View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 01:59



Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Pickup tips 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Pickup tips
Walain wrote:
Alltså, det är verkligen inget fel med långa inlägg av informativ typ. Det jag tycker är missvisande med dina inlägg är att de ganska ofta är kategoriska och bitvis raljerande, och att du använder att skriftspråk som får det att framstå som att dina subjektiva åsikter är sanningar. Det är inte alls säkert att det är meningen, men så uppfattar jag det.
Ofta skriver du bra grejer, men ibland skriver du grejer som jag anser vara totalt fel (t ex ditt kategoriserande av olika alnicotyper och hur viktiga de är för helheten i en mick), och då tycker jag inte att din åsikt har företräde framför någon annans oavsett hur lång erfarenhet du tycker dig ha eller hur många versaler du använder.

Det är en viss typ av forumnissar som skriver på det här sättet, det finns en annan som mest håller till på rörforumet som har ett väldigt liknande sätt att uttrycka sig på, och trumvirvel, jag har även hört att inte alla hans kunder är jättenöjda med hans utförda jobb.

Jag har dragit mig för att skriva offentligt i trådar om det jobbet du utförde åt mig, då jag tycker att det är vår ensak, och jag tycker det är dålig stil att hänga ut folk på det sättet (sååå jävla dåligt utfört var det dessutom inte, men det var på en hobbymässig nivå, och jag trodde att jag anlitade ett proffs). Men eftersom det fick mig att inse att du antagligen inte är ett proffs, utan en en glad amatör som många av oss andra (och inget fel i det) så tycker jag också att det blir fel när många av dina inlägg pekar på att så skulle vara fallet.

Och gitarren i fråga, anledningen att jag inte ville skicka tillbaka den var att för varje bussgodsvända så blir det 600 kr åt helvete (tur/retur) och jobbet i sig tror jag du tog typ 1500 för eller någon tämligen blygsam summa, så det blev liksom inte värt. Jag var inge sugen på att lägga mer pengar på den gitarren så jag lottade ut gitarren istället och den som fick den för en lott på 2-300 kr kan nog knappast ha varit missnöjd, med tanke på att bara mickarna jag hade satt i kostade ett par tusen (fina sheptone p90).

Till ditt försvar ska dock nämnas att du erbjöd dig att betala tillbaka några hundra som du tipsade mig att köpa sadelfilar för, så jag kunde åtgärda sadeln själv, vilket jag gjorde.

Jag vill även minnas att du lagat en mick åt mig vid ett annat tillfälle, och tyvärr var det samma sak då. När jag fick tillbaka den så fungerade den fortfarande inte. Jag skickade upp den igen och på andra försöket så fick du till det. Priset var sjysst och du hanterade det bra även då, men när två av två möjliga jobb har blivit inte jättebra så måste jag ändå på något sätt ifrågasätta på vilken nivå du befinner dig.

Så, summa summarum, jag känner mig inte blåst på jobben du utförde, i förhållande till pengen jag betalade, och jag tycker även att du hanterade det på ett sjysst sätt när det inte blev så bra som jag tänkt mig. Jag hyser inget agg mot dig på något sätt och jag tycker många saker du skriver är bra.

Jag tycker dock att jag har lika stor rätt som du att ha en åsikt, även om den är annorlunda från din, och jag tycker inte att ett inlägg får större potens eller blir mera trovärdigt ju längre det är eller ju mer säker på sin sak man anser sig vara.

Så är det med den saken. Hoppas TS blir nöjd med dina förslag (jag tycker de var bra förslag också, förutom kategoriserandet av hur en A2-magnet låter), och hoppas du inte känner dig orättvist påhoppad av något jag skrivit ovan.

Trevlig helg!

Jag bara läser och lyssnar. Vad jag själv tycker och känner är totalt oväsentligt i detta läge. Jag är mest förvånad över hur ända in i helvete så mycket har kunnat bli så galet mellan dig och mig? Vill verkligen be dig om ursäkt för allt knas och skit jag orsakat dig.

...Detta är nog världens tack...


/ Jonken


09 Apr 2021, 14:38
Profile
User avatar

Joined: 09 Aug 2014, 13:18
Posts: 502
Post Re: Pickup tips
Jonken wrote:
Jag har gjort det jag håller på med i +35 år nu.

/ Jonken


När folk uttrycker sig på detta vis anar jag ett större behov av att hävda sig än att faktikst bara låta sin kunskap tala för sig självt.
35+ år av att hålla på med något kan lika gärna betyda att man upprepat de misstag man gjorde första året i 34 år till.

Men till ämnet och för att ge en aproach jag hade tagit. Kolla vad som finns tillgängligt begagnat och köp hem någon med medium-high output. Min upplevelse är att man inte ska rädas mickar till ett bra clean sound bara för att de är heta. Köp begnag och testa, volymkontrollen är din bästa vän. Gillar du inte micken sälj den vidare.


09 Apr 2021, 14:42
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Pickup tips
Kristid wrote:
När folk uttrycker sig på detta vis anar jag ett större behov av att hävda sig än att faktikst bara låta sin kunskap tala för sig självt.
35+ år av att hålla på med något kan lika gärna betyda att man upprepat de misstag man gjorde första året i 34 år till.

Så galet det kan bli. Känner att jag definitivt är klar med att skriva på Bojen nu.

-Over'n out.


/ Jonken


09 Apr 2021, 15:03
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Pickup tips
Nä nu får ni väl tagga ner lite. Det handlar om en jäkla gitarrmick!
Föreslås att alla som har ouppklarade privata angelägenheter (och de som opåkallat känner att de måste smutskasta bojare som inte ens deltar i denna tråd) reder ut detta i PM, genom krogslagsmål eller på annat lämpligt sätt som inte drabbar forumets överlevnad negativt.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


09 Apr 2021, 15:51
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Pickup tips
Lynxtrap wrote:
Nä nu får ni väl tagga ner lite. Det handlar om en jäkla gitarrmick!
Föreslås att alla som har ouppklarade privata angelägenheter (och de som opåkallat känner att de måste smutskasta bojare som inte ens deltar i denna tråd) reder ut detta i PM, genom krogslagsmål eller på annat lämpligt sätt som inte drabbar forumets överlevnad negativt.


Du har för mycket fantasi. En gitarrduell är givetvis det enda rätta!


09 Apr 2021, 16:26
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Pickup tips
Crossroads på riktigt :twisted:


09 Apr 2021, 16:50
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Pickup tips
Vinyljunkie wrote:
Lynxtrap wrote:
Nä nu får ni väl tagga ner lite. Det handlar om en jäkla gitarrmick!
Föreslås att alla som har ouppklarade privata angelägenheter (och de som opåkallat känner att de måste smutskasta bojare som inte ens deltar i denna tråd) reder ut detta i PM, genom krogslagsmål eller på annat lämpligt sätt som inte drabbar forumets överlevnad negativt.


Du har för mycket fantasi. En gitarrduell är givetvis det enda rätta!


Ja det kan väl gå under kategorin "på annat lämpligt sätt"! :mrgreen:

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


10 Apr 2021, 19:52
Profile

Joined: 23 May 2012, 18:12
Posts: 136
Location: STHLM
Post Re: Pickup tips
Jonken!
Sluta inte skriva nu. Du är mer hårdhudad än så. Det är så här gitarrforum fungerar. Gräl mellan grälare resulterar ibland till lärdomar. Utanför topic till rent nöje. Det finns många här med nyttiga kunskaper. Personliga påhopp på ett öppet forum är enbart väldigt dåligt!
Olika åsikter och olika infallsvinklar och lösningar är ju vad man vill ha på sina problem. Eller hur? Om Jag säger att jag gillar 10-52 på min 1969 Les Paul så blir resultatet att jag måste bevisa att jag har en sådan gitarr och sen att jag är dum i huvet som inte använder 11:or på en så kortskalig gitarr!! Det är väl ok att ha olika preferenser? Eller? Diskussioner och jämförande är jätteintressant! Att bråka om vem som har rätt blir blir bara helt fel (men underhållande) eftersom vi VET att det handlar om preferenser och åsikter. Jonken och alla ni andra: Fortsätt att komma med tips och fix. Att tycka olika är INTE fel. Om ni har sårat varann.......säg förlåt. Alltså vi spelar Gitarr!!!


13 Apr 2021, 19:39
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Pickup tips
evilgummi wrote:
Jonken!
Sluta inte skriva nu. Du är mer hårdhudad än så. Det är så här gitarrforum fungerar. Gräl mellan grälare resulterar ibland till lärdomar. Utanför topic till rent nöje. Det finns många här med nyttiga kunskaper. Personliga påhopp på ett öppet forum är enbart väldigt dåligt!
Olika åsikter och olika infallsvinklar och lösningar är ju vad man vill ha på sina problem. Eller hur? Om Jag säger att jag gillar 10-52 på min 1969 Les Paul så blir resultatet att jag måste bevisa att jag har en sådan gitarr och sen att jag är dum i huvet som inte använder 11:or på en så kortskalig gitarr!! Det är väl ok att ha olika preferenser? Eller? Diskussioner och jämförande är jätteintressant! Att bråka om vem som har rätt blir blir bara helt fel (men underhållande) eftersom vi VET att det handlar om preferenser och åsikter. Jonken och alla ni andra: Fortsätt att komma med tips och fix. Att tycka olika är INTE fel. Om ni har sårat varann.......säg förlåt. Alltså vi spelar Gitarr!!!


Exakt!

Walain: skicka upp den där jävla micken till Jonken så får han fixa den en gång för alla. Problemet löst.

Det är ibland högt uppskruvade diskussioner här på Bojen med en del personangrepp och det blir ju så på forum men jag har då aldrig känt mig lurad av någon som jag fått kontakt med här vad gäller affärer eller service mm. De få gånger det verkar ha hänt andra så brukar det dessutom bli långrandiga trådar om det ändå.
Hur mycket attityd en del här har (mig själv definitivt skyldig till det) så känns det ändå som att det är lite familjärt och folk är hjälpsamma och vill verkligen hjälpa om de kan. Det är det bästa med Bojen och värt att bevara.


14 Apr 2021, 12:33
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Pickup tips
Vinyljunkie wrote:
evilgummi wrote:
Jonken!
Sluta inte skriva nu. Du är mer hårdhudad än så. Det är så här gitarrforum fungerar. Gräl mellan grälare resulterar ibland till lärdomar. Utanför topic till rent nöje. Det finns många här med nyttiga kunskaper. Personliga påhopp på ett öppet forum är enbart väldigt dåligt!
Olika åsikter och olika infallsvinklar och lösningar är ju vad man vill ha på sina problem. Eller hur? Om Jag säger att jag gillar 10-52 på min 1969 Les Paul så blir resultatet att jag måste bevisa att jag har en sådan gitarr och sen att jag är dum i huvet som inte använder 11:or på en så kortskalig gitarr!! Det är väl ok att ha olika preferenser? Eller? Diskussioner och jämförande är jätteintressant! Att bråka om vem som har rätt blir blir bara helt fel (men underhållande) eftersom vi VET att det handlar om preferenser och åsikter. Jonken och alla ni andra: Fortsätt att komma med tips och fix. Att tycka olika är INTE fel. Om ni har sårat varann.......säg förlåt. Alltså vi spelar Gitarr!!!


Exakt!

Walain: skicka upp den där jävla micken till Jonken så får han fixa den en gång för alla. Problemet löst.

Det är ibland högt uppskruvade diskussioner här på Bojen med en del personangrepp och det blir ju så på forum men jag har då aldrig känt mig lurad av någon som jag fått kontakt med här vad gäller affärer eller service mm. De få gånger det verkar ha hänt andra så brukar det dessutom bli långrandiga trådar om det ändå.
Hur mycket attityd en del här har (mig själv definitivt skyldig till det) så känns det ändå som att det är lite familjärt och folk är hjälpsamma och vill verkligen hjälpa om de kan. Det är det bästa med Bojen och värt att bevara.


Du får läsa lite noggrannare, han fixade micken andra gången jag skickade upp den och då var ju portokostnaden + repkostnaden ungefär samma som att bara köpa en annan (beggad) mick..

Det här hände för jättemånga år sedan, jag har släppt det för länge sedan. Att jag ens nämnde vår historia är för att det är grunden till att jag tappade förtroendet för honom i egenskap av att vara "tech" eller ha ngn sorts kunskap på en nivå högre än vem som helst på forumet.

Om ni läser inläggen på sida 1 i den här tråden så var det snarare Jonken som "bet huvudet" av mig för att jag rekommenderade ett par mickar med en annan alnicotyp än de han rekommenderat..

Om han vill vara drama queen och sluta skriva så är det väl upp till honom. Själv skriver jag mycket sällan här, dels för att forumet halvt dött och dels för att det är så mycket trams (typ "varför är Gibson för dyra/dåliga osv osv") som känns helt meningslöst att både skriva och läsa om..

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


14 Apr 2021, 12:46
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Pickup tips
Walain wrote:
Själv skriver jag mycket sällan här, dels för att forumet halvt dött och dels för att det är så mycket trams (typ "varför är Gibson för dyra/dåliga osv osv") som känns helt meningslöst att både skriva och läsa om..


Så varför skapar du inte en tråd om något DU är intresserad av då? Du kanske får skitmycket svar från de som inte heller är intresserade av Gibsons vara eller icke vara.


14 Apr 2021, 13:06
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Pickup tips
Jag har inte så mycket tid att hålla på med gitarrforum längre, och intresset har väl avtagit då jag historiskt sett inte tycker att diskussionerna har varit speciellt givande, även när jag skapat egna trådar..

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


14 Apr 2021, 13:36
Profile WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Pickup tips
Kan rekommendera Suhr Thornbuckers också som någon annan nämnde i tråden.


16 Apr 2021, 15:47
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 43 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 39 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.