View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 12:28



Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig? 
Author Message

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Kanske lite löjlig fråga, men de flesta av oss är ju ändå entusiaster/nördar på detta område, så vi kör igång.

Hade en person hemma häromdagen som råkade bla testa min favoritförstärkare och frågade om den var till salu.
Mitt svar var: -"inte för några pengar i världen".

Jag funderade lite senare kring mitt svar, lite mer seriöst och började räkna på vad jag ev. skulle ha sålt den för?
Nu måste jag ju tillägga att förstärkaren är "The One", dvs man har ju i alla år (i mitt fall ca 35 år som gitarrist) jagat det där perfekta gitarrljudet. Vilket i princip är en utopi. Men jag har faktiskt hittat det! Har en pjäs som jag haft i min ägo i x-antal år, som är moddad några ggr och lite finjusterad efter just min smak. Så det finns ingen i hela världen som är likadan och går inte att få tag på. Går liksom inte att köpa en likadan. Hur värderar man den förstärkaren och upptäcken av ens heliga graal?

100.000:-? Nej, jag skulle inte sälja den för det...
250.000:-? Nej, jag skulle inte sälja den för det...
500.000:-? Nej, jag skulle inte sälja den för det...
1 miljon!!!? Näe, efter funderande så skulle jag inte sälja den för det heller, helt ärligt! Kan dock förmedla frugans lika helt ärliga svar -"då hade JAG sålt den!" :-D

Vad är ditt gitarrljud värt för DIG?


21 Oct 2020, 16:49
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Donatello wrote:
Kanske lite löjlig fråga, men de flesta av oss är ju ändå entusiaster/nördar på detta område, så vi kör igång.

Hade en person hemma häromdagen som råkade bla testa min favoritförstärkare och frågade om den var till salu.
Mitt svar var: -"inte för några pengar i världen".

Jag funderade lite senare kring mitt svar, lite mer seriöst och började räkna på vad jag ev. skulle ha sålt den för?
Nu måste jag ju tillägga att förstärkaren är "The One", dvs man har ju i alla år (i mitt fall ca 35 år som gitarrist) jagat det där perfekta gitarrljudet. Vilket i princip är en utopi. Men jag har faktiskt hittat det! Har en pjäs som jag haft i min ägo i x-antal år, som är moddad några ggr och lite finjusterad efter just min smak. Så det finns ingen i hela världen som är likadan och går inte att få tag på. Går liksom inte att köpa en likadan. Hur värderar man den förstärkaren och upptäcken av ens heliga graal?

100.000:-? Nej, jag skulle inte sälja den för det...
250.000:-? Nej, jag skulle inte sälja den för det...
500.000:-? Nej, jag skulle inte sälja den för det...
1 miljon!!!? Näe, efter funderande så skulle jag inte sälja den för det heller, helt ärligt! Kan dock förmedla frugans lika helt ärliga svar -"då hade JAG sålt den!" :-D

Vad är ditt gitarrljud värt för DIG?


Okej...... vad är det för miljonstärkare du har då? :)


21 Oct 2020, 17:17
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Beror ju på vilken förstärkare det är men vid 250 laxar hade jag garanterat varit glad som en lax :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


21 Oct 2020, 17:26
Profile WWW

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Det är en Folkesson-topp. Har haft många men denna slår allt jag både ägt och testat.
Beg. Värde för en köpare skulle väl gissningsvis ligga kring 10.000:- för liknande. Så värdet i sig är inte något exklusivt.
Men återigen, hade någon erbjudit MIG 1 mille så hade jag helt ärligt inte sålt den. Pengar har jag väl så jag överlever och man kan alltid skaffa nya brukar jag tänka. Hade hus och familj varit i fara så hade man naturligtvis sålt den. Men så är ju inte fallet just nu alla fall.


21 Oct 2020, 17:28
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Donatello wrote:
Det är en Folkesson-topp. Har haft många men denna slår allt jag både ägt och testat.
Beg. Värde för en köpare skulle väl gissningsvis ligga kring 10.000:- för liknande. Så värdet i sig är inte något exklusivt.


Jag kan känna igen mig i det där. Min favoritförstärkare är en kosmetiskt väldigt sliten Marshall-combo som dessutom har ett element som skallrar. Säkert inte värd mer än 5000 men den låter bäst i mina öron! Säkert skulle det gå att hitta en likadan som låter lika bra men så länge jag inte hittar en sådan så är den det sista jag skulle göra mig av med av alla prylar jag äger som inte är strikt personliga. Vilket får mig att undra om du aldrig känt ett sug att ta kontakt med Folkesson och be honom göra en kopia på din favorit?


21 Oct 2020, 17:35
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Vinyljunkie wrote:
Donatello wrote:
Det är en Folkesson-topp. Har haft många men denna slår allt jag både ägt och testat.
Beg. Värde för en köpare skulle väl gissningsvis ligga kring 10.000:- för liknande. Så värdet i sig är inte något exklusivt.


Jag kan känna igen mig i det där. Min favoritförstärkare är en kosmetiskt väldigt sliten Marshall-combo som dessutom har ett element som skallrar. Säkert inte värd mer än 5000 men den låter bäst i mina öron! Säkert skulle det gå att hitta en likadan som låter lika bra men så länge jag inte hittar en sådan så är den det sista jag skulle göra mig av med av alla prylar jag äger som inte är strikt personliga. Vilket får mig att undra om du aldrig känt ett sug att ta kontakt med Folkesson och be honom göra en kopia på din favorit?


Tja, jag har ju ett flertal Folkessonprylar i min ägo, men har visst funderat på en backup hade kanske varit på sin plats. Har dock redan haft 2 st ”likadana” och denna låt bättre. Ångrar dock att jag fipplade bort den andra. Folkesson ILO dock inte göra fler som min vet jag. För mkt jobb samt att hans ljudideal är annorlunda nu förtiden. Men visst hade man betalat tillräckligt och haft denna bredvid så hade det kanske gått. Jag använder den dock inte live utan kör med Kemper och profiler av den. Men det är ju inte riktigt samma sak.


21 Oct 2020, 17:42
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Blir ju en hypotetisk frågeställning och därav liknande svar, 100 mille då?

_________________



21 Oct 2020, 17:56
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Mike Leaf wrote:
Blir ju en hypotetisk frågeställning och därav liknande svar, 100 mille då?

Absolut är det en hypotetisk fråga. Det hoppas jag alla förstår.
5 mille har jag kommit fram till hade den blivit såld för. Det är så pass med pengar att man hade kunnat planera sin livssituation med. 1 miljon hade räckt till en ny bil och några Thailandsresor med familjen. Sen hade den varit slut. Det hade inte räckt för mig. Då har jag mer/större och längre glädje av förstärkaren.


21 Oct 2020, 18:36
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Mina prylar som kanske är värda 10.000 skulle jag kränga för 30.000. :| :roll:

(Att vara eller bli en vara, det är frågan.)

Räcker till en beg Fender Custom Shop + en Fender Deville, vad mer kan man begära.


21 Oct 2020, 19:27
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Ok.rimligt.
Om du redan ägde tillgångar för 50 millr.
Hade du då sålt den för 5?

_________________



21 Oct 2020, 19:53
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Donatello wrote:
Kanske lite löjlig fråga, men de flesta av oss är ju ändå entusiaster/nördar på detta område, så vi kör igång.

Hade en person hemma häromdagen som råkade bla testa min favoritförstärkare och frågade om den var till salu.
Mitt svar var: -"inte för några pengar i världen".

Jag funderade lite senare kring mitt svar, lite mer seriöst och började räkna på vad jag ev. skulle ha sålt den för?
Nu måste jag ju tillägga att förstärkaren är "The One", dvs man har ju i alla år (i mitt fall ca 35 år som gitarrist) jagat det där perfekta gitarrljudet. Vilket i princip är en utopi. Men jag har faktiskt hittat det! Har en pjäs som jag haft i min ägo i x-antal år, som är moddad några ggr och lite finjusterad efter just min smak. Så det finns ingen i hela världen som är likadan och går inte att få tag på. Går liksom inte att köpa en likadan. Hur värderar man den förstärkaren och upptäcken av ens heliga graal?

100.000:-? Nej, jag skulle inte sälja den för det...
250.000:-? Nej, jag skulle inte sälja den för det...
500.000:-? Nej, jag skulle inte sälja den för det...
1 miljon!!!? Näe, efter funderande så skulle jag inte sälja den för det heller, helt ärligt! Kan dock förmedla frugans lika helt ärliga svar -"då hade JAG sålt den!" :-D

Vad är ditt gitarrljud värt för DIG?

Hade du köpt förstärkaren ifråga för en mille om du inte ägde den idag?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


21 Oct 2020, 20:11
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Mike Leaf wrote:
Ok.rimligt.
Om du redan ägde tillgångar för 50 millr.
Hade du då sålt den för 5?


Kanske, om jag hittade nåt extremt bra som jag verkligen ville ha. Jag gillar inte att samla på mig en massa
prylar, så hittade jag en mycket bättre gitarr så hade den kanske fått gå för 5, om jag hade 50 mille då.

Stärkarn har inget direkt affektionsvärde, den kan jag sälja imorgon utan att blinka.


21 Oct 2020, 20:22
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Frågan är adekvat om man äger en Dumble , då dessa går för enorma summor.
Vilket i pespektiv är inte mer än rätt, med tanker på vad guror går för och bidrar betydligt mindre till ett ljud än vad en stärkare gör.

Har aldrig förstått konseptet : att ha en 30-40 tusen kronors gitarr (vanlig bland blues snubbar) och sen spela genom en 4-5K stärkare.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


21 Oct 2020, 20:26
Profile
Online

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Jag spelar bara hemma, och har 1 förstärkare. Roland Micro Cube. Tycker jag låter skitbra genom den, och det är värt mycket för mig. Men jag skulle lätt sälja den för 100000:-, eller 1 miljon. Vad skulle jag köpa sen för stärkare? En Micro Cube och en Cube 20.


22 Oct 2020, 08:59
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Jag får fram mitt ljud ur vilken Gibson med HB och Marshall som helst så har eg inga
såna tvångstankar alls. 8)

Men såklart det landar väl minst på 40-50 k då... :)

Upp till 100-200 k har jag inga problem att fördela på musikprylar, och helst då kvalitet framför kvantitet
Att ha en massa olika gitarrer och stärkare att välja och alternera mellan blir jag bara störd och ofokuserad av.
Vill ha grejer jag trivs med som fungerar och jag vet hur jag ska få bäst sound ur dessa

Om man har väldigt kräsna ljudideal kan man ju låta modda stärkaren exakt till den 'sweet spot' man vill ha.
Boka Tommy en hel dag vet jag och testa olika motstånd, rör osv...
Har en kompis som gör så.

_________________



22 Oct 2020, 09:27
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Intressant fråga.
För mig är mitt sound så viktigt som något kan bli.

Men aspekten "går att ersätta" en stor del av det. Nästan allt går att köpa igen.
De förstärkare jag använder mest (typ nästan alltid) går att ersätta hur lätt som helst, bara att köpa nya.
Så trots att de är mina favoritgrejer i hela studion är de bland de saker jag skulle rädda sist vid en brand.

Tänker jag på det är jag nog inte så fäst vid, eller beroende av, någon av grejerna jag har att jag inte för rätt pris (rätt pris = vad jag tycker att den är värd) skulle sälja dem. Jag har massor av grejer jag använder dagligen som det bara finns ett exemplar av, saker som är omöjliga ersätta, men jag bryr mig inte så mycket om en av dem skulle försvinna (lite svårare om alla skulle försvinna kanske).
Även om något inte går att ersätta med exakt samma går det att ersätta med något som skulle kunna ta dess plats utan att jag skulle gråta.



Polytone wrote:
Donatello wrote:
Kanske lite löjlig fråga, men de flesta av oss är ju ändå entusiaster/nördar på detta område, så vi kör igång.

Hade en person hemma häromdagen som råkade bla testa min favoritförstärkare och frågade om den var till salu.
Mitt svar var: -"inte för några pengar i världen".

Jag funderade lite senare kring mitt svar, lite mer seriöst och började räkna på vad jag ev. skulle ha sålt den för?
Nu måste jag ju tillägga att förstärkaren är "The One", dvs man har ju i alla år (i mitt fall ca 35 år som gitarrist) jagat det där perfekta gitarrljudet. Vilket i princip är en utopi. Men jag har faktiskt hittat det! Har en pjäs som jag haft i min ägo i x-antal år, som är moddad några ggr och lite finjusterad efter just min smak. Så det finns ingen i hela världen som är likadan och går inte att få tag på. Går liksom inte att köpa en likadan. Hur värderar man den förstärkaren och upptäcken av ens heliga graal?

100.000:-? Nej, jag skulle inte sälja den för det...
250.000:-? Nej, jag skulle inte sälja den för det...
500.000:-? Nej, jag skulle inte sälja den för det...
1 miljon!!!? Näe, efter funderande så skulle jag inte sälja den för det heller, helt ärligt! Kan dock förmedla frugans lika helt ärliga svar -"då hade JAG sålt den!" :-D

Vad är ditt gitarrljud värt för DIG?

Hade du köpt förstärkaren ifråga för en mille om du inte ägde den idag?


Mycket bra fråga, den där.
Skulle min favorit förstärkare kosta en mille hade jag försökt få ihop till en (även om jag vet att det inte skulle gå).
Priset på något, priset som i den faktiska summan, är inget jag tänker mig om ifall jag realistiskt kan få ihop pengarna när det är en sak jag verkligen vill ha. Jag har hellre den förstärkare jag vill ha än huset jag bor i.


//Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


22 Oct 2020, 10:03
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Magnus Olsson wrote:
Jag har hellre den förstärkare jag vill ha än huset jag bor i.


//Magnus

Svårt att motivera den beslutet för familjen om man nu måste välja.
Blir lite hypotetiskt också för det är inte många gitarrstärkare som kostar som hus,
möjligen en Dumble kontra en liten barre långt upp i norr i så fall.

_________________



22 Oct 2020, 10:17
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Jag letade efter en speciell förstärkare i över två års tid och tänkte för mig själv att 100.000 kr är nog gränsen för vad jag är beredd att ge om jag hittar den. Fick till slut tag på en
för ungefär halva priset. Skulle jag sälja den idag för 100 k och göra en vinst på 50 k? Nix. 200 k? Troligen.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


22 Oct 2020, 11:44
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Jag tänker nog som Magnus, att det mesta kan man ju köpa igen, i alla fall stärkare och pedaler. Men gitarrer är lite svårare, tycker jag. Har nog mer med att de är så först i kedjan vad som känns. Direktkontakten med kroppen, typ. Detta gör att det tar tid för mig att bonda med instrument, måste ha pillat rejält med dem, bytt nödvändiga delar osv innan de blir "en keeper".
Sålde min Baja tele, det borde jag inte ha gjort....men hoppas att gretchen kommer ihåg mig om han tänker sälja den igen.

Men huvudfrågan...skulle jag sälja min no 1 strata för en stor hög pengar? Nä, troligen inte. Men enbart för att det inte går att hitta en likadan, där är poängen. Allt som går att ersätta har jag inga problem med att sälja (och har gjort....vissa pedaler har jag haft säkert fem gånger i olika riggar/setups).

Matte

_________________
the older I get, the better I was


22 Oct 2020, 11:44
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Det finns ju så sjukt mycket bra prylar. Så tänker man bara på soundet är det inte värt såna summor som nämnts här för mig. Har en Prs som jag aldrig kommer sälja. Dels för att jag är hundra procent nöjd med den. Hur den ser ut, hur den låter och hur den känns. Men också affektionsvärde.
Kommer inte sälja den med tanke på vad som skulle vara realistiskt att få för den. Men visst. Skulle någon erbjuda 100k för den skulle den nog ryka. Men det kommer ju inte hända.


22 Oct 2020, 12:02
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:
Jag har hellre den förstärkare jag vill ha än huset jag bor i.


//Magnus

Svårt att motivera den beslutet för familjen om man nu måste välja.
Blir lite hypotetiskt också för det är inte många gitarrstärkare som kostar som hus,
möjligen en Dumble kontra en liten barre långt upp i norr i så fall.


Absolut, helt omöjligt att motivera.
Det var mer för att tydliggöra rangordning över vad som är viktigt för mig personligen.

Det är självklart helt hypotetiskt, jag behöver ju inte välja då jag kan ha båda delar.

Pris och pengar är helt enkelt inte viktigt när det gäller prylar, har jag råd så köper jag det jag vill ha.
Hur viktig saken känns avgör innebörden i "har råd".
Har jag inte råd låter jag bli och oftast lika glad ändå (iaf efter ett tag).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


22 Oct 2020, 12:18
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Jag anser att mitt ljud/oljud jag har inte är nåt ovärdeligt eller svåröverkomligt.
Värdet för mig i gitarrer sitter i det svåra med att "find another" som jag gillar med rätta looken.

Givetvis är ljudet viktigt, men jag har väl insett att jag har större chans att låta bra om jag övar istället för att köpa exakt rätt ljud.

Mina keepers skulle säkert kunna säljas om jag blev erbjuden ett redigt musikaffärspris, kanske :lol:


22 Oct 2020, 15:42
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Mitt ljud är inte värt värst mycket mer än vad prylarna är värda egentligen.
Har ingen häftig rig och tillfredställande ljud kan garanterat rattas fram med olika recept.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


22 Oct 2020, 16:53
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Jag kör på en tekniskt sett väldigt enkel rigg Det gör det möjligt att återskapa ljudet, givet då att stålar finns till att återskaffa liknande prylar.
Man kan säga att mitt gitarrljud är värt den kostnaden.
Ett litet orosmoln är högtalarelementen som är en viktig del i ljudet.
Ett par extra element (JBL D130F) att ha som backup skulle vara värt ett antal tusenlappar för mig.


22 Oct 2020, 22:10
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Polytone wrote:
Hade du köpt förstärkaren ifråga för en mille om du inte ägde den idag?


Kom igen nu Donatello, hade du köpt förstärkaren för en miljon om den var i någon annans ägo? :) Gissar på ett nej... En halv miljon?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


23 Oct 2020, 10:27
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Jag sysslar med ganska många olika stilar/ljud som kräver en del olika prylar, men inget är mer värt än priset för att skaffa ny motsvarande pryl.
Undantaget, som inte har så mycket med ljud att göra, är en strata som jag ägt i drygt 30 år.
För att släppa den krävs en summa som kan bekosta en väldigt mycket bättre strata för att uppväga den känslomässiga förlusten.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


23 Oct 2020, 11:29
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Polytone wrote:
Polytone wrote:
Hade du köpt förstärkaren ifråga för en mille om du inte ägde den idag?


Kom igen nu Donatello, hade du köpt förstärkaren för en miljon om den var i någon annans ägo? :) Gissar på ett nej... En halv miljon?


Nej det är jag alldeles för snål för. Min smärtgräns brukar gå vid 20-30.000:- vid inköp även om jag har pengar. Dvs jag är inte rik men 1 mille skulle inte göra till eller från i min ekonomi och livssituation. Hade jag behövt pengar av den anledningen hade jag ju sålt den för flera nollor mindre.


23 Oct 2020, 11:43
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Donatello wrote:

Nej det är jag alldeles för snål för. Min smärtgräns brukar gå vid 20-30.000:- vid inköp även om jag har pengar. Dvs jag är inte rik men 1 mille skulle inte göra till eller från i min ekonomi och livssituation. Hade jag behövt pengar av den anledningen hade jag ju sålt den för flera nollor mindre.


Ok, inte säker på att jag förstår? Gitarrljudet är alltså värt 20-30.000 kr och inte 1 miljon? Kanske menar du att så länge man har det man behöver så finns ingen anledning att tjäna en miljon extra? Låter sympatiskt i mina öron. Men om man inte har det man behöver (till exempel din förstärkare om du inte ägde den) så är det perfekta ljudet värt 20-30.000 kr ungefär?

Ursäkta min påstridighet men detta är ju intressant, alltså hur vi värderar våra prylar. :)

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


23 Oct 2020, 13:27
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Polytone wrote:
Donatello wrote:

Nej det är jag alldeles för snål för. Min smärtgräns brukar gå vid 20-30.000:- vid inköp även om jag har pengar. Dvs jag är inte rik men 1 mille skulle inte göra till eller från i min ekonomi och livssituation. Hade jag behövt pengar av den anledningen hade jag ju sålt den för flera nollor mindre.


Ok, inte säker på att jag förstår? Gitarrljudet är alltså värt 20-30.000 kr och inte 1 miljon? Kanske menar du att så länge man har det man behöver så finns ingen anledning att tjäna en miljon extra? Låter sympatiskt i mina öron. Men om man inte har det man behöver (till exempel din förstärkare om du inte ägde den) så är det perfekta ljudet värt 20-30.000 kr ungefär?

Ursäkta min påstridighet men detta är ju intressant, alltså hur vi värderar våra prylar. :)


Det är lugnt med påstridigheten. Det är ju bara en hypotetisk fråga som var tänkt att diskuteras bara för att det är roligt/intressant.
Ja, precis. Så länge jag inte behöver pengarna akut så behöver jag inte en miljon extra. Det skulle ge mig endast kortvarig glädje, som jag skrev innan så hade jag nog köpt en ny bil och ett par semestrar och sen hade dom pengarna varit slut. Och det gitarrljud jag letat efter hela mitt liv hade varit förlorat och inte kunnat gått att återskaffa. Så tänker jag... Pengar kan jag alltid skaffa nya. Men inte alla saker som är lika lätt att ersätta.
Förstår att det låter knasigt att jag inte skulle sälja för 1 miljon, men heller inte köpa för mer än max 30´. Säger inte att det inte är knasigt, bara så som jag skulle göra. Så skulle jag inte haft min förstärkare utan råkat hitta den(vilket inte går då den är justerad efter mina önskemål) till salu, så hade jag nog fegat ur om den kostat mer än 30'. Men hade snubben som var hemma och testade den lagt upp 1 miljon på bordet, så hade jag heller inte sålt den. För pengarna hade inte givit mig motsvarande glädje.
Har gått inom bla Mesa mk V, PRS Archon, Elmwood, Rivera, Matchless, CAA 100, Diezel Herbert, med flera som alla är mkt bra förstärkare och alla dom kostar mer än den specifika förstärkaren jag har. Men ingen av dom har ersatt min. Dvs för MIG personligen är den värd mkt mer för den har soundet och känslan som JAG är ute efter. Men för andra icke.

När vi ändå pratar om priser osv. Så hjälpte jag ett kompisband med PA:t häromveckan, där ena gitarristen hade förstärkare för ca 30.000:- Pedalbord för ca 30.000:- och gitarr för ca 40.000:- och den andra gitarristen hade en strata och lånat en förstärkare från musiksalen för 2795:- Och den sistnämnda lät minst lika bra på det rena ljudet i bandmixen :-) Så ljudet behöver inte sitta i hur mycket sakerna är värda i inköpspris menar jag. Och vad en anser låter bra och är värt för sig, behöver inte alls överensstämma med vad någon annan tycker. Låt säga att han var supernöjd med ljudet och just den billiga förstärkaren gick inte att få tag på längre. Hade den andra gitarristen velat byta sin 100.000:- utrustning mot den för ca 10.000:- och han hade sagt nej jag är nöjd. Så hade den i hans värdering varit värd 100.000:- Men han skulle heller aldrig få för sig att köpa den för 100.000:- utan är inte villig att betala mer än 2795:- rent ekonomiskt.
Förstår du vad jag menar? Mkt svammel nu, men hoppas jag gjort mig begriplig även om det verkar lite knasigt :mrgreen:


23 Oct 2020, 13:56
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Kanske enklare att ställa frågan så här:
-Hur mycket vill du ha för: Att aldrig någonsin 'spela med' -eller 'jaga ditt dröm sound'; -for as long as you live? -Name Your price -and You got it!

- Vill man bli snor rik av att sälja sina drömmar -och eventuellt gå 'all in' på nån av sina andra hobbies istället?


/ Jonken :o


23 Oct 2020, 18:41
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 49 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: bummer and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.