View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 09:58



Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Vad lyssnar unga på? 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Vad lyssnar unga på?
Stefan_E wrote:
albert wrote:
Ja, då var ju verkligen Huey Lewis en frisk fläkt. Skönt när nån öppnar ett fönster och vädrar ut.

Men vänta nu, menar du att Sex Pistols inte var en frisk fläkt? Det är ju precis det punken syftar till - att kullkasta det till synes oomullrunkeliga etablisemanget. Och det är ju därför den fortfarande är högst relevant.

Ja, det menar jag. Jag tycker punkrock är bland det sämsta som hänt i musikhistorien.

_________________
Mats


17 Sep 2020, 11:18
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Vad lyssnar unga på?
Då är jag inte ensam om det. Sen var punken en totalt opolitisk genre. Det var när den kom till europa som den politiserades. Politisk musik går fetbort i min värld. Sånt brukar inte åldras särskilt väl. Precis som mycket av humor är det oftast en färskvara. Speciellt dagsaktuell humor.


17 Sep 2020, 13:27
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Vad lyssnar unga på?
Punken var en härlig tid för unga musiker, tänker då främst på åren 1977-1981 (c:a )

Det som hände var att det bildades massor av nya band , öppnade spelställen
och ändrade faktiskt en hel del i musikutbudet i Stockholm (där jag var aktiv som 16-18 bast 1978-1980)

Många av oss som började spela med punkband var varken punkare eller politiskt intresserade,
och gillade egentligen annan typ av rock och pop, men det gavs en möjlighet att nå ut på ett nytt sätt.
Vi lirade eg inte heller punkrock, mer typ garagerock. Några av de mer kända banden hade tex saxofon och keyboards i bandet

Många internationnela band som slog igenom i den vågen var ju inte heller punk, Tex Police, Simple Minds, Dire Straits, Elvis Costello...
Allt hamnade under 'New wave' i skivbacken på NK, utöver det fanns Blues, Hårdrock, Reggae, Pop, Klassiskt och Dansband typ.

_________________



17 Sep 2020, 14:38
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Vad lyssnar unga på?
Tokerekloker wrote:
Då är jag inte ensam om det. Sen var punken en totalt opolitisk genre. Det var när den kom till europa som den politiserades. Politisk musik går fetbort i min värld. Sånt brukar inte åldras särskilt väl. Precis som mycket av humor är det oftast en färskvara. Speciellt dagsaktuell humor.


När punken kom till Europa??? Hur menar du nu?


17 Sep 2020, 15:10
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Vad lyssnar unga på?
Mike Leaf wrote:

Många internationnela band som slog igenom i den vågen var ju inte heller punk, Tex Police, Simple Minds, Dire Straits, Elvis Costello...
Allt hamnade under 'New wave' i skivbacken på NK, utöver det fanns Blues, Hårdrock, Reggae, Pop, Klassiskt och Dansband typ.


Ja för NK är ju kända för att ha koll på nya subkulturer..


17 Sep 2020, 15:17
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: Vad lyssnar unga på?
Vinyljunkie wrote:
Mike Leaf wrote:

Många internationnela band som slog igenom i den vågen var ju inte heller punk, Tex Police, Simple Minds, Dire Straits, Elvis Costello...
Allt hamnade under 'New wave' i skivbacken på NK, utöver det fanns Blues, Hårdrock, Reggae, Pop, Klassiskt och Dansband typ.


Ja för NK är ju kända för att ha koll på nya subkulturer..

Var ju såklart inte bara på NK (även om de förmodligen, tillsammans med Åhlens, faktiskt hade en ganska hyfsad marknadsandel av skivförsäljningen på den tiden, åtminstone här i Stockholm), utan alla skivaffärer hade ju en liknande genrefiering.

Det kan ju såklart aldrig bli rätt, men jag kan förstå att om man säljer LP-skivor så vill man lägga dem i olika fack, för att försöka hitta så många köpare som möjligt.


17 Sep 2020, 15:57
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Vad lyssnar unga på?
Vinyljunkie wrote:
Tokerekloker wrote:
Då är jag inte ensam om det. Sen var punken en totalt opolitisk genre. Det var när den kom till europa som den politiserades. Politisk musik går fetbort i min värld. Sånt brukar inte åldras särskilt väl. Precis som mycket av humor är det oftast en färskvara. Speciellt dagsaktuell humor.


När punken kom till Europa??? Hur menar du nu?

Punken uppstod inte europa utan i usa först.


17 Sep 2020, 20:51
Profile

Joined: 09 Aug 2011, 09:31
Posts: 134
Location:
Post Re: Vad lyssnar unga på?
Jag har en trettonåring och en åttaåring.
Åttaåringen lyssnar på Miss Li, Lady Gaga och en massa skit på Tiktok.
Trettonåringen har en väldigt bred smak. Just nu går Van Halen II och Back i Black med AC/DC ganska mycket. I kombination med det så är det hip hop, EMD och modern listmusik.
Det känns som de tonåringar han hänger med har en ganska bred smak, är det bra så är det bra. Oavsett genre.
Sedan har föräldrarna en större inverkan än vad man tror. Den rockmusik från 70 och 80-talet som han lyssnar på kommer ju naturligtvis från mig.


18 Sep 2020, 08:52
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Vad lyssnar unga på?
Tokerekloker wrote:
Punken uppstod inte europa utan i usa först.


Jaså? Hur tänker du då?


18 Sep 2020, 11:51
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Vad lyssnar unga på?
Vinyljunkie wrote:
Tokerekloker wrote:
Punken uppstod inte europa utan i usa först.


Jaså? Hur tänker du då?

Att du antingen är eller bara spelar dum :roll:


18 Sep 2020, 12:20
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Vad lyssnar unga på?
Jag tror att Tokarekloker menar att det fanns punkmusik och -band i USA innan England. Sen tror jag att Vinyljunkie vill ha exempel på det.

_________________
Mats


18 Sep 2020, 12:37
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Vad lyssnar unga på?
Tokerekloker wrote:
Vinyljunkie wrote:

Jaså? Hur tänker du då?

Att du antingen är eller bara spelar dum :roll:


Man är inte dum bara för man inte har koll på hela musikhistorien. Det finns (eller fanns) en väldigt bra punkdokumentärserie på SVT Play som är väldigt sevärd. Annars kan man läsa lite här om man är intresserad: https://en.wikipedia.org/wiki/Punk_rock

De flesta är nog överens om att både musikformen och namnet "punk rock" föddes i USA, men att vita amerikanska ungdomar i allmänhet levde lite för gott för att ha det skulle kunna bli stort. Därför så blev det inte stort förrän britterna upptäckte punken när amerikanska band åkte dit för att hitta en publik. (Malcom McLarens återkomst till England efter en tid USA spelade också en viss roll...) I England fanns det på den tiden en helt annan grogrund för punk än vad det gjorde i USA och därför exploderade punken först i England och spred sig snabbt till övriga Europa inklusive till Sverige.


Last edited by CarlM on 18 Sep 2020, 12:52, edited 1 time in total.



18 Sep 2020, 12:37
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 02 Dec 2009, 23:48
Posts: 693
Post Re: Vad lyssnar unga på?
Jaså? Hur tänker du då?[/quote]
Att du antingen är eller bara spelar dum :roll:[/quote]


Här kommer en länk till en bok, gissa vem som skrivit den?
https://www.premiumpublishing.com/se/art/encyclopedia-of-swedish-punk.php


18 Sep 2020, 12:47
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Vad lyssnar unga på?
albert wrote:
Jag tror att Tokarekloker menar att det fanns punkmusik och -band i USA innan England. Sen tror jag att Vinyljunkie vill ha exempel på det.


Är det så självklart? Visst, Ramones hann först med att ge ut en skiva men det är väl inte samma sak som att det startade i USA för att sen föras över till Europa som genre/kulturellt uttryck?


18 Sep 2020, 12:51
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Vad lyssnar unga på?
Blues66 wrote:
Att du antingen är eller bara spelar dum :roll:


Här kommer en länk till en bok, gissa vem som skrivit den?
https://www.premiumpublishing.com/se/art/encyclopedia-of-swedish-punk.php


Har väl inget med punk i USA att göra? Men visst, jag är såklart lite mer intresserad av punkhistoria än de flesta, därav nyfikenheten hur andra tänker kring det.


Last edited by Vinyljunkie on 18 Sep 2020, 13:00, edited 1 time in total.



18 Sep 2020, 12:53
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Vad lyssnar unga på?
Vinyljunkie wrote:
Har väl inget med punk i USA att göra? Men visst, jag är såklart lite mer intresserad av punkhistoria än de flesta, därav nyfikenheten hur andra tänker kring det.


Om du är "lite mer intresserad av punkhistoria än de flesta" så snoka upp Iggy Pops dokumentärserie "Punk" https://en.wikipedia.org/wiki/Punk_(TV_series). Där berättar alla (överlevande) inblandade (både amerikaner och britter) själva om hur det gick till och hur allt började. De borde ha en viss trovärdighet i frågan, eller hur? :)


18 Sep 2020, 12:59
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Vad lyssnar unga på?
CarlM wrote:
Vinyljunkie wrote:
Har väl inget med punk i USA att göra? Men visst, jag är såklart lite mer intresserad av punkhistoria än de flesta, därav nyfikenheten hur andra tänker kring det.


Om du är "lite mer intresserad av punkhistoria än de flesta" så snoka upp Iggy Pops dokumentärserie "Punk" Där är alla överlevande med, både amerikaner och britter och berättar med egna ord. https://en.wikipedia.org/wiki/Punk_(TV_series). Där berättar alla (överlevande) inblandade själva om hur det gick till och hur allt började. De borde ha en viss trovärdighet i frågan, eller hur? :)




Överlevande? Du menar att punk för dig är något som existerade under en viss tid och sen försvann?


18 Sep 2020, 13:03
Profile

Joined: 02 Dec 2009, 23:48
Posts: 693
Post Re: Vad lyssnar unga på?
Här kommer en länk till en bok, gissa vem som skrivit den?
https://www.premiumpublishing.com/se/art/encyclopedia-of-swedish-punk.php[/quote]

Har väl inget med punk i USA att göra? Men visst, jag är såklart lite mer intresserad av punkhistoria än de flesta, därav nyfikenheten hur andra tänker kring det.[/quote]

Jag ville mest illustrera våghalsigheten i att kalla någon som skrivit en bok i ämnet man diskuterar för ”dum”.
Detta alldeles oavsett om punken som diskuteras är engelsk, amerikansk eller svensk, så tänker jag.


18 Sep 2020, 13:04
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Vad lyssnar unga på?
albert wrote:
Jag tror att Tokarekloker menar att det fanns punkmusik och -band i USA innan England. Sen tror jag att Vinyljunkie vill ha exempel på det.


Ja. Det påståendet, samt att jag är dum i huvudet har han gjort. Och eftersom jag inte nödvändigtvis håller med om det så är det önskvärt att utveckla det.


18 Sep 2020, 13:13
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Vad lyssnar unga på?
Blues66 wrote:
Här kommer en länk till en bok, gissa vem som skrivit den?
https://www.premiumpublishing.com/se/art/encyclopedia-of-swedish-punk.php

[/quote]

Ja där är man med i några avsnitt ha ha....

_________________



18 Sep 2020, 13:16
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Vad lyssnar unga på?
Mike Leaf wrote:
Blues66 wrote:
Här kommer en länk till en bok, gissa vem som skrivit den?
https://www.premiumpublishing.com/se/art/encyclopedia-of-swedish-punk.php



Ja där är man med i några avsnitt ha ha....[/quote]

Vilka då? :)


18 Sep 2020, 13:24
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Vad lyssnar unga på?
Vinyljunkie wrote:

Vilka då? :)


Ha, får erkänna att jag tog fel på denna och boken 'Ny våg' om punkvågen 1977-1982 där är jag med i typ 3 band

Står dock med i listan på medlemmar även i denna bok, men jag får beställa den innan jag kan ge dig svar

Edit:
Band i denna bok verkar vara Stoodes och Warheads som jag spelat i live.

Sen Pain en kort period mellan Janne O och Janne A , men bara repat med dom.
Känner dock både Staffan och Hockey och vi har kontakt fortfarande, även med Stejmo

_________________



18 Sep 2020, 20:36
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Vad lyssnar unga på?
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:

Vilka då? :)


Ha, får erkänna att jag tog fel på denna och boken 'Ny våg' om punkvågen 1977-1982 där är jag med i typ 3 band

Står dock med i listan på medlemmar även i denna bok, men jag får beställa den innan jag kan ge dig svar

Edit:
Band i denna bok verkar vara Stoodes och Warheads som jag spelat i live.

Sen Pain en kort period mellan Janne O och Janne A , men bara repat med dom.
Känner dock både Staffan och Hockey och vi har kontakt fortfarande, även med Stejmo


Stoodes är helt klart ett av de mest intressanta band i Sverige någonsin, på flera plan! Gjorde aldrig någon vettig inspelning iofs men ändå!
Släppa "världens tyngsta platta" med ett omslag i marmor och såna tokiga idéer hahaha.


19 Sep 2020, 11:18
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Vad lyssnar unga på?
Tror inte att det är någon skillnad mot för hur det har varit förut.

Finns en grupp människor som bara lyssnar på den musiken som är populärt för stunden. Den musiken som är mest mainstream och som (oftast) bara är där för att generera intäkter.

Sedan så finns det människor som lyssnar på musik för att de gillar musik och/eller är musikaliska själva. Där så är det väldigt spritt vad folk lyssnar på, precis allting, vad de nu är intresserad av. Denna grupp av människor har alltid varit och kommer alltid att vara en minoritet.

Såvida man inte pratar om vad som är mest populärt så tycker jag inte att det finns någon anledning att generalisera. Det är inte annorlunda nu jämfört med förr i tiden. Det enda som är annorlunda är hur musiken distribueras till lyssnarna.


20 Sep 2020, 22:14
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Vad lyssnar unga på?
Tokerekloker wrote:
Rick Beato gjorde iaf en rätt rolig video om dagens populärmusik
https://www.youtube.com/watch?v=j5YZHlzAyxo

Såg den och lyssnade och....vilka sömnpiller. Jösses. Så slätstruket att man bara baxnar. Låter som ingen har någon stake eller potens längre utan går på lyckopiller för att stå ut med sig själva och musiken. Fanns knappt någon låt där det var musiker som spelade. Trum, bas och gitarrloopar, klippa och klistra och kopiera. Inget som helst drag eller något energirikt drag. Musik för en hjärndöd publik som själva går på droger och lyckopiller.[/quote]

Ajajaj :lol:

_________________
Försvinn ur min åsikt


21 Sep 2020, 12:07
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Vad lyssnar unga på?
Jag blir ofta förvånad över hur pass bra koll 25 - 30-åringar (inte minst tjejer) har på 60- och 70-talsrock.

_________________
Gud finns inte.


21 Sep 2020, 20:34
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Vad lyssnar unga på?
Vinyljunkie wrote:
CarlM wrote:

Om du är "lite mer intresserad av punkhistoria än de flesta" så snoka upp Iggy Pops dokumentärserie "Punk" Där är alla överlevande med, både amerikaner och britter och berättar med egna ord. https://en.wikipedia.org/wiki/Punk_(TV_series). Där berättar alla (överlevande) inblandade själva om hur det gick till och hur allt började. De borde ha en viss trovärdighet i frågan, eller hur? :)


Överlevande? Du menar att punk för dig är något som existerade under en viss tid och sen försvann?


Med överlevande så menar jag förstås de stora tunga namnen som var med och skapade punken och som inte dött än. Från tiden punken i praktiken inte fanns tills när den var som störst. Jag menar att många av de viktigaste personerna som fortfarande lever är med i dokumentären. Eftersom du tidigare i den här diskussionen ifrågasatte att punken uppkom i USA, så är dokumentären en av flera källor att lära sig mer om punkens uppkomst och tidiga utbredning. Det som gör den trovärdig är att så många av de som varit viktiga inom punken själva är med i dokumentären och berättar om vad som hände vid olika tider i punkens historia.

Hur mycket som finns kvar av punkrörelsen idag är en annan diskussion. Det finns en punkscen som kanske inte syns så mycket. Jag har en bekant som håller på med punk och de har inga problem med att få spelningar. (Bortsett från nu under Cororna-nerstängningen.)

Men punken i kombination med kommunala musikskolan gjorde att massor med ungdomar i Sverige började spela all möjlig sorts musik på 70- och 80-talet och det var fantastiskt att vara med under den musikexplosionen.


22 Sep 2020, 17:49
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Vad lyssnar unga på?
CarlM: kan du beskriva lite hur du menar med att vara "tung" och viktig" inom punk.


23 Sep 2020, 12:40
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Vad lyssnar unga på?
Både Johnny Rotten och Steve Jones börjar bli ganska tunga, Jones har en fantastisk humor.
Visste ni förresten att Rotten hade Steve (S)Vai som gitarrist ett tag?

_________________



23 Sep 2020, 15:36
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2564
Post Re: Vad lyssnar unga på?
Mike Leaf wrote:
Jones har en fantastisk humor.

Sett Californication? Där var han kul :D


23 Sep 2020, 15:44
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 62 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 44 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.