View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2024, 08:49



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Ramar för pickups? 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Ramar för pickups?
Tjena alla bojare! Är det någon som vet vart man kan hitta någon som bygger ramar till mickar. Jag vet en i USA men jag vill slippa betala dyr frakt och moms. Går ju på över 1000 kr innan man är klar med det för ett set, känns lite väl dyrt. Någon här i Sverige som gör det, eller åtminstone inom EU?


29 Mar 2021, 21:03
Profile ICQ WWW

Joined: 11 Jan 2011, 13:28
Posts: 616
Location:
Post Re: Ramar för pickups?
Vilket material? Trä?


02 Apr 2021, 08:21
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Ramar för pickups?
Det ska man väl inte behöva gå utomlands för att få fixat? Om vi pratar normala material som trä och plast så fixar man det lätt själv med lövsåg och fil och borrmaskin! Är det en mer utflummad gitarr design så borde ju en 3-d printer kunna göra jobbet.

_________________
pudas


02 Apr 2021, 13:52
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Ramar för pickups?
Vill helst slippa göra det själv. Hade kanske tänk polerad mässing för att få "guld" finish på enklaste möjliga sätt. Orkar verkligen inte hålla på och fila och slipa själv, sånt har jag lagt bakom mig för längesedan :D

Skitsamma, blir väl till att jag beställer någon billig plast som ser hemskt ut i slutändan ändå. Verkar inte som att det finns något bra alternativ för att få custombyggt ändå.


02 Apr 2021, 17:35
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Ramar för pickups?
GMF är alltid det första ställa jag kollar på när jag behöver delar.
Deras sortiment av ramar är stort, och finns i lite olika material, bla guld!
https://www.gmf.se/pickup-delar/pickup-ramar

_________________
pudas


03 Apr 2021, 09:39
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Ramar för pickups?
Frisk wrote:
Tjena alla bojare! Är det någon som vet vart man kan hitta någon som bygger ramar till mickar. Jag vet en i USA men jag vill slippa betala dyr frakt och moms. Går ju på över 1000 kr innan man är klar med det för ett set, känns lite väl dyrt. Någon här i Sverige som gör det, eller åtminstone inom EU?

Custom ramar i en mässing -kan nog de flesta byggare tillverka. Problemet är att det inte är värt att göra detta. Detta tar helt enkelt för mycket tid. Detta medför att ramarna blir kostsamma. I princip de enda gångerna jag tillverkar: Är när det som behövs inte finns att tillgå på marknaden.

Är det vanliga humbucker ramar i guld du söker; har du extrem tur: https://www.blocket.se/annons/vastmanland/delar_till_gitarr__bas_och_forstarkare/93999410


/ Jonken


Last edited by Jonken on 03 Apr 2021, 10:56, edited 2 times in total.



03 Apr 2021, 10:16
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Ramar för pickups?
Lite O-T! Men jag tycker att mässing fort ser glåmigt och tråkigt ut efter ett tag. Kommer ihåg att under första vågen av HPD "lyx byggen" med Mighty Mite i spetsen att allt skulle vara gjort i mässing för gudomlig sustain! Olika klarlacker användes på mässingen, men lik förbannat så såg det för djävligt ut efter ett tag!
Tror att förgylld eller kromad plast är ett bättre val!

_________________
pudas


03 Apr 2021, 10:55
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Ramar för pickups?
Jonken wrote:
Frisk wrote:
Tjena alla bojare! Är det någon som vet vart man kan hitta någon som bygger ramar till mickar. Jag vet en i USA men jag vill slippa betala dyr frakt och moms. Går ju på över 1000 kr innan man är klar med det för ett set, känns lite väl dyrt. Någon här i Sverige som gör det, eller åtminstone inom EU?

Custom ramar i en mässing -kan nog de flesta byggare tillverka. Problemet är att det inte är värt att göra detta. Detta tar helt enkelt för mycket tid. Detta medför att ramarna blir kostsamma. I princip de enda gångerna jag tillverkar: Är när det som behövs inte finns att tillgå på marknaden.

Är det vanliga humbucker ramar i guld du söker; har du extrem tur: https://www.blocket.se/annons/vastmanland/delar_till_gitarr__bas_och_forstarkare/93999410


/ Jonken


Precis av denna anledningen jag frågade om det fanns någon som gör detta. Ganska onödigt att resonera kring att det inte är värt det om man driver en business så tillverkar man saker. Lite onödigt att betala frakt från USA om man inte behöver liksom.

Kan självklart göra det själv. Men jag vill inte, jag vill köpa en produkt som redan är klar, hatar verkligen DIY. Men verkar inte finnas någon ändå. Amerikanerna är så otroligt mycket bättre på business så det är löjligt, där finns nästan allt.

Det är självklart att det inte är vanliga ramar jag är ute efter, då hade jag givetvis hittat det jag behövde enkelt.


03 Apr 2021, 11:31
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Ramar för pickups?
Frisk wrote:
Precis av denna anledningen jag frågade om det fanns någon som gör detta. Ganska onödigt att resonera kring att det inte är värt det om man driver en business så tillverkar man saker. Lite onödigt att betala frakt från USA om man inte behöver liksom.

Kan självklart göra det själv. Men jag vill inte, jag vill köpa en produkt som redan är klar, hatar verkligen DIY. Men verkar inte finnas någon ändå. Amerikanerna är så otroligt mycket bättre på business så det är löjligt, där finns nästan allt.

Det är självklart att det inte är vanliga ramar jag är ute efter, då hade jag givetvis hittat det jag behövde enkelt.

OK. Mer exakt; vad är det för typ av ramar du behöver då?


/ Jonken


03 Apr 2021, 12:16
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 67 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.