View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2024, 20:04



Reply to topic  [ 19 posts ] 
Vad lyssnar svenskar på för sorts musik? 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Vad lyssnar svenskar på för sorts musik?
Vi kör ännu en sån där analystråd om musikklimatet tycker jag!

Frågeställningen är alltså: vad lyssnar vi på i detta land?

Ska man se till ungdomar så är det tveklöst hip hop (eller rap som de säger nu igen) som "gäller". Men ungdomar är bara kanske 10% av befolkningen så det verkar inte så troligt att det är den populäraste musikstilen i det stora hela.

Om man kan se vilka artister och låtar som är mest spelade av svenska konton på Spotify så kan det ge nån sorts fingervisning men frågan är hur stor del av befolkningen som faktiskt använder Spotify? Jag tror många äldre generationer enbart lyssnar på musik på CD. Det är också lite problematiskt att jämföra en streamingtjänst med fysisk försäljning eftersom man inte kan veta hur många gånger en låt spelas på en CD-skiva. :mrgreen:

Sweden Rock Festival är norra Europas största musikfestival så om det betyder något så torde hårdrock vara den populäraste musiken. Men det är också en trogen och hängiven publik som aldrig släpper sin musik, plus en typisk musik som många vill se live.

Ja vad tror ni?


05 Mar 2021, 17:18
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Vad lyssnar svenskar på för sorts musik?
Komplext
Om man som jag har radion på i bilen eller i bakgrunden på jobbet så lyssnar man ju ofrivilligt på en himla massa musik
man eg aldrig aktivt skulle valt att lyssna på?
Samma när ungarna kollar på Mellon 8)

Folk, även ungdomar gillar färdiga listor på Spotify har jag märkt, inget konstigt med det på min tid var det 'Absolute Music' CD folk köpte
och innan dess 'blandband' som man skapade själv och spred fysiskt.

Rimmar bra med tidens melodi, 'All inclusive', allt ska vara enkelt och gå snabbt.

_________________



05 Mar 2021, 17:39
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Vad lyssnar svenskar på för sorts musik?
Mike Leaf wrote:
Komplext
Om man som jag har radion på i bilen eller i bakgrunden på jobbet så lyssnar man ju ofrivilligt på en himla massa musik
man eg aldrig aktivt skulle valt att lyssna på?
Samma när ungarna kollar på Mellon 8)

Folk, även ungdomar gillar färdiga listor på Spotify har jag märkt, inget konstigt med det på min tid var det 'Absolute Music' CD folk köpte
och innan dess 'blandband' som man skapade själv och spred fysiskt.

Rimmar bra med tidens melodi, 'All inclusive', allt ska vara enkelt och gå snabbt.


Om vi håller oss till det man väljer själv kanske. Annars kan man ju räkna in musik i filmer man ser och allt möjligt annat.


05 Mar 2021, 17:43
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Vad lyssnar svenskar på för sorts musik?
Vinyljunkie wrote:

Om vi håller oss till det man väljer själv kanske. Annars kan man ju räkna in musik i filmer man ser och allt möjligt annat.

Ja precis, det blir ju enklare. Men om jag väljer att lyssna på Rix FM för att jag gillar utbudet så ska det väl räknas.

Hur definierar du 'själv valt'?

Jag tror att medborgare i tex alla nordiska länder lyssnar på ungefär samma sak, vad gäller det internationella utbudet.
Det borde vara ungefär samma fördelning mellan musiksmaker och vad som är på topplistan.

Det enda som är unikt för Svenska lyssnare är i så fall svenska artister som inte är stora internationellt

_________________



05 Mar 2021, 17:53
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Vad lyssnar svenskar på för sorts musik?
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:

Om vi håller oss till det man väljer själv kanske. Annars kan man ju räkna in musik i filmer man ser och allt möjligt annat.

Ja precis, det blir ju enklare. Men om jag väljer att lyssna på Rix FM för att jag gillar utbudet så ska det väl räknas.

Hur definierar du 'själv valt'?

Jag tror att medborgare i tex alla nordiska länder lyssnar på ungefär samma sak, vad gäller det internationella utbudet.
Det borde vara ungefär samma fördelning mellan musiksmaker och vad som är på topplistan.

Det enda som är unikt för Svenska lyssnare är i så fall svenska artister som inte är stora internationellt


Ja kanske. Men jag tänker nog självvalt som i att välja alla låtar specifikt, inte bara en radiokanal.


05 Mar 2021, 18:02
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Vad lyssnar svenskar på för sorts musik?
Bulken lyssnar nog mest på det som var hits när de var unga, det som är hits nu och artister som pratar i takt till trummor.

_________________
Mats


05 Mar 2021, 18:15
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2994
Post Re: Vad lyssnar svenskar på för sorts musik?
Om man samkör "vanliga" topplistor, topplistor på streamingtjänster och olika radiokanalers spellistor så borde man väl få en rätt heltäckande bild?
Vill man veta vilka skivor folk plockar fram ur skivhyllorna hemma får man väl ta till nåt slags enkätundersökning :wink:

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


05 Mar 2021, 20:48
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Vad lyssnar svenskar på för sorts musik?
Men herregud? "Rap"? Vill farbror ha hjälp att hitta löständerna? Nog för att det säkert är en del hiphop på topplistorna, men jag lovar att den största delen fortfarande är pop, precis som alltid. Sen så har ju pop, hiphop och edm korsbefruktat varandra mycket det senaste deceniet så det kanske är svårt att höra skillnad på för den som inte lyssnat på ny musik sen Roxette splittrades, men det borde inte vara så svårt att uppdatera sig.


05 Mar 2021, 20:54
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Vad lyssnar svenskar på för sorts musik?
Robert wrote:
Men herregud? "Rap"? Vill farbror ha hjälp att hitta löständerna? Nog för att det säkert är en del hiphop på topplistorna, men jag lovar att den största delen fortfarande är pop, precis som alltid. Sen så har ju pop, hiphop och edm korsbefruktat varandra mycket det senaste deceniet så det kanske är svårt att höra skillnad på för den som inte lyssnat på ny musik sen Roxette splittrades, men det borde inte vara så svårt att uppdatera sig.


Det är mer du som inte hänger med. Inga ungdomar idag säger "hip hop". De säger "rapp" (uttalat på svenska).


06 Mar 2021, 12:39
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Vad lyssnar svenskar på för sorts musik?
De flesta svenskar lyssnar på dom uttjatade låtarna på radion. Som Himlen runt hörnet.
Låtarna från Så mycket bättre.
Folkligt ska det vara.
Och ska det bli lite farligt så finns alltid Metallica.


Last edited by bummer on 08 Mar 2021, 16:44, edited 1 time in total.



07 Mar 2021, 07:38
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Vad lyssnar svenskar på för sorts musik?
Här ute på landsbygden lyssnar vi mycket på dansband, speciellt när vi kör bil. Är bilen gammal så är det via CD eller kassett till och med!
Är man lite rebelliskt lagd så är det hårdrock, eller som en del säger "Metall" som gäller!

_________________
pudas


07 Mar 2021, 09:39
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Vad lyssnar svenskar på för sorts musik?
Svensken i allmänhet gillar sånt som är banalt och trallvänligt.

_________________
Gud finns inte.


07 Mar 2021, 13:05
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Vad lyssnar svenskar på för sorts musik?
pudas wrote:
Är man lite rebelliskt lagd så är det hårdrock, eller som en del säger "Metall" som gäller!

Helst Hammerfall då!

_________________
Mats


07 Mar 2021, 13:11
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Vad lyssnar svenskar på för sorts musik?
albert wrote:
Bulken lyssnar nog mest på det som var hits när de var unga, det som är hits nu och artister som pratar i takt till trummor.


Fast hur många lyssnar egentligen aktivt till det som är över 20? Eller under 13 för den delen.


08 Mar 2021, 12:46
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Vad lyssnar svenskar på för sorts musik?
Vinyljunkie wrote:
albert wrote:
Bulken lyssnar nog mest på det som var hits när de var unga, det som är hits nu och artister som pratar i takt till trummor.


Fast hur många lyssnar egentligen aktivt till det som är över 20? Eller under 13 för den delen.

Tja, inte vet jag. Men åldersgruppen 13 till 20 står nog för en väldigt stor del av musikkonsumtionen.

_________________
Mats


08 Mar 2021, 13:14
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Vad lyssnar svenskar på för sorts musik?
Du har formulerat dig lite luddigt. 8)

Dina 2 huvudfrågor verkar vara

1 vilken musik lyssnar svenskar på.
Svar: i princip ALLT som finns tillgängligt samt lite till.

2 Vilken är den populäraste musikstilen.
Svar: om du med populärast menar mest lyssnad i antal så är det garanterat 'Pop'

_________________



08 Mar 2021, 14:03
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Vad lyssnar svenskar på för sorts musik?
Mike Leaf wrote:
Du har formulerat dig lite luddigt. 8)

Dina 2 huvudfrågor verkar vara

1 vilken musik lyssnar svenskar på.
Svar: i princip ALLT som finns tillgängligt samt lite till.

2 Vilken är den populäraste musikstilen.
Svar: om du med populärast menar mest lyssnad i antal så är det garanterat 'Pop'


Du får gärna tolka frågan som du vill, den är ju trots allt som du redan skrivit komplex.

Inget kan bli luddigare än begreppet "pop" 8)


08 Mar 2021, 14:43
Profile

Joined: 29 Jan 2008, 11:07
Posts: 137
Location:
Post Re: Vad lyssnar svenskar på för sorts musik?
"Pop" måste väl vara det absolut mest korrekta svaret och samtidigt helt oprecist. Pop är ju en förkortning av populärmusik och det är väl den mest populära musiken som folk i allmänhet lyssnar på, det är därför den är populär.

Om jag ger en ögonblicksbild av vad som går i min bekantskapskrets så blir det inte mer precist än så. Om det finns någon som vars musiklyssnande jag kan förutsäga så är det ändå typiska marginallyssnare så det hjälper inte.

I den mån min bekantskapskrets väljer vilka låtar de vill lyssna på så är det låtar som har spelats på RIXFM någon av de två senaste månaderna eller sådant de lyssnade på när de var 18. Det gäller för 90%. De andra 10% lyssnar på något mer "medvetet" men där finns en väldigt liten samstämmighet. Intresset för nya band är extremt lågt om inte det nya bandet har "kommit fram" via rixfm eller idol.

Förutom de marginallyssnande 10% som lyssnar på:
- beatles, enbart, har alla orginalskivor och alla kompilationer som någonsin gjorts
- dödsbejakande hårdrock med band som heter något liknande nån okänd kroppsdels namn på latin.
- jazz
- folkmusik men bara härjedalspolskor på flöjt
- toto och giant


08 Mar 2021, 18:17
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Vad lyssnar svenskar på för sorts musik?
NiklasC wrote:
"Pop" måste väl vara det absolut mest korrekta svaret och samtidigt helt oprecist. Pop är ju en förkortning av populärmusik och det är väl den mest populära musiken som folk i allmänhet lyssnar på, det är därför den är populär.

Om jag ger en ögonblicksbild av vad som går i min bekantskapskrets så blir det inte mer precist än så. Om det finns någon som vars musiklyssnande jag kan förutsäga så är det ändå typiska marginallyssnare så det hjälper inte.

I den mån min bekantskapskrets väljer vilka låtar de vill lyssna på så är det låtar som har spelats på RIXFM någon av de två senaste månaderna eller sådant de lyssnade på när de var 18. Det gäller för 90%. De andra 10% lyssnar på något mer "medvetet" men där finns en väldigt liten samstämmighet. Intresset för nya band är extremt lågt om inte det nya bandet har "kommit fram" via rixfm eller idol.

Förutom de marginallyssnande 10% som lyssnar på:
- beatles, enbart, har alla orginalskivor och alla kompilationer som någonsin gjorts
- dödsbejakande hårdrock med band som heter något liknande nån okänd kroppsdels namn på latin.
- jazz
- folkmusik men bara härjedalspolskor på flöjt
- toto och giant


Herregud. det där var det mest depraverade jag knappt vågade tänka på att finna i avgrunden av möjliga svar. :shock: :cry:

Men du har säkert rätt. Det är bara att i min bekantskapskrets råder det diametralt motsatta om det ens är så högt som 10% som lyssnar på reklamradio och kollar på Idol. Känner mig oerhört lyckligt lottad som har så stor del seriöst musikintresserade i min krets efter att ha läst det du skriver.


09 Mar 2021, 12:56
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 19 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 100 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.