkligen. Tunn hals, väger 4 kg, mörk rosewood-bräda, bästa mickarna jag haft på en LP. Egentligen borde jag väl vara nöjd. Den känns bra, och låter bra.
Synd bara att den är tillverkad i Kina, och inte i USA, och den har inte nitrolack...


Detta med mörk eller ljus rosewood alt torr greppbräda verkar vara en dealbreaker? För min del så oljar man ändå in den när man byter strängar sedan är det problemet ur vägen, iaf för min del.

Sen ska man väl i ärlighetens namn komma ihåg att en gitarr blir ju inte automatiskt bättre bara för att den är tillverkad i USA för den delen. Själv hatar jag tunna halsar utan spelar numera enbart på rejält tjocka såna och jag älskar det! Förr föredrog jag tunna halsar men detta var nog mera bara att jag inte riktigt hade fattat att en tjock hals är mer bekväm, den fyller ut handen på ett helt annat sätt. Svårt att förklara.

Du skrev också att du aldrig skulle våga beställa en gitarr för 20K eller mer från nätet. Varför då? Alla nätbutikerna erbjuder ju öppet köp. Är man inte nöjd så är det ju bara att returnera och pengarna tillbaks. Förstår inte riktigt vad man ska vara rädd för?

Sen skriver du att du aldrig ens hållit i en Gibson LP samtidigt som du säger att mickarna i din Vintage har de bästa mickarna du haft i en LP?! Detta får jag inte riktigt ihop? En väldig prismedveten bekant beställde en Vintage LP och enligt mig så var de mickarna bland det sämsta jag upplevt på en gitarr.


15 Apr 2021, 08:49
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2564
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
LabLord wrote:


Detta med mörk eller ljus rosewood alt torr greppbräda verkar vara en dealbreaker? För min del så oljar man ändå in den när man byter strängar sedan är det problemet ur vägen, iaf för min del.

Sen ska man väl i ärlighetens namn komma ihåg att en gitarr blir ju inte automatiskt bättre bara för att den är tillverkad i USA för den delen. Själv hatar jag tunna halsar utan spelar numera enbart på rejält tjocka såna och jag älskar det! Förr föredrog jag tunna halsar men detta var nog mera bara att jag inte riktigt hade fattat att en tjock hals är mer bekväm, den fyller ut handen på ett helt annat sätt. Svårt att förklara.

Du skrev också att du aldrig skulle våga beställa en gitarr för 20K eller mer från nätet. Varför då? Alla nätbutikerna erbjuder ju öppet köp. Är man inte nöjd så är det ju bara att returnera och pengarna tillbaks. Förstår inte riktigt vad man ska vara rädd för?


Definitivt. Jag hatar ljusa, torra greppbrädor. Nåt som de nya Gibson LP Standard uppenbarligen har. Läst det på flera ställen.
Jag har läst om folk som oljat in sina torra greppbrädor, och det är bra ett tag. Sen får man göra om det. Igen, och igen... Lustigt att jag aldrig hade det problemet med en Eagle Flash BB jag hade i 4 år, eller de 2 Vintage jag hade/har. Inte ens på min Squier Bullet, som kostade lite över 1000:-. Mörka, sköna greppbrädor.

Jag höll på så ett tag, skickade efter, var inte nöjd, skickade tillbaka. Är för lat nu. Det var därför jag köpte en FGN senast, hade läst en massa om olika gitarrmärken. Risken att jag skulle bli besviken kändes mindre med FGN, än med många andra, lite billigare märken.


15 Apr 2021, 08:54
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2564
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
LabLord wrote:
Själv hatar jag tunna halsar utan spelar numera enbart på rejält tjocka såna och jag älskar det! Förr föredrog jag tunna halsar men detta var nog mera bara att jag inte riktigt hade fattat att en tjock hals är mer bekväm, den fyller ut handen på ett helt annat sätt. Svårt att förklara.

Du skrev också att du aldrig skulle våga beställa en gitarr för 20K eller mer från nätet. Varför då? Alla nätbutikerna erbjuder ju öppet köp. Är man inte nöjd så är det ju bara att returnera och pengarna tillbaks. Förstår inte riktigt vad man ska vara rädd för?

Sen skriver du att du aldrig ens hållit i en Gibson LP samtidigt som du säger att mickarna i din Vintage har de bästa mickarna du haft i en LP?! Detta får jag inte riktigt ihop? En väldig prismedveten bekant beställde en Vintage LP och enligt mig så var de mickarna bland det sämsta jag upplevt på en gitarr.


Kasugan som var min första gitarr (spelade på i över 20 år) har en rejäl 50s-hals. Jag gillade både den, och de tunnare.
Det är väl smaksak med Wilkinson-mickarna. Många som gillar dom. Såhär skrev Musicradar i en recension:

Wilkinson's always impressive WVC humbuckers, sounds credible too.

Av de LP's jag haft, så är dom de bästa jag haft. Stor skillnad mot dom som satt på Epiphone och BaCH. Helt livlösa. Greco'n hade för heta tyckte jag. Screamin 82.


Last edited by bummer on 19 Apr 2021, 11:19, edited 1 time in total.



15 Apr 2021, 09:03
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4130
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
Sant. Jag har ju aldrig ens hållit i en Gibson Les Paul. Jag köpte och sålde rätt mycket ett tag, men har bara haft 9 st LP. Kasuga var den första, den som jag lärde mig att spela på som barn. Sen har jag haft Eagle, Epiphone, 3 st BaCH, Greco, 2 st Vintage.

Den Vintage V100 jag har nu, sen 11 år tillbaka, gillar jag verkligen. Tunn hals, väger 4 kg, mörk rosewood-bräda, bästa mickarna jag haft på en LP. Egentligen borde jag väl vara nöjd. Den känns bra, och låter bra.
Synd bara att den är tillverkad i Kina, och inte i USA, och den har inte nitrolack...


Jag tror inte att du blir mera nöjd när du köper en Gibson än de gitarrer du har om jag ska vara ärlig.
Det du verkar störa dig på är var de är tillverkade och det spelar väl ingen roll om instrumentet är bra.


Jag skulle väl inte påstå att en ljus grebbräda är oskönare att spela på än en mörk heller, en torr greppbräda får du spela lite mera på bara för att fetta in den :D
Lacken däremot är det skillnad på för den känns lite olika.


15 Apr 2021, 10:08
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2564
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
rifle wrote:

Jag tror inte att du blir mera nöjd när du köper en Gibson än de gitarrer du har om jag ska vara ärlig.
Det du verkar störa dig på är var de är tillverkade och det spelar väl ingen roll om instrumentet är bra.


Jag skulle väl inte påstå att en ljus grebbräda är oskönare att spela på än en mörk heller, en torr greppbräda får du spela lite mera på bara för att fetta in den :D
Lacken däremot är det skillnad på för den känns lite olika.


Jag har bara känt på en Gibson, en Flying V. Den var inget speciellt. Trots att den var tillverkad i USA.
Det är nog mycket i huvudet, att jag helst skulle vilja ha en Gibson. Det är coolt helt enkelt. The Real Thing.
Jag har läst massor om att man inte ska bry sig om vad det står på huvudet. Många har sålt sina Gibson för att de gillade andra gitarrer bättre. Och varje gitarr är ju unik.
Jag klarar verkligen inte av torra greppbrädor, så de gitarrerna jag köpte online åkte tillbaka direkt.
Just nitro är ingen dealbreaker för mig. Finns high end-gitarrer som inte har nitro.
FGN Tele'n som är den bäst byggda gitarren jag någonsin haft, har inte nitro. Men lacken känns tunnare än på mina andra gitarrer (Vintage, Squier)


15 Apr 2021, 10:17
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2993
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
De där nya Larry Carlton har väl fått bra kritik? Den är inte tillverkad i USA och knappast nitrolackad, men kostar som en Epiphone och namnet är ju lite mer creddigt än Burny och Greco :)

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


15 Apr 2021, 10:26
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2564
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Lynxtrap wrote:
De där nya Larry Carlton har väl fått bra kritik? Den är inte tillverkad i USA och knappast nitrolackad, men kostar som en Epiphone och namnet är ju lite mer creddigt än Burny och Greco :)


Ja, såg en som visade sin "335" på Youtube. Lite småmissar i bygget, men han gillade känslan på den mer än på en Ibanez, som var mer välbyggd. Kanske nya Gibson. Många gillar känslan mer på Gibson, än på andra mer välbyggda gitarrer :mrgreen:
Sett ett par andra videos, och dom verkar helt klart intressanta.


15 Apr 2021, 10:34
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2564
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Hur bra kan en LP bli?
Finns märken som PRS och Ruokangas t ex. Jag funderade ett tag på FGN Expert Flame, som verkar vara bra grejer.
Såhär skriver en återförsäljare:

Det här är ingen vanlig gitarr - det är ett underverk, ett fantastiskt bygge. Vi har aldrig spelat på något liknande. Det är en upplevelse. Den här gitarren ingår i FGN Expert Series och det är gitarrer som är något extra.

I den här videon säger han att det inte är en Les Paul, det är en FGN, så man kanske inte kan jämföra.
https://www.youtube.com/watch?v=n9z9_he-DLY

Och i den här videon så är Pete's Tom Murphy aged Les Paul helt fantastisk. Priset är också fantastiskt...
Så, måste man lägga såna pengar för att få en speciell gitarr?
https://www.youtube.com/watch?v=Ck0mPO4oQNA&t=14s

Den bästa Les Paul du har haft, var det den dyraste?


Last edited by bummer on 15 Apr 2021, 11:51, edited 1 time in total.



15 Apr 2021, 11:41
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2993
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
Lynxtrap wrote:
De där nya Larry Carlton har väl fått bra kritik? Den är inte tillverkad i USA och knappast nitrolackad, men kostar som en Epiphone och namnet är ju lite mer creddigt än Burny och Greco :)


Ja, såg en som visade sin "335" på Youtube. Lite småmissar i bygget, men han gillade känslan på den mer än på en Ibanez, som var mer välbyggd. Kanske nya Gibson. Många gillar känslan mer på Gibson, än på andra mer välbyggda gitarrer :mrgreen:
Sett ett par andra videos, och dom verkar helt klart intressanta.


En bekant har en LP, jag har inte provat den själv, men han är mycket nöjd.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


15 Apr 2021, 11:48
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2564
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Lynxtrap wrote:

En bekant har en LP, jag har inte provat den själv, men han är mycket nöjd.


https://www.youtube.com/watch?v=9FbcFXu3krI&t=424s

https://www.youtube.com/watch?v=jmT1zutwAew


15 Apr 2021, 12:08
Profile

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1320
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Bytte just strängar och oljade brädan på min Firebird när jag läste denna tråd.
Det verkar som församlingen vurmar för mörka rosewood brädor, jag måste säga att jag är tvärtemot.
Firebirden har en i mitt tycke snygg bräda, en -90:a CS som med största sannolikhet är BRW.
Min R7:a däremot har en bräda som är så mörk så att det ser ut som Ebenholts.
Jag föredrar Firebirdbrädan jag.


Attachments:
IMG_1759.JPG
IMG_1759.JPG [ 136.73 KiB | Viewed 5099 times ]
IMG_1758.JPG
IMG_1758.JPG [ 174.5 KiB | Viewed 5099 times ]
IMG_1753.JPG
IMG_1753.JPG [ 166.85 KiB | Viewed 5099 times ]
IMG_1752.JPG
IMG_1752.JPG [ 230.11 KiB | Viewed 5099 times ]
15 Apr 2021, 12:35
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
JTM wrote:
Bytte just strängar och oljade brädan på min Firebird när jag läste denna tråd.
Det verkar som församlingen vurmar för mörka rosewood brädor, jag måste säga att jag är tvärtemot.
Firebirden har en i mitt tycke snygg bräda, en -90:a CS som med största sannolikhet är BRW.
Min R7:a däremot har en bräda som är så mörk så att det ser ut som Ebenholts.
Jag föredrar Firebirdbrädan jag.


Men R7:an är ju en Custom så det ÄR ju Ebenholz.


15 Apr 2021, 14:42
Profile

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1320
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Ja det kan man lätt tro men det är en R7:a och det är rosewoodbräda.
Det är en sån här :
https://reverb.com/item/32704471-gibson ... ntage-tone
Den är köpt hos Greg, är den gitarren han spelar på i denna video :
https://www.youtube.com/watch?v=m0ng1b7Evi0


15 Apr 2021, 14:57
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
JTM wrote:
Ja det kan man lätt tro men det är en R7:a och det är rosewoodbräda.
Det är en sån här :
https://reverb.com/item/32704471-gibson ... ntage-tone
Den är köpt hos Greg, är den gitarren han spelar på i denna video :
https://www.youtube.com/watch?v=m0ng1b7Evi0


ahh, trodde alla Custom hade bräda av Ebenholz?


15 Apr 2021, 15:54
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
JTM wrote:
Ja det kan man lätt tro men det är en R7:a och det är rosewoodbräda.
Det är en sån här :
https://reverb.com/item/32704471-gibson ... ntage-tone
Den är köpt hos Greg, är den gitarren han spelar på i denna video :
https://www.youtube.com/watch?v=m0ng1b7Evi0

Konstigt för Bolans LP var ju en Standard med Customhals med bräda i Ebenholtz , var rejält ovant
att vänja ögat vid en Custom hals med Rosewood bräda på en Gibson?
Brukar ju annars vara kineserna som kör den kombon på 'sina Gibsons' 8)

_________________



15 Apr 2021, 15:55
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1320
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Jo det är en riktig ”bastard”, det var lite därför jag fattade tycke för den.
Gillar utseendet av en Custom men föredrar rosewood, ville ha en Standard kropp med lönntopp hellre än en solid mahognykropp( jo jag vet att det finns Customs med lönntopp). Dessutom tycker jag oxblod är en häftig färg.


15 Apr 2021, 17:11
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2564
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Les Paul Shootout. Intressant. Och när jag ser den fjärde videon så blir jag inte helt övertygad om att dyrast är bäst.
https://www.youtube.com/watch?v=GxiEMkP ... EytschPi42
https://www.youtube.com/watch?v=rA-_pq2 ... EytschPi42
https://www.youtube.com/watch?v=7o5Yqdw ... EytschPi42
https://www.youtube.com/watch?v=R9iRzNd ... EytschPi42


15 Apr 2021, 18:05
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 570 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 19  Next

Who is online

Users browsing this forum: Tokerekloker and 88 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.