View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 09:56

Reply to topic  [ 20 posts ] 
Hur tröga ÄR Schaller egentligen...? 
Author Message

Post Hur tröga ÄR Schaller egentligen...?
Schaller erbjuder denna information om sitt låsbara stall Schaller Lockmeister: Citat: "the radius of the saddles is 12"; if you put the shim under the saddles away you get 16"" Slutcitat. Hur tolkar Ni den här meningen?
Man hittar detta i deras produkt info här: https://schaller.info/en/tremolos/364/lockmeister-6?number=13010432.02

Jag och många andra tolkar detta så här:
A.) Ritningen/sprängskissen för företagets produkt är felaktig. (på bilden finns ingen shim; men ändå skriver man "R 305 /12*".)
B.) De internationella språk kunskaperna hos tyska Schaller är väldigt bristfälliga.
C.) De är inte så noga med att gå ut med 'luddig' marknadsföring -till deras återförsäljare och kunder.
D.) Detta är VÄLDIGT oproffsigt beteende från Schaller.

Schaller upplyser själva att stallet har en utradius på 12 tum. Detta medför; att alla deras återförsäljare gör samma sak.
Sanningen är att dock följande: Lockmeister har en planare ut radius på 16-tum. Denna radius kan dock shimmas upp -för att hamna närmare 12 tum.

Trots att flera påpekat detta för Schaller; verkar företaget fortsatt insistera att inte ändra sin felaktiga produktinformation...? Detta medför fortsättningsvis; att många av deras kunder fortsatt tror att de får ett stall med 12 tums ut radie -i verkligheten får någonting annat. (De flesta av dessa är faktiskt hur nöjda som helst när de gjort detta...??!!)

Det ser likadant ut hos alla återförsäljare av Schaller Lockmeister. Här är ett Ex från "tysken":
https://www.thomann.de/se/schaller_lockmeister_6_tremolo_bc.htm

Skulle Ni vara nöjda om Ni köper detta stall till Er gitarr -med en bräda på 12-tum? Ni får alltså ett stall stall som har ett gemensamt shim kilat under; B, G, D och A -klackarna. Detta för att stallets orginal ut radie utan shim är på 16 tum; skall få en rundare ut radius -mot brädan. Denna 'shimmade' radius är INTE 12-tum; eftersom det är tekniskt OMÖJLIGT att ändra en radie rundare med ett gemensamt plan shim kilad under de fyra mittersta stallklackarna.
Schallers nya Lockmeister är tillverkat i ett lite hårdare C45 stål; vilket är tacksamt; -ton, funktion -samt kvalitetsmässigt. Dock adderar denna typ av shim under sadlar enormt med mekaniska påfrestningar i stallet.

Floyd Rose fungerar kör på samma sätt: Med ett lika dant shim under fyra av dess klackar -ger stallet en rundare ut radie; på närmare 10-tum. Utan shim (när klackarna ligger optimalt skruvade mot bas plattan) -är utradien 12 tum.

Ibanez är dock de enda som inte skit shimsar -och upplyser att ut radien deras stall 430 mm (17 tum). (Annars är det väl bara Joe satrianis signature EDGE stall som har en rundare utradie.)

-VEM FAN vill inte få ut maximal ton och funktion -från ett stall man pyntat dyra pengar för?!!
-VEM FAN vill inte få korrekt info från tillverkare, så att man kan välja rätt stall; som passar korrekt i gitarren man tänker montera den i?!!
-INTE FAN -skall det krävas att potentiella kunder behöver gissa vad en neandertalare på ett företag skriver; och vad de riktiga specsen i en produkt egentligen är?!!

/ Jonken

27 Oct 2020, 12:36
Profile

Post Re: Hur tröga ÄR Schaller egentligen...?
Det är snudd på frässkäggsilska det här :mrgreen:

27 Oct 2020, 14:28
Profile ICQ WWW

rifle wrote:
Det är snudd på frässkäggsilska det här :mrgreen:

Ja nu kan vi puckla på Schaller i några år för omväxklings skull

27 Oct 2020, 15:34
Profile ICQ WWW

Jonken wrote:
Citat: "the radius of the saddles is 12"; if you put the shim under the saddles away you get 16"" Slutcitat. Hur tolkar Ni den här meningen?

/ Jonken

Troligen menar dom

the radius of the saddles is 12"; if you put remove the shim under the saddles away you get 16".

27 Oct 2020, 16:14
Profile ICQ WWW

Va fan nu måste jag ju testspela alla mina gitarrer med flöjt och se om nån av dem inte håller måttet vid solospel högt upp som fan på halsen. Kommer inte märka av ett skit, det är svårt nog som det är att få ton däruppe.

Skämt åsido så är det såklart oseriöst. Vad ska man välja istället då? Gotoh? Kostar ju asmycket mer.

27 Oct 2020, 16:22
Profile

Vinyljunkie wrote:
Va fan nu måste jag ju testspela alla mina gitarrer med flöjt och se om nån av dem inte håller måttet vid solospel högt upp som fan på halsen. Kommer inte märka av ett skit, det är svårt nog som det är att få ton däruppe.

Skämt åsido så är det såklart oseriöst. Vad ska man välja istället då? Gotoh? Kostar ju asmycket mer.

Gotoh är betydligt billigare. Och bättre.

27 Oct 2020, 17:39
Profile

Mike Leaf wrote:
Troligen menar dom

the radius of the saddles is 12"; if you put remove the shim under the saddles away you get 16".

Så är det ju. (Har ju givetvis själv mätt ett Lockmeister för att vara 100 säker.)
Och när då detta är fallet; varför då envisas från Schaller att stallet är 12-tum...?

/ Jonken

27 Oct 2020, 18:11
Profile

Jonken wrote:
Citat: "the radius of the saddles is 12"; if you put the shim under the saddles away you get 16"" Slutcitat. Hur tolkar Ni den här meningen?
Som det levereras är det 12" men pockar man bort ett shim så blir det 16" i stället. Put it away kanske inte riktigt korrekt uttryck men betyder ju faktiskt att man tar bort det och stoppar undan det någon annanstans. Jag hade nog valt att uttrycka mig "remove the shim" i stället dock.

Last edited by Tubis on 27 Oct 2020, 18:29, edited 1 time in total.

27 Oct 2020, 18:29
Profile

Vinyljunkie wrote:
är det såklart oseriöst. Vad ska man välja istället då? Gotoh? Kostar ju asmycket mer.

Det viktiga är ju att vara medveten om verkligheten. Jag menar: Ska man byta stall på gitarren som har en planare radie i hälen; kanske man helst köper ett system som passar/matchar till brädan. Detta kan ju bli lite galet om specifikationerna som tillverkaren erbjuder; inte stämmer.
Själv tycker jag Schaller är ett gäng oprofessionella 'tomtar'. Skulle inte gynna dom en enda spänn. Skall jag ha ett låsbart svaj system till en planare bräde; väljer jag personligen EDGE alla dar i veckan! Och jag upplyser givetvis all mina kunder som köper låsbara svaj system om hur det egentligen är med Lockmeistern. Jag köper aldrig heller stämskruvar med Schaller logga. Jag stör mig helt enkelt för mycket på deras oprofessionella sätt.

/ Jonken

27 Oct 2020, 18:29
Profile

Tubis wrote:
Som det levereras är det 12" men pockar man bort ett shim så blir det 16" i stället. Put it away kanske inte riktigt korrekt uttryck men betyder ju faktiskt att man tar bort det och stoppar undan det någon annanstans. Jag hade nog valt att uttrycka mig "remove the shim" i stället dock.

Problemet är ju att stallet inte ens har en 12-tums ut radie med shimmet. Shimmet ger inte en korrekt 12-tums radie. Det ger någonting som de själva påstår är 12-tum; vilket det definitivt inte är. Den enda korrekta radien -som är möjlig att få ut ur en Schaller Lockmeister; är 16-tum. Som jag nämnde tidigare: Det är fysiskt omöjligt att få ut en 12-tums radie -ur en 16-tums radie; med orginala multishimet som följer med stallet. För att få ut en 12 tums radie kräver att man måste stacka separata -singel shims (som inte följer med) under de 4 mittersta klackarna. Det är ju DETTA som är SÅ JÄKLA SJUKT!

/ Jonken

27 Oct 2020, 18:42
Profile

Jonken wrote:
För att få ut en 12 tums radie kräver att man måste stacka separata -singel shims (som inte följer med) under de 4 mittersta klackarna. Det är ju DETTA som är SÅ JÄKLA SJUKT!

/ Jonken

Eller att shimmet har en varierande tjocklek på längden vilket jag då antar inte är fallet.

27 Oct 2020, 18:59
Profile

Tubis wrote:
Eller att shimmet har en varierande tjocklek på längden vilket jag då antar inte är fallet.

Ditt antagande stämmer: Shimmet har samma höjd/tjocklek hela längden. (Ser ut exakt samma som Floyd Rose shimset.)
Det är lika omöjligt att få ut 12 tum ur Lockmeister -som det är att få ut 10 tum -ur ett orginal Flod Rose stall; med shimmet som följer med i paketet.

/ Jonken :?

27 Oct 2020, 19:02
Profile

Mike Leaf wrote:
Troligen menar dom

Eller kanske: "the radius of the saddles is approximately 12"; if you remove the shim under the saddles you get 16""
Då skulle man ju inte tala med kluven tunga iaf....

/ Jonken

27 Oct 2020, 19:14
Profile

Angående "ton"...
Ingen kan höra skillnad på shimsad/oshimsad sadel i ett blindtest. :roll:

28 Oct 2020, 09:21
Profile

Det är väl bara nån trött person på marknadsavdelningen som slarvat med google translate. Schaller är ju inte en person

Översatt från tyska sidan:

Radius der Saitenauflagen ist 12"; unter den Saitenauflagen befindet sich eine Unterlegplatte, wenn Sie diese entfernen haben Sie einen Radius von 16".

The radius of the side editions is 12 "; below the side editions there is a base plate, if you remove these you have a radius of 16".

28 Oct 2020, 09:53
Profile

schmidt wrote:
Det är väl bara nån trött person på marknadsavdelningen som slarvat med google translate. Schaller är ju inte en person

Radius der Saitenauflagen ist 12"; unter den Saitenauflagen befindet sich eine Unterlegplatte, wenn Sie diese entfernen haben Sie einen Radius von 16".

The radius of the side editions is 12 "; below the side editions there is a base plate, if you remove these you have a radius of 16".

En korrektare översättning gör att språket funkar bättre.
Men återigen: Med shim blir inte radiusen 12" + att både bild samt info i sprängskissen är ju fortfarande fel. 305 mm är fortfarande 12,017 tum. Ex: 407 mm är 16,035 tum. En tolerans skillnad på +100 mm är ju absolut inte acceptabel inom finmekanik; som tyskarna annars brukar vara världsledande på....

/ Jonken

28 Oct 2020, 11:56
Profile

Jonken wrote:
schmidt wrote:

En korrektare översättning gör att språket funkar bättre.
Men återigen: Med shim blir inte radiusen 12" + att både bild samt info i sprängskissen är ju fortfarande fel. 305 mm är fortfarande 12,017 tum. Ex: 407 mm är 16,035 tum. En tolerans skillnad på +100 mm är ju absolut inte acceptabel inom finmekanik; som tyskarna annars brukar vara världsledande på....

/ Jonken

Tack Jonken för en bra spaning.
Kan man ens vara säker på att det har 16 tums radie
utan shim. De verkar ju inte så noga (ärliga mot kunderna).
Schaller ska förstås speca att det är ett 16 tum-stall.
Varför de inte skickar med fler shims är svårbegripligt.
Floyd Rose och Schaller tycker nog att individuella shims
är finlir som bara Luthiers och gitarrmekar bryr sig om.
Ska det bli perfekt får man välja stall och bygga hals till den
utifrån kundens kravspec och skippa shims.
Ett stall som mäter 12 tum lirar ju inte perfekt med en hals som
mäter 12 tum om man som brukligt har högre stränghöjd på
de spunna strängarna.
Har någon koll på hur ett 16 tum-stall lirar med en 12 tum-hals?
Vad blir stränghöjden på respektive E-sträng?

Last edited by Puttarn on 28 Oct 2020, 20:49, edited 1 time in total.

28 Oct 2020, 14:57
Profile ICQ WWW

När jag satte ihop min första Floyd Rose gitarr så märkte jag direkt att mitten-strängarna var märkbart högre än yttersträngarna när radiusen på halsen var 10-16 konisk och stallet från boxen hade 12" radius. Jag tyckte inte alls om att det kändes så olika på olika strängar.

Så jag fattade ganska fort att jag behövde shimsa skiten för att få alla strängar till en bra match.

Jag blir riktigt förvånad att många fabriks-gitarrer kommer med omatchande stall/greppbräde-radiusar.
Skulle jag designa en gitarr för massproduktion skulle jag inte låta nåt sånt gå förbi i processen!

28 Oct 2020, 17:52
Profile

Tvåtakt wrote:
När jag satte ihop min första Floyd Rose gitarr så märkte jag direkt att mitten-strängarna var märkbart högre än yttersträngarna när radiusen på halsen var 10-16 konisk och stallet från boxen hade 12" radius. Jag tyckte inte alls om att det kändes så olika på olika strängar.

Så jag fattade ganska fort att jag behövde shimsa skiten för att få alla strängar till en bra match.

Jag blir riktigt förvånad att många fabriks-gitarrer kommer med omatchande stall/greppbräde-radiusar.
Skulle jag designa en gitarr för massproduktion skulle jag inte låta nåt sånt gå förbi i processen!

Håller med dig 100%. Tycker att det är helt vansinnigt -med dessa 'radius shims'. Och det som gör det ännu sämre; är ju att dessa är så ur-bota-dumt konstruerade: Att man vet inte om man skall skratta eller gråta. Dessa är alltså inte ens designade -för att ligga optimalt under stallklackarna; utan bara lyfta upp klackarnas baksida. Detta gör tre saker:

- Höjer de mittersta fyra stall klackar; och ger en bruten/kantig radius ur stallet.
- Det ger enorma, onödiga spänningar i klackarnas monterings/intonerings -funktion.
- Det dödar sträng klang klang/ton.

Med detta som underlag; bör man ganska enkelt kunna konstatera vikten av att välja ett stall med rätt rätt radius till sitt instrument. För att kunna göra detta som potentiell kund: Måste man kunna få fram information om olika alternativ; och anpassa sitt val så att den produkten man väljer bäst passar sitt instrument.
Genom hela min karriär som instrument tekniker -har men med jämna mellan rum stött på det här: "-Jag gillar inte låsbara svajsystem..." När man senare gått till botten med vad detta beror på; är oftast saker som Ex: -Otillräcklig kunskap om produkten, -Felskötsel av produkten, -Trasig produkt, -Dålig kvalitet i produkt osv. Kort: Alla erfarenheter man har av ett låsbart svaj; innebär ju att man aldrig ens har haft en minsta chans att faktiskt uppleva vad produkten är avsedd för att göra. Alltid när jag kör utbildningar för åt blivande Techs i bla musikaffärer; har önskemålen i vad som prioriteras: "-Lär dom att bli vassa på att; -hitta felen, -laga, -justera låsbara svajsystem av alla olika typer."
Det är enkelt att förstå varför. Det är bara att göra en slagning Ex YouTube; på "how to set up Floyd like a pro"; för att fatta hur illa detta egentligen är! De flesta goofar ALLTID på EXAKT SAMMA GREJ: De höjd justerar stall stolparna med sträng -och fjäder drag på. Och nu utgår man att detta bara gäller hemmameckarna. Så är det inte. Tomte listan kan göras i princip hur lång som helst! Här är två goda exempel: Dan Erlewine (StewMac) och ESP Custom Shop. (Och detta är bara tippen av ett helt berg av tomtar!)
Vad ger detta då för effekter för alla instrument tekniker i runt om i värden?: Givetvis; att instrument ägare runt om i världen försöker att justera själva; och förstör sina svajsystem. Jag menar: Det är lätt att bli lurad idag -eftersom det är SÅ MÅNGA som kallar sig proffs därute; som helt enkelt inte själva ens har koll på vad det pysslar med! SÅ JÄVLA ILLA ser verkligheten tyvärr ut idag. Mycket av dessa trasiga svaj system -landar senare hos: -Oss Techs, -i säljes annonser -eller som inbytes instrument i musikaffärer.

Jag skulle vilja se fler än vissa utvalda (mig inkluderad) -som PRIVATPERSONER kunde avsätta lite tid emellan åt -för att iaf försöka stävja lite av denna falska information. Att hjälpa fler instrument ägare att börja tänka själva; och inte gå i dessa fällor. Detta genom att gå in och kommentera dessa You Tube klipp -även om detta oftast belönas med att man får skit för det. Alltid ge tummen ner -för klippet; och tummen upp för de som reagerat på de grava felaktigheterna i att vrida med strängtryck på. Som sagt: Belöningen för mödan är värdelös; men någonstans inombords vet man att man kanske räddade någon från att trampa i rejält skiten.
Vi som håller på med detta är ju tyvärr för få; och uppskattar ALL HJÄLP som andra som vet bättre kan chippa in i detta. Goda argument; går att hitta i kommentarerna klippens inlägg. Går givetvis kanon att kopiera ur mina inlägg om man vill. Mitt nick på YT är mitt riktiga namn: "SamLevander".
Samma sak egentligen om tillverkare som Schaller: Det tar inte många minuter att skicka iväg ett mail; där man upplyser företaget om felaktigheterna som lyfts fram i denna tråd. Kanske om fler reagerar -kan de krypa till korset och ändra deras info rätt...

/ Jonken

29 Oct 2020, 11:32
Profile

Synd att man inte har tillräckligt god spons -från stalltillverkare; att få göra ett You Tube -klipp. Ett klipp som visar vad som verkligen händer med stolpar och egg -när man vrider med strängtryck på. Detta är ju så enkelt och göra. Bara montera på ett nytt stall; dokumentera stolparnas -och eggens skick: Och sedan vrida i stolparna och dokumentera skadorna på skruven och basplattans egg. Att göra samma sak med ett billiga OCH stall av högsta kvalitet. För många tror verkligen att det bättre stålet i kvalisort -stallen fixar påfrestningen; till skillnad mot de billigare dito. (Inget stall med stolpklykor och egg -gör ju detta.)
Men tyvärr för att göra detta; måste man ju förstöra ett antal stall både av ekonomi kvalitet -samt av högsta kvalitet. Ingen vill ju ta den kostnaden ur sin egna plånka; även om syftet med detta är god...

/ Jonken

29 Oct 2020, 12:35
Profile
Reply to topic   [ 20 posts ]