View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Apr 2024, 16:11



Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Det bidde en EP till slut. 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Det bidde en EP till slut.
Efter att bandet spelat ihop i olika konstellationer i över 25 år, ja nästa 30, så har vi spelat in en EP. Vi har spelat in lite förr, senast tror jag för kanske 15-20 år sedan, och då var jag inte med.
Men så här blev det till slut.
Lite frågor bara, vad spelar vi för typ av musik? Och gillar ni soundet generellt?

https://open.spotify.com/artist/2G7RqE6PUZOyQGYbnjwGiH?si=51wkuqBeTI2ETx5HaUAYHA

Det var toppenkul att spela in så vi kommer göra det igen.

_________________
www.slackervillezoo.se


07 Sep 2020, 10:57
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Det bidde en EP till slut.
Är det självklart att alla har Spotify idag? Ibland undrar jag om jag är den enda som inte har det.


07 Sep 2020, 11:55
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Det bidde en EP till slut.
Vinyljunkie wrote:
Är det självklart att alla har Spotify idag? Ibland undrar jag om jag är den enda som inte har det.

Om du är intresserad av musik så tillhör du garanterat en minoritet eftersom det dels är gratis, dels har ett jättestort utbud.

_________________



07 Sep 2020, 12:01
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Det bidde en EP till slut.
Finns på andra tjänster oxå, och på CD.

_________________
www.slackervillezoo.se


07 Sep 2020, 12:05
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: Det bidde en EP till slut.
Vinyljunkie wrote:
Är det självklart att alla har Spotify idag? Ibland undrar jag om jag är den enda som inte har det.

Jag har det, men bara gratisversionen eftersom jag inte vill betala en gång till för musik som jag har på skiva. Gratisversionen är så värdelös så jag använder den inte till att "lyssna på musik". Men kan ibland vara användbart om man ska kolla upp något.


07 Sep 2020, 12:57
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Det bidde en EP till slut.
lpstd wrote:
Vinyljunkie wrote:
Är det självklart att alla har Spotify idag? Ibland undrar jag om jag är den enda som inte har det.

Jag har det, men bara gratisversionen eftersom jag inte vill betala en gång till för musik som jag har på skiva. Gratisversionen är så värdelös så jag använder den inte till att "lyssna på musik". Men kan ibland vara användbart om man ska kolla upp något.


Kan nästan lova att det även finns sån musik som du inte har på skiva och skulle kunna gilla ;-)


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


07 Sep 2020, 13:08
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Det bidde en EP till slut.
Men kan t ex lyssna på bandet i första inlägget :).

_________________
www.slackervillezoo.se


07 Sep 2020, 13:21
Profile WWW

Joined: 18 Dec 2009, 21:11
Posts: 1347
Location: Göteborg
Post Re: Det bidde en EP till slut.
Låter mycket bra :D Men jag gillar ju rootsy, americana och sånt. produktionen känns bra också.
Är 'min' gamla Gretsch med på EPn förresten?


07 Sep 2020, 13:42
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Det bidde en EP till slut.
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:
Är det självklart att alla har Spotify idag? Ibland undrar jag om jag är den enda som inte har det.

Om du är intresserad av musik så tillhör du garanterat en minoritet eftersom det dels är gratis, dels har ett jättestort utbud.


Jättestort digitalt utbud ja. Det är därför det är gratis. Jag känner mest att jag kan vara billig men fan inte gratis!


07 Sep 2020, 13:53
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Det bidde en EP till slut.
Vinyljunkie wrote:

Jättestort digitalt utbud ja. Det är därför det är gratis. Jag känner mest att jag kan vara billig men fan inte gratis!


Äsch, Gratis är standard för alla 'demoband' ,är ju värre när man får betala för att medverka!

_________________



07 Sep 2020, 14:11
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Det bidde en EP till slut.
no16 wrote:
Låter mycket bra :D Men jag gillar ju rootsy, americana och sånt. produktionen känns bra också.
Är 'min' gamla Gretsch med på EPn förresten?


Nope, inte denna gång. Nästa gång får den vara med.

_________________
www.slackervillezoo.se


07 Sep 2020, 14:29
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Re: Det bidde en EP till slut.
Strålande!
Har i åratal undrat hur du låter, och det här är bra!


07 Sep 2020, 14:42
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2993
Post Re: Det bidde en EP till slut.
davidihse wrote:
Efter att bandet spelat ihop i olika konstellationer i över 25 år, ja nästa 30, så har vi spelat in en EP. Vi har spelat in lite förr, senast tror jag för kanske 15-20 år sedan, och då var jag inte med.
Men så här blev det till slut.
Lite frågor bara, vad spelar vi för typ av musik? Och gillar ni soundet generellt?

https://open.spotify.com/artist/2G7RqE6PUZOyQGYbnjwGiH?si=51wkuqBeTI2ETx5HaUAYHA

Det var toppenkul att spela in så vi kommer göra det igen.


Roligt att höra, musik som jag gillar! Spelar ingen roll för mig vad man kallar den :wink:
Soundet generellt funkar bra tycker jag, coola gitarrljud

Sen (om man nu ska försöka säga nåt kritik-aktigt) så är det lätt hänt ibland med sån här musik att man hamnar nära gränsen till pastisch/ironi/parodi, hänger väl mycket på texterna i kombination med produktionen.
Tänker väl närmast på en låt som "Mountain Man" då.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


07 Sep 2020, 15:14
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Det bidde en EP till slut.
Vinyljunkie wrote:
Är det självklart att alla har Spotify idag? Ibland undrar jag om jag är den enda som inte har det.


Jag har inte det heller.
Är man verkligt intresserad av musik och dess fortlevnad (och ännu mer om man är musiker själv) borde man inte ha det.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


07 Sep 2020, 16:21
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Det bidde en EP till slut.
Magnus Olsson wrote:
Vinyljunkie wrote:
Är det självklart att alla har Spotify idag? Ibland undrar jag om jag är den enda som inte har det.


Jag har inte det heller.
Quote:
Är man verkligt intresserad av musik och dess fortlevnad (och ännu mer om man är musiker själv) borde man inte ha det.


/Magnus


Alltså, jag har full respekt för att man inte vill ha spotify, och att man stör sig på massa saker med deras affärsmodell. Men det du säger är inte sant, faktum är att det är helt totalt fel. Jag jobbar själv i musikbranschen, och skulle säga att Spotify har i princip räddat (den kommersiella) musikbranschen.

Det finns mycket pengar för både masterägare och upphovspersoner i Spotify, men att artister inte kan förhandla med sina skivbolag är ju inte spotify´s fel. Det finns inga andra modeller idag som dagens musikkonsumenter skulle ha accepterat.

Sorry TS för att tråden spårar, men det får man räkna med på bojen. Är det inte spotify så är det Gibsons undermåliga kvalitet eller ngt annat som allting urartar i.

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


07 Sep 2020, 16:48
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Det bidde en EP till slut.
Magnus Olsson wrote:
Vinyljunkie wrote:
Är det självklart att alla har Spotify idag? Ibland undrar jag om jag är den enda som inte har det.


Jag har inte det heller.
Är man verkligt intresserad av musik och dess fortlevnad (och ännu mer om man är musiker själv) borde man inte ha det.

/Magnus


Nej Magnus.
Musiken kommer inte försvinna från vår värld pga Spotify.
Men den diskussionen kan du ha i en annan tråd, med t ex Vinyljunkie :).
Ha ha ha, musiken kommer försvinna, ja mycket dumt har man hört.

_________________
www.slackervillezoo.se


07 Sep 2020, 16:51
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Det bidde en EP till slut.
Håller med om att diskussionen om Spotify mm hör hemma i en annan tråd. :mrgreen:

Men... jag som också spelar i band som gör egen musik skulle absolut inte lägga ut musiken bara på Spotify. Det är ju bra om den finns på nån annan plattform också som inte kräver nåt mer än att bara klicka på en länk.


07 Sep 2020, 16:58
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: Det bidde en EP till slut.
gretschen wrote:
lpstd wrote:
Jag har det, men bara gratisversionen eftersom jag inte vill betala en gång till för musik som jag har på skiva. Gratisversionen är så värdelös så jag använder den inte till att "lyssna på musik". Men kan ibland vara användbart om man ska kolla upp något.


Kan nästan lova att det även finns sån musik som du inte har på skiva och skulle kunna gilla ;-)


//Robban

Absolut, det är jag helt säker på att det finns. Men jag köper fortfarande en hel del både nya och begagnade LP och CD, trots att jag inser att ett antal skivor i min samling kommer jag inte att hinna lyssna mer på i livet även om jag lever i 25-30 år till. Jag gillar att äga skivor. Även om de tar en väldig plats.


07 Sep 2020, 17:01
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Det bidde en EP till slut.
Vinyljunkie wrote:
Håller med om att diskussionen om Spotify mm hör hemma i en annan tråd. :mrgreen:

Men... jag som också spelar i band som gör egen musik skulle absolut inte lägga ut musiken bara på Spotify. Det är ju bra om den finns på nån annan plattform också som inte kräver nåt mer än att bara klicka på en länk.


"Som inte kräver mer än att bara klicka på en länk"
Vad betyder det?

Vår EP finns på cd om nån vill köpa. Sen tror jag vi finns på några streamingtjänster. Vi funderade på Vinyl men det kändes faktiskt inte helt nödvändigt, skulle mest ha varit en "grej".

_________________
www.slackervillezoo.se


07 Sep 2020, 17:04
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Det bidde en EP till slut.
davidihse wrote:
Vinyljunkie wrote:
Håller med om att diskussionen om Spotify mm hör hemma i en annan tråd. :mrgreen:

Men... jag som också spelar i band som gör egen musik skulle absolut inte lägga ut musiken bara på Spotify. Det är ju bra om den finns på nån annan plattform också som inte kräver nåt mer än att bara klicka på en länk.


"Som inte kräver mer än att bara klicka på en länk"
Vad betyder det?

Vår EP finns på cd om nån vill köpa. Sen tror jag vi finns på några streamingtjänster. Vi funderade på Vinyl men det kändes faktiskt inte helt nödvändigt, skulle mest ha varit en "grej".


Youtube, Soundcloud, Bandcamp tex, sånt som inte kräver ett konto för att kunna använda.

CD skulle jag nog aldrig köpt om det inte var väldigt billigt (det är väääldigt billigt att trycka upp). Vinyl däremot, det stödköper man gärna, åtminstone efter en spelning.


07 Sep 2020, 17:33
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Det bidde en EP till slut.
Den finns på Tidal också om det är någon mer än jag som föredrar den tjänsten: https://tidal.com/browse/artist/19516805

Jag får nog hålla med om att Spotify var en räddning. Innan Spotify slog igenom hade vi en period där alla laddade ner MP3 utan att betala något alls och utan att någon artis fick någonting.

Jag tycker det synd att Spotify inte erbjuder högre kvalitet är Ogg 320 kBit/s eftersom väl mycket information går förlorad. Därför använder jag Tidal Hi-Fi själv av kvalitetsskäl i kombination med att jag köper alla album jag gillar antingen på CD, vinyl eller nerladdat 24-bitsoriginal

Jag har ett familjeabonnemang på Spotify också för att sönerna ska ha samma som alla andra på skolan och inte "något konstigt som bara farsan använder" och för att deras mor ska kunna lyssna på musik på jobbet ibland. Jag använder det några gånger per år, t ex när någon länkar dit som i den här tråden.

Bra kompetent gitarrspel på skivan förresten.


07 Sep 2020, 18:43
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Re: Det bidde en EP till slut.
Tråden var ju tänkt handla om Davids låtar, knappast Spotify...
Riktiga karlar spelar dessutom vinyl :D


07 Sep 2020, 20:07
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Det bidde en EP till slut.
Goran wrote:
Tråden var ju tänkt handla om Davids låtar, knappast Spotify...
Riktiga karlar spelar dessutom vinyl :D


Jag är bara skyldig till "Just a Man", alla fyra har bidragit med text och musik.
Vi får väl tänka på det där med vinyl :).

_________________
www.slackervillezoo.se


07 Sep 2020, 20:15
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Det bidde en EP till slut.
davidihse wrote:

Nej Magnus.
Musiken kommer inte försvinna från vår värld pga Spotify.
Men den diskussionen kan du ha i en annan tråd, med t ex Vinyljunkie :).
Ha ha ha, musiken kommer försvinna, ja mycket dumt har man hört.


Absolut en annan tråd.

Musik kommer aldrig att försvinna. Bara våra möjligheter att höra den ordentligt inspelad (förutom av amatörer som gör det att det är kul. OBS, ingen värdering i amatör). Du får gärna tycka det är dumt om du får en kick av det.
Är man vaken har det dock redan börjat hända sen flera år tillbaka.

Men en annan tråd.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


07 Sep 2020, 20:16
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Det bidde en EP till slut.
Och tack Carl för länken!
Oct gör inget om vi pratar om Spotify :).

_________________
www.slackervillezoo.se


07 Sep 2020, 20:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Det bidde en EP till slut.
Magnus Olsson wrote:
davidihse wrote:

Nej Magnus.
Musiken kommer inte försvinna från vår värld pga Spotify.
Men den diskussionen kan du ha i en annan tråd, med t ex Vinyljunkie :).
Ha ha ha, musiken kommer försvinna, ja mycket dumt har man hört.


Absolut en annan tråd.

Musik kommer aldrig att försvinna. Bara våra möjligheter att höra den ordentligt inspelad (förutom av amatörer som gör det att det är kul. OBS, ingen värdering i amatör). Du får gärna tycka det är dumt om du får en kick av det.
Är man vaken har det dock redan börjat hända sen flera år tillbaka.

Men en annan tråd.

/Magnus


Jag var lite tramsig när jag skrev så :).
För min del lyssnar jag uteslutande på Spotify, jag har ju konstig hörsel så det duger absolut för mig. En fördel med Spotify är ju att man kan råka hitta ett coolt bluesband från Argentina, ett för Utan Bator lokalt metallband eller Americana från Sverige. Så gott som all musik man får nys om finns där. Sen tror jag att Spotify kan samlevnad med bättre ljudkällor.
Vad gäller ersättning till musikerna så är nog tyvärr musik inte värt mer just nu, mister du ett band hittar du tusentals andra. Det är långt från säljarens marknad idag.

_________________
www.slackervillezoo.se


07 Sep 2020, 20:25
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Det bidde en EP till slut.
davidihse wrote:
Lite frågor bara, vad spelar vi för typ av musik? Och gillar ni soundet generellt?
Det låter lite hästjazz i mina öron, men det rullar på fint 8)
Soundet tycker jag är bra, får man fråga var och hur ni spelade in?


07 Sep 2020, 21:43
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Det bidde en EP till slut.
Tror det heter Flow Music, ligger i Malmö. Tobias där var väldigt trevlig.

_________________
www.slackervillezoo.se


07 Sep 2020, 21:55
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Det bidde en EP till slut.
davidihse wrote:
Tror det heter Flow Music, ligger i Malmö. Tobias där var väldigt trevlig.
Tack för svar, keep the good groove going... 8)


08 Sep 2020, 10:30
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Det bidde en EP till slut.
Hemma blir det vinyl och kanske nån enstaka gång YT när man kolla om det är värt att köpa på vinyl.
Och I jobbet är det en Ipod som gäller.


Jag är lite emot kapitalistiska funderingar när folket (musiker i detta fall) blir fattigare och fattigare och alla pengar samlas i enbart någras börs/skatteparadis.
Och där ser ni dagens världsbild.


08 Sep 2020, 22:06
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] and 46 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.