View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 10:58



Reply to topic  [ 30 posts ] 
Hals till en Gretsch? 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Hals till en Gretsch?
Hej!

Någon som vet vart man kan hitta en replacement neck till en Gretsch (limmad hals)?
G5122 heter modellen.

Måste inte vara original men ej heller ngt skräp.


12 Mar 2021, 10:38
Profile WWW

Joined: 24 Jan 2005, 00:12
Posts: 120
Post Re: Hals till en Gretsch?
Hej!

Handlar det om G5122, byggd i Korea?

Jag tror att det kan bli ganska svårt att hitta en ersättningshals, och om du lyckas, är det ett omfattande jobb att byta halsen. Är du säker på att halsen är bortom all räddning?


12 Mar 2021, 11:41
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Hals till en Gretsch?
Ja det är nog ett jäkla meck att byta halsen..
Vad är det som har hänt?

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


12 Mar 2021, 13:57
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Hals till en Gretsch?
No offence, de är snygga de där, men det är väl en Korea-gretsch?

Rent ekonomiskt är det väl inte egentligen försvarbart att byta hals på en sån?
(Om man inte hittar en lös hals och kan göra jobbet själv, men knappt ens då.)

Blir också nyfiken, vad har hänt? :shock: :shock: :shock:


12 Mar 2021, 15:58
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Jan 2005, 00:12
Posts: 120
Post Re: Hals till en Gretsch?
Nej, det är nog inte ens ekonomiskt försvarbart om man hittar en gratis hals att byta till. Men om man vill göra det för nöjes skull eller för att det är en intressant erfarenhet, varför inte.


12 Mar 2021, 17:03
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Hals till en Gretsch?
Mycket jobb med detta, inklusive lack.

Största svårigheten är nog att hitta en hals med exakt samma infästning, det måste stämma exakt
annars blir det inte bra.

Jag kan inte gretsch men jag misstänker att inte alla har exakt samma halsinfästning.

Om den är helt ospelbar och oreparerbar så kanske man kunde värma loss den gamla inkl greppbrädan och
sen hitta material och lämna det til en möbelsnickare som tillverkar en exakt kopia.
Här måste man ju också ta hänsyn till vikt redan på orginalbiten så man inte får en halstung gitarr i slutändan.

Därefter limma tillbaka brädan och montera, sen lacka hela gitarren.

Låter kostsamt och långsökt om man inte kan göra vissa moment själv.

EDIT:

Man kan såklart skaffa en annan likadan gitarr och ge sig på en transplantation av halsen.

_________________



12 Mar 2021, 17:27
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Hals till en Gretsch?
Om du lyckas värma loss halsen, skicka den till Kina och låt göra en kopia, gärna i lönn så
håller den bättre 8) .

Om du av något skäl måste ha denna gura.


Last edited by Cabretta on 13 Mar 2021, 00:16, edited 1 time in total.



12 Mar 2021, 19:02
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Hals till en Gretsch?
Tack för alla svar!

Det är en Korea, helt korrekt. Grejen är den att min dotter hittade den vid återvinningen. Huvudet är dock borta, men allt annat (förutom stallet) finns kvar. Mickar, bigsby osv. Tänkte att det kunde bli ett kul projekt om man kunde hitta en billig hals då resten är gratis.

Tänkte att man kanske kunde såga bort halsen en bit från infästningen, hyvla bort greppbrädan och efter lite fix o trix och inpassning limma dit en ny. Har dock ingen erfarenhet av sånt mer än att morfar var möbelsnickare och jag bodde i hans källare och snickrade som barn. :D


12 Mar 2021, 21:17
Profile WWW

Joined: 24 Jan 2005, 00:12
Posts: 120
Post Re: Hals till en Gretsch?
Att göra en skarv mitt på halsen är nog mindre lyckat. Men beroende på var halsen gått av, kan det vara möjligt att göra ett nytt huvud.

Lustigt nog är det en Gretsch i detta exempel:

http://www.mirwa.com.au/HTS_Make_New_Headstock.html

I detta fall fanns det gamla huvudet kvar, så att man kunde flytta över "fanér" och stämskruvar till det nya huvudet.

Har du alla verktyg som behövs? Har du möjlighet att få tag på lämpligt virke billigt? Har du möjlighet att lacka med ett resultat som du själv accepterar? Vad skulle det kosta att köpa allt som behövs för att få ihop en färdig gitarr? Vet du vad en sån här gitarr kostar på begagnatmarknaden?

En annan sak: Det är inte säkert att gitarren är i helt friskt skick i övrigt. Kanske är halsen sned, kanske är det något som strular med det elektriska, kanske är inte greppbrädan plan...Det är lite som att köpa en gitarr osedd och ospelad.

Jag skulle aldrig ge mig på detta projekt. Det är bara frustrerande att lägga ner en massa tid (och en del pengar) på något och sedan bli missnöjd med resultatet (vilket jag skulle bli om jag skulle försöka göra hela jobbet själv).


12 Mar 2021, 22:36
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3241
Location: växjö
Post Re: Hals till en Gretsch?
Viktor Johanson wrote:
Jag skulle aldrig ge mig på detta projekt. Det är bara frustrerande att lägga ner en massa tid (och en del pengar) på något och sedan bli missnöjd med resultatet (vilket jag skulle bli om jag skulle försöka göra hela jobbet själv).


Givetvis ska Shoegazers Anonymous försöka laga gitarren! Det är ju just såna här projekt som är en hörnstenen av Ljudbojen!
Det är genom att våga misslyckas, våga lägga tid och pengar på något som för en själv är outforskade områden som man lär sig något nytt!.....Och garanterat har roligt under tiden !

_________________
pudas


12 Mar 2021, 22:49
Profile

Joined: 24 Jan 2005, 00:12
Posts: 120
Post Re: Hals till en Gretsch?
Jag håller delvis med. Men jag tror att man har mer "roligt under tiden" med ett projekt med rimliga chanser att ge tillfredsställande resultat. Det är inte "garanterat" att det är roligt...det kan mycket väl komma en punkt där det har tagit mycket längre tid än det skulle och helt slutar vara roligt. Det har hänt mig många gånger. Som när jag skulle lacka om bilen. Den ser fortfarande inte klok ut, och det är pinsamt varje gång jag sätter mig i den. Jobbigt för familjen var det dessutom.


12 Mar 2021, 23:41
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Hals till en Gretsch?
Fast du behöver ju inte känna någon press i detta fall, worst case scenario så avbryter du bara och har
fått ett Bigsby och ett par mickar gratis.

Finishen skulle jag inte bry mej om så mycket i detta fall, det är ju inne med relicering :mrgreen: .
Bara den fungerar och håller så skulle jag vara nöjd. Kanske bara klarlacka över. Korrekt logga och färg
etc. skulle jag strunta i. Bara coolt att se lagningen :mrgreen: .

Kolla på nätet och välj någon metod som verkar passa ditt case. Att såga av vid halsfästet känns spontant
lite fel, men vad vet jag :oops: .


12 Mar 2021, 23:56
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: Hals till en Gretsch?
Håller med Cabretta, prova. Och redovisa gärna resultat.

Du har ju redan idéer. Vi vet inte hur brottet ser ut och inte var huvudet är av. Med lite tur går det att prova att skarva i ett nytt huvud om än inte med ett rakt snitt.

Det kan fungera :!:


13 Mar 2021, 00:23
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Hals till en Gretsch?
Cabretta wrote:
Fast du behöver ju inte känna någon press i detta fall, worst case scenario så avbryter du bara och har
fått ett Bigsby och ett par mickar gratis.

Finishen skulle jag inte bry mej om så mycket i detta fall, det är ju inne med relicering :mrgreen: .
Bara den fungerar och håller så skulle jag vara nöjd. Kanske bara klarlacka över. Korrekt logga och färg
etc. skulle jag strunta i. Bara coolt att se lagningen :mrgreen: .

Kolla på nätet och välj någon metod som verkar passa ditt case. Att såga av vid halsfästet känns spontant
lite fel, men vad vet jag :oops: .


Det är precis så jag tänker. Och jag räknar inte tid i pengar, jag räknar tid i ett sådant här projekt som egentid, roligtid, utveckling osv.


13 Mar 2021, 11:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Hals till en Gretsch?
Ska försöka få in en bild på brottet. Det sitter vid huvet och halsen är lite sprucken. Lite av greppbrädan saknas.


13 Mar 2021, 11:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Hals till en Gretsch?
Bilder:

https://flic.kr/p/2kKvtxf
https://flic.kr/p/2kKuXnK
https://flic.kr/p/2kKremJ


13 Mar 2021, 17:19
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3241
Location: växjö
Post Re: Hals till en Gretsch?
Borde inte vara omöjligt! Problemområdet som jag ser det är dragstångens säte i träet. Men om man börja med att ta loss greppbrädan och sen dragstången så borde det gå att "skulptera" fram ett nytt huvud! Sen är det nog lämpligast att kapa bort det uppflisade träet så du får jämna limytor.

_________________
pudas


14 Mar 2021, 09:57
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post Re: Hals till en Gretsch?
Har en Ibanez där halsen original är skarvad på så sätt at tträet är laskat med en bit som har fiberriktningen rakt i huvudlutningen så att säga. Lasken ligger några centimeter ner på halsen, så att göra som Pudas säger, värma loss greppbrädan (hoppas på hudlim eller liknande) och sedan skarva med en lask så att det blir lite mer styrka i övergången.

_________________
/Lennart


14 Mar 2021, 20:42
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Hals till en Gretsch?
Idag har arbetet påbörjats lite smått.
Greppbrädan gick inte rädda, men jag har en plan som jag tänker följa. Lägger upp mer bilder under resans gång.
https://flic.kr/p/2kLwTY1


16 Mar 2021, 17:28
Profile WWW

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Hals till en Gretsch?
Blir intressant att följa. :mrgreen:


16 Mar 2021, 18:59
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Hals till en Gretsch?
Påbörjat halsficka.

https://flic.kr/p/2kM1Eyt
https://flic.kr/p/2kM25Wc


18 Mar 2021, 13:28
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Hals till en Gretsch?
Filandet fortsätter.
Som ni kanske förstått så blir det en skruvad hals. Har precis lagt en beställning och kommer passa in den mer perfekt när jag har den på plats. Kommer förmodligen även att limma den oxå. Det är gott om gods att skruva i, men för att vara på den säkra sidan.

More to follow... :D

https://flic.kr/p/2kM1G6i


18 Mar 2021, 18:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: Hals till en Gretsch?
Snabbt jobbat. Kul projekt.

På bilderna syns avsaknaden av mittstock/centerblock. Gretsch G5122/G5120 finns på min lista över tänkbara hollowbody.


18 Mar 2021, 20:50
Profile
User avatar

Joined: 01 Mar 2013, 00:46
Posts: 122
Location: Uppsala
Post Re: Hals till en Gretsch?
Följer också projektet med spänning :D Har en G5122 här hemma som jag trivs bra med. Skulle det visa sig vara nåt strul med mickarna trooor jag att jag har mina originalmickar liggandes någonstans. Bytte till TV-Jonesmickar för ett antal år sen.


19 Mar 2021, 12:31
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Hals till en Gretsch?
Tack till er som kommenterar och följer!
Kommer fortsätta lägga upp så fort ngt nytt händer.

Beställde en hals igår och hoppas den kommer hyggligt fort så att jag kan fortsätta.
Det jag klurar på nu är en halsplatta som jag tänkte såga ut själv så den blir anpassad då denna lösning är lite special.


19 Mar 2021, 13:45
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Hals till en Gretsch?
Inte så mycket gjort ännu IOM att jag väntar på halsen. En halsplatta är dock framsnidad. Se bild.
Kommer lackas svart eller vara plåtren så den rostar. Har inte bestämt det än, kanske endast limmar halsen och då behövs den ju inte alls.

https://flic.kr/p/2kPVi4Y

https://flic.kr/p/2kQ4LnZ


30 Mar 2021, 11:33
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2546
Location:
Post Re: Hals till en Gretsch?
Kul att du ger dig på ett sånt här projekt, följer det med intresse... 8)


31 Mar 2021, 14:54
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Hals till en Gretsch?
Vad tror ni om att montera ett tune o matic-stall med fasta stolpar? Är det för lite gods för det tror ni?


09 Apr 2021, 14:40
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Hals till en Gretsch?
Shoegazers Anonymous wrote:
Vad tror ni om att montera ett tune o matic-stall med fasta stolpar? Är det för lite gods för det tror ni?


Kul projekt! Du behöver montera T-O-M stallet på en stallbas precis som på originalet. Om du vill montera stallet rakt i kroppen, så behöver du montera ett brett stag emellan topp och botten, annars kommer du nog att spräcka toppen.


09 Apr 2021, 18:31
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Hals till en Gretsch?
CarlM wrote:
Shoegazers Anonymous wrote:
Vad tror ni om att montera ett tune o matic-stall med fasta stolpar? Är det för lite gods för det tror ni?


Kul projekt! Du behöver montera T-O-M stallet på en stallbas precis som på originalet. Om du vill montera stallet rakt i kroppen, så behöver du montera ett brett stag emellan topp och botten, annars kommer du nog att spräcka toppen.


Tack för svar. Misstänkte att så var fallet. Blir nog ett Gretsch rockring bridge (tror jag det hette) i stället enligt originalplanen.


09 Apr 2021, 19:37
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 30 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: 1959-2203, Google [Bot] and 40 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.