View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Apr 2024, 09:22



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Gammal hederlig strömförsörjning/"Wall Wart" 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Gammal hederlig strömförsörjning/"Wall Wart"
Har börjat gå ner mig i Vibe- träsket och för att en vibe byggd efter ett "klassiskt koncept" ska fungera acceptabelt behövs en strömförsörjning som levererar 18v/300mA eller mer (gamla Uni-Vibes hade intern trafo) vilket är mer än vad de flesta strömförsörjningar klarar av.

Switchande strömförsörjning kan vara problematisk (det där högfrekventa pipet...) och bäst här är en gammal hederlig transformator-betstyckad "wall wart" (vad säger man på svenska?).

Jag pratar inte om nån "multiströmförsörjning" med en massa utgångar, utan en gammaldags "1 st stoppa in i väggen-lösning".

Hade flera sådana som jag dumt nog slängde när jag skaffade just "multiströmförsörjning" (BBE Supa-Charger) till pedalbordet för en massa år sedan.

I USA kan man fortfarande köpa billiga "wall warts" som funkar perfekt till detta men det verkar som att "switchande/transformator-lösa" varianter är det enda man kan få tag på här hemma.

Finns väl någon enstaka "multiströmförsörjning" som levererar 300mA eller mer, men då till 9v, där man kan köra en "voltage doubler" men just nu söker jag en "Gammal hederlig strömförsörjning/Wall Wart".

(Har beställt 3 st switchande lösningar, men är tveksam till att det kommer att fungera "pip-fritt")


Last edited by polifemo on 02 Jan 2021, 13:06, edited 1 time in total.



31 Dec 2020, 16:44
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Dec 2003, 11:11
Posts: 792
Location: BBC
Post Re: Gammal hederlig strömförsörjning/"Wall Wart"
Kollat här?

https://adapterexperten.se/ac-dc-adapter/

_________________
____________
Fast jag kanske menar nåt helt annat egentligen...


31 Dec 2020, 20:26
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: Gammal hederlig strömförsörjning/"Wall Wart"
Ja, och det är rätt rörigt där tycker jag.
Men finns det något som passar så är det väl där.


31 Dec 2020, 20:37
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Gammal hederlig strömförsörjning/"Wall Wart"
Från en "meck" då.
Tips.
Köp dig en sk SMPS trafo som ger typ 9VDC och 1A.
Kostar omkring en hundring. Finessen e den att en SMPS trafo tar upp frekvensen från de där 50Hz vi normalt ser i väggen till...säg 200kHz, vilket i praktisk mening då blir DC spänning i våra applikationer.

Som "rörmupp" använder jag ju förbannat lite pedaler. E väl delay eg.. Men se de driver jag just med en SMPS trafo för 105:- och har rätt exakt NOLL problem med brum...hum å vafan du vill i den riktningen.

Frekvensen SMPS trafos arbetar med är helt enkelt för hög för att bli ett hörbart problem.

Den idag vanligaste formen av SMPS trafo (tror jag?) är väl laddare till laptops. Sådana e väl kanske lite klumpiga i vår app och brukar ge omkring 20VDC men..de e gratis.
Ta de 20VDC och stabba ner till 12V alt 9V. Svårare än så behöver det nog inte vara. (En sk späningsstab och en kondning landar kanske på 20:-?)

Men som sagt. För egen del använder jag en ändamålsriktad SMPS trafo som ger mig 9VDC och ca 1A. Ser ut som vilken kretskort trafo som helst eg, och mkt riktigt har jag den installerad på en sk experimentboard, som jag sedan skruvat fast uppåner i en "endbell" till en trafo till en röris jag skrotat. Så djävla halvfabrikat det kan bli.. å ifrån den trafon då, givetvis med nätkabeln mkt stöddigt säkrad, en vanlig kabel (röd å svart) som mynnar i en vanlig kontakt som pedaler tar. Var bara noga med polariteten....
(SMPS=Switched mode power supply)

En sådan SMPS på 9VDC och 1A orkar med ca 10 pedaler iaf...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


02 Jan 2021, 02:57
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: Gammal hederlig strömförsörjning/"Wall Wart"
Tack för tipset! ("Rör- meckar" ju lite själv då och då :-) )

Behöver ju 18v, men det ska ju gå att lösa.


02 Jan 2021, 11:42
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Gammal hederlig strömförsörjning/"Wall Wart"
Köper man en adapter med switchad teknik så är det väl just en SMPS den innehåller? Switched mode power supply. Och man får väl anta att de lagt frekvensen långt över hörbar.
Tekniken är att omvandla 50Hz till mycket högre frekvens vilket gör att man kan använda en mycket mindre trafo.

_________________
Johan Hansson


02 Jan 2021, 12:56
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: Gammal hederlig strömförsörjning/"Wall Wart"
Jag har ett par äldre HP strömförsörjningar för laptop märkta 18,5V. Mina nuvarande laptop/ar har adaptrar är märkta 19,5V resp 20V. De äldre an finnas på loppisar.

Numera sparar jag en del strömförsörjningar när apparater havererar. Efter en utrensning för lite mer än 10 år sedan behövdes nästan omgående en av de som kastats. Till en Roland Mobile Cube kör jag en gammal strömförsörjning som kom med en Canonskrivare 9,5V isf 9V. När Cuben har stått på länge hörs ett litet bakgrundsbrus. Det kommer nog från apparaten. Nästa gång en Micro Cube plockas fram ska jag prova i den.


02 Jan 2021, 19:12
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 36 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.