View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 10:33



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Interface/software PC 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Interface/software PC
Det verkar som mitt interface(Line6 UX1) givit upp, det har legat nerpackat i många år, dammade av det och körde några dagar men helt plötsligt kunde datorn inte få kontakt med den.

Vad tror ni om IK Multimedia AXE I/O Solo + AmpliTube 5, där får man väl med det mesta man behöver.

Jag vill ha en lättanvänd mjukvara, Pod Farm som jag tidigare haft var riktigt smidigt tycker jag, är det för krångligt/tidskrävande så blir det inte så mycket använt om jag känner mig själv rätt.

Till inspelning använder jag Riffwork, om det spelar någon roll.

Tips och synpunkter välkomnas.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


01 Mar 2021, 16:25
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Interface/software PC
Ska först säga att jag har ingen erfarenhet av någon av dom produkter du nämner, men tänker att det är produkter riktade till främst gitarrister, vilket säkert är bra för många.
Det enda råd jag har är att gå på dom större märkena när det kommer till mjukvaror. Finns mer info på nätet, uppdateringar, grupper och forum för kunskapsutbyte och problemlösning.
När det kommer till hårdvara så styrs ju valet väldigt mycket av vad man behöver för in och utgångar, att ha ett interface som bara har en gitarringång kan ju vara lite begränsat!
Jag tror dock, utan att veta, att slutresultatet, ljudet ur tekniskt perspektiv inte skiljer något av större betydelse mellan olika märken av mjukvara.

_________________
pudas


02 Mar 2021, 21:58
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Interface/software PC
Vad är det för typ av gitarrljud du är ute efter?

Det mesta jag har provat har varit bortkastade pengar för mig. Men det finns några som är OK, beroende på vad man är ute efter.

Om ställer frågan för öppet så kommer svaren inte vara till stor hjälp, eftersom de som svara kanske letar efter andra egenskaper än de du söker. Men skillnaden emellan olika tekniker är väldigt stor allt passar inte alla.

Så det återstår att prova och köpa i butik som eventuellt har något du gillar, eller köpa hårdvara på chans och sedan prova runt med olika mjukvarudemos tills du hittar något som du gillar.

Jag har slängt bort en hel del pengar på sånt som verkade lovande, men som är oanvändbart för mig.


02 Mar 2021, 22:27
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Interface/software PC
Eftersom du säger att du trivts bra med Line6 tycker jag att du bara ska köpa en ny. Du kan mjukvaran, och har förmodligen en hel del ljud färdiga redan. Om det är så att du är teknikintresserad och gillar att sitta och knappa fram nya inställningar är det absolut värt att kolla in något nytt (och amplitube verkar ju gå hem hos många), men eftersom du säger att du vill ha något enkelt som bara funkar misstänker jag att du hellre lägger tid på att lura äb att lära dig programvara. Jag kan inte med digitala prylar alls, just för att det är för mycket meckande för min smak. Man brukar se de där Line6-grejerna begagnade hyfsat billigt rätt ofta, så det behöver inte bli en dyr affär.


02 Mar 2021, 23:08
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Interface/software PC
pudas wrote:
Ska först säga att jag har ingen erfarenhet av någon av dom produkter du nämner, men tänker att det är produkter riktade till främst gitarrister, vilket säkert är bra för många.
Det enda råd jag har är att gå på dom större märkena när det kommer till mjukvaror. Finns mer info på nätet, uppdateringar, grupper och forum för kunskapsutbyte och problemlösning.
När det kommer till hårdvara så styrs ju valet väldigt mycket av vad man behöver för in och utgångar, att ha ett interface som bara har en gitarringång kan ju vara lite begränsat!
Jag tror dock, utan att veta, att slutresultatet, ljudet ur tekniskt perspektiv inte skiljer något av större betydelse mellan olika märken av mjukvara.


OK
Anslutningar jag än så länge använt är endast instrument in och phones, men man vet ju aldrig vad man får för sig.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


03 Mar 2021, 08:35
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Interface/software PC
CarlM wrote:
Vad är det för typ av gitarrljud du är ute efter?

Det mesta jag har provat har varit bortkastade pengar för mig. Men det finns några som är OK, beroende på vad man är ute efter.

Om ställer frågan för öppet så kommer svaren inte vara till stor hjälp, eftersom de som svara kanske letar efter andra egenskaper än de du söker. Men skillnaden emellan olika tekniker är väldigt stor allt passar inte alla.

Så det återstår att prova och köpa i butik som eventuellt har något du gillar, eller köpa hårdvara på chans och sedan prova runt med olika mjukvarudemos tills du hittar något som du gillar.

Jag har slängt bort en hel del pengar på sånt som verkade lovande, men som är oanvändbart för mig.


Sound jag söker är:
Hårdrock, typ Zakk Wylde.
Punk/rock, typ Dregen, Ebba Grön.
Fuzz, åt stonerhållet.
Även ambienta ljud förekommer.
Spelar sällan med rent ljud!

Lite spretigt, men sån är jag.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


03 Mar 2021, 08:42
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Interface/software PC
Robert wrote:
Eftersom du säger att du trivts bra med Line6 tycker jag att du bara ska köpa en ny. Du kan mjukvaran, och har förmodligen en hel del ljud färdiga redan. Om det är så att du är teknikintresserad och gillar att sitta och knappa fram nya inställningar är det absolut värt att kolla in något nytt (och amplitube verkar ju gå hem hos många), men eftersom du säger att du vill ha något enkelt som bara funkar misstänker jag att du hellre lägger tid på att lura äb att lära dig programvara. Jag kan inte med digitala prylar alls, just för att det är för mycket meckande för min smak. Man brukar se de där Line6-grejerna begagnade hyfsat billigt rätt ofta, så det behöver inte bli en dyr affär.


Precis, mjukvaran kan jag och tiden vill jag lägga på att spela och skapa, inte slösa dyrbar tid på att leta efter 1000-tals parametrar.
Factory presets tycker jag är rätt bra att utgå ifrån när man rattar fram ett ljud, men det borde väl alla ha.
Men samtidigt har det säkert kommit bättre saker på senare år och om det kostar en slant spelar ingen roll om man får tag i något bra/enkelt/användbart.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


03 Mar 2021, 08:57
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Interface/software PC
Harvester wrote:
CarlM wrote:
Vad är det för typ av gitarrljud du är ute efter?

Det mesta jag har provat har varit bortkastade pengar för mig. Men det finns några som är OK, beroende på vad man är ute efter.

Om ställer frågan för öppet så kommer svaren inte vara till stor hjälp, eftersom de som svara kanske letar efter andra egenskaper än de du söker. Men skillnaden emellan olika tekniker är väldigt stor allt passar inte alla.

Så det återstår att prova och köpa i butik som eventuellt har något du gillar, eller köpa hårdvara på chans och sedan prova runt med olika mjukvarudemos tills du hittar något som du gillar.

Jag har slängt bort en hel del pengar på sånt som verkade lovande, men som är oanvändbart för mig.


Sound jag söker är:
Hårdrock, typ Zakk Wylde.
Punk/rock, typ Dregen, Ebba Grön.
Fuzz, åt stonerhållet.
Även ambienta ljud förekommer.
Spelar sällan med rent ljud!

Lite spretigt, men sån är jag.


Det låter som något Marshall-aktigt skulle kunna täcka dina behov. Jag vet inte hur bra Amplitube som du har tittat på är och jag kör själv UAD och där kostar ju hårdvaran en slant.

Jag köpte Brainworx Friedman BE-100 för ett tag sedan efter att av en slump hört en demo som kändes oväntat mycket Marshall, fast den går att dra bortom 10 på gainskalan och det kan ju vara bra om du vill ha något Zakk-liknande. Det kan nog vara den bästa plugin-Marshall jag provat. Jag förstås inte provat i närheten av allt. Men jag har provat en hel del och Brainworx har funkat bäst hittills. Nu ska jag prova den som högtalarsimulator med riktig Marshall via Two Notes Captor. Brainworx låter en nämligen koppla förbi försteg, slutsteg och högtalare om man vill.

https://www.brainworx.audio/products/friedman/be-100.html

Neural DSPs prylar är det många som snackar om nu. Jag har provat och tycker att de är bra och mångsidiga och till den musik du listar så borde det finnas bra alternativ. Jag köpte deras Achetype Nolly till en av sönerna som är inne på lite tyngre musik än mig och som är stor Nolly-fan.

https://neuraldsp.com


Last edited by CarlM on 09 Mar 2021, 15:11, edited 1 time in total.



09 Mar 2021, 13:30
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Interface/software PC
Sound jag söker är:
Hårdrock, typ Zakk Wylde.
Punk/rock, typ Dregen, Ebba Grön.
Fuzz, åt stonerhållet.
Även ambienta ljud förekommer.
Spelar sällan med rent ljud!

Lite spretigt, men sån är jag.[/quote]

Det låter som något Marshall-aktigt skulle kunna täcka dina behov. Jag vet inte hur bra Amplitube som du har titta på är och jag kör själv UAD och där kostar ju hårdvaran en slant.

Jag köpte Brainworx Friedman BE-100 för ett tag sedan efter att av en slump hört en demo som kändes oväntat mycket Marshall, fast den går att dra bortom 10 på gainskalan och det kan ju vara bra om du vill ha något Zakk-liknande. Det kan nog vara den bästa plugin-Marshall jag provat. Jag förstås inte provat i närheten av allt. Men jag har provat en hel del och Brainworx har funkat bäst hittills. Nu ska jag prova den som högtalarsimulator med riktig Marshall via Two Notes Captor. Brainworx låter en nämligen koppla förbi försteg, slutsteg och högtalare om man vill.

https://www.brainworx.audio/products/friedman/be-100.html

Neural DSPs prylar är det många som snackar om nu. Jag har provat och tycker att de är bra och mångsidiga och till den musik du listar så borde det finnas bra alternativ. Jag köpte deras Achetype Nolly till en av sönerna som är inne på lite tyngre musik än mig och som är stor Nolly-fan.

https://neuraldsp.com[/quote]

Ja de kostade visst en slant, säkert bra grejer.
Tack för tipsen, jag kollar upp detta!

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


09 Mar 2021, 14:20
Profile ICQ WWW

Joined: 31 Jul 2012, 14:27
Posts: 310
Post Re: Interface/software PC
Harvester wrote:
Sound jag söker är:
Hårdrock, typ Zakk Wylde.
Punk/rock, typ Dregen, Ebba Grön.
Fuzz, åt stonerhållet.
Även ambienta ljud förekommer.
Spelar sällan med rent ljud!

Lite spretigt, men sån är jag.


Det låter som något Marshall-aktigt skulle kunna täcka dina behov. Jag vet inte hur bra Amplitube som du har titta på är och jag kör själv UAD och där kostar ju hårdvaran en slant.

Jag köpte Brainworx Friedman BE-100 för ett tag sedan efter att av en slump hört en demo som kändes oväntat mycket Marshall, fast den går att dra bortom 10 på gainskalan och det kan ju vara bra om du vill ha något Zakk-liknande. Det kan nog vara den bästa plugin-Marshall jag provat. Jag förstås inte provat i närheten av allt. Men jag har provat en hel del och Brainworx har funkat bäst hittills. Nu ska jag prova den som högtalarsimulator med riktig Marshall via Two Notes Captor. Brainworx låter en nämligen koppla förbi försteg, slutsteg och högtalare om man vill.

https://www.brainworx.audio/products/friedman/be-100.html

Neural DSPs prylar är det många som snackar om nu. Jag har provat och tycker att de är bra och mångsidiga och till den musik du listar så borde det finnas bra alternativ. Jag köpte deras Achetype Nolly till en av sönerna som är inne på lite tyngre musik än mig och som är stor Nolly-fan.

https://neuraldsp.com[/quote]

Ja de kostade visst en slant, säkert bra grejer.
Tack för tipsen, jag kollar upp detta![/quote]

De flesta ljudkort är ok numera och du lär förmodligen inte höra någon skillnad på dem om du inte är väldigt känslig. Jag hade ett Line6 UX2 förut men köpte ett steinberg, ljudet hörde jag ingen skillnad på men Steinberg är mycket stabilare och inte så känsligt för störningar.
Har du väl ett ljudkort kan du sedan prova de olika digitala förstärkare som finns. Jag tycker NeuralDSP låter klart bäst men det är såklart en smaksak. de har ett ganska enkelt upplägg också med få förstärkare och några få effekter inbyggda (beroende på modell man väljer, Nolly som nämns ovan tycker jag är bra). Brainworx och nembrini har liknande upplägg.
Sedan finns det sådana som text STL Amphub(?) som bygger mer på profiler som man väljer mellan för att hitta sitt ljud. Passar inte mitt sätt att jobba (vill skruva ljudet själv) men kanske kan vara intressant för dig?


10 Mar 2021, 15:11
Profile
Online

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Interface/software PC
Köp något billigt presonus kort. Kostar runt en tusing bara. Sen finns det gott om gratis ampsims så du behöver inte betala en enda spänn för det. Har du en DAW så har du säkert ett impulsreverb och det finns gott om gratis cabimpulser på nätet också. Annars finns t ex Nadir för cabimpulser. Bara googla på så hittar du flera ampsims och cabimpulser.


10 Mar 2021, 15:57
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Interface/software PC
Presonus ska vara bra grejer.. är själv nöjd med focusrite scarlett o som gitarrljudsdigital datagrej s-gear
https://www.scuffhamamps.com/product/s-gear
Nog bästa ljuden jag hört hittills i en ampsim o relativt billigt.


15 Mar 2021, 08:53
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Interface/software PC
Det dök upp en IK Multimedia AXE I/O(modell större) på blocket som jag norpade.
Det ingick mjukvaran Amplitube, dock lite oklart vilken version.
Hoppas man nu får lite tid att lära sig använda sakerna.

Tack ändå för er input.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


16 Mar 2021, 11:12
Profile ICQ WWW

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1054
Post Re: Interface/software PC
Jag har den kombinationen Axe I/O Solo och Amplitube 5.
Jag har tidigare generellt inte gillat att spela genom olika plugins av olika skäl men AT5 ändrade på detta. Har nästan bara kört Kemper de senaste 9 åren men nu är det 50-50. AT5 är väldigt lättrattad. Förstår man signalvägen i en vanlig studio har man inga problem.

Axe I/O är bra och har man gitarrer som är lite "brighta" kommer Z-tone-kretsen till god nytta.

Vill du komma undan lite billigare samt få en grymt bra DAW på köpet rekommenderar jag PreSonus ljudkort.

Lycka till!

/Mats N


17 Mar 2021, 08:28
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Interface/software PC
Mats Nermark wrote:
Jag har den kombinationen Axe I/O Solo och Amplitube 5.
Jag har tidigare generellt inte gillat att spela genom olika plugins av olika skäl men AT5 ändrade på detta. Har nästan bara kört Kemper de senaste 9 åren men nu är det 50-50. AT5 är väldigt lättrattad. Förstår man signalvägen i en vanlig studio har man inga problem.

Axe I/O är bra och har man gitarrer som är lite "brighta" kommer Z-tone-kretsen till god nytta.

Vill du komma undan lite billigare samt få en grymt bra DAW på köpet rekommenderar jag PreSonus ljudkort.

Lycka till!

/Mats N

Tack Mats
Amplitube verkar bra faktiskt.

Fick hem min AXE i går, lite bekymmer med account transfern samt att serienumret till enheten verkar kommit bort.
Får krångla lite till i kväll får vi se om jag får fart på eländet, hatar att krångla med datorer, man vill det bara skall funka men så är det ju inte alltid tyvärr.
OBS det är inte IK Multimedias fel att man är kass på datorer!

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


17 Mar 2021, 14:28
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Feb 2008, 22:09
Posts: 2257
Location: Stockholm
Post Re: Interface/software PC
En fråga till Mats N. Du har ju koll, hur går snackat där ute, håller Kemper på bli lite dated? Jag började med Kemper för typ 5 år sedan och använder nu Neural DSP som jag tycker är riktigt bra. Använder också rörstärkare via Loadbox. Kanske dags och kliva av Kemper? Amp-sim kommer knappast bli sämre framgent och datorerna kraftfullare. Ett minus med Kemper är att man har den hårdvara man har, och den är nu tio år gammal.


17 Mar 2021, 20:20
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2109
Post Re: Interface/software PC
Vill man ändå skaffa en DAW, så rekommenderar jag Reaper. Fritt i 60 dagar sedan 60USD (om man vill, inget händer i Reaper efter 60 dagar, så det går att använda fullt ut)

Många gratis Ampsims som sagt och tusen andra möjligheter.

_________________
##################


17 Mar 2021, 21:52
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Tokerekloker and 89 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.