View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:13



Reply to topic  [ 570 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 19  Next
Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Apr 2004, 22:14
Posts: 803
Location: Stockholm
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
bummer wrote:
Stämmer det att Gibson har nåt speciellt, en känsla? Läst liknande på många andra forum.
I den här videon säger han att folk har rätt när dom säger "only Gibsons feel like a Gibson". Dom har nåt som känns unikt för märket. FGN gitarrerna han testar är felfria (förutom uppenbara problem med att hålla stämningen), men dom känns inte som Gibson. Om det är småfelen som gör det, han vet inte.
Nån som jämfört Gibson med de japanska kopiorna? Är det samma med nya Tokai?

https://www.youtube.com/watch?v=rGWj9s3cg-8&t=2310s



20:08 min in i videon.

Lite tidigare, 17:55 min, säger han att den billigaste FGN, LS10, kickar Gibsons röv, i den prisklassen. Det är väl där som Les Paul Studio ligger prismässigt antar jag. Undrar hur dom står sig mot Standard, och Custom Shop?


Några saker som slår mig när jag ser videon:

Han gör ofta betalda videos åt olika företag som skickar honom prylar för test. I den här videon nämner han inte om det är en sådan video eller inte.
Den billigaste modellen som han testar kostade alltså nästan 12000 och har fanertopp?
Den dyraste kostade 18000. Detta inspelat 2018.
Det kanske är jättebra gitarrer men jag tycker inte att det är jättebilligt.
Väldigt konstigt att de stämmer om sig hela tiden? Det har jag aldrig varit med om på någon gitarr oavsett prisklass.
Sedan nämns ingenting om vad det är för elektronik i övrigt dvs potar och switch.
Att de sedan inte finns på Thomann gör det lite svårare.
Jag har aldrig sett en FGN i verkligheten. De kanske är precis så bra som han säger.
Men jag är alltid lite skeptisk inför sådana här videos som verkar vara opartiska men som man inte kan vara säker på att de är det.


15 Apr 2021, 20:14
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Stanford. Ett märke jag inte hört talas om tidigare. Tillverkad i Kina. Jättelätt gitarr. 2,5-2,75 kg.
https://www.youtube.com/watch?v=lRvRHEu ... EytschPi42
https://www.dearwood.nl/product/725592/ ... ssic-amber


Last edited by bummer on 16 Apr 2021, 11:07, edited 1 time in total.



15 Apr 2021, 20:17
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Urban wrote:

Några saker som slår mig när jag ser videon:

Han gör ofta betalda videos åt olika företag som skickar honom prylar för test. I den här videon nämner han inte om det är en sådan video eller inte.
Den billigaste modellen som han testar kostade alltså nästan 12000 och har fanertopp?
Den dyraste kostade 18000. Detta inspelat 2018.
Det kanske är jättebra gitarrer men jag tycker inte att det är jättebilligt.
Väldigt konstigt att de stämmer om sig hela tiden? Det har jag aldrig varit med om på någon gitarr oavsett prisklass.
Sedan nämns ingenting om vad det är för elektronik i övrigt dvs potar och switch.
Att de sedan inte finns på Thomann gör det lite svårare.
Jag har aldrig sett en FGN i verkligheten. De kanske är precis så bra som han säger.
Men jag är alltid lite skeptisk inför sådana här videos som verkar vara opartiska men som man inte kan vara säker på att de är det.


Tyckte också det var konstigt. Min billiga Vintage V100 håller stämningen. Är Wilkinson bättre än Gotoh?


15 Apr 2021, 20:20
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Urban wrote:
Några saker som slår mig när jag ser videon:

Han gör ofta betalda videos åt olika företag som skickar honom prylar för test. I den här videon nämner han inte om det är en sådan video eller inte.
Den billigaste modellen som han testar kostade alltså nästan 12000 och har fanertopp?
Den dyraste kostade 18000. Detta inspelat 2018.
Det kanske är jättebra gitarrer men jag tycker inte att det är jättebilligt.


Nej, men just den dyraste verkar vara riktigt bra. LS30. Kolla vid 7:35 min. Vet inte vad det var för mickar på den modellen då, nu har dom Whole Lotta Humbucker (Seymour Duncan)
https://www.youtube.com/watch?v=7o5Yqdw ... EytschPi42

Kostar väl ungefär som en Gibson Les Paul Standard. Nästan säker att man får mer kvalitet för dom pengarna med FGN.


15 Apr 2021, 20:25
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Bara en Gibson känns som en Gibson? Tja, jag tycker i varje fall att man ofta känner skillnad på en billig och dyr gitarr, och ibland är det svårt att sätta fingret på orsaken. Troligen en kombination av olika faktorer, och det kan väl inte uteslutas att även prislappen och namnet på huvudet har en viss psykologisk inverkan.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


15 Apr 2021, 20:37
Profile
User avatar

Joined: 07 Apr 2004, 22:14
Posts: 803
Location: Stockholm
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
Urban wrote:
Några saker som slår mig när jag ser videon:

Han gör ofta betalda videos åt olika företag som skickar honom prylar för test. I den här videon nämner han inte om det är en sådan video eller inte.
Den billigaste modellen som han testar kostade alltså nästan 12000 och har fanertopp?
Den dyraste kostade 18000. Detta inspelat 2018.
Det kanske är jättebra gitarrer men jag tycker inte att det är jättebilligt.


Nej, men just den dyraste verkar vara riktigt bra. LS30. Kolla vid 7:35 min. Vet inte vad det var för mickar på den modellen då, nu har dom Whole Lotta Humbucker (Seymour Duncan)
https://www.youtube.com/watch?v=7o5Yqdw ... EytschPi42

Kostar väl ungefär som en Gibson Les Paul Standard. Nästan säker att man får mer kvalitet för dom pengarna med FGN.


För min del var Maybach mera intressant!
Men också den begagnade Gibson Les Paul Classic som jag skulle byta mickar på ganska omgående.


15 Apr 2021, 21:00
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
Hur bra kan en LP bli?
Finns märken som PRS och Ruokangas t ex. Jag funderade ett tag på FGN Expert Flame, som verkar vara bra grejer.
Såhär skriver en återförsäljare:

Det här är ingen vanlig gitarr - det är ett underverk, ett fantastiskt bygge. Vi har aldrig spelat på något liknande. Det är en upplevelse. Den här gitarren ingår i FGN Expert Series och det är gitarrer som är något extra.

I den här videon säger han att det inte är en Les Paul, det är en FGN, så man kanske inte kan jämföra.
https://www.youtube.com/watch?v=n9z9_he-DLY

Och i den här videon så är Pete's Tom Murphy aged Les Paul helt fantastisk. Priset är också fantastiskt...
Så, måste man lägga såna pengar för att få en speciell gitarr?
https://www.youtube.com/watch?v=Ck0mPO4oQNA&t=14s

Den bästa Les Paul du har haft, var det den dyraste?


Inte ens en dyr Custom Shop är bra nog när man får den i händerna?

Citerar Jonken: ...Och: Vi har ju inte än ens börjat att diskutera; vad som behövs göras på dessa reissue gitarrer -för att få ur tonmässigt max ur dem. Alltid roligt: Då de flesta verkligen tror att dessa guror är ren perfektion från Gibsons Custom Shop golv. :wink:

- NOT! :lol:


16 Apr 2021, 07:29
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
Här är dom dyraste Tokai den finska återförsäljaren har.
https://www.musamaailma.fi/se/merkit/to ... ara-kotelo
Vet inte om Satin Lacquer är samma som nitro.

Den här har nitro.
https://www.musamaailma.fi/se/merkit/to ... ahkokitara

FGN's dyraste verkar inte heller ha nitro.
https://fgnguitars.com/eg/neo-classic/nls30gfmbf/
Tyvärr så har den fel horn.

Man skulle känna skillnad på dom här och en Gibson? Gibson känns mer som The Real Thing?


Den här då, The Real Thing? Byggd i Gibson's gamla fabrik. Men tunnare kropp, fel huvud, fel logga. Låter bra iallafall.
https://www.gregsguitars.de/en/product/ ... black.html


16 Apr 2021, 08:58
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Hur mycket betalar man för att det ska stå Gibson på huvudet?
Som exempel: FGN's dyraste LP, LS30, ligger på 18000-22000:- på Reverb.
Den har inte nitro, kommer bara med en gigbag, och granadillo greppbräda.

Gibson Les Paul Standard har nitro, rosewood, case.

Många säger att FGN's byggen är bättre i dom prisklasserna, men står dom sig mot Gibson Custom Shop?
Och kvalitetsmässigt, vad skulle en Gibson Les Paul kosta om det inte var en Gibson, med den loggan?


16 Apr 2021, 09:19
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
Hur mycket betalar man för att det ska stå Gibson på huvudet?
Som exempel: FGN's dyraste LP, LS30, ligger på 18000-22000:- på Reverb.
Den har inte nitro, kommer bara med en gigbag, och granadillo greppbräda.

Gibson Les Paul Standard har nitro, rosewood, case.

Många säger att FGN's byggen är bättre i dom prisklasserna, men står dom sig mot Gibson Custom Shop?
Och kvalitetsmässigt, vad skulle en Gibson Les Paul kosta om det inte var en Gibson, med den loggan?


Förstår hur du tänker men jag tror aldrig du kommer få svar på dessa frågor, oavsett hur många inlägg du skriver. Du måste testa själv för att ta ett beslut och se vad du tycker. Det som är uppenbart att du är rätt torsk på Gibson men samtidigt så försöker du intala dig att alternativen är bättre. Du kan skriva tio till såna här inlägg men jag tror inte du kommer närmare svaret tyvärr. Ingen annan kan ta de besluten eller tala om vilket märke du skall köpa. T.ex så älskar jag min Gibson R8, för mig är den perfekt, men kanske är det nåt som ngn annan inte finner perfekt på den? Som sagt allt är subjektivt.

Tror dock att andrahandsvärdet på en FGN är sämre samt att den kan vara svårar att avyttra som begagnad. Sen förstår jag inte riktigt hur man skall hitta eller ens bry sig om varför en gitarr skulle kunna vara 100% perfekt? Det är ju rätt subjektivt uppenbarligen?! En del avskyr plastlack och andra kräver Nitro, så hur i hela friden det ens skulle kunna gå att få till detta så att du prickar av allt på din lista som ska stämma med din drömgitarr?

Jag tror i så fall att du ska släppa allt som går att köpa färdigt och lägga en Custom order från ngn tillverkare som låter dig vara med i hela processen från val av trä till mickar osv. Dock har jag en känsla av att du kanske inte blir nöjd iaf, då det inte kommer stå Gibson på huvudet? :D Även Gibson gör väl detta men då kommer den kosta dig kanske 80-100K kanske?


16 Apr 2021, 09:52
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
LabLord wrote:

Förstår hur du tänker men jag tror aldrig du kommer få svar på dessa frågor, oavsett hur många inlägg du skriver. Du måste testa själv för att ta ett beslut och se vad du tycker. Det som är uppenbart att du är rätt torsk på Gibson men samtidigt så försöker du intala dig att alternativen är bättre. Du kan skriva tio till såna här inlägg men jag tror inte du kommer närmare svaret tyvärr. Ingen annan kan ta de besluten eller tala om vilket märke du skall köpa. T.ex så älskar jag min Gibson R8, för mig är den perfekt, men kanske är det nåt som ngn annan inte finner perfekt på den? Som sagt allt är subjektivt.

Tror dock att andrahandsvärdet på en FGN är sämre samt att den kan vara svårar att avyttra som begagnad. Sen förstår jag inte riktigt hur man skall hitta eller ens bry sig om varför en gitarr skulle kunna vara 100% perfekt? Det är ju rätt subjektivt uppenbarligen?! En del avskyr plastlack och andra kräver Nitro, så hur i hela friden det ens skulle kunna gå att få till detta så att du prickar av allt på din lista som ska stämma med din drömgitarr?

Jag tror i så fall att du ska släppa allt som går att köpa färdigt och lägga en Custom order från ngn tillverkare som låter dig vara med i hela processen från val av trä till mickar osv. Dock har jag en känsla av att du kanske inte blir nöjd iaf, då det inte kommer stå Gibson på huvudet? :D Även Gibson gör väl detta men då kommer den kosta dig kanske 80-100K kanske?


Jag är verkligen ingen märkes-snobb. Tycker att min Vintage V100 är bra, och den är gjord i Kina och kostade 2000:- ny.
Jag gillade min Squier Bullet Strat såpass mycket att jag köpte tillbaks den. Den kostade 1000:- ny.
Många tycker att dom är skit. Jag tycker att den är resonant, har superskön hals, och låter bra. Sett fler som gillar sina Bullet. Jack Pearson och Dave Simpson är ett par exempel.

Det är mest grejen att det skulle vara coolt att faktiskt äga en Gibson. En riktig Les Paul, made in USA. Jag tror att mycket kan se bra ut på papperet, men att det blir annorlunda i verkligheten. Gitarrer är individer och specifikationer behöver inte alltid betyda så mycket.
Enda kraven jag har är att den inte väger 5 kg, att greppbrädan inte är ljus och torr, och att den har bra mickar. Fet hals eller smal, kvittar.


16 Apr 2021, 10:18
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
Jag är verkligen ingen märkes-snobb. Tycker att min Vintage V100 är bra, och den är gjord i Kina och kostade 2000:- ny.
Jag gillade min Squier Bullet Strat såpass mycket att jag köpte tillbaks den. Den kostade 1000:- ny.
Många tycker att dom är skit. Jag tycker att den är resonant, har superskön hals, och låter bra. Sett fler som gillar sina Bullet. Jack Pearson och Dave Simpson är ett par exempel.

Det är mest grejen att det skulle vara coolt att faktiskt äga en Gibson. En riktig Les Paul, made in USA. Jag tror att mycket kan se bra ut på papperet, men att det blir annorlunda i verkligheten. Gitarrer är individer och specifikationer behöver inte alltid betyda så mycket.
Enda kraven jag har är att den inte väger 5 kg, att greppbrädan inte är ljus och torr, och att den har bra mickar. Fet hals eller smal, kvittar.



Gitarrer är individer så precis därför säger inte en recension på youtube eller i en tidning speciellt mycket om du inte köper exakt just den gitarren.
Gitarrer av samma material och modell är livärdiga men det skiljer ändå mellan varje individ.
Så sluta youtuba och börja köp- och sälja-karusellen tills du är nöjd med ditt egna exemplar. Kanske upptäcker/lär du dig nåt på vägen som du aldrig stött på om du inte köpt och sålt några stycken i jakten.

Mitt tips i köp- och säljkarusellen är att alltid ha flera instrument så du alltid kan jämföra och sälja vidare det exet som du gillar minst, då är chansen mindre att du säljer bort nåt du kommer ångra sedan.
Tills slut kommer du ha ditt perfekta instrument eller ha insett att det inte spelar så stor roll vad man spelar på för den enda skillnaden är att de är olika.
Ibland gillar man A mera, ibland B och ibland C eller D och de är bra till olika saker.
En snygg, en är lätt, en är rundgångsvänlig, en är lättspelad osv osv


16 Apr 2021, 10:40
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
rifle wrote:


Gitarrer är individer så precis därför säger inte en recension på youtube eller i en tidning speciellt mycket om du inte köper exakt just den gitarren.
Gitarrer av samma material och modell är livärdiga men det skiljer ändå mellan varje individ.
Så sluta youtuba och börja köp- och sälja-karusellen tills du är nöjd med ditt egna exemplar. Kanske upptäcker/lär du dig nåt på vägen som du aldrig stött på om du inte köpt och sålt några stycken i jakten.

Mitt tips i köp- och säljkarusellen är att alltid ha flera instrument så du alltid kan jämföra och sälja vidare det exet som du gillar minst, då är chansen mindre att du säljer bort nåt du kommer ångra sedan.
Tills slut kommer du ha ditt perfekta instrument eller ha insett att det inte spelar så stor roll vad man spelar på för den enda skillnaden är att de är olika.
Ibland gillar man A mera, ibland B och ibland C eller D och de är bra till olika saker.
En snygg, en är lätt, en är rundgångsvänlig, en är lättspelad osv osv


Köp- och säljkarusellen är slutåkt för min del. Det var därför min senaste gitarr blev en FGN. Kändes som ett säkert köp. Och det var det.
Skulle det bli så att jag köper Gibson av t ex Gregor (Gregsguitars) så får jag väl fråga om gitarren har snustorr greppbräda :D


Last edited by bummer on 17 Apr 2021, 07:34, edited 1 time in total.



16 Apr 2021, 10:53
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Såg en video med Henning (Eytsch Pi42) från NAMM 2019. Han står framför Gibson Custom Shop Les Pauls, och pratar om hur det sägs vad otroligt nära dom nya CS är de gamla originalen.
"I wouldn't give a flying rat's ass how close they are to the originals. Cause back in the day, maybe those guitars weren't the best guitars in the world. I think we can make better guitars now, than we could make back then. Why try to make it exactly like back then? I don't know, I don't get it. A good guitar is a good guitar".

Jag har aldrig varit på en gitarrmässa, men brukar de spela musik så högt? Jag skulle bli galen. 8:20 min in i videon.
https://www.youtube.com/watch?v=u6Pz2Iv ... EytschPi42


Last edited by bummer on 16 Apr 2021, 20:05, edited 1 time in total.



16 Apr 2021, 18:28
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
10 times the tone? Gibson vs Vintage
https://www.youtube.com/watch?v=iq-vik2 ... astringsuk


16 Apr 2021, 20:04
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
10 times the tone? Gibson vs Vintage
https://www.youtube.com/watch?v=iq-vik2 ... astringsuk

Yes, I figure it is about ten times the tone. Vad handlar den här tråden om egentligen?

_________________
Mats


16 Apr 2021, 20:24
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
albert wrote:
bummer wrote:
10 times the tone? Gibson vs Vintage
https://www.youtube.com/watch?v=iq-vik2 ... astringsuk

Yes, I figure it is about ten times the tone. Vad handlar den här tråden om egentligen?


Gibson Les Paul och andra single cut-modeller.


16 Apr 2021, 20:34
Profile
User avatar

Joined: 19 Sep 2005, 15:53
Posts: 562
Location: Mariestad
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Min CS cc #8 är väldigt bra.
Hoppas att det tillför diskussionen något.


16 Apr 2021, 21:19
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
Gibson Les Paul och andra single cut-modeller.

Nej, det tror jag inte. Jag har tre gitarrer. Ingen är förvisso en Gibson, men de är väldigt dyra alla tre. Jag kan lova att ingen av dem är ”ten times the tone” av nästan någonting. Däremot är de kanske en och en halv gånger tonen, två gånger känslan och fem gånger placebon jämfört med en Vintage. Köp en Gibson Les Paul om det är vad du suktar efter, gärna begagnad, så kan du kränga den, om greppbrädan är för torr eller ljus.

_________________
Mats


16 Apr 2021, 21:54
Profile
User avatar

Joined: 07 Apr 2004, 22:14
Posts: 803
Location: Stockholm
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Den här tråden är väldigt konstig!
Hur i all världen ska du kunna bilda dig en uppfattning genom att titta på videos där någon annan tycker saker?
Eftersom märket Gibson framkallar alla möjliga känslor hos folk kan du aldrig utgå ifrån vad någon tyckare på youtube säger.
Är han en Gibson fanboy kommer han presentera en Gibson som bäst.
Är han en Gibsonkritiker kommer han visa något annat märke som bättre.

Den enda som kan avgöra vad som är bäst för dig är du och det enda sättet är att prova själv.


16 Apr 2021, 23:02
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Det är fascinerande hur ett gitarrmärke kan väcka så starka känslor hos folk och driva Internettrafik.
Undrar varför inte Fender framkallar samma ångest?
De säljer ju också CS-gitarrer för 50-60 tusen.
Två bitar billigt inhemskt trä, ihopskruvade med 4 träskruvar, borde ju engagera samma klientel tycker man spontant vad gäller prissättning.
Undrar om detta startade med Lawsuite-grejen på 70-talet och sen bara fortsatt växa iom Internet?

_________________



17 Apr 2021, 07:01
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Mike Leaf wrote:
Det är fascinerande hur ett gitarrmärke kan väcka så starka känslor hos folk och driva Internettrafik.
Undrar varför inte Fender framkallar samma ångest?
De säljer ju också CS-gitarrer för 50-60 tusen.
Två bitar billigt inhemskt trä, ihopskruvade med 4 träskruvar, borde ju engagera samma klientel tycker man spontant vad gäller prissättning.
Undrar om detta startade med Lawsuite-grejen på 70-talet och sen bara fortsatt växa iom Internet?


Jodå, jag har funderat över Fender och deras Custom Shop också.
Idén med Tele och Strata var väl från början att de skulle vara lätta att massproducera och att dom inte skulle kosta fantasisummor.
Men nu har vi rockhistoria och ett nostalgiskt skimmer och myter runt både Gibson och Fender. Det var bättre förr. Alla favoriterna spelade på Les Paul, Tele, Strata.

Jag själv skulle vilja ha en Gibson, även om det förmodligen finns alternativ som är bättre. Gibson har uppenbarligen nåt speciellt, en känsla. Mojo. Läste på ett forum om FGN, där en skrev att hans FGN är så perfekt ihopsatt att den nästan känns steril. Ingen mojo. Läst samma om PRS.

Å andra sidan... läst om folk som haft t ex japanska LP-kopior, som både lät bättre och hade mer mojo än Gibson Les Paul.


17 Apr 2021, 07:26
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Och vad ÄR mojo?

Citat: Guitar mojo is what guitar dealers claim that junky, unsound, badly treated and poorly repaired guitars possess, so that they can lure in suckers to buy them for outrageous sums of money. And the suckers love it.
https://forum.gibson.com/topic/21022-wh ... itar-mojo/

Man läser ofta om slarvigt byggda Gibsons. Gibson är inte billiga. Gibson har mojo. Är folk suckers som pratar om Gibson och mojo?

Var det inte här på Bojen man kunde läsa om en CS 335 med frässkägg där mickarna sitter? :mrgreen:


17 Apr 2021, 08:40
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Kollar på en Gibson R7, Gregsguitars. 2005 års modell. Ca 37000:-
En ny kostar runt 43000:-

Är det bättre att köpa en begagnad, som är äldre?
Då är den inspelad, och har "satt sig". 16 år gammal gitarr kanske inte räknas som vintage, men närmar sig. Och just vintage Les Pauls är magiska har jag läst.


17 Apr 2021, 10:47
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
Och vad ÄR mojo?



När man betalar pengar för en känsla.


17 Apr 2021, 12:01
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Får man mer mojo av en Gibson, än en japansk kopia, som känns lika bra?
ÄR en Gibson, made in USA, annorlunda? Läst att mahognyn som används på en Gibson är annorlunda än på de japanska märkena, och att det bidrar till den speciella känslan och ljudet.


17 Apr 2021, 12:15
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
Får man mer mojo av en Gibson, än en japansk kopia, som känns lika bra?
ÄR en Gibson, made in USA, annorlunda? Läst att mahognyn som används på en Gibson är annorlunda än på de japanska märkena, och att det bidrar till den speciella känslan och ljudet.


Nej mojo styrs av vad du själv går igång på.


17 Apr 2021, 13:12
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
En enkel fråga, vad är din önskemålen på din gitarr du söker?


17 Apr 2021, 13:12
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
rifle wrote:
En enkel fråga, vad är din önskemålen på din gitarr du söker?


Drömmen vore en Gibson Les Paul som är snygg, låter bra, skön att spela på, och max 4 kg.


17 Apr 2021, 13:20
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
rifle wrote:
En enkel fråga, vad är din önskemålen på din gitarr du söker?


Drömmen vore en Gibson Les Paul som är snygg, låter bra, skön att spela på, och max 4 kg.


Lösning: valfri Les Paul som är snygg, låter bra, skön att spela på, och max 4 kg. Sen skriver du Gibson på den.


17 Apr 2021, 13:27
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 570 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 19  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.