View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 17:13



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Vad gör man med en gammal rullbandare? 
Author Message

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Vad gör man med en gammal rullbandare?
Hittade den här rackaren i en container idag. En rullbandspelare från Dolby. Tycker att den är stencool, och skulle gärna konvertera den till något användbart. Några förslag på vad man kan hitta på? Jag tänker bandeko, kanske göra ett pedalbord. Kom med förslag!


10 Apr 2021, 14:07
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Vad gör man med en gammal rullbandare?
Dolby är inte märket utan brusreduceringssystemet.

Varför bygga om den? Laga den istället.


10 Apr 2021, 14:16
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Vad gör man med en gammal rullbandare?
Vinyljunkie wrote:
Varför bygga om den? Laga den istället.


Ptja, det är inte direkt som att jag har något behov av att spela in kassettband. Finns det en marknad för såna här kan jag ju sälja den såklart, men det är ju roligare att göra något användbart.

Image


10 Apr 2021, 14:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3242
Location: växjö
Post Re: Vad gör man med en gammal rullbandare?
Det är definitivt en Akai ! Och en modell som kan vara av intresse för lite mer seriöst musikskapande! Med Stereo och finessen "sound on sound" kan den fungera som en hemstudiobandare för gammal hederlig "track-bounsing" vilket garanterar demos som verkligen låter som just "demos" !
Men den som kan sin Ritchie Blackmore vet att det var en liknande Akai han använde som sin primära boost och eko maskin i tidiga Deep Purple!
Detta utan att behöva konverteras på något sett!!

Testa den med ett friskt band, men bortsett från rengöring så är det nog svårt att få den fixad för rimliga pengar i dagens läge om den skulle visa sig vara defekt.

_________________
pudas


10 Apr 2021, 18:02
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: Vad gör man med en gammal rullbandare?
https://www.hifiengine.com/manual_libra ... 00db.shtml

..Sound on Sound Recording

Sound-On-Sound is the accumulation of as many individual recordings on a single track as is desired. For instance, record on track 1 and rewind tape. While monitoring the first recording through headphones, record on track 3. Both recordings will merge on track 3. Repeat as many times as is desired by switching Track Selector positions. Convenient for fun or professional use......

Nä, inga förslag. Vill du använda den som tänkt är det nog bättre att skaffa en komplett bandspelare.

Trevlig helg


10 Apr 2021, 19:43
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2992
Post Re: Vad gör man med en gammal rullbandare?
Vinyljunkie wrote:
Varför bygga om den? Laga den istället.


+1.
Hade den funnits på närmare håll hade jag köpt den på stående fot.
Gamla rullbandare är väl inte direkt ovanliga, men det där torde vara en bra maskin som någon vill betala pengar för i spelbart skick!
Det finns t.ex många rullband därute inspelade 1-2 generationer bakåt, som i många fall kan vara kulturskatter, men färre fungerande spelare.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


10 Apr 2021, 19:58
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 10:07
Posts: 258
Location:
Post Re: Vad gör man med en gammal rullbandare?
Finns ju definitivt en marknad för rullbandspelare (speciellt som funkar) men släng ut den på tradera o se om du kan får en slant, nån farbror kanske sitter o väntar på reservdelar till just en sån därn’

Det kan säkert vara en Akai.. 4000 db eller ds https://www.fryderykdanielczykstore.com ... vitalised/
men den som kan sin Blackmore vet att han använde en Aiwa 8)


10 Apr 2021, 21:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Vad gör man med en gammal rullbandare?
Fan, det var det jävligaste. Hade jag vetat att det varit något av en klenod hade jag nog ansträngt mig mer för att hitta fler delar till den. Containern har fyllts på en del nu, så vette fan hur lätt det kommer bli.

Motorn går igång på den i alla fall, men ingenting lyser. Tradera är ju en möjlighet, men den är tung som ett as, så vette fan om det är värt att skicka den. Får fundera över detta.


10 Apr 2021, 22:54
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Vad gör man med en gammal rullbandare?
Fundera inte för länge - stick tillbaks o leta upp kåpan över tonhuvena och dom två långa vreden!


10 Apr 2021, 23:20
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Vad gör man med en gammal rullbandare?
Robert wrote:
Fan, det var det jävligaste. Hade jag vetat att det varit något av en klenod hade jag nog ansträngt mig mer för att hitta fler delar till den. Containern har fyllts på en del nu, så vette fan hur lätt det kommer bli.

Motorn går igång på den i alla fall, men ingenting lyser. Tradera är ju en möjlighet, men den är tung som ett as, så vette fan om det är värt att skicka den. Får fundera över detta.


Om motorn går igång så är det hälften vunnet! Att den inte lyser är nog bara lampor som behöver bytas.


12 Apr 2021, 12:31
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 52 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.