View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 14:04



Reply to topic  [ 23 posts ] 
Filmen om Nationalteatern 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Filmen om Nationalteatern
Jag vill tipsa om ett guldkorn på SVT Play, nämligen filmen om Nationalteatern "vi är barn av vår tid".
Kan kanske även vara av intresse bland yngre musiker, dels för att se att Nationalteatern faktiskt var en teatergrupp och inte ett rockband med ett udda namn, men främst för att se hur musikklimatet var förr. Man spelade i band, inte i ett "projekt", det fanns allaktivitets hus och musikföreningar, idag finns det hemstudios!
Sen kan man ju undra varför en teatergrupp med medlemmar som knappast kunde spela (med några undantag) kunde skriva kanske svensk rockmusiks allra mest kända och älskade sånger, många lika aktuella i dag som för 40-år sedan!

https://www.svtplay.se/video/30267962/v ... -avsnitt-1

Om någon här vill kommentera: glöm ej Bojens nolltolerans mot politiska inlägg!

_________________
pudas


03 Mar 2021, 21:46
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Filmen om Nationalteatern
pudas wrote:
Sen kan man ju undra varför en teatergrupp med medlemmar som knappast kunde spela (med några undantag) kunde skriva kanske svensk rockmusiks allra mest kända och älskade sånger, många lika aktuella i dag som för 40-år sedan!


Det är väl just det att låtarna är lika aktuella idag som för 40 år sedan. Dageby och Melander är ju dessutom ganska habila låtsnickare.

Om man skall spekulera så fanns ju alltid kopplingen till Nynningen och de kanske hjälpte till lite på inspelningarna, även innan Rövarkungens Ö. Vem vet.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


04 Mar 2021, 09:02
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Filmen om Nationalteatern
"Knappast kunde spela" är rätt märkligt att säga om Nationalteatern.. Jämfört med vem? De kunde väl spela sina egna låtar alldeles utmärkt??

Kan man spela sin egen musik så kan man spela, svårare än så är det inte.

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


04 Mar 2021, 09:26
Profile WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Filmen om Nationalteatern
Pricken över i är att det såklart är en göteborgare som gjort dokumentären :D


04 Mar 2021, 10:35
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Filmen om Nationalteatern
Walain wrote:
"Knappast kunde spela" är rätt märkligt att säga om Nationalteatern.. Jämfört med vem? De kunde väl spela sina egna låtar alldeles utmärkt??

Kan man spela sin egen musik så kan man spela, svårare än så är det inte.


Exakt. Plus att de knappast spelade sämre än resten av proggrörelsens band (med vissa undantag).


04 Mar 2021, 13:19
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Filmen om Nationalteatern
Fast, jag vill ju minnas att de turnerade som "Nationalteaterns Rockband" på 90-talets återföreningssväng. Jag kan minnas fel men men... ja alltså för alla andra som inte var med på 70-talet så anses de nog vara ett typiskt rockband. Det var ju också så att det var just rockskivorna som återutgavs i den vevan.

Intressant klipp är det iallafall helt klart, men vad är det för flane till fritidsledare som är med som sitter och tuggar gettosnack med förortsungarna? En som ska vara en förebild som använder ett ord som "snuten". Otroligt tröttsam snubbe.


04 Mar 2021, 13:25
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Filmen om Nationalteatern
Host.... att dom inte kan spela.... det kommer ju klassiker efter klassiker med fantastiska låtar som dom flesta av dagens artister drömmer om att kunna komponera....



Iallafall enligt mig.


04 Mar 2021, 16:31
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Filmen om Nationalteatern
pudas wrote:
J Man spelade i band, inte i ett "projekt", det fanns allaktivitets hus och musikföreningar, idag finns det hemstudios!

Nja, jag skulle nog vilja påstå att det fortfarande spelas i band,
samt finns fortfarande många musikföreningar och studiecirklar som pysslar med musik
Demos spelade man in i repan precis som nu.

Det som verkar skilja nu som jag spanat in är att många yngre gitarrister inte spontant ser sig själva i ett band utan
hellre har en egen YT kanal där man presenterar sina lånade alster. Kontra att förr hade man bara spegeln att lira för hemmavid.

Allt ovan med reservation för pandemin!

_________________



04 Mar 2021, 17:58
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Filmen om Nationalteatern
Walain wrote:
"Knappast kunde spela" är rätt märkligt att säga om Nationalteatern.. Jämfört med vem? De kunde väl spela sina egna låtar alldeles utmärkt??

Kan man spela sin egen musik så kan man spela, svårare än så är det inte.


Jo det var nog så att många i N-T inte kunde spela alls, och i jämställdhetens namn var det kvinnorna som skulle hantera instrumenten som av många räknas som dom utpräglat manliga.
Dageby har i intervjuer sagt att det gick åt en ansenlig tid till att lära ut hur man spelar låtarna!
Anders Melander var väl den enda som hade erfarenhet från Pop och Rock, Ulf Dagebys bakgrund var ju att spela trad-jazz på klarinett och att köra som krog trubadur!

_________________
pudas


04 Mar 2021, 18:37
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Filmen om Nationalteatern
Ska se doken när jag får tid. Vill tipsa om att Kalle Lind också intervjuat en av de medverkande, Med Reventberg
https://sverigesradio.se/avsnitt/1052644

Och om jag inte kommer ihåg intervjun helt fel så var Nationalteatern just från början ett "projekt". De anlitades för ett kommunalt kulturprojekt som gick ut på att de skulle spela, och föra ut, teater till Göteborgs förorter/fritidsgårdar. Och det var det som förde studentteatern från Skåne/Lund/Malmö till Götet (ingen var ju fr Gbg) 1970. Och efter ett tag delades projektet upp i ett teater och ett musikprojekt (Nationalteaterns Rockorkester).


08 Mar 2021, 11:36
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Filmen om Nationalteatern
gurami64 wrote:
Ska se doken när jag får tid. Vill tipsa om att Kalle Lind också intervjuat en av de medverkande, Med Reventberg
https://sverigesradio.se/avsnitt/1052644

Och om jag inte kommer ihåg intervjun helt fel så var Nationalteatern just från början ett "projekt". De anlitades för ett kommunalt kulturprojekt som gick ut på att de skulle spela, och föra ut, teater till Göteborgs förorter/fritidsgårdar. Och det var det som förde studentteatern från Skåne/Lund/Malmö till Götet (ingen var ju fr Gbg) 1970. Och efter ett tag delades projektet upp i ett teater och ett musikprojekt (Nationalteaterns Rockorkester).

Har sett båda delarna, roligt att se och höra! Tack för tipset om Kalle Lind!
Med är så cool 8)

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


08 Mar 2021, 12:37
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Filmen om Nationalteatern
Jag tycker denna dokumentär på något sätt beskriver det absolut sämsta som hände i början på 70-talet.

Misär, drogliberala projekt som var statsfinansierade, deltagande musiker som själva tar droger osv.

Hemskt.

Inte alls förvånande att ingen av orginalmedlemmarna ville ställa upp på en återförening.
Vem vill stå och sjunga "thinnertrasan tänder alla ljus" 2020?

Eller som UD säger, "jag vill se det sköna i att knarka ned sig"

Musikaliskt, visst fick dom till några låtar som blev kommersiella vilket måste kännts konstigt ideologiskt?
Dom hatade ju det kommersiella?

_________________



11 Mar 2021, 22:41
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Filmen om Nationalteatern
Mike Leaf wrote:

Musikaliskt, visst fick dom till några låtar som blev kommersiella vilket måste kännts konstigt ideologiskt?
Dom hatade ju det kommersiella?

Inget konstigt alls tycker jag. Människan är inte rationell, och kommer aldrig att bli. Apropå det kommersiella så har ju en av medlemmarna tjänat miljoner på att spela Ica-Stig i många år. När man behöver mat på bordet så kan idealen ibland få komma i andra hand.

Jag gillar hur de musikaliska drivkrafterna (Dageby och Melander) uppenbarligen lyckades få de mindre musikaliskt erfarna medlemmarna att prestera precis det som behövdes för att skapa svensk rockhistoria.


12 Mar 2021, 11:49
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Filmen om Nationalteatern
Bra dokumentär. Skitbra band.

Och här kommer ABBA i kläder av plast
Lika döda som sillkonserver
De skiter också i allt, vill göra snabba stål
Det pyr i mina franska nerver

_________________
Försvinn ur min åsikt


12 Mar 2021, 19:34
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Filmen om Nationalteatern
Uncle Fred wrote:
Bra dokumentär. Skitbra band.

Och här kommer ABBA i kläder av plast
Lika döda som sillkonserver
De skiter också i allt, vill göra snabba stål
Det pyr i mina franska nerver



Vilken konstig kommentar! Abba rockar! Likaså Nationalteatern.


13 Mar 2021, 11:29
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Jan 2005, 00:12
Posts: 120
Post Re: Filmen om Nationalteatern
salesman wrote:
Vilken konstig kommentar! Abba rockar! Likaså Nationalteatern.

https://www.letras.com/nationalteatern/698567/


13 Mar 2021, 12:14
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Filmen om Nationalteatern
salesman wrote:
Vilken konstig kommentar! Abba rockar! Likaså Nationalteatern.

Det är ju ett textcitat från en klassisk låt.


13 Mar 2021, 13:06
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Filmen om Nationalteatern
Salve, compadres :)

_________________
Försvinn ur min åsikt


14 Mar 2021, 13:24
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Filmen om Nationalteatern
Nationalteatern var ju varken bäst eller sämst bland proggarna i rent teknisk mening, men de skrev fantastiska låtar och hade en fenomenal förmåga att spel- och produktionsmässigt skapa melodier, riff och sound som passade perfekt i låtarna och gett dem "vingar". Saker som basgången ihop med "plopp-ljudet" på Speedy Gonzalez-introt, de små gitarräkorna mellan stroferna i Kolla Kolla, de akustiska gitarrerna i Hanna från Arlöv, phaser-gitarrintrot i Barn av vår tid, ... listan kan göras lång. Dessutom hade de skitbra sångröster som man känner igen på direkten.


15 Mar 2021, 21:39
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Filmen om Nationalteatern
Mike Leaf wrote:
Inte alls förvånande att ingen av orginalmedlemmarna ville ställa upp på en återförening.
Vem vill stå och sjunga "thinnertrasan tänder alla ljus" 2020?


Det är väl ganska välkänt (åtminstone bland dem som är något sånär insatta) att Nationalteaterns låtar ofta uppfattats som mycket mera drogliberala än de är för att de tagits ur sitt sammanhang. Till exempel "Speedy Gonzalez, du tänder väl på, du tänder väl på" o.s.v., det kommer ju från en karaktär i en teaterpjäs. Nationalteaters medlemmar har väl fått upprepa tusen ggr att deras låtar inte är drogpropaganda. (Okej, jag påstår inte att du direkt har påstått nåt annat heller, men det tål att upprepas.)

Sen har väl Ulf Dageby och hans gäng i Nationalteaterns Rockorkester sjungit om thinnertrasan hundratals gånger på scener runt om i Sverige i modern tid? Jag såg dem själv på Katalin i Uppsala för cirka 10 år sedan och då spelade de Barn av vår tid vad jag minns. Den är ju en skildring av människor, en generation, en miljö, o.s.v., så det är väl inte så konstigt att fortsätta att sjunga den, även om innehållet är från 1978. Kan The Who sjunga My Generation fortfarande och Iggy Pop sjunga No Fun när han är 70 år gammal så ...

När jag tänker efter så känns det som att det är ganska sällan som gamla rockartister låter bli att spela låtar för att de är förlegade, barnsliga, knarkglorifierande, o.s.v., och det är helt rätt på nåt sätt.
Jag har sett Mikael Ramel live på äldre dar ett par ggr, och har för mig att han skrattade lite åt en del av sina gamla flummigare alster. Men på en av spelningarna körde han Lukter Runt Holken med bravur, utan ursäkter, och det svängde och kändes helt rätt! Och den är knappast nån hit som publiken "tvingar" honom att spela. Så länge det inte är nåt totalt pinsamt eller fullständigt utanför kartan i politisk unkenhet så tycker jag det är fint när gamla artister omfamnar sina alster från sedan länge svunna tider.


17 Mar 2021, 21:53
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Filmen om Nationalteatern
LieMfB wrote:
När jag tänker efter så känns det som att det är ganska sällan som gamla rockartister låter bli att spela låtar för att de är förlegade, barnsliga, knarkglorifierande, o.s.v., och det är helt rätt på nåt sätt.
Jag har sett Mikael Ramel live på äldre dar ett par ggr, och har för mig att han skrattade lite åt en del av sina gamla flummigare alster. Men på en av spelningarna körde han Lukter Runt Holken med bravur, utan ursäkter, och det svängde och kändes helt rätt! Och den är knappast nån hit som publiken "tvingar" honom att spela. Så länge det inte är nåt totalt pinsamt eller fullständigt utanför kartan i politisk unkenhet så tycker jag det är fint när gamla artister omfamnar sina alster från sedan länge svunna tider.
Såg Ulf Dageby spela (själv med en gitarr) på Mosebacke ca 1984. Någon i publiken ropade efter Barn av vår tid. Ulf Dageby såg närmast chockad ut över att någon ville höra den låten. "Men hur gammal tror ni jag är?" sa han förvånat. Den där gamla låten ansåg han sig, då 1984, ha vuxit ifrån.

Ett antal år senare så hade han dock inga problem med att spela den. Ibland kan man behöva lite perspektiv.


17 Mar 2021, 23:14
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Filmen om Nationalteatern
lpstd wrote:
LieMfB wrote:
När jag tänker efter så känns det som att det är ganska sällan som gamla rockartister låter bli att spela låtar för att de är förlegade, barnsliga, knarkglorifierande, o.s.v., och det är helt rätt på nåt sätt.
Jag har sett Mikael Ramel live på äldre dar ett par ggr, och har för mig att han skrattade lite åt en del av sina gamla flummigare alster. Men på en av spelningarna körde han Lukter Runt Holken med bravur, utan ursäkter, och det svängde och kändes helt rätt! Och den är knappast nån hit som publiken "tvingar" honom att spela. Så länge det inte är nåt totalt pinsamt eller fullständigt utanför kartan i politisk unkenhet så tycker jag det är fint när gamla artister omfamnar sina alster från sedan länge svunna tider.
Såg Ulf Dageby spela (själv med en gitarr) på Mosebacke ca 1984. Någon i publiken ropade efter Barn av vår tid. Ulf Dageby såg närmast chockad ut över att någon ville höra den låten. "Men hur gammal tror ni jag är?" sa han förvånat. Den där gamla låten ansåg han sig, då 1984, ha vuxit ifrån.

Ett antal år senare så hade han dock inga problem med att spela den. Ibland kan man behöva lite perspektiv.


Ja, visst är det så. 1984 var den låten sex år gammal, vilket är ingenting med "dagens mått mätt". På den tiden kunde man väl inte föreställa sig att Rolling Stones skulle stå och lira Satisfaction när de är 75 år gamla. Och så var Barn av vår tid totalt otrendig på den tiden; den hörde 70-talet till.


19 Mar 2021, 09:36
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Filmen om Nationalteatern
LieMfB wrote:
Och så var Barn av vår tid totalt otrendig på den tiden; den hörde 70-talet till.


Ulf Dageby var mycket... men trendig??


19 Mar 2021, 12:35
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 23 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.