View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 23:29



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Om du gillar Michael Landau och hans 80-talslir... 
Author Message
User avatar

Joined: 30 Jan 2006, 23:30
Posts: 562
Location: Dimension C
Post Om du gillar Michael Landau och hans 80-talslir...
så kanske detta kan vara av intresse:

https://www.facebook.com/Michael-Landau ... _todo_tour

_________________
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
Albert Einstein


05 Jul 2020, 22:45
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Om du gillar Michael Landau och hans 80-talslir...
Fantastiskt bra. Skulle ta otroligt lång tid för att mig att transkribera det där. Kan planka det men själva notationen skulle ta lång tid.
Gillade det pedagogiska inspelet på slutet också med lite vocings. Ska jag kolla in.

Kan du berätta lite om hur processen ser ut? Plankar först och noterar sen, eller plankar och noterar samtidigt? Med gitarr eller bara på gehör?


07 Jul 2020, 21:56
Profile
User avatar

Joined: 30 Jan 2006, 23:30
Posts: 562
Location: Dimension C
Post Re: Om du gillar Michael Landau och hans 80-talslir...
southbeck wrote:
Fantastiskt bra. Skulle ta otroligt lång tid för att mig att transkribera det där. Kan planka det men själva notationen skulle ta lång tid.
Gillade det pedagogiska inspelet på slutet också med lite vocings. Ska jag kolla in.

Kan du berätta lite om hur processen ser ut? Plankar först och noterar sen, eller plankar och noterar samtidigt? Med gitarr eller bara på gehör?


Tack!
Jag sitter med gitarren (ej inpluggad) framför datorn med hörlurar på mig och plankar och noterar samtidigt. Efterhand har det utkristalliserats en arbetsprocess som i princip ser ut så här:

1. Lägg ut korrekt antal takter med korrekt tonart/tonartsbyten.

2. Sedan är det bara att köra i gång med första tonen och jobba sig framåt. Jag tror sällan att jag plankar mer än en takt innan jag noterar den. I detta steg noterar jag bara själva tonerna, inte några bends, slides, hammer ons mm mm, det sker i ett senare skede.

3. När jag har tagit mig igenom hela eller delar av solot så låter jag notskrivningsprogrammet spela upp det jag har skrivet. Då får man en bra koll på om det låter rätt. I detta steg gör jag ofta mindre justeringar och oftast gäller det själva notvärdet, t ex kanske ändra en åttondelstriol till två sextondelar följt av en åttondel.

4. Jag lyssnar igenom solot igen och noterar bends, slides, svajarm, vibrato mm samt plankar ackorden och lägger in dem. I sällsynta fall plankar jag ackorden innan jag börjar med själva solot om jag tror att det kan vara till hjälp.

5. Jag gör lämpliga radbrytningar så att det blir lagom mycket på varje rad.

6. Därefter justerar jag alla bends-symboler så att de inte pekar åt alla håll, justerar avstånd mellan enskilda noter om det ser trångt ut mm mm. Kort sagt snyggar till det.

7. Säkerhetskopierar filen på flera ställen.

8. Jag ger mig själv en klapp på axeln och börjar med punkt 1 på nästa solo.

Jag skulle säga att största delen är att man måste ha snudd på ett oändligt tålamod. I bland fixar jag ett par takter på tio minuter, men ibland kan en takt ta timmar. Största problemet är om gitarrljudet är grötigt (läs: t ex solon av Lukather när han hade som mest effekter på), gitarren är lågt mixad eller om det kommer ett cymbalslag eller en brass-hit som maskerar gitarren. Att ha en programvara så att man kan dra ner hastigheten är också ett måste. Vissa snabba grejor är helt omöjliga att vara säker på att man har fått till 100 % rätt annars.

Jag hade redan från början bestämt mig för att jag skulle göra detta så noggrant som jag bara kunde en gång för alla och att det skulle få ta den tid det tog. Jag skulle inte nöja mig med att "det är nog ungefär så här" utan jag ville verkligen känna att jag hade gjort mitt yttersta. Jag har gjort tre projekt (Steve Lukather, Michael Landau och Dann Huff) innehållande totalt 85 solon + lite annat och en grov uppskattning är att jag har lagt 1 000 timmar på det. Det största skälet för mig att notera allting var att jag ville inte planka ett solo och sedan ett par månader senare ha glömt 50 % av det. Att notera sporrar också mig lite extra då jag inte vill skriva ner någonting som jag vet inte är riktigt rätt.

_________________
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
Albert Einstein


07 Jul 2020, 22:48
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Om du gillar Michael Landau och hans 80-talslir...
Tack för utförligt svar! Intressant att höra hur processen ser ut. Hatten av! Tålamodet som du nämner skulle jag inte ha..


08 Jul 2020, 22:10
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Om du gillar Michael Landau och hans 80-talslir...
Helt makalöst, Magnus! Tusen tack!
Jag skall gå ner och jobba deltid till hösten och då hoppas jag få tid att titta på detta mer i detalj.

/Mats N


09 Jul 2020, 10:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 30 Jan 2006, 23:30
Posts: 562
Location: Dimension C
Post Re: Om du gillar Michael Landau och hans 80-talslir...
Mats Nermark wrote:
Helt makalöst, Magnus! Tusen tack!
Jag skall gå ner och jobba deltid till hösten och då hoppas jag få tid att titta på detta mer i detalj.

/Mats N

Tack Mats! Dela gärna i dina "kanaler". Det finns som sagt ett färdigt projekt för Lukather respektive Huff också. Allt nås via den här portalsidan:

https://www.facebook.com/LA-Session-Gui ... _todo_tour

_________________
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
Albert Einstein


09 Jul 2020, 11:57
Profile
User avatar

Joined: 30 Jan 2006, 23:30
Posts: 562
Location: Dimension C
Post Re: Om du gillar Michael Landau och hans 80-talslir...
southbeck wrote:
Tålamodet som du nämner skulle jag inte ha..


Ett glas rödvin på armlängds avstånd till tröst eller belöning hjälper till :wink:

_________________
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
Albert Einstein


09 Jul 2020, 12:00
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Om du gillar Michael Landau och hans 80-talslir...
Tänker verkligen på 80-tal och LA-soundet här. Speciellt mellan 2:40-3:10 min https://www.youtube.com/watch?v=m05mMiFlzhs


29 Dec 2023, 19:06
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Om du gillar Michael Landau och hans 80-talslir...
Tips på programvara som kan vars till hjälp om det är svårt att uppfatta gitarren är att använda något stem separationsprogram, t.ex. RipX eller SpectraLayers.

Båda separerar de olika komponenterna (trummor, bas, gitarr, piano, sång osv.) lika bra men jag tycker gränssnittet i SpectraLayers är lättare att använda och programmet har betydligt fler funktioner.
Det funkar litet som ett Photoshop för audio plus att det då också har sin stem separation och flera andra sätt att unmixa en färdigmixad låt i mono, stereo eller surround/fler kanaler. De olika instrumenten lägger sig i olika kanaler/lager som kan mjutas eller solas, eller processas vidare; t.ex. exporteras till något audio-till-MIDI program (t.ex. Melodyne) och vidare till något notprogram om man är lat.
Fantastisk hjälp när man vill höra hur olika instrument verkligen spelar.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


31 Dec 2023, 10:16
Profile
User avatar

Joined: 30 Jan 2006, 23:30
Posts: 562
Location: Dimension C
Post Re: Om du gillar Michael Landau och hans 80-talslir...
Marshall wrote:
Tips på programvara som kan vars till hjälp om det är svårt att uppfatta gitarren är att använda något stem separationsprogram, t.ex. RipX eller SpectraLayers.

Båda separerar de olika komponenterna (trummor, bas, gitarr, piano, sång osv.) lika bra men jag tycker gränssnittet i SpectraLayers är lättare att använda och programmet har betydligt fler funktioner.
Det funkar litet som ett Photoshop för audio plus att det då också har sin stem separation och flera andra sätt att unmixa en färdigmixad låt i mono, stereo eller surround/fler kanaler. De olika instrumenten lägger sig i olika kanaler/lager som kan mjutas eller solas, eller processas vidare; t.ex. exporteras till något audio-till-MIDI program (t.ex. Melodyne) och vidare till något notprogram om man är lat.
Fantastisk hjälp när man vill höra hur olika instrument verkligen spelar.


Ja, jag har nyss upptäckt dessa program så jag kollar igenom alla tidigare transkriptioner jag har gjort för att se om de kan finputsas lite. Helt obegripligt att det är tekniskt möjligt att separera instrumenten i en mix men bevisligen går det.

_________________
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
Albert Einstein


31 Dec 2023, 12:10
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.