View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 17:21



Reply to topic  [ 570 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Next
Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Vinyljunkie wrote:
Men för de flesta finns det ändå en budget och då blir det fånigt att gnälla över ett märkes prissättning när det finns andra som tillverkar lika bra instrument till ofta en tiondel av priset.

Ja eller hur, jag förstår inte vitsen med dessa trådar alls.

_________________



13 Apr 2021, 16:39
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Apr 2004, 22:14
Posts: 803
Location: Stockholm
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Jag kan absolut förstå folk som hävdar att en billig gitarr kan vara hur bra som helst.
Billiga gitarrer idag är otroligt bra jämfört med billiga gitarrer på 70-talet!

Men det är lustigt att det alltid ska kastas bajs på Gibson. Vill man inte köpa en så behöver man inte.
Det finns ju mängder med alternativ i alla prisklasser.

För min del är det bara bra om Gibson blir totalt ute. Då går begagnatpriserna ner och jag kan köpa flera!


13 Apr 2021, 19:22
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Får samma vibb som vanligt av dessa trådar. Man vill gärna ha en Gibson men vill inte betala så då kommer automatisk alla Japanska kopior upp.

Samma visa varje gång. Har själv bara testat en handfull, bla Burny från 80 talet samt några tokai. Blev inte särskilt imponerad. Burnyn skulle föreställa en Custom men hade rosewood bräda och plastlack. Dock kostade den närmare 8k beggad.


13 Apr 2021, 20:00
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
vikko98 wrote:
Är det ingen som har tagit upp att en LP må vara fin att titta men omöjlig att spela på?!?

Då gör jag det nu...

/Niklas

Instämmer att det inte är den lättaste eller skönaste att spela på. Än värre blir det efter 12:e bandet om man inte har lååånga fingrar. En Gibson, det är som att föredra att köra med en Trabant istället för något lättare och bättre. Världens mest överskattade gitarrmärke.


13 Apr 2021, 21:31
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
LabLord wrote:
Får samma vibb som vanligt av dessa trådar. Man vill gärna ha en Gibson men vill inte betala så då kommer automatisk alla Japanska kopior upp.

Samma visa varje gång. Har själv bara testat en handfull, bla Burny från 80 talet samt några tokai. Blev inte särskilt imponerad. Burnyn skulle föreställa en Custom men hade rosewood bräda och plastlack. Dock kostade den närmare 8k beggad.

Vad jag har hört så ska det vara Burnys från 70-talet och inte 80-talet som ska vara bäst.


13 Apr 2021, 21:34
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Tokerekloker wrote:
Vad jag har hört så ska det vara Burnys från 70-talet och inte 80-talet som ska vara bäst.

Vad jag har hört är det Gibson från 50-talet som är bäst så det så.

_________________



14 Apr 2021, 06:29
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Tokerekloker wrote:
LabLord wrote:
Får samma vibb som vanligt av dessa trådar. Man vill gärna ha en Gibson men vill inte betala så då kommer automatisk alla Japanska kopior upp.

Samma visa varje gång. Har själv bara testat en handfull, bla Burny från 80 talet samt några tokai. Blev inte särskilt imponerad. Burnyn skulle föreställa en Custom men hade rosewood bräda och plastlack. Dock kostade den närmare 8k beggad.

Vad jag har hört så ska det vara Burnys från 70-talet och inte 80-talet som ska vara bäst.


http://www.japanguitars.co.uk/burny%20info.html


14 Apr 2021, 07:48
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
LabLord wrote:
Får samma vibb som vanligt av dessa trådar. Man vill gärna ha en Gibson men vill inte betala så då kommer automatisk alla Japanska kopior upp.

Samma visa varje gång. Har själv bara testat en handfull, bla Burny från 80 talet samt några tokai. Blev inte särskilt imponerad. Burnyn skulle föreställa en Custom men hade rosewood bräda och plastlack. Dock kostade den närmare 8k beggad.


rifle ville ha tips på gamla gitarrer som har några årtionden på nacken. Då tänkte jag direkt på de japanska märkena. Finns det andra, bättre alternativ om man vill ha LP-kopior? För jag har inte sett några Gibson som har några årtionden på nacken, som de flesta skulle ha råd med.


14 Apr 2021, 07:52
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
LabLord wrote:
Får samma vibb som vanligt av dessa trådar. Man vill gärna ha en Gibson men vill inte betala så då kommer automatisk alla Japanska kopior upp.

Samma visa varje gång. Har själv bara testat en handfull, bla Burny från 80 talet samt några tokai. Blev inte särskilt imponerad. Burnyn skulle föreställa en Custom men hade rosewood bräda och plastlack. Dock kostade den närmare 8k beggad.


rifle ville ha tips på gamla gitarrer som har några årtionden på nacken. Då tänkte jag direkt på de japanska märkena. Finns det andra, bättre alternativ om man vill ha LP-kopior? För jag har inte sett några Gibson som har några årtionden på nacken, som de flesta skulle ha råd med.


Just det där fattar jag inte riktigt? "som de flesta skulle ha råd med" Spanar man av begmarknaden på bla Blocket osv så hittar man finfina beggade Gibson i alla prisklasser. Från Juniors till Standards. Vad är den magiska gränsen menar du? Om man vill ha Gibsonkopior så antar jag att man egentligen vill komma så nära originalet som möjligt men inte vill pröjsa för det och helt plötsligt är Gibson dyra?


14 Apr 2021, 09:21
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
LabLord wrote:

Just det där fattar jag inte riktigt? "som de flesta skulle ha råd med" Spanar man av begmarknaden på bla Blocket osv så hittar man finfina beggade Gibson i alla prisklasser. Från Juniors till Standards. Vad är den magiska gränsen menar du? Om man vill ha Gibsonkopior så antar jag att man egentligen vill komma så nära originalet som möjligt men inte vill pröjsa för det och helt plötsligt är Gibson dyra?


Jag gjorde en sökning på Reverb. Les Paul Standard 1990-2001. Och det fanns faktiskt en del intressant. Flera under 25000:-
Eftersom det inte var nån skillnad på "vanliga" och Custom Shop (som inte fanns då), så är det ju helt klart fynd.


14 Apr 2021, 09:31
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:

Jag gjorde en sökning på Reverb. Les Paul Standard 1990-2001. Och det fanns faktiskt en del intressant. Flera under 25000:-
Eftersom det inte var nån skillnad på "vanliga" och Custom Shop (som inte fanns då), så är det ju helt klart fynd.


Finns en LP Deluxe (2015) med mini-hb på Blocket för 11.000 , en LP Classic för begärt pris 14.000, sen har det funnits flera LP Standard och Traditional
på Bojen för runt 15.000:-

Om du 'har råd med' avser priser mellan 5-8000:- där kopiorna ligger så är det lite för lågt och ska vara det för en Gibson.

_________________



14 Apr 2021, 10:25
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Mike Leaf wrote:
bummer wrote:

Jag gjorde en sökning på Reverb. Les Paul Standard 1990-2001. Och det fanns faktiskt en del intressant. Flera under 25000:-
Eftersom det inte var nån skillnad på "vanliga" och Custom Shop (som inte fanns då), så är det ju helt klart fynd.


Finns en LP Deluxe (2015) med mini-hb på Blocket för 11.000 , en LP Classic för begärt pris 14.000, sen har det funnits flera LP Standard och Traditional
på Bojen för runt 15.000:-

Om du 'har råd med' avser priser mellan 5-8000:- där kopiorna ligger så är det lite för lågt och ska vara det för en Gibson.


Nej, tänkte mer runt 25000:-. Och man kan ju tydligen få en riktigt bra Les Paul för såna pengar.
Les Paul Standard innan 2003 menar jag då. INTE nya Gibson USA.


14 Apr 2021, 10:28
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Stämmer det att Gibson har nåt speciellt, en känsla? Läst liknande på många andra forum.
I den här videon säger han att folk har rätt när dom säger "only Gibsons feel like a Gibson". Dom har nåt som känns unikt för märket. FGN gitarrerna han testar är felfria (förutom uppenbara problem med att hålla stämningen), men dom känns inte som Gibson. Om det är småfelen som gör det, han vet inte.
Nån som jämfört Gibson med de japanska kopiorna? Är det samma med nya Tokai?

https://www.youtube.com/watch?v=rGWj9s3cg-8&t=2310s

Jag har bara erfarenhet av en FGN. En Iliad (Tele). Helt felfri och bästa Telen jag haft. Haft Fender och Squier. Prisvärd är en underdrift.
Jag har bara haft en Gibson i mina händer, en Flying V. Den kändes inget speciellt, och inte bättre än min Vintage V100 (LP) som kostade 2000:- ny för 10 år sen.


14 Apr 2021, 11:11
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
Stämmer det att Gibson har nåt speciellt, en känsla? Läst liknande på många andra forum.
I den här videon säger han att folk har rätt när dom säger "only Gibsons feel like a Gibson". Dom har nåt som känns unikt för märket. FGN gitarrerna han testar är felfria (förutom uppenbara problem med att hålla stämningen), men dom känns inte som Gibson. Om det är småfelen som gör det, han vet inte.
Nån som jämfört Gibson med de japanska kopiorna? Är det samma med nya Tokai?

https://www.youtube.com/watch?v=rGWj9s3cg-8&t=2310s

Jag har bara erfarenhet av en FGN. En Iliad (Tele). Helt felfri och bästa Telen jag haft. Haft Fender och Squier. Prisvärd är en underdrift.
Jag har bara haft en Gibson i mina händer, en Flying V. Den kändes inget speciellt, och inte bättre än min Vintage V100 (LP) som kostade 2000:- ny för 10 år sen.


Jag må vara färgad pga att jag äger bla en Gibson LP R8 från Customshopen. Har också haft ett antal standards från varierade årgångar. Har inte varit missnöjd med någon och ingen av de kopior jag testat har känts som en Gibson. Varför vet jag inte riktigt? Det har varit fel lacker det mesta har känts rätt billigt överlag. Självklart funkar de utmärkt att spela på, inga problem men de har definitivt inte känts Gibson. Då har jag testat alltifrån LTD till Green, Burny nån Tokai osv. Ingen har känts som "the real thing" liksom.


14 Apr 2021, 11:34
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Urban wrote:
Men det är lustigt att det alltid ska kastas bajs på Gibson. Vill man inte köpa en så behöver man inte.


Men nu är detta ett diskussionsforum. Vill man inte läsa Gibson-kritik så behöver man inte.


14 Apr 2021, 12:03
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Här är dom dyraste Tokai den finska återförsäljaren har.
https://www.musamaailma.fi/se/merkit/to ... ara-kotelo
Vet inte om Satin Lacquer är samma som nitro.

Den här har nitro.
https://www.musamaailma.fi/se/merkit/to ... ahkokitara

FGN's dyraste verkar inte heller ha nitro.
https://fgnguitars.com/eg/neo-classic/nls30gfmbf/
Tyvärr så har den fel horn.

Man skulle känna skillnad på dom här och en Gibson? Gibson känns mer som The Real Thing?


14 Apr 2021, 12:19
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Jag förstår aldrig varför japanska kopior från 70, 80 och i viss mån 90-talet alltid ska nämnas så fort det pratas om billigare alternativ till Gitarrer med Gibson-specar. Dvs Mahoganykropp och hals, tune-o-matic och humbuckers (oftast). Är det för att så många vill ha en gitarr som också ser ut precis som en Gibson och då oftast en LP? Och att det då inte duger med lite annorlunda format huvud mm mm? För i så fall så förstår jag de som upprört tjoar att de tror att alla egentligen vill ha en "äkta" Gibson. För om det istället handlar om ljudet så finns det ingen anledning att köpa en Gibson. Det finns massor av betydligt billigare märken som låter så som är bättre än de flesta Gibson-modeller på marknaden. Nämnda VGS beggat men även nya gitarr som Schecter, PRS, Framus, Dean mfl gör alla gitarrer i 10K-spannet. Men de har en egen estetisk design som sagt.
Alltså nog för att det finns massor av bra "lawsuit"-gitarrer men det är knappast där fynden står att hitta längre.


14 Apr 2021, 12:24
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Vinyljunkie wrote:
Jag förstår aldrig varför japanska kopior från 70, 80 och i viss mån 90-talet alltid ska nämnas så fort det pratas om billigare alternativ till Gitarrer med Gibson-specar. Dvs Mahoganykropp och hals, tune-o-matic och humbuckers (oftast). Är det för att så många vill ha en gitarr som också ser ut precis som en Gibson och då oftast en LP? Och att det då inte duger med lite annorlunda format huvud mm mm? För i så fall så förstår jag de som upprört tjoar att de tror att alla egentligen vill ha en "äkta" Gibson. För om det istället handlar om ljudet så finns det ingen anledning att köpa en Gibson. Det finns massor av betydligt billigare märken som låter så som är bättre än de flesta Gibson-modeller på marknaden. Nämnda VGS beggat men även nya gitarr som Schecter, PRS, Framus, Dean mfl gör alla gitarrer i 10K-spannet. Men de har en egen estetisk design som sagt.
Alltså nog för att det finns massor av bra "lawsuit"-gitarrer men det är knappast där fynden står att hitta längre.


Jag har en Vintage V100 och den är hyfsat lik en Gibson, men har det vassare hornet. Jag kan leva med det. Däremot så skulle jag inte vilja ha en Heritage, som faktiskt byggs i Gibson's gamla fabrik. Det där huvudet... :shock:
Ibland har jag funderat på en FGN, men den har också det vassa hornet. Tokai ser mer rätt ut. Men kanske inte känns rätt.
Inte som The Real Thing... :roll:


Last edited by bummer on 14 Apr 2021, 12:43, edited 1 time in total.



14 Apr 2021, 12:36
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
Här är dom dyraste Tokai den finska återförsäljaren har.
https://www.musamaailma.fi/se/merkit/to ... ara-kotelo
Vet inte om Satin Lacquer är samma som nitro.

Den här har nitro.
https://www.musamaailma.fi/se/merkit/to ... ahkokitara

FGN's dyraste verkar inte heller ha nitro.
https://fgnguitars.com/eg/neo-classic/nls30gfmbf/
Tyvärr så har den fel horn.

Man skulle känna skillnad på dom här och en Gibson? Gibson känns mer som The Real Thing?


Om du läser vad jag skrev så har jag inte testat de dyraste varianterna av FGN och Tokai, dessutom så är väl dessa uppe på rätt rejäla priser? För jag antar att detta handlade om hur dyrt det var med Gibson. Men med Tokaipriserna t.ex. på de värre modellerna så undrar man ju varför jag skulle ge 30K för en kopia?!


14 Apr 2021, 12:39
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
LabLord wrote:
bummer wrote:
Här är dom dyraste Tokai den finska återförsäljaren har.
https://www.musamaailma.fi/se/merkit/to ... ara-kotelo
Vet inte om Satin Lacquer är samma som nitro.

Den här har nitro.
https://www.musamaailma.fi/se/merkit/to ... ahkokitara

FGN's dyraste verkar inte heller ha nitro.
https://fgnguitars.com/eg/neo-classic/nls30gfmbf/
Tyvärr så har den fel horn.

Man skulle känna skillnad på dom här och en Gibson? Gibson känns mer som The Real Thing?


Om du läser vad jag skrev så har jag inte testat de dyraste varianterna av FGN och Tokai, dessutom så är väl dessa uppe på rätt rejäla priser? För jag antar att detta handlade om hur dyrt det var med Gibson. Men med Tokaipriserna t.ex. på de värre modellerna så undrar man ju varför jag skulle ge 30K för en kopia?!


Gibson Custom Shop är ännu dyrare, jag såg en R9 för 60000:- på Thomann. Om Tokai är likvärdig så sparar man pengar. Fast man får inte rätt logga på huvudet. Och Tokai kanske inte känns som en Gibson ändå.


14 Apr 2021, 12:42
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Tror att du hittar en beggad Gibson CS under 30k om du letar lite. Chansen att få igen pengarna är nog inte så stor när man väl säljer en Tokai ur deras High End sortiment.


14 Apr 2021, 13:25
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
LabLord wrote:

Just det där fattar jag inte riktigt? "som de flesta skulle ha råd med" Spanar man av begmarknaden på bla Blocket osv så hittar man finfina beggade Gibson i alla prisklasser. Från Juniors till Standards. Vad är den magiska gränsen menar du? Om man vill ha Gibsonkopior så antar jag att man egentligen vill komma så nära originalet som möjligt men inte vill pröjsa för det och helt plötsligt är Gibson dyra?


Jag gjorde en sökning på Reverb. Les Paul Standard 1990-2001. Och det fanns faktiskt en del intressant. Flera under 25000:-
Eftersom det inte var nån skillnad på "vanliga" och Custom Shop (som inte fanns då), så är det ju helt klart fynd.


Jag tänkte fel där. Custom Shop började 1993, jag missade det. Fanns inte många begagnade innan dess. Såg några från 1988, USA, runt 30000:-. Ett par st inom EU som tillverkades innan 1993, också närmare 30000:-


14 Apr 2021, 13:35
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Den här skulle man ha slagit till på.
https://www.gregsguitars.de/en/product/ ... burst.html


14 Apr 2021, 13:36
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
LabLord wrote:
bummer wrote:
Stämmer det att Gibson har nåt speciellt, en känsla? Läst liknande på många andra forum.
I den här videon säger han att folk har rätt när dom säger "only Gibsons feel like a Gibson". Dom har nåt som känns unikt för märket. FGN gitarrerna han testar är felfria (förutom uppenbara problem med att hålla stämningen), men dom känns inte som Gibson. Om det är småfelen som gör det, han vet inte.
Nån som jämfört Gibson med de japanska kopiorna? Är det samma med nya Tokai?

https://www.youtube.com/watch?v=rGWj9s3cg-8&t=2310s

Jag har bara erfarenhet av en FGN. En Iliad (Tele). Helt felfri och bästa Telen jag haft. Haft Fender och Squier. Prisvärd är en underdrift.
Jag har bara haft en Gibson i mina händer, en Flying V. Den kändes inget speciellt, och inte bättre än min Vintage V100 (LP) som kostade 2000:- ny för 10 år sen.


Jag må vara färgad pga att jag äger bla en Gibson LP R8 från Customshopen. Har också haft ett antal standards från varierade årgångar. Har inte varit missnöjd med någon och ingen av de kopior jag testat har känts som en Gibson. Varför vet jag inte riktigt? Det har varit fel lacker det mesta har känts rätt billigt överlag. Självklart funkar de utmärkt att spela på, inga problem men de har definitivt inte känts Gibson. Då har jag testat alltifrån LTD till Green, Burny nån Tokai osv. Ingen har känts som "the real thing" liksom.


Jag har också ägt ett antal japanska kopior, Orville, Orville By Gibson, Greco, samt testat massa Burny, Tokai osv.

Tycker att de nästan alltid känns kanon och som jättebra gitarrer, men de känns inte som Gibsons. Har hört (ta det för vad det är) att man ofta använder en annan typ av mahogny i japan (afrikansk istället för fiji/honduras kanske??) vilket jag misstänker gör att de känns och svarar lite annorlunda. Och lacken då förstås.

Men framförallt så är det nog så att för de allra flesta så vill man ha en Gibson om man vill ha en Gibson, det är nog det största "problemet".

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


14 Apr 2021, 13:51
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
Jag gjorde en sökning på Reverb. Les Paul Standard 1990-2001. Och det fanns faktiskt en del intressant. Flera under 25000:-
Eftersom det inte var nån skillnad på "vanliga" och Custom Shop (som inte fanns då), så är det ju helt klart fynd.

Jag tänkte fel där. Custom Shop började 1993, jag missade det. Fanns inte många begagnade innan dess. Såg några från 1988, USA, runt 30000:-. Ett par st inom EU som tillverkades innan 1993, också närmare 30000:-


LP från 70 och 80/90 -talet är inte speciellt eftertraktade tyvärr och absolut inte 'bättre' än det som tillverkats på 2000-talet, tvärtom.
Förstår inte låsningen till 1993, Custom Shop fanns långt innan dess, dock startade man Historic serien för att bygga instrument närmare de gamla specarna
så det la snarare till en högre nivå som inte fanns innan. Samtidigt innan dess lanserade man LP Classic som också är mycket trevliga gitarrer, finns även med Flammiga toppar i Plus och Premium plus from 1992.

Exempel på skillnad med Historics är att man inte borrar kropparna, vilket kräver att man sorterar ut det virke som är lättast till Historic-gitarrerna, numer har CS helt egen inköpskanal.
Annat är den långa halsinfästningen, vilket som påståtts här även vissa kopior har, Gibson hade det dock inte på sina LP efter ursprungliga serien las ner 1960.
De feta halsarna där alla LP utom R0 (1960) har dessa.

_________________



14 Apr 2021, 14:36
Profile ICQ WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Walain wrote:
Men framförallt så är det nog så att för de allra flesta så vill man ha en Gibson om man vill ha en Gibson, det är nog det största "problemet".


Å där slog du huvudet på spiken tror jag. Jag köpte en Gibson för att jag ville ha Gibson, inte nästan Gibson.


14 Apr 2021, 15:40
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Mike Leaf wrote:
LP från 70 och 80/90 -talet är inte speciellt eftertraktade tyvärr och absolut inte 'bättre' än det som tillverkats på 2000-talet, tvärtom.
Förstår inte låsningen till 1993, Custom Shop fanns långt innan dess, dock startade man Historic serien för att bygga instrument närmare de gamla specarna
så det la snarare till en högre nivå som inte fanns innan. Samtidigt innan dess lanserade man LP Classic som också är mycket trevliga gitarrer, finns även med Flammiga toppar i Plus och Premium plus from 1992.

Exempel på skillnad med Historics är att man inte borrar kropparna, vilket kräver att man sorterar ut det virke som är lättast till Historic-gitarrerna, numer har CS helt egen inköpskanal.
Annat är den långa halsinfästningen, vilket som påståtts här även vissa kopior har, Gibson hade det dock inte på sina LP efter ursprungliga serien las ner 1960.
De feta halsarna där alla LP utom R0 (1960) har dessa.


Jag läste på Gregsguitars:
Also, back then there was no distinction between Custom Shop and non-Custom Shop LPs (the CS was introduced in 1993).

Då tänkte jag att en Standard innan Custom Shop 1993 borde vara likvärdig med Custom Shop. Ofta så har jag läst att man bör köpa Custom Shop, för att få bra grejer.

Men det är förvirrande. Jag läste förut att de försökte göra reissues redan 1980, Pre-historic.
Det är en djungel med Gibson också :wink:


14 Apr 2021, 15:49
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
Mike Leaf wrote:
LP från 70 och 80/90 -talet är inte speciellt eftertraktade tyvärr och absolut inte 'bättre' än det som tillverkats på 2000-talet, tvärtom.
Förstår inte låsningen till 1993, Custom Shop fanns långt innan dess, dock startade man Historic serien för att bygga instrument närmare de gamla specarna
så det la snarare till en högre nivå som inte fanns innan. Samtidigt innan dess lanserade man LP Classic som också är mycket trevliga gitarrer, finns även med Flammiga toppar i Plus och Premium plus from 1992.

Exempel på skillnad med Historics är att man inte borrar kropparna, vilket kräver att man sorterar ut det virke som är lättast till Historic-gitarrerna, numer har CS helt egen inköpskanal.
Annat är den långa halsinfästningen, vilket som påståtts här även vissa kopior har, Gibson hade det dock inte på sina LP efter ursprungliga serien las ner 1960.
De feta halsarna där alla LP utom R0 (1960) har dessa.


Jag läste på Gregsguitars:
Also, back then there was no distinction between Custom Shop and non-Custom Shop LPs (the CS was introduced in 1993).

Då tänkte jag att en Standard innan Custom Shop 1993 borde vara likvärdig med Custom Shop. Ofta så har jag läst att man bör köpa Custom Shop, för att få bra grejer.

Men det är förvirrande. Jag läste förut att de försökte göra reissues redan 1980, Pre-historic.
Det är en djungel med Gibson också :wink:


Förstår dock inte denna fixering vid Customshop? En vanlig standard från valfritt 2000tal är ju svinbra? Det är ju inte så att de byggde standards sämre bara för att de introducerade CS. Snarare att de förfinade byggena i och med CS. En Standard är ju en Standard oavsett om det finns dyrare modeller.


Last edited by LabLord on 14 Apr 2021, 15:55, edited 1 time in total.



14 Apr 2021, 15:52
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
LabLord wrote:



Förstår dock inte denna fixering vid Customshop? En vanlig standard från valfritt 2000tal är ju svinbra?


Är dom? Jag har inte möjlighet att klämma på nån själv, men jag har läst mycket om dom. Många har blivit besvikna och tycker inte dom är värda pengarna. Custom Shop-rekommendationerna är ofta återkommande. Det är vad man ska satsa på, för att få bra grejer från Gibson. Läst recensioner om de senaste Standard 50s och 60s. Samma där. Var nån här på Bojen som recenserade sin.


Last edited by bummer on 14 Apr 2021, 16:07, edited 1 time in total.



14 Apr 2021, 15:55
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
LabLord wrote:


Det är ju inte så att de byggde standards sämre bara för att de introducerade CS. Snarare att de förfinade byggena i och med CS. En Standard är ju en Standard oavsett om det finns dyrare modeller.


Ok. Kanske nåt som jag har fått för mig, efter allt man läst. Så dom hade lika torra, ljusa greppbrädor tidigare också? Är det samma på Custom Shop?


14 Apr 2021, 15:57
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 570 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 40 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.