View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 08:18



Reply to topic  [ 1 post ] 
Bortglömt och hittat i lådor och skåp - städa kan vara kul 
Author Message

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1053
Post Bortglömt och hittat i lådor och skåp - städa kan vara kul
I veckan som gick hade jag anledning att gå igånom alla hyllor, skåp och lådor och hittade en massa saker jag glömt av att jag hade.
Många av prylarna har ett speciellt minne.
Här är ett axplock:
Image
Jag jobbade hos generalagenten för Blade i början av 90-talet och fick tag på en Virtual Spectrum Circuit. Denna krets var monterad i Blades superstrator och ger via en switch antingen en midboost eller en bass/treble boost. Jag skaffade den för att bygga in den i en pedal men fick aldrig tummen ur.

Image
Image
1986 var jag på semester i Los Angeles och när jag tittade in på West LA Music fick jag syn på en PRS Custom 24 som jag inte kunde motstå och inhandlade.
Året efter började jag jobba på Svensk Musik och insisterade på att vi skulle försöka få agenturen på PRS för Sverige och Norge. Jag fick ansvaret för det hela och ringde Paul Reed Smith. Han visste då inte så mycket om den Europeiska marknaden så vi la en order och så började det. Det la grunden till en lång vänskap med Paul och de som jobbade där och vi har fortfarande god kontakt.
I Frankfurt 2000 när PRS släppte sin Singlecut-modell hade den gitarren helt ny mikar som kort och gott hette PRS 7. Paul tyckte jag skulle montera dessa i min min PRS McCarty och när mässan var över skickade han ett set. Jag var dock väldigt nöjd med mikarna satt i så jag stoppade undan PRS 7 i originalbubbelplast och skyddstejp i väntan på ett projekt. Projektet blev aldrig av och mikarna finns kvar.

Image
De färgglada delarna på bilden tilll en strata fick jag av Larry DiMarzio som varuprov när jag träffade honom i Frankfurt 1990. Mycket trevlig man.
Jag minns väl demon av Brian May i DiMarzios monter.

Image
En dag på tidigt 90-tal hade jag ett möte med en herre vid namn Joe Marinic som var VD för tyska Shadow som var en hyfsat stor aktör på gitarrsidan på den tiden.
Han demade en mik med inbyggd eq. Jag var nöjd med mina egna mikar men när han visade den här aktiva kretsen med den eq han demade köpte jag den. Ytterligare ett projekt som inte blev av.

Image
Har är fyra av fem identiska SPST-switchar jag skaffade för olika projekt som heller inte blev av.

Image
1994 när jag var Europeisk marknadsansvarig på Fender, köpte jag en japansk Strata där jag så småningom bytte mikar och switch till Kinman. Här är originalmikarna och switchen.

Image
Köpte dessa för att sätta på en gitarr jag skulle ha på en turné. Turnén ställdes in innan jag monterade dessa. Fortfarande i originalförpackning.

Image
Hittade två sådana här i en skräplåda på jobbet en dag med prylar som utgått och skulle slängas. Aldrig använda. :-)

Image
På den gamla goda tiden var det alltid en massa konserter och events under Frankfurt Musik Messe och Winter NAMM i Anaheim. Här är min badge till PRS 2007 NAMM Party. Mycket god mat och ännu mer god musik.

Image
Bra och lärorika gitarrvideos. Den med Eric Johnson är en dubbel-VHS. Problemet är att jag inte har en VHS.

Image
Jag hittade en massa annat smått och gott i en blandlåda.

Allt det som jag hittade och visade här plus en hel del annat kommer jag att lägga ut till försäljning till löjligt låga priser eller byten och något skall skänkas bort. Kolla säljsidan Säljes - Annat.

/Mats N


06 Apr 2021, 15:48
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.