View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 02:57



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Inte alltid nödvändigt men bra - Dynaguide 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Jun 2009, 05:00
Posts: 141
Post Inte alltid nödvändigt men bra - Dynaguide
Min strata höll stämningen perfekt utom en viss upphakning i måsvingen. Har "staggered" stämskruvar och körde utan, det funkade. Provade ändå med lite mer strängtryck med holländska Dynaguide. Nyfiken på enkla men bra lösningar. Bygeln rör sig med strängarna. Håller stämningen vid både uppåt- och neråtsvaj.

Image

/z


09 Aug 2020, 12:21
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Inte alltid nödvändigt men bra - Dynaguide
Fiffigt!
En sån där 'vickare' måste man ju fasen testa. Kan ju passa sig väldigt bra på Strator -med reversed skalle; där det är spunna strängar som ligger under strängträden.
Du som har testat; håller det stämningen bättre med Dynaguide?

-Dom där holländarna verkar ju vara smarta på Strata: Tänker på Highwood -och nu Dynaguide.


/ Jonken


09 Aug 2020, 18:39
Profile
User avatar

Joined: 07 Jun 2009, 05:00
Posts: 141
Post Re: Inte alltid nödvändigt men bra - Dynaguide
Håller stämningen lika bra som utan träd. Kan nog funka fint på reversed eftersom friktionen används positivt här.
Jomenvisst, det kommer en del bra hårdvara till strata från Nederländerna nu!

/z


09 Aug 2020, 21:03
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Inte alltid nödvändigt men bra - Dynaguide
Har hunnit få ihop några mil med Dynaguide nu. Upplever ingen större skillnad med denna sadel monterad traditionellt; på höga E och B -strängen. Men då bör det tilläggas att jag alltid fin polerar och blyar -strängskårorna i mina standard T/vinge -strängträd + att jag alltid har optimala strängskåror för aktuell strängtjocklek i alla mina översadlar.
Däremot upplever jag aningen bättre stämningsstabilitet på reversed headstock -gitarrer; där strängtryck ligger över spunna strängar. Typ; när går lite fetare loss -på ett standard svaj av Fender typ.
Testade även att modifiera ett Dynaguide strängsträd -för minska friktionen i det; så att den har mindre tendens att "hacka ur" mellan klyckorna/lindningarna på spunna strängar. Detta medförde ytterligare en liten dimension extra i stämningsstabilitet.

Jag skulle sammanfatta Dynaguide i punkter enligt följande:

-Helt klart bättre än ett o modifierad standard strängträd -monterat i en traditionell Strata över E och B -strängarna. (Samma sak över G och D -strängarna.)
-Likvärdigt med modifierade standard strängträd av ving -typ, -för ospunna strängar.
-Mycket bättre än både o modifierade -samt modifierade strängträd för spunna strängar.


/ Jonken


29 Aug 2020, 11:51
Profile
User avatar

Joined: 07 Jun 2009, 05:00
Posts: 141
Post Re: Inte alltid nödvändigt men bra - Dynaguide
Bra utrett där! Tänkte inte på "hackeffekten" den kan så klart uppstå med den spunna strängens nivåskillnader i omkretsen.
Min Player är grymt stabil främst p.g.a. Highwoodsadlar (sjukt bra) och en del Dynaguide.

/z


31 Aug 2020, 11:38
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 64 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.