View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 08:02



Reply to topic  [ 23 posts ] 
Metal/hårdrock svaj 
Author Message

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2564
Post Metal/hårdrock svaj
Jag vill ha en riktigt bra gitarr att leka med och göra kul grejer, som i All Guns Blazing (Priest)
Har ingen erfarenhet av svajgitarrer.
Kollar på FGN.
https://www.guitarnet.se/sv-SE/gitarrer ... r-17212853

ESP gör en Glenn Tipton LTD-modell med Kahler Hybrid-svaj.
Lite väl dyr dock.

Eller är det Floyd Rose man ska ha?


23 May 2020, 10:26
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Metal/hårdrock svaj
Hänger helt på vilken känsla man söker efter -och vilken budget man har. Dock något av följande; om man skall ha bästa kvalisort:

- Kahler
- EDGE
- Floyd Rose

I mitt tycke: Det svajsystem som man kan gå mest over the top crazy med; är nog Kahler svajet -med sina rullsadlar och vickfunktion. EDGE erbjuder riktigt balanserad och bra svajkontroll. Floyd Rose finns med woodstuds (Fäst skruvar direkt i kroppens trä) -och bäst uppgraderingsblock; vilket gör det tonmässigt väldigt, väldigt bra. Samtliga av dessa alternativ är bäst -på sitt eget sätt. Vilket man skall ha; tar oss tillbaka till första meningen i detta inlägg...


/ Jonken :wink:


23 May 2020, 10:41
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Metal/hårdrock svaj
bummer wrote:
Kollar på FGN.

ESP gör en Glenn Tipton LTD-modell med Kahler Hybrid-svaj.

FGN har kroppar av japanese basswood. (-Jesus C on a popsickle stick...)
Tipton modellen har iaf en kropp i mahogany.

Jag skulle vilja ge dig ett råd: Det du går in med (produktkännedom, sinnesnivå & stålar) -styr helt vad du landar eller kommer ut med. Att köpa en bra planka med svaj kostar. Det absolut sämsta man i princip kan göra är att köpa ett instrument med låsbart svaj av undermålig kvalitet. Dessa instrument ger bara problem -och dödar ofta gnistan man har för att spela. Skall du ha en bra gitarr med låsbart svaj:

A.) Köp en bra en på en gång. (Med bra menar jag; bra trä, bra hardware, bra mickar.)
B.) Köp en med bra trä först; -och uppgradera svaj och mickar till vad du vill ha eftersom.
C.) Köp delarna helt efter dina egna specifikationer och skruva ihop den själv.

Köp aldrig en gitarr som är gjord av balsa trä! Oavsett hur flammig den är -eller hur vackra inlägg den har. När du söker info om kroppträ på nätet hos tillverkare: Är denna info svår att hitta; -beror detta på att säljare/tillverkare inte gärna vill nämna detta. Testa instrument. Lyssna på deras akustiska sound. När du hittar något som ditt öra gillar: Ta redan på vilket träslag den är byggd av. Det ÄR DET HÄR DU VILL HA! Prioritera ditt sökande efter gitarrer med DESSA träslag.

Och; ja: -Klart som korvspad; att du skall ha ett låsbart svajsystem för det du planerar att göra med den... :wink:


/ Jonken


23 May 2020, 11:15
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2564
Post Re: Metal/hårdrock svaj
Tack för dina svar Jonken, nu ska jag börja kolla runt :mrgreen:


23 May 2020, 11:40
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Metal/hårdrock svaj
Kahler = "svampigare" känsla

FR = stelt och exakt

Edge = högre "utväxling" och därmed mer möjligheter att go helt crazy (Gotoh har också detta btw)

Om man ska generalisera.

Om du väljer FR - köp inte Floyd Rose Special. Undermålig kvalitet som inte kommer att hålla i längden.


23 May 2020, 13:26
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Metal/hårdrock svaj
Och köp ingen med licensed FR.


23 May 2020, 13:43
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Metal/hårdrock svaj
Vinyljunkie wrote:
Kahler = "svampigare" känsla

FR = stelt och exakt

Edge = högre "utväxling" och därmed mer möjligheter att go helt crazy (Gotoh har också detta btw)

Om man ska generalisera.

Det var ett märkligt generalisernande


23 May 2020, 13:44
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Metal/hårdrock svaj
Fick dubbelkolla om jag mindes rätt; men All Guns Blazing kan du fixa med vanligt stratastall :mrgreen:
Det är inga större divebombs och inga pullups.


MEN.

Du kommer gnissla tänder över stämstabiliteten om du köper en billig gura med Floyd Rose Special.


23 May 2020, 16:17
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2564
Post Re: Metal/hårdrock svaj
Tvåtakt wrote:
Fick dubbelkolla om jag mindes rätt; men All Guns Blazing kan du fixa med vanligt stratastall :mrgreen:
Det är inga större divebombs och inga pullups.


MEN.

Du kommer gnissla tänder över stämstabiliteten om du köper en billig gura med Floyd Rose Special.


Tack alla för svaren.
Menar du att det går med en vanlig strata? :D

https://www.youtube.com/watch?v=d_aQgmFXRYI

Mellan 2:15 - 2:30 t ex.

Kollade lite på Vintage.
https://www.youtube.com/watch?v=447faLLdXA0

Här är en modell som utgått, vet inte om det är liknande svaj som på V6, men verkar som det funkar.
https://www.youtube.com/watch?v=5bsQ4w3jGNA


23 May 2020, 18:22
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2564
Post Re: Metal/hårdrock svaj
Lutar åt att jag skippar svaj. Kommer nog ändå knappt använda det.
Är för gammal och för korkad för att börja med sånt nu. :lol:


24 May 2020, 10:53
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Metal/hårdrock svaj
Tokerekloker wrote:
Vinyljunkie wrote:
Kahler = "svampigare" känsla

FR = stelt och exakt

Edge = högre "utväxling" och därmed mer möjligheter att go helt crazy (Gotoh har också detta btw)

Om man ska generalisera.

Det var ett märkligt generalisernande


How so?


25 May 2020, 12:29
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Metal/hårdrock svaj
Vad är svampig känsla? Finns det ens något som det? Vad då stelt och rakt? Vad ska vara högre utväxling?


25 May 2020, 20:22
Profile

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Metal/hårdrock svaj
Tokerekloker wrote:
Vad är svampig känsla? Finns det ens något som det? Vad då stelt och rakt? Vad ska vara högre utväxling?

Jag kan bara gissa vad som syftades på, men jag tolkar det som:

Svampigt = mjukt motstånd i svajarmen
Stelt & exakt = hårt ditto
Hög utväxling = mer skillnad i tonhöjd när svajet är i de extrema lägena. Mer räckvidd helt enkelt.


25 May 2020, 20:54
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2564
Post Re: Metal/hårdrock svaj
Det med basswood och svaj, är det dåligt alltså?
Jag tänker på EVH Wolfgang.


26 May 2020, 07:56
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Metal/hårdrock svaj
guitarnerdswe wrote:
Tokerekloker wrote:
Vad är svampig känsla? Finns det ens något som det? Vad då stelt och rakt? Vad ska vara högre utväxling?

Jag kan bara gissa vad som syftades på, men jag tolkar det som:

Svampigt = mjukt motstånd i svajarmen
Stelt & exakt = hårt ditto
Hög utväxling = mer skillnad i tonhöjd när svajet är i de extrema lägena. Mer räckvidd helt enkelt.


Japp. Exakt så menar jag!


26 May 2020, 12:20
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Metal/hårdrock svaj
bummer wrote:
Det med basswood och svaj, är det dåligt alltså?
Jag tänker på EVH Wolfgang.


Om jag får fortsätta med svenska... :)

Basswood, dvs lind finns det flera sorter av. Det är den amerikanska varianten som lämpar sig extra väl för i synnerhet floyd. Den har en förmåga att dämpa det vassa närmast hi fi-aktiga ljud som floyd ofta medför i andra material i kroppen. Man kan även komma bort lite ifrån det med att använda stolpar som skruvas ner i kroppen, vilket av någon anledning inte förekommer idag.
Amerikansk Lind i kombination med lönnhals är också den ultimata shredder-responsen vid sportigt spel!


26 May 2020, 12:26
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Metal/hårdrock svaj
bummer wrote:
Det med basswood och svaj, är det dåligt alltså?
Jag tänker på EVH Wolfgang.

Om du frågar mig: Kort: Ja; det är faktiskt så dåligt. Det är tonmässigt för; muddigt, grumligt och odistinkt. Oavsett hur bra ihopsatt instrumentet är; så har träslaget dessa egenskaper. Jag äger dyra, gamla solid body instrument; gjorda av den absolut bästa varianten -av detta träslag. Dessa låter inte ens nära tillräckligt bra -på långa vägar. Utöver detta är detta träslag i grund för mjukt för godtagbar stabilitet -när det gäller just svaj. Jag rekommenderar inte woodscrews till detta träslag -även om detta ger en tonförbättring. Orsaken är just mjukheten i träslaget: Stolparna kommer att flyttas av strängdraget så småningom. Jag rekommenderar inte heller ett egg svaj; med dubbla halvmåne egg på basplattan för detta träslag. Det är bättre med en halvmåne + en rak yta på eggen. Detta hanterar oroligare stallstolpar på ett bättre sätt.

Det viktigaste är ju att sälja det åt sig själv -innan man klivet på det här tåget. Det finns flera tillverkare som har nästan samma instrument i basswood och al. Bara att sätta sig ner och testa A/B båda två. Om efter testet fortfarande anser att basswood är grejen: FÖRST DÅ kan man investera i träslaget. För det finns ju instrument med kroppar i basswood för prisvärda -och riktigt tilltagna penningar.

Här kommer 'twisten':
En av mina absoluta favorit gitarrer har faktiskt en kroppar i Basswood. Dessa är Parker Fly gitarrerna -med genomgående halsar. Dessa gitarrers klangsignatur är fantastisk! Soundet är fantastiskt distinkt, jämnt och klangrikt. Orsaken till detta är dock att hela ytan på träslaget är grafitförstärkt och bakat. Det jag inte i min värld kan förstå; är varför större tillverkare som tillverkar kroppar i B-wood inte köper upp det som finns kvar av Parker Fly -och deras patenter?! Skulle de börja köra grafitförstärkning på deras B-kroppar: Skulle de ju bokstavligen kvalitetsmässigt höja sig enormt -och därigenom troligen dubblera sina marknadsandelar.

Allt är ju relativt till vilken klang -och tonmässig ribba man har för sitt eget sound. I min musikvärld finns inte användningsområdet för denna typ av sound. Inte till någon form musik. Det är ett träslag för mer prisvärda instrument -med ett prisvärt sound. Men jag ber än en gång att poängtera: Detta är endast min personliga åsikt. Mina erfarenheter behöver INTE överensstämma med andras erfarenheter gällande detta träslag.


/ Jonken


26 May 2020, 13:21
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Metal/hårdrock svaj
Jonken: du måste ta hänsyn till att det finns olika sorters Lind. Det säger ingenting annars om du generaliserar sådär. Det är en avgrundslik skillnad mellan en nyare budgetgitarr med skräplind och en high end Ibanez (vilka är mest kända för att ha kroppar i lind med floyd). Bra lind (american basswood) är fantastiskt lätt men samtidigt stabilt trä för kroppar med en tighthet i ljudet, i synnerhet med mycket gain som inga andra träslag kan göra anspråk på! Men man kan inte jämföra det med billig skitlind som är som fnöske när man tar i det.


26 May 2020, 14:49
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Metal/hårdrock svaj
Vinyljunkie wrote:
Jonken: du måste ta hänsyn till att det finns olika sorters Lind. Det säger ingenting annars om du generaliserar sådär. Det är en avgrundslik skillnad mellan en nyare budgetgitarr med skräplind och en high end Ibanez (vilka är mest kända för att ha kroppar i lind med floyd). Bra lind (american basswood) är fantastiskt lätt men samtidigt stabilt trä för kroppar med en tighthet i ljudet, i synnerhet med mycket gain som inga andra träslag kan göra anspråk på! Men man kan inte jämföra det med billig skitlind som är som fnöske när man tar i det.

Samtliga av mina mina Basswood gitarrer är high end -prylar. Dom har bästa möjliga b-trä, hardware, mickar och el. Då snackar vi förståss SAB; Selected American Basswood. Utöver detta är dessa instrument över 30 år gamla. Dvs; ingen risk för att de är annat än snustorra i träet. Ändå; tonar dessa instrument inte ens närheten av vad BETYDLIGT billigare och nyare instrument med andra träslag. Visst: Dom är skitcoola; med hög nostagi och värdefaktor. Dock dom är bara "poppiga" och tråkiga i tonen. Detta är tyvärr inget annat än ren fakta min vän. Och pratar vi då om sämre varianter av lind; är det ju ren katastrofvarning! Jag har/har haft: Musicman, Peavey, Ibanez -med Basswood. Samtliga absolut högsta tänkbara highend modellerna. Det enda de har gemensant är: -Taskig ton. Och då menar jag taskig ton rent, halvspräckt, överdrivet, distat och hårt distat. Detta gäller genom de flesta high end stärkare som existerar på den här planeten. När jag hör riktigt bra gitarrister som lirar på gitarrer med detta träslag; är det alltid samma sak: Skitbra lir -men tråkigt sound. Det är lixom 'av' och 'på' -för det finns väldigt lite naturlig nyans mellan dessa två punkter. Och det är i princip ett måste; att ha riktigt bra grejer Ex i stärkväg; för att städa upp och ge kärna i soundet. Det är väldigt svårt att hämta nyanser i Ex anslagsdynamik som är mer "pop" -än "twang". Spelar man snabbare med mer dist -är det mindre naturlig 'paus' mellan tonerna. Allt flyter lixom ihop -istället för att ge den nödvändiga dynamiken i soundet. Lind/Basswood (oavsett kvalisort på virket) är mer beronde av större massa exempelvis i hardware -jämfört med de styvare träslagen. Man får inte heller ut lika bred ton frekvens av att mer optimalt fästa ihop basswood med exempelvis lönn. Detta oavsett vilken metod man väljer att använda för processen. Jag har för länge sedan slutat att lyssna på exempelvis Joe Satriani, Guthrie Govan, Jeff Beck -i modern tappning. Detta för jag lider för mycket med att den talangen som dessa herrar besitter; att de inte har en bättre chans att imponera med mer tonhantering: Endast med sin brilianta teknik. Var och såg Steve Vai när han lirade 7 strängat med Whitesnake: Det var bara en ren pina att lyssna på. John Myung i Dream Theatre: Samma sak där: Brilliant lir; men Å SÅ TRÅKIGT! Hela lyssningen går ju mer ut på att: -Hitta; -tappa bort; -hitta; -tappa bort killen i bandets mix live. Herregud: Vill man ha en muffigare ton: vrid i tonkonkontrollen istället -på ett istrument som har kapaciteten tona ut ordentligt! Det är ihopmuddat redan från "gå".

Än en gång: Detta är ENDAST mina egna upplevelser och teorier kring detta. Detta behöver INTE ALLS betyda att lind/basswood är fel för Er.


/ Jonken :!:


26 May 2020, 16:36
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Metal/hårdrock svaj
Jonken wrote:
Vinyljunkie wrote:
Jonken: du måste ta hänsyn till att det finns olika sorters Lind. Det säger ingenting annars om du generaliserar sådär. Det är en avgrundslik skillnad mellan en nyare budgetgitarr med skräplind och en high end Ibanez (vilka är mest kända för att ha kroppar i lind med floyd). Bra lind (american basswood) är fantastiskt lätt men samtidigt stabilt trä för kroppar med en tighthet i ljudet, i synnerhet med mycket gain som inga andra träslag kan göra anspråk på! Men man kan inte jämföra det med billig skitlind som är som fnöske när man tar i det.

Samtliga av mina mina Basswood gitarrer är high end -prylar. Dom har bästa möjliga b-trä, hardware, mickar och el. Då snackar vi förståss SAB; Selected American Basswood. Utöver detta är dessa instrument över 30 år gamla. Dvs; ingen risk för att de är annat än snustorra i träet. Ändå; tonar dessa instrument inte ens närheten av vad BETYDLIGT billigare och nyare instrument med andra träslag. Visst: Dom är skitcoola; med hög nostagi och värdefaktor. Dock dom är bara "poppiga" och tråkiga i tonen. Detta är tyvärr inget annat än ren fakta min vän. Och pratar vi då om sämre varianter av lind; är det ju ren katastrofvarning! Jag har/har haft: Musicman, Peavey, Ibanez -med Basswood. Samtliga absolut högsta tänkbara highend modellerna. Det enda de har gemensant är: -Taskig ton. Och då menar jag taskig ton rent, halvspräckt, överdrivet, distat och hårt distat. Detta gäller genom de flesta high end stärkare som existerar på den här planeten. När jag hör riktigt bra gitarrister som lirar på gitarrer med detta träslag; är det alltid samma sak: Skitbra lir -men tråkigt sound. Det är lixom 'av' och 'på' -för det finns väldigt lite naturlig nyans mellan dessa två punkter. Och det är i princip ett måste; att ha riktigt bra grejer Ex i stärkväg; för att städa upp och ge kärna i soundet. Det är väldigt svårt att hämta nyanser i Ex anslagsdynamik som är mer "pop" -än "twang". Spelar man snabbare med mer dist -är det mindre naturlig 'paus' mellan tonerna. Allt flyter lixom ihop -istället för att ge den nödvändiga dynamiken i soundet. Lind/Basswood (oavsett kvalisort på virket) är mer beronde av större massa exempelvis i hardware -jämfört med de styvare träslagen. Man får inte heller ut lika bred ton frekvens av att mer optimalt fästa ihop basswood med exempelvis lönn. Detta oavsett vilken metod man väljer att använda för processen. Jag har för länge sedan slutat att lyssna på exempelvis Joe Satriani, Guthrie Govan, Jeff Beck -i modern tappning. Detta för jag lider för mycket med att den talangen som dessa herrar besitter; att de inte har en bättre chans att imponera med mer tonhantering: Endast med sin brilianta teknik. Var och såg Steve Vai när han lirade 7 strängat med Whitesnake: Det var bara en ren pina att lyssna på. John Myung i Dream Theatre: Samma sak där: Brilliant lir; men Å SÅ TRÅKIGT! Hela lyssningen går ju mer ut på att: -Hitta; -tappa bort; -hitta; -tappa bort killen i bandets mix live. Herregud: Vill man ha en muffigare ton: vrid i tonkonkontrollen istället -på ett istrument som har kapaciteten tona ut ordentligt! Det är ihopmuddat redan från "gå".

Än en gång: Detta är ENDAST mina egna upplevelser och teorier kring detta. Detta behöver INTE ALLS betyda att lind/basswood är fel för Er.


/ Jonken :!:


Kort sagt - du gillar inte hårdrocks-shredders och den "ton" som lämpar sig för den sortens spel (läs: basswood/lind och mycket gain). Jag trodde dock att detta var topic.. :P


27 May 2020, 12:05
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Metal/hårdrock svaj
Vinyljunkie wrote:
Kort sagt - du gillar inte hårdrocks-shredders och den "ton" som lämpar sig för den sortens spel (läs: basswood/lind och mycket gain). Jag trodde dock att detta var topic.. :P

Tvärt om. Jag älskar det. Låt oss istället säga så här: Det var/är BETYDLIGT intressantare, coolare och bättre -när Gary Moore gjorde det; jämfört med alla basswood -killarna tillsammans.


/ Jonken :idea: :wink:


27 May 2020, 13:08
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Metal/hårdrock svaj
Jonken wrote:
Vinyljunkie wrote:
Kort sagt - du gillar inte hårdrocks-shredders och den "ton" som lämpar sig för den sortens spel (läs: basswood/lind och mycket gain). Jag trodde dock att detta var topic.. :P

Tvärt om. Jag älskar det. Låt oss istället säga så här: Det var/är BETYDLIGT intressantare, coolare och bättre -när Gary Moore gjorde det; jämfört med alla basswood -killarna tillsammans.


/ Jonken :idea: :wink:


Du ock jag har väldigt olika definition om vad en hårdrocks-shredder är. Gary Moore? Mycket ska man läsa innan öronen trillar av.. :P :wink:


27 May 2020, 14:09
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Metal/hårdrock svaj
Tokerekloker wrote:
Vad är svampig känsla? Finns det ens något som det? Vad då stelt och rakt? Vad ska vara högre utväxling?


Högre utväxling är väl ändå en rätt bra beskrivning.
Ta ett Bigsby, trycker ner svajarmen mycket men det blir ingen stor ändring i pitch fördet, låg utväxling.
Ta ett EDGE, trycker ner svajarmen lika mycket som i exemplet ovan och du får massor av ändring i pitch, hög utväxling.

Beroende, bland annat, på vart stallet upphängning mot kroppen är i förhållande till vart strängen lämnar stallet (ju längre ifrån upphängningen ju mer utväxling och "stiffare" känsla).
Även vart på det avståndet stallblocket sitter påverkar.

Det är stor skillnad på utväxling och känsla mellan olika stall, tycker jag.
Och svampigt i detta sammanhang är negativt (på grillen är det dock guld).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


27 May 2020, 14:57
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 23 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] and 47 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.