View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 17:46



Reply to topic  [ 70 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Sunkiga gitarrsounds ? 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Sunkiga gitarrsounds ?
Några exempel på vad som inte funkar för mig i sound väg:

- Jeff Beck
- Joe Satriani

Båda två gudabenådade gitarrister. Men deras gitarr sound är bara tonalt död -muffig skit.


/ Jonken


14 Sep 2020, 19:28
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Sunkiga gitarrsounds ?
Förr om åren så hade jag inga problem med att genast snappa upp dåliga gitarrsounds från olika källor; demos, cd:s, videos eller vad det nu var.
Ju mer olika musiksorter jag lyssnat på, desto mer tolerant har jag blivit mot "gitarrsound som inte låter som jag vill eller förväntat mig".
Grejen är kanske att skilja på hur jag önskar att det ska låta (från min egen rigg när jag spelar?) från hur det låter på sagd låt.
Jag ska inte säga att det inte finns gitarrsound jag högst ogillar, kommer inte på några just i skrivande stund, men de kanske ändå funkar i sammanhanget.

Här är i.a.f. 4 st olika sounds live att jämföra; av dem gillar jag Laurie Wisefields (lirar efter Robin Trower) bäst, men gillar även vad Rick Derringer gör med det, för mig, alltför gainiga soundet han har. Ronnie Montrose är ute och cyklar för mig.

https://youtu.be/6XkKtXmu4qM

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


19 Sep 2020, 19:52
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Sunkiga gitarrsounds ?
Värst är det när musik som är riktigt bra har gitarrljud som är skit. Som här, när nån dum fan köpt en Bee Baa eller nåt och sänker plattan med den. Tur den är svinbra ändå... https://youtu.be/lmKx2i5zXvA

_________________
Mats


20 Sep 2020, 00:00
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Sunkiga gitarrsounds ?
Jonken wrote:
Några exempel på vad som inte funkar för mig i sound väg:

- Jeff Beck
- Joe Satriani

Båda två gudabenådade gitarrister. Men deras gitarr sound är bara tonalt död -muffig skit.


/ Jonken

Håller med absolut, det tråkiga är att Beck är en favorit dessutom, dvs han kan spela som en gud men tonen är sisådär.


20 Sep 2020, 07:36
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Sunkiga gitarrsounds ?
Goran wrote:
Håller med absolut, det tråkiga är att Beck är en favorit dessutom, dvs han kan spela som en gud men tonen är sisådär.


Beck är en favorit, men hans strata sound i dag är väl ingen höjdare, men när han spelade på sin mepprade oxblods Les Paul så lät det fin-fint! Plus rätt befriande att slippa höra det eviga svajandet med darr spaken!

https://www.youtube.com/watch?v=usotJ3kmBHQ

_________________
pudas


20 Sep 2020, 07:54
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Sunkiga gitarrsounds ?
Appropå sunkinga gitarrljud så har ingen nämnt Kirk Hammet än med hans eviga tjatande med sin wha wha. Har aldrig låtit bra och kommer aldrig att göra heller.


20 Sep 2020, 13:19
Profile
User avatar

Joined: 09 May 2006, 00:06
Posts: 1610
Location: Säter
Post Re: Sunkiga gitarrsounds ?
albert wrote:
Värst är det när musik som är riktigt bra har gitarrljud som är skit. Som här, när nån dum fan köpt en Bee Baa eller nåt och sänker plattan med den. Tur den är svinbra ändå... https://youtu.be/lmKx2i5zXvA

Tyckte jag kände igen stilen. Lite gåggling säger att det är Ken Hensley på gitarr. Vilket ju tyvärr gör att du har fel. Ken Hensley har nämligen aldrig fel.


20 Sep 2020, 13:31
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Sunkiga gitarrsounds ?
Tokerekloker wrote:
Appropå sunkinga gitarrljud så har ingen nämnt Kirk Hammet än med hans eviga tjatande med sin wha wha. Har aldrig låtit bra och kommer aldrig att göra heller.

Jo då han är redan nominerad på sid 2.
Värsta jag sett är nog när han och Schenker ska jamma och lira varandras grejer. Där ser man vilken skillnad det är.
Det klippet i högerhanden som Michael har samt ton och vibratot har Kirk tyvärr inte.

_________________



20 Sep 2020, 17:13
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Sunkiga gitarrsounds ?
helmik wrote:
albert wrote:
Värst är det när musik som är riktigt bra har gitarrljud som är skit. Som här, när nån dum fan köpt en Bee Baa eller nåt och sänker plattan med den. Tur den är svinbra ändå... https://youtu.be/lmKx2i5zXvA

Tyckte jag kände igen stilen. Lite gåggling säger att det är Ken Hensley på gitarr. Vilket ju tyvärr gör att du har fel. Ken Hensley har nämligen aldrig fel.

Ja visst är det Ken Hensley, men jag är inte säker på att han är skyldig till det sunkiga ljudet, för leadgitarren låter betydligt bättre.

_________________
Mats


20 Sep 2020, 17:47
Profile

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 253
Post Re: Sunkiga gitarrsounds ?
Tom Verlaine, som är en utav mina favoritgitarrister, hade ett fruktansvärt dåligt gitarrljud på låten "Little Johnny Jewel" men av någon anledning låter det coolt också. Har läst att han spelade in solona genom att spela rakt in i bandspelaren (har för mig att låten inte spelades in i en regelrätt studio).


03 Nov 2020, 22:36
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 70 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.