View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 18:33



Reply to topic  [ 162 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Ni har väl inte missat Ultimate Guitar Gear Podcast 
Author Message

Joined: 03 May 2009, 10:14
Posts: 364
Location:
Post Ni har väl inte missat Ultimate Guitar Gear Podcast
Efter ett antal år har jag och Fredrik Heghammar och vår vän Fredrik Fölster bestämma oss för att återuppliva UGG. Nu då i Podcast-form. Podden kommer ha ett stort prylfokus med hög nördfaktor. Vi finns på de flesta podplattformarna. Här är lite länkar:

Podbean:
https://uggpodcast.podbean.com

Spotify:
https://open.spotify.com/episode/4c5eI3 ... Gm3h2fm0DA

Vi kommer varje tisdag med ett nytt avsnitt. Går gärna ut på vår FB eller Instagram och ge oss feedback...

/Ulf Edelönn


03 Feb 2021, 14:33
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 03 May 2009, 10:14
Posts: 364
Location:
Post Re: Ni har väl inte missat Ultimate Guitar Gear Podcast
Nytt avsnitt idag:

https://open.spotify.com/show/1FCnp87XVBrMSXn1q0aDaD

/Uffe


09 Feb 2021, 11:24
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 03 May 2009, 10:14
Posts: 364
Location:
Post Re: Ni har väl inte missat Ultimate Guitar Gear Podcast
Ytterligt ett avsnitt ute...


23 Feb 2021, 20:32
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 03 May 2009, 10:14
Posts: 364
Location:
Post Re: Ni har väl inte missat Ultimate Guitar Gear Podcast
Avsnitt 5 ute nu:

Vi pratar om gitarrmässor både hemma och internationellt. Fölster filosoferar över mickjusteringar. I veckans pryl pratar Ulf om en av sina favoritförstärkare

/Uffe


02 Mar 2021, 17:03
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 03 May 2009, 10:14
Posts: 364
Location:
Post Re: Ni har väl inte missat Ultimate Guitar Gear Podcast
Avsnitt 6 ute nu:

Signature-gitarrer, coolt eller mesigt? I veckans Fölster berättar Fölster om sin drömgitarr. I veckans pryl får ni reda på vilken pedal Fredrik har gemensamt med Josh Smith.

/Uffe


09 Mar 2021, 09:38
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post Re: Ni har väl inte missat Ultimate Guitar Gear Podcast
Hoppas att ni får många lyssnare. Det verkar vara ett roligt nördtema. Tyvärr är det stor konkurrens om lyssnare/tittare, framförallt nu under Coronatider då det ploppat upp en massa podcasts och YT-kanaler, och dagarna har bara 24 timmar så man hinner inte med allt.

_________________
The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler


09 Mar 2021, 10:19
Profile

Joined: 03 May 2009, 10:14
Posts: 364
Location:
Post Re: Ni har väl inte missat Ultimate Guitar Gear Podcast
Tack Jyda!
Vi gör detta lika mycket för oss själva som för lyssnarna. Jag och Heghammar pratar ändå flera gånger i veckan om dessa saker så vi tänkte att vi lika gärna kunde göra en podd av det. Om ingen lyssnar så försvinner vi lika snabbt som vi dök upp :-)
/Uffe


09 Mar 2021, 10:24
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Ni har väl inte missat Ultimate Guitar Gear Podcast
Tycker att det är en mycket intressant och bra podcast. Tycker att det är kul att höra att det finns fler som är lika nördiga som man själv är. :)

_________________
http://www.pigsinspace.se


11 Mar 2021, 17:11
Profile WWW

Joined: 03 May 2009, 10:14
Posts: 364
Location:
Post Re: Ni har väl inte missat Ultimate Guitar Gear Podcast
1331 wrote:
Tycker att det är en mycket intressant och bra podcast. Tycker att det är kul att höra att det finns fler som är lika nördiga som man själv är. :)


Tack! Alla nördar förenen eder :-)


11 Mar 2021, 17:35
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 03 May 2009, 10:14
Posts: 364
Location:
Post Re: Ni har väl inte missat Ultimate Guitar Gear Podcast
Ytterligare ett nytt avsnitt ute:

Avancerade eller super-simpla, pedaler blir allt dyrare - vi diskuterar. Fölster ger sig in i högtalarträsket. I veckans pryl har Ulf snöat in på en grej han lovade att aldrig fördjupa sig i.
Finns där poddar finns!

/Uffe


16 Mar 2021, 09:46
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 03 May 2009, 10:14
Posts: 364
Location:
Post Re: Ni har väl inte missat Ultimate Guitar Gear Podcast
Nytt avsnitt ute nu:

Avsnitt #8 The Mighty Marshall

Det klassiska rockljudet! Ulf och Fredrik pratar Marshall-minnen. Tre humbuckers på en gitarr? Fölster funderar. Heghammar pratar om en svenskbyggd gitarr i veckans pryl.

/Uffe


23 Mar 2021, 09:33
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 10:11
Posts: 1823
Location: Helsingborg
Post Re: Ni har väl inte missat Ultimate Guitar Gear Podcast
Tack till er alla tre! Jag lyssnar!
Nördigt javisst, men det gör bara att man känner sig helt normal i sällskapet.


23 Mar 2021, 16:35
Profile

Joined: 03 May 2009, 10:14
Posts: 364
Location:
Post Re: Ni har väl inte missat Ultimate Guitar Gear Podcast
johan wrote:
Tack till er alla tre! Jag lyssnar!
Nördigt javisst, men det gör bara att man känner sig helt normal i sällskapet.


Tack Johan! Nördigheten är inte ett självändamål. Det har bara blivit så :-)


23 Mar 2021, 17:16
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Ni har väl inte missat Ultimate Guitar Gear Podcast
Lyssnar också. Trevlig variation till den vanliga musiken som man vanligtvis kör vid instrument arbetsbänken. Problemet är väl att man redan 'nördat förbi' allt som är 'standard'. För oss Techs blir det mer som att snacka 'vanlig Volvo' -istället för egen byggd Hot Rod. Det intressanta dialogen handlar mer om 'hur' och 'varför' -istället för 'vad', 'vem' och 'när'. Ändå upplever jag alla dessa 'walk down memory lane' -historier som ganska uppfriskande. Peakarna i dessa casts; som jag gillar mest är ju: -Vad sitter det för mickar i den? -Ingen aning. -Burstbuckers...? :lol: :lol: :lol: Man tänker ju: Vaffan; gubbar: -Ni måste verkligen tillsammans jobba upp nörderiet nu! Jag älskar att nivån på 'nörderiet' här är så spontant. Samtidigt som jag blir orolig och tänker: Om det här räknas som nörderi av dom här snubbarna: Måste ju min egna diagnos vara riktigt jäkla allvarlig... :roll:

Har med flit hoppat över Ultimate Guitar Gear podcast avsnittet med 'justera mickar'. Det vill jag gärna lyssna igenom när jag inte jobbar -med en eller två bärs i pavan. :)

Här är några intressanta saker som skulle kunna bumpa denna cast ytterligare några nivåer:

- Highwood Stratasadlar. (Nederländerna).
Att bara testa dessa; och ge ett ärligt utlåtande om fördelarna och nackdelarna.
- Philadelphia Luthiere Tools Pinacle/ABM. (USA/Tyskland).
Utbytes stall och stop bar i; stål, koppar, aluminium mm. Vad förutom trä ger egentligen den stora ton skillnaden mellan Ex en LP standard en LP Reissue? (Det är hardwaren -som är ljusår bättre på R-modellerna.) Vad händer egentligen ton + funktions -mässigt om man byter ut stallet i en gammal vintage pålle mot ett i stål eller koppar?
- Dynaguide string trees. (Nederländerna).
Kanske ingen stor skillnad standard; men på reversed headstock = Kanske inte så pjåkigt ändå?

Detta är endast några exempel på saker som de flesta ute i stora etern inte har ens en minsta aning om. Saker som bara de som är skadade på absolut 'nördigaste' -nivå kan relatera till. Dessa är saker som ger lyssnare tanken att själva fundera på att dyka ner i nörderi träsket. Och vilket argument gente mot dem; som varit i branschen i 30-40 bast: -Jepp; bara att spara på din dyra orginal vintage brygga -och byta till det här; så kommer din klang -och funktion vakna till liv också. -Det var som F....! -Och jag som funderade på att byta ut mickarna iden... :wink:


/ Jonken


24 Mar 2021, 10:59
Profile

Joined: 03 May 2009, 10:14
Posts: 364
Location:
Post Re: Ni har väl inte missat Ultimate Guitar Gear Podcast
Jonken wrote:
Lyssnar också. Trevlig variation till den vanliga musiken som man vanligtvis kör vid instrument arbetsbänken. Problemet är väl att man redan 'nördat förbi' allt som är 'standard'. För oss Techs blir det mer som att snacka 'vanlig Volvo' -istället för egen byggd Hot Rod. Det intressanta dialogen handlar mer om 'hur' och 'varför' -istället för 'vad', 'vem' och 'när'. Ändå upplever jag alla dessa 'walk down memory lane' -historier som ganska uppfriskande. Peakarna i dessa casts; som jag gillar mest är ju: -Vad sitter det för mickar i den? -Ingen aning. -Burstbuckes...? :lol: :lol: :lol: Man tänker ju: Vaffan; gubbar: -Ni måste verkligen tillsammans jobba upp nörderiet nu! Jag älskar att nivån på 'nörderiet' här är så spontant. Samtidigt som jag blir orolig och tänker: Om det här räknas som nörderi av dom här snubbarna: Måste ju min egna diagnos vara riktigt jäkla allvarlig... :roll:

Har med flit hoppat över Ultimate Guitar Gear podcast avsnittet med 'justera mickar'. Det vill jag gärna lyssna igenom när jag inte jobbar -med en eller två bärs i pavan. :)

Här är några intressanta saker som skulle kunna bumpa denna cast ytterligare några nivåer:

- Highwood Stratasadlar. (Nederländerna).
Att bara testa dessa; och ge ett ärligt utlåtande om fördelarna och nackdelarna.
- Philadelphia Luthiere Tools Pinacle/ABM. (USA/Tyskland).
Utbytes stall och stop bar i; stål, koppar, aluminium mm. Vad förutom trä ger egentligen den stora ton skillnaden mellan Ex en LP standard en LP Reissue? (Det är hardwaren -som är ljusår bättre på R-modellerna.) Vad händer egentligen ton + funktions -mässigt om man byter ut stallet i en gammal vintage pålle mot ett i stål eller koppar?
- Dynaguide string trees. (Nederländerna).
Kanske ingen stor skillnad standard; men på reversed headstock = Kanske inte så pjåkigt ändå?

Detta är endast några exempel på saker som de flesta ute i stora etern inte har ens en minsta aning om. Saker som bara de som är skadade på absolut 'nördigaste' -nivå kan relatera till. Dessa är saker som ger lyssnare tanken att själva fundera på att dyka ner i nörderi träsket. Och vilket argument gente mot dem; som varit i branschen i 30-40 bast: -Jepp; bara att spara på din dyra orginal vintage brygga -och byta till det här; så kommer din klang -och funktion vakna till liv också. -Det var som F....! -Och jag som funderade på att byta ut mickarna iden... :wink:


/ Jonken



Tack för feedback Jonken och tack för att du lyssnar! Nivån på nörderiet hänger nog mycket ihop med vår egen kunskap. Där vi själva har ok på fötterna blir det mer djupdykningar. Sedan gäller det att lägga sig på en nivå så man inte tappar alldeles för många lyssnare :-) Vi låter vårt eget intresse och det som vi finner lustfyllt styra i hög grad...
/Uffe


24 Mar 2021, 11:30
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 03 May 2009, 10:14
Posts: 364
Location:
Post Re: Ni har väl inte missat Ultimate Guitar Gear Podcast
Nytt avsnitt ute nu:

#9. Dumble Soundet

Fredrik och Ulf pratar Dumble och om de olika klonerna som följt i spåren. Fredrik Fölster berättar om sin första pedal. I veckans pryl pratar Ulf om en av sina favoritpedaler.

Finns där poddar finns. Bland annat här:

https://open.spotify.com/episode/0MaZ4Z ... iOBj2ISLeA

/Uffe


30 Mar 2021, 08:58
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1892
Location: Västra Frölunda
Post Re: Ni har väl inte missat Ultimate Guitar Gear Podcast
Jag har lyssnat på några. Riktigt mysigt för oss nördar. :-)

Liten fundering angående Dumble-soundet. Ford/Carlton tänker jag på.
Jag anar att en del av "hemligheten" är att ha ett highgain-ljud, men rulla av på både volym och ton lite på gitarren.
Då får man ju lite headroom även till disten, lixom.

/Lasse

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


31 Mar 2021, 19:53
Profile

Joined: 03 May 2009, 10:14
Posts: 364
Location:
Post Re: Ni har väl inte missat Ultimate Guitar Gear Podcast
crybaby wrote:
Jag har lyssnat på några. Riktigt mysigt för oss nördar. :-)

Liten fundering angående Dumble-soundet. Ford/Carlton tänker jag på.
Jag anar att en del av "hemligheten" är att ha ett highgain-ljud, men rulla av på både volym och ton lite på gitarren.
Då får man ju lite headroom även till disten, lixom.

/Lasse



Tack Lasse! Kul att du lyssnar.
Det du nämner är ett sätt men enligt min något begränsade erfarenhet av Dumbleförstärkare så finns det en sustain, häng och dynamik som inte enbart hänger ihop med hög gainnivå. Faktum är att även den rena kanalen har en väldigt speciell sustain och häng som då inte är kopplat till gain. Detta är något av kännetecknet för Dumbles förstärkare. Sedan är de extremt dynamiska så att du kan ställa in ett ljud på distkanalen som är high-gain men variera anslaget så du har hela paletten av rent till ordentligt distat...
/Uffe


31 Mar 2021, 20:29
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1892
Location: Västra Frölunda
Post Re: Ni har väl inte missat Ultimate Guitar Gear Podcast
tokyo tapes wrote:
crybaby wrote:
Jag har lyssnat på några. Riktigt mysigt för oss nördar. :-)

Liten fundering angående Dumble-soundet. Ford/Carlton tänker jag på.
Jag anar att en del av "hemligheten" är att ha ett highgain-ljud, men rulla av på både volym och ton lite på gitarren.
Då får man ju lite headroom även till disten, lixom.

/Lasse



Tack Lasse! Kul att du lyssnar.
Det du nämner är ett sätt men enligt min något begränsade erfarenhet av Dumbleförstärkare så finns det en sustain, häng och dynamik som inte enbart hänger ihop med hög gainnivå. Faktum är att även den rena kanalen har en väldigt speciell sustain och häng som då inte är kopplat till gain. Detta är något av kännetecknet för Dumbles förstärkare. Sedan är de extremt dynamiska så att du kan ställa in ett ljud på distkanalen som är high-gain men variera anslaget så du har hela paletten av rent till ordentligt distat...
/Uffe


Sant, såklart.
Jag tänkte närmast på Ford/Carlton-soundet, oavsett om dom spelar i en Dumble eller inte.
Det blir lixom lättare att styra dynamiken med anslaget, med lite avrullat. Fingrarna får mer spelrum, så att säga.
Gissar att det är många av våra hjältar som gör så.
Mumbo Jumbo, kanske.
:shock:

Må väl !

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


31 Mar 2021, 20:58
Profile

Joined: 03 May 2009, 10:14
Posts: 364
Location:
Post Re: Ni har väl inte missat Ultimate Guitar Gear Podcast
Jag håller med. Tror att många duktiga gitarrister använder volym och tonkontroller för dynamik och färg...


31 Mar 2021, 22:21
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 03 May 2009, 10:14
Posts: 364
Location:
Post Re: Ni har väl inte missat Ultimate Guitar Gear Podcast
Avsnitt #10 är ute nu:

Made in Sweden

I jubileumsavsnittet pratar vi om våra superduktiga inhemska byggare. Fölster funderar över vibe och harmonic tremolo. B- och G-bender på nytt sätt; Fredrik Heghammar pratar om en svensk uppfinning i veckans pryl.

Finns där poddar finns. Bland annat här:

https://open.spotify.com/episode/4kkCyL ... d4pqaQHuCw

/Uffe


06 Apr 2021, 08:21
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 03 May 2009, 10:14
Posts: 364
Location:
Post Re: Ni har väl inte missat Ultimate Guitar Gear Podcast
Avsnitt #11 ute nu!

Våra pedalbord del 1

Fredrik Heghammar går in i detalj på sitt pedalbord. Fölster pratar om sina favoritsträngar. I veckans pryl berättar vi om ett mycket bra och nödvändigt tillbehör.

Finns där poddar finns. Bland annat här:

https://open.spotify.com/episode/240PxE ... GuRuOy_7oQ

/Uffe


13 Apr 2021, 08:41
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 03 May 2009, 10:14
Posts: 364
Location:
Post Re: Ni har väl inte missat Ultimate Guitar Gear Podcast
Avsnitt #12. ute nu!

Matchless förstärkare

Matchless är ett klassiskt boutique-förstärkarmärke som ligger UGG varmt om hjärtat. Fölster berättar om förstärkar-gadgets i sitt segment. I veckans pryl pratar Ulf om en av sina favoritgitarrer.

Finns där poddar finns. Bland annat här:

https://open.spotify.com/episode/6MfKP1 ... NA5PTOWhfg

/Uffe


20 Apr 2021, 08:01
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 03 May 2009, 10:14
Posts: 364
Location:
Post Re: Ni har väl inte missat Ultimate Guitar Gear Podcast
Avsnitt #13. Ute nu!

Frank Brothers Guitars

Vi pratar om dessa fantastiska gitarrbyggare från Kanada. Fölster snöar in på moddade pedaler. Fredrik berättar om en ny gitarrmikrofon från en svensk tillverkare i veckans pryl.

Finns där poddar finns. Bland annat här:

https://open.spotify.com/episode/714N7t ... MDM8hX4Wcw

/Uffe


27 Apr 2021, 07:54
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 03 May 2009, 10:14
Posts: 364
Location:
Post Re: Ni har väl inte missat Ultimate Guitar Gear Podcast
Avsnitt #14. Nytt avsnitt ute nu!

Det moddade Marshall-soundet

Fredrik och Ulf pratar moddade Marshalls och deras designers. Fölster nördar in på svaj i alla varianter men framför allt Bigsby. I veckans pryl pratar Ulf om en pedal som fascinerar honom.

Finns där poddar finns. Bland annat här:

https://open.spotify.com/episode/76Q57H ... MyduknE9Fg

/Uffe


04 May 2021, 07:58
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 03 May 2009, 10:14
Posts: 364
Location:
Post Re: Ni har väl inte missat Ultimate Guitar Gear Podcast
Nytt avsnitt ute nu!

Avsnitt #15.

Våra pedalbord del 2

Ulf går in i detalj på sitt pedalbord. Fölster funderar över strömförsörjningar till pedalbord. I veckans pryl pratar Fredrik om en av de viktigaste pedalerna på ett pedalbord..

Finns där poddar finns. Bland annat här:

https://open.spotify.com/episode/1DTia3 ... 9356f94061

/Uffe


11 May 2021, 08:01
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 03 May 2009, 10:14
Posts: 364
Location:
Post Re: Ni har väl inte missat Ultimate Guitar Gear Podcast
Nytt avsnitt ute nu!

Avsnitt #16. The Pedal Movie

Ulf och Fredrik recenserar den nya filmen The Pedal Movie. Fölster funderar över olika typer av pedalbord. I veckans pryl får ni höra om en grön pedal som inte är en Tubescreamer.

Finns där poddar finns. Bland annat här:

https://open.spotify.com/episode/0c81et ... aaa13143a8

/Uffe


18 May 2021, 09:28
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Ni har väl inte missat Ultimate Guitar Gear Podcast
Nu har även jag tagit mig till att lyssna, hann med tre avsnitt över helgen. Tackar för detta tillskott i podvärlden, kommer definitivt att lyssna och följa!
Förutom intressant innehåll dessutom trevligt och lugnt tonfall i motsatts till många youtubers m.fl som ofta är flåsiga och jobbigt påträngande med tilltal och åsikter.

Om jag ska ge nån konstruktiv kritik/tips: Kan störa intrycket av en grejorienterad pod litegrann om det blir mycket "...nu är jag inte säker på om..." eller "jag tror att..." när man pratar om fakta kring en viss pedal eller förstärkare, så mitt tips är att kolla upp på förhand eller låta bli att nämna sånt man inte vet. Dvs när det gäller enkla fakta, åsikter lyssnar jag däremot gärna på :wink:

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


24 May 2021, 20:39
Profile

Joined: 03 May 2009, 10:14
Posts: 364
Location:
Post Re: Ni har väl inte missat Ultimate Guitar Gear Podcast
Tack för att du lyssnar och tack för den konstruktiva kritiken. Vii bestämmer väldigt lite i förväg vad vi ska säga i podden. Vi har ett ämne, så kör vi. Det blir mer spontant då och ett riktigt samtal, vilket är vårt mål. Personligen är jag mycket mån om att det blir rätt men formatet i sig innebär att det ibland blir lite "lösa boliner"


24 May 2021, 22:49
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 03 May 2009, 10:14
Posts: 364
Location:
Post Re: Ni har väl inte missat Ultimate Guitar Gear Podcast
Nytt avsnitt ute nu!

Avsnitt #17. Guldfeber

Fredrik pratar om en gitarr som varit både en resa och ett mål. Top/låda eller kombo? Fölster resonerar. I veckans pryl får ni höra mer om en grej som underlättar test av olika högtalare.

Finns där poddar finns. Bland annat här:

https://open.spotify.com/episode/0Xffrg ... 07f2cf4f1f

/Uffe


25 May 2021, 09:23
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 162 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.