View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 08:03

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Inspelning utan dator. 
Author Message

Funderar på att köpa inspelningsmixer med enklast möjliga tillvägagångssätt, utan dator. Har någon något tips eller erfarenhet?
Tittar på Presonus studiolive ar16 och Tascam model 16.

https://www.thomann.de/se/tascam_model_16.htm

http://www.jam.se/studio/mixerbord/A105 ... _AR16_USB/

/Petter

06 Oct 2020, 20:18
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Inspelning utan dator.
Har ingen erfarenhet av Tascam men har ägt några Presonusbord.
Jag tycker Presonus är enkla och logiska att förstå, även deras studiolive 3 serier
Finns ett ar16 på blocket ( ej mitt )
https://www.blocket.se/annons/orebro/pr ... b/92321459

06 Oct 2020, 21:22
Profile

Tanken med att spela in så är lockande, har själv varit och rotat i samma tankar för att slippa dator (editerar ändå aldrig).
Det man uppenbart förlorar, som är ett stort minus, är plugins.

Har haft lite med Presonus bordet att göra, det är lättjobbat och ganska smidigt.
Tascam bordet har jag inte provat.

Men, i mina ögon i alla fall, är Presonus bordet (och gissningsvis även det andra) för dåliga grejer.
Preamps osv är helt enkelt inte bra nog (preamps direkt usla) att funka som man vill.
Grejerna är för billiga för att kunna göra allt de skall i en acceptabel kvalitet.

Tänker man då på alla outboard gear som man behöver till är det inte värt det.

Köp dyrare lösningar.

/Magnus

07 Oct 2020, 11:46
Profile WWW

Begränsningen är ju precis som Magnus säger mickpreamparna i billigare grejer.
Om man kan tänka sig att exportera till dator inför mix/master så får man ju tillgång till plugins.

Jag har en Zoom L-20 i repan. Funkar som porta/mixer/monitormixer/interface samt att man kan plocka ut minneskortet och exportera till dator.

Låter det bra så är det antagligen bra...

07 Oct 2020, 13:57
Profile

Magnus Olsson wrote:
Tanken med att spela in så är lockande, har själv varit och rotat i samma tankar för att slippa dator (editerar ändå aldrig).
Det man uppenbart förlorar, som är ett stort minus, är plugins.

Har haft lite med Presonus bordet att göra, det är lättjobbat och ganska smidigt.
Tascam bordet har jag inte provat.

Men, i mina ögon i alla fall, är Presonus bordet (och gissningsvis även det andra) för dåliga grejer.
Preamps osv är helt enkelt inte bra nog (preamps direkt usla) att funka som man vill.
Grejerna är för billiga för att kunna göra allt de skall i en acceptabel kvalitet.

Tänker man då på alla outboard gear som man behöver till är det inte värt det.

Köp dyrare lösningar.

/Magnus

Intressant inlägg.
Hade varit kul att få höra en inspelning med bättre saker vs sämre och få lyssna en hyffsad slutmix och se hur man upplever skillnaden.
Vet du om det finns sånna ljudtester på tuben?

08 Oct 2020, 15:13
Profile ICQ WWW

Blindtest.

Behringers billiga preamp vann över nån lyx-preamp (Neve, tror jag?) i ett blindtest på Gearslutz å det forumet huserar dom största prylsnobbarna man kan tänka sig.

Dom blev lite putta när det visa sig att dom föredrog en budgetpreamp framför en lyx-preamp :)

Så det där med att preamps i Presonus eller Tascam skulle vara "direkt usla" köper jag inte

Jag har tillåmed fått beröm för en inspelning av ett band som skedde genom ett Tascam ljudkort.
Mixaren sa att det va bland det bästa inspelning han fått jobba med.

inget gnäll om preamps

15 Oct 2020, 11:09
Profile

Märkligt nog var det både roligare och mer kreativt på tiden då tascams portastudio damp ned och fyrkanal på vanligt kassettband. Mycket brus och väldigt begränsade möjligheter jämfört med idag. Kanske beror det på att man nu kvalar in som gubbe och det var mer spännande som ung men jag tror inte det görs fler bra låtar idag.

15 Oct 2020, 21:48
Profile WWW

Tvåtakt wrote:

Behringers billiga preamp vann över nån lyx-preamp (Neve, tror jag?) i ett blindtest på Gearslutz å det forumet huserar dom största prylsnobbarna man kan tänka sig.

Dom blev lite putta när det visa sig att dom föredrog en budgetpreamp framför en lyx-preamp :)

Micpreamps är ju idag en ganska standardiserad lösning med väldigt billiga komponenter så det finns inte direkt något man kan göra för att kapa kostnaderna som samtidigt skulle tulla på ljudet. Därav blir budgetapparater lika bra som dyra dito just när det kommer till den delen av kedjan.

15 Oct 2020, 22:02
Profile

lillefar wrote:
Märkligt nog var det både roligare och mer kreativt på tiden då tascams portastudio damp ned och fyrkanal på vanligt kassettband. Mycket brus och väldigt begränsade möjligheter jämfört med idag. Kanske beror det på att man nu kvalar in som gubbe och det var mer spännande som ung men jag tror inte det görs fler bra låtar idag.

Det görs nog mycket fler bra låtar idag än förr.
Bara det att det finns myyyyycket fler band/artister som tävlar om spotlight, så du har helt enkelt inte hittat det som du personligen gillar då det drunknar i bruset bland allt annat.

Sedan är ju vad man själv tycker är bra och dåligt högst subjektivt.

16 Oct 2020, 16:44
Profile

Tom-Andrew wrote:
Om man kan tänka sig att exportera till dator inför mix/master så får man ju tillgång till plugins.

Jag har en Zoom L-20 i repan. Funkar som porta/mixer/monitormixer/interface samt att man kan plocka ut minneskortet och exportera till dator.

Det lutar ganska mycket åt en Zoom L-20 måste jag säga.

17 Oct 2020, 11:24
Profile ICQ YIM WWW

Tvåtakt wrote:
Blindtest.

Så det där med att preamps i Presonus eller Tascam skulle vara "direkt usla" köper jag inte

Jag har tillåmed fått beröm för en inspelning av ett band som skedde genom ett Tascam ljudkort.
Mixaren sa att det va bland det bästa inspelning han fått jobba med.

inget gnäll om preamps

Antar att testet du åsyftar är Behringers ADA8000 vs Lynx Aurora? Neve är en helt annan historia som man med fördel kan använda för att färga ljudet. Sen vettefan om man kan kalla Lynx för en lyxpreamp? Förövrigt var det väl själva konverteringen de testade?

17 Oct 2020, 17:53
Profile

Så kan det ha vart. :mrgreen: va jättelängesen jag såg det där så jag minns inte 100% :mrgreen:

18 Oct 2020, 05:21
Profile

Tom-Andrew wrote:

Blev en sådan, Zoom Livetrak L-20. Tack för tipset :D

29 Oct 2020, 16:58
Profile ICQ YIM WWW

piotr770 wrote:
Tom-Andrew wrote:

Blev en sådan, Zoom Livetrak L-20. Tack för tipset :D

Hoppas du blir nöjd och får användning av den!
(Mitt lilla band har isolerat sig i Covid-19-tider så det blir tyvärr inget gjort här...)

Låter det bra så är det antagligen bra...

29 Oct 2020, 22:59
Profile
Reply to topic   [ 14 posts ]