View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 18:49



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Vilka Lundgren-single coils ska jag köpa? 
Author Message

Joined: 02 Apr 2013, 23:40
Posts: 43
Post Vilka Lundgren-single coils ska jag köpa?
Håller på att specca & sätta ihop min dröm-YJM-strata:
Callaham-stall + cellulosalack i custom color + skalloperad hals hehe
MEN, jag klarar inte att bestämma mig vilka mickar jag ska haffa
Vilka set med Stratocaster-mickar har ni testat från Lundgren, och vad tyckte ni?

Ljudideal är tidig yngwie (typ alcatrazz och REH-videon). Kanske man kan kalla det vintage och organiskt, fast med lite mer gain? Det låter ju inte hifi-direkt, utan har en skön trä- och stålaktig ton
Sitter mest hemma på sovrummet och shreddar harmonisk moll och diminished arpeggios, men skulle vilja kunna ha möjligheten att spela halvdistad skrammelrock (typ Strokes) i en bandsituation dom få gånger det blir möjlighet till det hehe. Vet att yngwie spelade på HS-3 länge, men sist jag testade dom så minns jag att att det halvdistade ljudet inte var så kul
Vet också att han spelade på FS-1 innan det, men jag tycker det vore kul att stöjda en svensk firma som har produktion hemma. Mickarna som Lundgren säljer är ju dessutom finare än Dimarzios, med vulkanfiber istället för plastbobbins, och kostar typ samma

Är mest rädd för att mickarna blir för vassa/för mycket diskant tror jag. Anyways, träet är al om det hjälper
Som referens så har jag en JV-Squier från '83 som jag tycker låter väldigt fint, både gainat och haldistat. Tror det är original-pickups i den
Hade också tidigare en 79:a med original pickups som också lät super. Typ fiol-aktig lead-ton när man gainade

Sååå, vad ska jag köpa?
Vintage 60s? Hot i stall eller inte? 50s formvar? BJFE?


26 May 2020, 21:37
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Vilka Lundgren-single coils ska jag köpa?
Kan tyvärr inte hjälpa dig med Lundgren SC-mickarna. Men ditt projekt i övrigt låter ju hur jäla KUNG som helst!! Vet att Yngwie även använde standard Fender mickar under den perioden. Typ; orginal mickarna som satt i hans vintage plankor. Har byggt ihop några gitarrer med samma koncept åt kunder. På dessa har mickvalen landat på Fenders CS-mickar: Typ; '54, '65 och '69. Oavsett skulle jag vilja ge dig ett bra tips om du skall köra standard SC-lindat på dina Lundgren mickar: Skrapa bort jordfoliet från din pleka -och investera i en sån här istället:
https://gitarrdelar.se/product_info.php?cPath=62_158&products_id=3733&osCsid=1dafc059d61bf334252a1fd038edb1d0

+ kör riktig braided wire ala Gibson mellan volympoten -och out jacket:
https://gitarrdelar.se/product_info.php?cPath=62_159&products_id=1073&osCsid=1dafc059d61bf334252a1fd038edb1d0

Annars kommer det att 'leva jäkulen' -trots att du bara sitter hemma och kör.

Den här behöver du också mellan gitarr och whatever; ifall du inte redan har en:
https://www.dlxmusic.se/produkter/stranginstrument/effektenheter/boost-dist-od/fender-yjm-malmsteen-overdrive


/ Jonken :wink:


26 May 2020, 22:22
Profile
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post Re: Vilka Lundgren-single coils ska jag köpa?
Hemligheten bakom Yngwies sound sitter väl ändå i hans signatur-Sharpie? ;-)

Image


26 May 2020, 22:30
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Vilka Lundgren-single coils ska jag köpa?
toandfro wrote:
Hemligheten bakom Yngwies sound sitter väl ändå i hans signatur-Sharpie? ;-)

Glöm för-böfvelen inte de obligatoriska Ferrari klistermärkena. Annars går det inte nog fort.


/ Jonken :wink:


26 May 2020, 22:51
Profile

Joined: 02 Apr 2013, 23:40
Posts: 43
Post Re: Vilka Lundgren-single coils ska jag köpa?
Jonken wrote:
Kan tyvärr inte hjälpa dig med Lundgren SC-mickarna. Men ditt projekt i övrigt låter ju hur jäla KUNG som helst!! Vet att Yngwie även använde standard Fender mickar under den perioden. Typ; orginal mickarna som satt i hans vintage plankor. Har byggt ihop några gitarrer med samma koncept åt kunder. På dessa har mickvalen landat på Fenders CS-mickar: Typ; '54, '65 och '69. Oavsett skulle jag vilja ge dig ett bra tips om du skall köra standard SC-lindat på dina Lundgren mickar: Skrapa bort jordfoliet från din pleka -och investera i en sån här istället:
https://gitarrdelar.se/product_info.php?cPath=62_158&products_id=3733&osCsid=1dafc059d61bf334252a1fd038edb1d0

+ kör riktig braided wire ala Gibson mellan volympoten -och out jacket:
https://gitarrdelar.se/product_info.php?cPath=62_159&products_id=1073&osCsid=1dafc059d61bf334252a1fd038edb1d0

Annars kommer det att 'leva jäkulen' -trots att du bara sitter hemma och kör.

Den här behöver du också mellan gitarr och whatever; ifall du inte redan har en:
https://www.dlxmusic.se/produkter/stranginstrument/effektenheter/boost-dist-od/fender-yjm-malmsteen-overdrive


/ Jonken :wink:


Ja visst låter det fett?? Har fått tag i en original YJM-hals från 88 (med dimarzio-tuners :D ) som ska bandas om med rostfritt. har velat göra liknande projekt i typ 15 år och nu händer det 8) 8) 8)
Hade en classic player 60s för några år sen med de där CS 69, och dom lät super

Har inte testat distpedalen, men har kollat på den. Vet du hur den är jämfört med den gula DOD 250 han körde på dom första skivorna?



toandfro wrote:
Hemligheten bakom Yngwies sound sitter väl ändå i hans signatur-Sharpie? ;-)

Image


:lol: :lol: jag tippar signatur-humidoren spelade en stor roll för de allra snabbaste sweep arpeggios också

Image


26 May 2020, 22:52
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Vilka Lundgren-single coils ska jag köpa?
schmidt wrote:
Ja visst låter det fett?? Har fått tag i en original YJM-hals från 88 (med dimarzio-tuners :D ) som ska bandas om med rostfritt. har velat göra liknande projekt i typ 15 år och nu händer det 8) 8) 8)
Hade en classic player 60s för några år sen med de där CS 69, och dom lät super

Har inte testat distpedalen, men har kollat på den. Vet du hur den är jämfört med den gula DOD 250 han körde på dom första skivorna?

Riktigt kul och höra att du förvekligar något -du har gått och planerat så länge! (Det är nog troligtvis därför som dina idéer också verkar solida och intressanta -för oss andra.)
Ja; CS-mickar är super bra -om man skall ha orginal tonen. Det finns väldigt lite annat på marknaden som verkligen fixar EQ-bredden -som Fenders egna CS-mickar gör. Men jag skall inte snacka mer om det. Tråden handlar ju om vilka Lundgren mickar du skall ha.

En YJM-pedal är i princip ett MÅSTE; om du skall få det tighta Malmsteen soundet som sjunger ut. Jag har båda DOD:arna och Fendern. Av dessa skulle jag rekommendera Fendern -för att den behöver du inte modda om till true bypass: Den är prisvärd och 'ready to go' -out of the box. Denna pedal är faktiskt viktigare än pickuperna för soundet du vill uppnå. Det är den som ger grunden till soundet. Den funkar lika bra i princip till all distad ton -oavsett gitarr typ och musikgenre. Dvs: Den gör även: -Blackmore, -Page, -Priest osv. En riktigt effektiv lifesaver på flyg live giggen -utan egen backline. Man vet ju att man ofta får en klassisk rörstärkare. Denna pedal mellan gitarr och stärk; tightar och EQ:ar alltid soundet rätt -för att det skall funka. Man kan säga att pedalen lägger till ett lätt "gryn" -som är designat att funka tillsammans med gainade stärks med mastervolym. Bara att ratta stärkaren så bra som du får den utan pedalen. Sedan ställa allt på pedalen kl 12 med SC-mickar -eller dra ner gainen till kl 10 med HB-mickar. -Klockrent! När man vant sig att lira med den tightare tonen; tycken man nästan att det låter kasst utan den. Personligen använder jag två pedaler för detta -som täcker ALLT: -Fender YJM-pedalen och en treblebooster. Jag kör aldrig dessa två samtidigt; utan väljer bara soundets grundkaraktär mellan dem. Skillnaden mellan dem är egentligen att TB:n tightar till soundet -utan att addera lika mycket overdrive/gain.

Här har du lite matnyttigt; som jag tror passar just dig:
https://www.youtube.com/watch?v=k5Wh1ZROBAM
https://www.youtube.com/watch?v=e-GG2iYNJfE
https://www.youtube.com/watch?v=TKBSOE2MKRM


/ Jonken


27 May 2020, 10:17
Profile

Joined: 09 Mar 2015, 22:37
Posts: 34
Post Re: Vilka Lundgren-single coils ska jag köpa?
Jag rekommenderar BJFE. Funkar väldigt bra till distade ljud. De är inga higain-mickar och väldigt mångsidiga.


27 May 2020, 22:15
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Vilka Lundgren-single coils ska jag köpa?
schmidt wrote:
Sååå, vad ska jag köpa?
Vintage 60s? Hot i stall eller inte?

Jag har ett set Lundgren 60's på min US strata.
Där satt texas specials från början men jag tyckte
de var för feta/grötiga. Vintage 60's låter verkligen
old school strata och låter kanon med dist. Mitt set
är typ regular med samma output från alla tre.
Kanske skulle jag satsa på en lite fetare stallvariant.

Personligen gillar jag DiMarzio FS-1 också. Härligt tryck
i stalläget. Men ändå rätt klar.

_________________
Försvinn ur min åsikt


28 May 2020, 13:49
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Vilka Lundgren-single coils ska jag köpa?
Om det är FS-1 du fill ha i lyxversion, så kan du nog beställa det av Lundgren, om du nu inte vill köpa just den mick som Yngwie använde i början.

Jag gillar hans nya signaturmickar YJM Fury från Seymour Duncan, fast jag vill inte alls låta som Yngwie, utan snarare som John Norums strataljud (JN har i och för sig också för det mesta kört på just samma FS-1). De har ganska låg utsignal, vilket jag gillar och de funkar till lite allt möjligt, men då ska jag tillägga att jag aldrig kör helt rent. Hur som helst var det YJM Fury som hamnade i mitt ganska-högbudget-hårdrocks-strata-bygge, även om jag funderade på både FS-1 och Lundgren. :)


28 May 2020, 18:41
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Vilka Lundgren-single coils ska jag köpa?
CarlM wrote:
Om det är FS-1 du fill ha i lyxversion, så kan du nog beställa det av Lundgren, om du nu inte vill köpa just den mick som Yngwie använde i början.

Jag gillar hans nya signaturmickar YJM Fury från Seymour Duncan, fast jag vill inte alls låta som Yngwie, utan snarare som John Norums strataljud (JN har i och för sig också för det mesta kört på just samma FS-1). De har ganska låg utsignal, vilket jag gillar och de funkar till lite allt möjligt, men då ska jag tillägga att jag aldrig kör helt rent. Hur som helst var det YJM Fury som hamnade i mitt ganska-högbudget-hårdrocks-strata-bygge, även om jag funderade på både FS-1 och Lundgren. :)

Jag gillar också Fury -mickarna. Och precis som du; mer till annat -än just Yngwie.


/ Jonken


28 May 2020, 21:04
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 50 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.