View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 02:41



Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Filmtips SVT The Hellacopters 
Author Message

Joined: 22 Oct 2004, 23:48
Posts: 1684
Location: Enköping
Post Filmtips SVT The Hellacopters
Såg just dokumentären ”I’m in the Band” om Hellacopters, tyckte att den var bra. Rätt lagom!
Tänkte tipsa:
https://www.svtplay.se/video/29529048/im-in-the-band-storyn-om-the-hellacopters/i-m-in-the-band-storyn-om-the-hellacopters-avsnitt-1

_________________
Mail: karl_rasmus[a]hotmail.com


11 Jan 2021, 23:03
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Filmtips SVT The Hellacopters
Skoj!

Tack för tipset.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


12 Jan 2021, 09:53
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Filmtips SVT The Hellacopters
Ja det lär ju rimligtvis vara en väldigt lagom dokumentär. Inget band representerar mellanmjölkens motsvarighet till rock bättre.. 8) :P :roll:


12 Jan 2021, 13:06
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: Filmtips SVT The Hellacopters
Vinyljunkie wrote:
Ja det lär ju rimligtvis vara en väldigt lagom dokumentär. Inget band representerar mellanmjölkens motsvarighet till rock bättre.. 8) :P :roll:



Mellanmjölk som är så gott, alla uppskattar inte citronsaft outspätt :mrgreen:


12 Jan 2021, 14:21
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Filmtips SVT The Hellacopters
rifle wrote:
Vinyljunkie wrote:
Ja det lär ju rimligtvis vara en väldigt lagom dokumentär. Inget band representerar mellanmjölkens motsvarighet till rock bättre.. 8) :P :roll:



Mellanmjölk som är så gott, alla uppskattar inte citronsaft outspätt :mrgreen:


Haha.... så om nu Hellacopters är mellanmjölk - vilket band är då outspädd citronsaft?


12 Jan 2021, 14:55
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: Filmtips SVT The Hellacopters
Vinyljunkie wrote:

Haha.... så om nu Hellacopters är mellanmjölk - vilket band är då outspädd citronsaft?


Kan inga bandnamn så jag beskriver så gott jag kan
Improvisationsmusik som går ut på att skapa oljud, tex släppa cymbaler i golvet och väsnas.

Vanlig citronsaft är då för mig shoegazing där bandet gillar oväsen :D


12 Jan 2021, 16:08
Profile ICQ WWW

Joined: 22 Oct 2004, 23:48
Posts: 1684
Location: Enköping
Post Re: Filmtips SVT The Hellacopters
Plattorna med Strängen är ju bland det bästa som skett i rocksverige för att inte tala om live!
Inte många som slagit brett med Chuckriff och MC5-poser 8)

_________________
Mail: karl_rasmus[a]hotmail.com


12 Jan 2021, 17:02
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Filmtips SVT The Hellacopters
rifle wrote:
Vinyljunkie wrote:

Haha.... så om nu Hellacopters är mellanmjölk - vilket band är då outspädd citronsaft?


Kan inga bandnamn så jag beskriver så gott jag kan
Improvisationsmusik som går ut på att skapa oljud, tex släppa cymbaler i golvet och väsnas.

Vanlig citronsaft är då för mig shoegazing där bandet gillar oväsen :D


Shoegaze, då tänker jag mig mer att flyta omkring på ett hav av sockervadd spetsat med LSD.


12 Jan 2021, 17:26
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Filmtips SVT The Hellacopters
Oavsett om man gillar Hellacopters eller inte (jag tillhör inte deras största fans) så är det en sevärd dokumentär.

_________________
Gud finns inte.


12 Jan 2021, 19:30
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Filmtips SVT The Hellacopters
Det är en bra sammanfattning och man ser den musikaliska inriktningen gå från garagerock till mer rock & roll och sen lite pop på slutet :)
Strängens lir som doftar både Johnny Winter och Kiss är makalöst bra.

TYcker annars 'A night in Cleveland' (hette den så?) kanske är bättre som dokumentär då den inte spänner över hela karriären

_________________



13 Jan 2021, 09:10
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Filmtips SVT The Hellacopters
Mike Leaf wrote:
Det är en bra sammanfattning och man ser den musikaliska inriktningen gå från garagerock till mer rock & roll och sen lite pop på slutet :)
Strängens lir som doftar både Johnny Winter och Kiss är makalöst bra.

TYcker annars 'A night in Cleveland' (hette den så?) kanske är bättre som dokumentär då den inte spänner över hela karriären


Håller med, den var roligare, det här blev för komprimerat och skrapade bara på ytan. Känns som att det finns såååå mycket mer att säga och prata om. Misstänker att den här skulle ha släppts efter de lade ner egentligen, och att den släpps nu, samt att de medverkar i På Spåret, har att göra med att de vill aktualiseras pga ny platta inspelad.

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


13 Jan 2021, 10:18
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Mar 2004, 23:38
Posts: 2344
Location: Gislaved SWISH
Post Re: Filmtips SVT The Hellacopters
Mike Leaf wrote:
Det är en bra sammanfattning och man ser den musikaliska inriktningen gå från garagerock till mer rock & roll och sen lite pop på slutet :)
Strängens lir som doftar både Johnny Winter och Kiss är makalöst bra.

TYcker annars 'A night in Cleveland' (hette den så?) kanske är bättre som dokumentär då den inte spänner över hela karriären



Goodnight Cleveland tror jag den heter..

_________________
Si fractum non sit, noli id reficere


13 Jan 2021, 11:51
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Filmtips SVT The Hellacopters
Jag tycker att dokumentären var bra på två sätt. Dels var det en bra komponerad och nära berättelse om ett rockbands histora som vem som helst kan uppskatta. För mig som är ett stort fan av orkestern i fråga, så var den väldigt intressant och man fick svar på många frågor.

Goodnight Cleveland är bra på ett annat sätt. Det är en turnédokumentär från perioden när de var som bäst (d v s med Strängen), där man följer ett band som är stort i Sverige och i det närmaste okända i USA på en klubbturné och om man gillar bandet så får man höra många bra liveversioner att många av bandets bästa låtar.

Om man gillar genren och inte hatar The Hellacopters så bör man se båda.


14 Jan 2021, 09:53
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: Filmtips SVT The Hellacopters
Mycket bra tycker jag.


16 Jan 2021, 21:57
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:47
Posts: 3126
Location: Stockholm
Post Re: Filmtips SVT The Hellacopters
Bra! Jag gillade att det var fokus på prat konstigt nog. Inser att jag bara var 22 när Supershitty to the Max kom och ställde till det.
Den kunde gärna ha varit lite längre men men man kan inte få allt.

Nu hoppas jag att Nicke hamnar i Så mycket bättre snart... Det hade varit roligt.

_________________
https://www.facebook.com/blacksolsticesthlm
https://www.facebook.com/cobracultband


17 Jan 2021, 18:29
Profile WWW

Joined: 22 Oct 2004, 23:48
Posts: 1684
Location: Enköping
Post Re: Filmtips SVT The Hellacopters
Andrew Blakk wrote:
Bra! Jag gillade att det var fokus på prat konstigt nog. Inser att jag bara var 22 när Supershitty to the Max kom och ställde till det.
Den kunde gärna ha varit lite längre men men man kan inte få allt.

Nu hoppas jag att Nicke hamnar i Så mycket bättre snart... Det hade varit roligt.



Kanske dyker upp där? Var med i Svts ”Helt lyriskt” https://www.svtplay.se/video/20630316/helt-lyriskt/helt-lyriskt-sasong-1-uno-svenningsson-och-nicke-andersson

_________________
Mail: karl_rasmus[a]hotmail.com


17 Jan 2021, 19:01
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Filmtips SVT The Hellacopters
Såg filmen igår,riktigt bra!
Men har nog aldrig riktigt förstått hur stora dom var ute i världen..
Är ju från västsidan av landet och gick på gymnasiet i Uddevalla och är i samma ålder som Strängen,eller Dala som han alltid kallades i Uddevalla efter området som han växte upp i,så jag har ju genom vänner och bekanta hört om hans äventyr med Hellacopters.

Bra dokumentär i alla fall!


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


20 Jan 2021, 09:25
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Filmtips SVT The Hellacopters
gretschen wrote:
Såg filmen igår,riktigt bra!
Men har nog aldrig riktigt förstått hur stora dom var ute i världen..
Är ju från västsidan av landet och gick på gymnasiet i Uddevalla och är i samma ålder som Strängen,eller Dala som han alltid kallades i Uddevalla efter området som han växte upp i,så jag har ju genom vänner och bekanta hört om hans äventyr med Hellacopters.

Bra dokumentär i alla fall!


//Robban


Dom var ju aldrig speciellt stora kommersiellt, små gig (förutom förband till Kiss och Stones) spelas nästan aldrig i radio/tv osv...
Men väldigt respekterade och byggde en trogen fanbase under åren dom höll på.

Jämför med tex Hives eller Cardigans som hade stora kommersiella framgångar och verkade samtidigt,ungefär.

Dom hade dock kunnat slå bredare om man anpassat sig lite men det framgår ju tydligt i filmen att Nicke inte var intresserad av det alls, i samband med alnsering i USA

_________________



21 Jan 2021, 09:52
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Filmtips SVT The Hellacopters
Little Wing wrote:
Såg just dokumentären ”I’m in the Band” om Hellacopters, tyckte att den var bra. Rätt lagom!
Tänkte tipsa:
https://www.svtplay.se/video/29529048/im-in-the-band-storyn-om-the-hellacopters/i-m-in-the-band-storyn-om-the-hellacopters-avsnitt-1

Såg den härom dagen. Intressant och sevärd, tack för tipset....


21 Jan 2021, 13:28
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Filmtips SVT The Hellacopters
Mike Leaf wrote:

Jämför med tex Hives eller Cardigans som hade stora kommersiella framgångar och verkade samtidigt,ungefär.

Dom hade dock kunnat slå bredare om man anpassat sig lite men det framgår ju tydligt i filmen att Nicke inte var intresserad av det alls, i samband med alnsering i USA


Det där är nog önsketänkande från din sida. Hives hade en helt sjövild frontman och Cardigans hade en sångerska med helt unik röst och förmåga att skriva trallvänliga låtar. Hellacopters hade breda ben och Dregen, de hade aldrig en chans..


21 Jan 2021, 14:35
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: Filmtips SVT The Hellacopters
Vinyljunkie wrote:
Mike Leaf wrote:

Jämför med tex Hives eller Cardigans som hade stora kommersiella framgångar och verkade samtidigt,ungefär.

Dom hade dock kunnat slå bredare om man anpassat sig lite men det framgår ju tydligt i filmen att Nicke inte var intresserad av det alls, i samband med alnsering i USA


Det där är nog önsketänkande från din sida. Hives hade en helt sjövild frontman och Cardigans hade en sångerska med helt unik röst och förmåga att skriva trallvänliga låtar. Hellacopters hade breda ben och Dregen, de hade aldrig en chans..


Hur stor skillnad kan det ha varit mellan Hives och Hellacopters i skivförsäljning/nedladdning på andra sidan havet månntro?
Båda spelade väl på väldigt små ställen, Hives hade väl mera TV-tid men sålde de så mycket mera?


21 Jan 2021, 15:44
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Filmtips SVT The Hellacopters
gretschen wrote:
eller Dala som han alltid kallades i Uddevalla efter området som han växte upp

Du tror inte det var efter efternamnet då? Mitt första minne av Dala var när när vi började 7an på Ramnerödsskolan och han blev "döpt" av de äldre eleverna. Han var inte road av tilltaget.

_________________
Johan Hansson


21 Jan 2021, 20:19
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Filmtips SVT The Hellacopters
Tubis wrote:
gretschen wrote:
eller Dala som han alltid kallades i Uddevalla efter området som han växte upp

Du tror inte det var efter efternamnet då? Mitt första minne av Dala var när när vi började 7an på Ramnerödsskolan och han blev "döpt" av de äldre eleverna. Han var inte road av tilltaget.


Jo det kan det ju vara förstås,men har även hört att det var efter Dalaberg...
Oavsett så var det ofta han kallades Dala i Uddevalla!


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


22 Jan 2021, 08:27
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Filmtips SVT The Hellacopters
rifle wrote:

Hur stor skillnad kan det ha varit mellan Hives och Hellacopters i skivförsäljning/nedladdning på andra sidan havet månntro?
Båda spelade väl på väldigt små ställen, Hives hade väl mera TV-tid men sålde de så mycket mera?


Bara förskottet Hives fick av Universal låg på 120 miljoner. Hives är ett av de bäst säljande svenska rockbanden genom tiderna. Hellacopters är på sin höjd ett kultband i jämförelse.


22 Jan 2021, 12:56
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: Filmtips SVT The Hellacopters
Vinyljunkie wrote:
rifle wrote:

Hur stor skillnad kan det ha varit mellan Hives och Hellacopters i skivförsäljning/nedladdning på andra sidan havet månntro?
Båda spelade väl på väldigt små ställen, Hives hade väl mera TV-tid men sålde de så mycket mera?


Bara förskottet Hives fick av Universal låg på 120 miljoner. Hives är ett av de bäst säljande svenska rockbanden genom tiderna. Hellacopters är på sin höjd ett kultband i jämförelse.


Jag tror eller gubb-vet :mrgreen: att om Hellacopters hade fått samma chans att vara med hos Letterman under High visability-skivan så hade det nog hänt grejer på en helt annan nivå.


22 Jan 2021, 13:03
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Filmtips SVT The Hellacopters
rifle wrote:
Jag tror eller gubb-vet :mrgreen: att om Hellacopters hade fått samma chans att vara med hos Letterman under High visability-skivan så hade det nog hänt grejer på en helt annan nivå.

Det handlar mycket om timing, men som du såg i dokumentären så var Nicke emot att gå skivbolagen till mötes för att bli mer kommersiella.
"f-n tror dom att jag gör det här för pengarna?"
Sen låg ju Hives ett par år före i spåret ungefär i USA.

Kom ihåg följande angående skivförsäljning/nedladdning

År 2000 - CD stod för >90% av all sales
2007 - CD stod för >70% av all sales
2010 - CD stod för 48% av all sales
Sen gick det nedför brant

Det är i början av denna epok Hives skriver på för Warner i USA och senare för Universal i UK.

_________________



22 Jan 2021, 13:27
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Filmtips SVT The Hellacopters
Vinyljunkie wrote:
Det där är nog önsketänkande från din sida. Hives hade en helt sjövild frontman och Cardigans hade en sångerska med helt unik röst och förmåga att skriva trallvänliga låtar. Hellacopters hade breda ben och Dregen, de hade aldrig en chans..

Vad jag menade var att de kunde sålt mer än de gjorde, dock inte i nivå med de andra.
Och inte den uppsättningen med Dregen, han la av 1999

_________________



22 Jan 2021, 13:32
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Filmtips SVT The Hellacopters
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:
Det där är nog önsketänkande från din sida. Hives hade en helt sjövild frontman och Cardigans hade en sångerska med helt unik röst och förmåga att skriva trallvänliga låtar. Hellacopters hade breda ben och Dregen, de hade aldrig en chans..

Vad jag menade var att de kunde sålt mer än de gjorde, dock inte i nivå med de andra.
Och inte den uppsättningen med Dregen, han la av 1999


Paradoxalt nog så tror jag att om de hade haft en chans (vilket jag inte tror att de hade) så hade de haft den betydligt bättre med Dregen i bandet. När han försvann så förvann alla brudarna från spelningarna.. :P

Soundtrack O f Our Lives lyckades inte heller riktigt trots medverkan på Letterman för övrigt.

Jag tror också att många här i Sverige önskade Hellacopters ett ekonomiskt gynnsammare öde för att de upplevs som... jamen lite "goa gubbar" sådär. Inte samma sak som att man är rockstjärnematerial utanför klubbarna.


22 Jan 2021, 14:08
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: Filmtips SVT The Hellacopters
High visability hade passat varenda USA-gubbe som handen i handsken om de fått chansen att höra den.
Bra låtar och gitarrbaserat precis som alla de stora rockbanden därifrån.

Det är då vad jag tror eller gubb-vet, med timing och lite tur så hade det hänt mycket mera.


22 Jan 2021, 15:34
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Feb 2018, 20:05
Posts: 117
Post Re: Filmtips SVT The Hellacopters
Bra tips!

Delvis dubbelpost, halvt OT men också Nicke Andersson-relaterat (Nihilist).
Dags att damma av höjdarrullen Så Jävla Metal!: https://youtu.be/sT0PC7U5p68
(Bjuder även på ett par fantastiska anekdoter om och med Yngwie.)

(Alt. Del 1: https://youtu.be/7aFXhgb-ppk , Del 2: https://youtu.be/8cgJknLD_5c )


25 Jan 2021, 18:59
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 75 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.