View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 01:12



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Levin strata 
Author Message
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2992
Post Levin strata
Köpte en sådan på loppis, som ett möjligt renoveringsobjekt.
Nån som vet mera om dessa? Tillverkad i Asien utgår jag ifrån, men var och när? 80-tal?
Betalade 700 kr för den, antagligen något i överkant, men nåt ska man ju pyssla med i vinter :roll:

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


01 Sep 2020, 21:23
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: Levin strata
http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=4&t=84363

Med tålamod kan Levin Retro ge lite svar på Internet. Finns även basar.

1990-tal till omkring 2000. Jag har haft en sådan i fint skick. Den kändes bättre än andra billiga stratkopior men tyvärr ej lefty. Köpte ett beg kit inkl en Levin Retro 15W förstärkare. Använde förstärlådan till en rörförstärkare och sålde gitarren. Själva förstärkardelen såg ut som en Riley/Korea och liknande.

Kuriosa. Jag monterade förstärkardelen i en högtalare för hemmastereo med en Philips 8 tummare till en kompis, utan diskant. Den användes med en leksaksliknande Casiotone MT/PT keyboard i lunchrummet och på lite familjeträffar. Det är nog den del av kitet som använts mest.


02 Sep 2020, 02:03
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2992
Post Re: Levin strata
Ok tack, då har man i alla fall en liten uppfattning.
Har inte undersökt den så ingående ännu, men jag hoppas åtminstone att kroppen är gjord av solitt trä...
Stallblocket har monterats lite för högt upp, så tjocka E går utanför halsen nånstans vid 15-16:e bandet :lol:

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


02 Sep 2020, 10:21
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Levin strata
Lynxtrap wrote:
Stallblocket har monterats lite för högt upp, så tjocka E går utanför halsen nånstans vid 15-16:e bandet :lol:


Lossa lite på halsskruvarna och dra halsen i rätt läge och skruva fast igen. Det ska mycket till för att detta knep inte ska lösa problemet.


02 Sep 2020, 13:10
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2992
Post Re: Levin strata
Vinyljunkie wrote:
Lynxtrap wrote:
Stallblocket har monterats lite för högt upp, så tjocka E går utanför halsen nånstans vid 15-16:e bandet :lol:


Lossa lite på halsskruvarna och dra halsen i rätt läge och skruva fast igen. Det ska mycket till för att detta knep inte ska lösa problemet.


Fast i detta fall är stallet felmonterat, syns när man tittar in i kaviteten från baksidan. Blocket ligger i stort sett an mot kavitetens/urfräsningens övre kant.
Får antagligen ta loss hela stallet, fylla igen skruvhålen och montera det på rätt plats.

Tänkte ändå lacka om den så det borde inte blir något större extra besvär. Lyckas det inte får man väl göra hardtail av den. Eller kaffeved.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


02 Sep 2020, 13:52
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2008, 18:07
Posts: 474
Location: Göteborg
Post Re: Levin strata
Min bror fick en som sin första gitarr runt 94, jag gillade den bättre än Cort'en jag fick något år innan.

/Niklas

_________________
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that , of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.myspace.com/doldrumsrocks


02 Sep 2020, 16:44
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2992
Post Re: Levin strata
Kan i varje fall meddela att fanstyget är gjort i plywood.
Samtidigt låter den förvånansvärt bra inpluggad, och då med typ 20 år gamla strängar (och den grisigaste greppbräda jag nånsin sett).
Tar ändå och renoverar den och lackar om, om inte annat så för att få lite praktisk övning på det området.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


03 Sep 2020, 11:56
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: Levin strata
Det kanske finns olika Levin strat. Jag skruvade av halsen när min Levinstrat skickades och hade nog reagerat på ev plywood. Bilderna är raderade så jag kan inte kolla hur det såg ut i halsfickan.


05 Sep 2020, 21:03
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 52 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.