View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:51



Reply to topic  [ 30 posts ] 
Perfekt elgitarr. Bygga själv? 
Author Message

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Perfekt elgitarr. Bygga själv?
Hur kinkiga är ni? Beställer ni från nån Custom Shop, eller bygger ihop själva?
Alla mina gitarrer är stock, och alla är olika. Jag gillar dom ändå.
De är ju trots allt byggda för människor att spela på, inte för Skogselefanter.
https://menga.net/perfect-guitar


31 May 2020, 07:11
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Perfekt elgitarr. Bygga själv?
Inte kinkig alls! Har alltid Jeff Becks ord klingandes i bakhuvet: "Är det något man har svårt att spela på sin gitarr, så har man med största sannolikhet övat för lite"!
Bygga och meppra med gitarrer tyckte jag var kul förut, men tröttnat på totalt i dag. Gör bara det allra nödvändigaste.
Behåller gitarrerna som dom är och uppskattar att dom känns och låter annorlunda sinsemellan.

_________________
pudas


31 May 2020, 09:19
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Perfekt elgitarr. Bygga själv?
pudas wrote:
Inte kinkig alls! Har alltid Jeff Becks ord klingandes i bakhuvet: "Är det något man har svårt att spela på sin gitarr, så har man med största sannolikhet övat för lite"!
Bygga och meppra med gitarrer tyckte jag var kul förut, men tröttnat på totalt i dag. Gör bara det allra nödvändigaste.
Behåller gitarrerna som dom är och uppskattar att dom känns och låter annorlunda sinsemellan.

Håller helt med, varje gitarr har sina personliga egenskaper och det är som det är. Klart man fixar det uppenbara, relief, sadelskåror etc etc


31 May 2020, 09:24
Profile

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Perfekt elgitarr. Bygga själv?
Jag är n "custom-kille". Även när jag köpt standardgitarrer, så har jag mepprat väldigt mycket med dom. De senaste åren har jag kört på 2 Suhr Classic S Custom. Suhr har en "vanlig" lista med valmöjligheter för sina custombyggen, men jag har ett antal specifikationer som är utanför menyn.

Custom halsprofil
Custom finish
Custom plektrumskydd
Custom elektronik

Jag har senare customiserat dom ännu mer på egen hand, såsom bytt pickuper, gjort om elektroniken, och bytt ut lite mekanik.


31 May 2020, 16:53
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Perfekt elgitarr. Bygga själv?
Har customiserat mycket i mina dar, ändrat på precis allt så att varje gitarr är som jag vill ha just den specifika gitarren.

De senaste åren (kanske 10 år eller så) har jag spelat på så otroligt många olika gitarrer vilket gjort att allt sånt som halsprofil, radius, setup osv blivit saker jag inte ens reflekterar över. Sällan jag rör den setup en gitarr kommer med (bara om något är helt galet) förutom intonering som måste vara bra. En gång i tiden letade jag efter "kännas och spela" lika (styrd av vana i mina ögon) i mina gitarrer, nu letar jag efter egenskaper som är olika. Live blir det oftast några av en liten grupp där spelkomfort och ljudbredd är prioriterat.
I studion blir det oftast helt andra instrument som används.

Det är bara två saker som verkligen inte funkar alls, för låg stränghöjd eller microband.

Skruva, pilla, löda, meka osv lämnar jag på senare tid helst bort. Tid är en bristvara och jag har pillat färdigt, är så sjukt ointresserad av det.
Speciellt där med "göra bättre" (förutom att byta mickar, och då ofta inte för att göra det bättre utan annorlunda) och uppgradera, är gitarren inte bra som den är skaffar jag den inte (och göra bättre blir sällan så mycket bättre att det är värt det).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


01 Jun 2020, 09:06
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Perfekt elgitarr. Bygga själv?
Här kommer ett extremt gubbigt inlägg.

Jag strävar efter att ha så få men bra gitarrer som möjligt.
Att ha 50 olika gitarrer ser jag som inte bara onödigt utan ett störande moment.

Sen detta med alla 'specar' på allt, det är ju bra på nätet
men jag saknar den tiden då man kunde gå in i en musikaffär se nåt kul på väggen
och plocka ner utan att exakt veta vad det var för nåt.
(Kanske man fortfarande kan)

Föredrar att ha en nr1 gitarr sen en backup till den som får vara ganska lik, inte exakt dock.
Har aldrig förstått de som måste ha en specifik gitarrmodell för att spela en viss musikstil på.

Bygga egna gitarrer,
Nej för jag har inte den tiden att avvara samt att man vet aldrig föränn det är klart om det blev bra eller ej.
Skulle iofs vara en kul hobby, dock dyr. Kanske när jag blir pensionär.

Modda standardgitarrer, ja varför inte.
De jag köpt senaste tiden har dock varit så pass bra att det inte behövts.
Jag är inte så petig på tex gitarrmickar, låter det lite för 'basigt' så vrider jag lite på tonkontrollen på stärkarn istället för att byta mickar.

Halsprofiler är en vanesak, jag gillar INTE tjocka halsar, känns jättejobbigt men innan jag ens tänkte på det så hade jag en med riktigt fet hals
i nästan 10 år och spelade på, konstigt.

Gillar inte tunga gitarrer heller.
Men innan jag reflekterade över vikten hade jag en LP Custom som första gitarr som vägde minst 5 kg i flera år.

Så det kanske är lite som med viner, ju mer erfaren och kunnig man blir ju kräsnare smak får man.

_________________



01 Jun 2020, 09:55
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Perfekt elgitarr. Bygga själv?
Man är förstås olika petig, oavsett om man är gitarrgud eller vanligt proffs eller hobbyist.

Vi som är lite äldre provade oss antagligen runt i musikaffärer och bland kompisars instrument till vi hittade något vi gillade. Urvalet var mindre innan webshopar och gitarrforum fanns och man blev lättare och snabbare nöjd.

Eftersom jag gillar Gibson, så har det aldrig varit aktuellt att bygga någon Gibsonmodell, eftersom det är för krångligt, utan jag har letat runt provat massor, köpt några, sålt några och sedan är jag inte rädd för att byta delar och eventuellt byta tillbaka om jag inte gillar delen i fråga och på så sätt optimerat instrumentet. Jag tycker att det är värt att lämna in ett bra instrument på bandoptimering och sadelbyte om det behövs. Men min nummer 1 har originalsadeln kvar och min nummer 2 har både originalsadeln kvar och den har inte varit på bandoptimering än.

Jag skiter i vad gitarren har för nypris eller värde, när det gäller moddningar. Om det finns en bättre del, eller en del jag gillar bättre, så köper jag den. Ofta kan man återställa till original ändå om en gitarr ska säljas, men jag köper inte för att sälja utan för att bli nöjd själv.

Men jag gillar ju mer än Gibson och när det gäller Fender-modeller, så tycker jag inte att det är värt pengarna med en skräddarsydd Master Built Fender, om Fender inte har det jag vill ha, så då köper jag hellre lösdelar så det blir som jag vill. Jag skulle föredra att köpa Fender, eftersom det är dyrt och tidskrävande att sätta ihop toppgrejer själv, men när Fender inte har det jag vill ha så får det bli byggen.

Jag skulle bygga en räsergitarr, men när jag såg hur mycket billigare det var att köpa en Ibanez med liknande specar som var färdigbyggd och dessutom skulle gå att sälja om den inte passade, så blev det fabriksbygget istället. Ibanez är jättebra på alla sätt, men så provade jag en Charvel som kändes perfekt och då fick det bli en sån istället. Eftersom den känns helrätt, så var det rätt för mig att byta Korea-Floydet till ett tyskt och byta mickar till sånt som jag gillar bättre än high-gain originalen trots att uppdateringarna kostade mig mer än vad jag betalt för gitarren begagnad.

Så min slutsats är väl att jag helst köper färdigt och sedan optimerar. Men om det inte finns, så tvekar jag inte på att bygga själv och jag ska villigt erkänna att jag tycker att det är kul att planera byggen och fundera ut vilka delar jag ska ha och den ska se ut. Speciellt eftersom jag har goda erfarenheter av hur väl planerade och noggrant monterade och justerade byggen blir.


01 Jun 2020, 12:01
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Perfekt elgitarr. Bygga själv?
CarlM wrote:
Man är förstås olika petig, oavsett om man är gitarrgud eller vanligt proffs eller hobbyist.

Vi som är lite äldre provade oss antagligen runt i musikaffärer och bland kompisars instrument till vi hittade något vi gillade. Urvalet var mindre innan webshopar och gitarrforum fanns och man blev lättare och snabbare nöjd.

Eftersom jag gillar Gibson, så har det aldrig varit aktuellt att bygga någon Gibsonmodell, eftersom det är för krångligt, utan jag har letat runt provat massor, köpt några, sålt några och sedan är jag inte rädd för att byta delar och eventuellt byta tillbaka om jag inte gillar delen i fråga och på så sätt optimerat instrumentet. Jag tycker att det är värt att lämna in ett bra instrument på bandoptimering och sadelbyte om det behövs. Men min nummer 1 har originalsadeln kvar och min nummer 2 har både originalsadeln kvar och den har inte varit på bandoptimering än.

Jag skiter i vad gitarren har för nypris eller värde, när det gäller moddningar. Om det finns en bättre del, eller en del jag gillar bättre, så köper jag den. Ofta kan man återställa till original ändå om en gitarr ska säljas, men jag köper inte för att sälja utan för att bli nöjd själv.

Men jag gillar ju mer än Gibson och när det gäller Fender-modeller, så tycker jag inte att det är värt pengarna med en skräddarsydd Master Built Fender, om Fender inte har det jag vill ha, så då köper jag hellre lösdelar så det blir som jag vill. Jag skulle föredra att köpa Fender, eftersom det är dyrt och tidskrävande att sätta ihop toppgrejer själv, men när Fender inte har det jag vill ha så får det bli byggen.

Jag skulle bygga en räsergitarr, men när jag såg hur mycket billigare det var att köpa en Ibanez med liknande specar som var färdigbyggd och dessutom skulle gå att sälja om den inte passade, så blev det fabriksbygget istället. Ibanez är jättebra på alla sätt, men så provade jag en Charvel som kändes perfekt och då fick det bli en sån istället. Eftersom den känns helrätt, så var det rätt för mig att byta Korea-Floydet till ett tyskt och byta mickar till sånt som jag gillar bättre än high-gain originalen trots att uppdateringarna kostade mig mer än vad jag betalt för gitarren begagnad.

Så min slutsats är väl att jag helst köper färdigt och sedan optimerar. Men om det inte finns, så tvekar jag inte på att bygga själv och jag ska villigt erkänna att jag tycker att det är kul att planera byggen och fundera ut vilka delar jag ska ha och den ska se ut. Speciellt eftersom jag har goda erfarenheter av hur väl planerade och noggrant monterade och justerade byggen blir.


Amen på den.

Förutom eventuellt, och om man har tur, riktigt vintage som kanske ökar i värde så är det pengamässigt bäst att inte köpa en gitarr alls.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


01 Jun 2020, 12:09
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Perfekt elgitarr. Bygga själv?
Magnus Olsson wrote:
så är det pengamässigt bäst att inte köpa en gitarr alls.

/Magnus

Ja eller hur!

Men livet ska vara kul också.

Jag tycker man ska lägga så mycket pengar man kan och vill på sin hobby och fritidsintressen.
Där är ju musik och instrument rätt snällt mot plånboken jämfört med andra aktiviteter folk håller på med som motor och ridsport tex.
Vissa intressen är så dyra så man behöver göra uppoffringar i livskvalitet på andra plan för att ha råd med vanlig inkomst.

Har väl aldrig funnits så många välskapade elgitarrer till så låga priser, lätt tillgängligt också.

Det går alldeles utmärkta tt sälja moddade gitarrer, men visst folk frågar efter de där kassa delarna man bytte som var orginal, så bra att spara
eller tom sätta tillbaka när man säljer och behålla de bättre grejerna och sälja dessa separat.

_________________



01 Jun 2020, 12:49
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Perfekt elgitarr. Bygga själv?
Jag fattar ju att det är en skitrolig hobby att modda, byta enstaka delar, "förbättra" eller att småfixa så man blir nöjd. Det är ändrandet i sig själv för många som jag tror är det viktigaste. Känslan av att man själv har toppat specarna. För mig motsvarar den känslan när jag lagar mat med helfabrikat, men själv tillsätter några extra ingridienser bara för känslan av att ha lagat maten själv.

När det gäller gitarrer eller pedaler har jag dock inga sådana behov. Jag har varken plats eller tid att hålla på med sånt. Jag föredrar att äga ett fåtal tillräckligt bra gitarrer, och lämnar med glädje in dem till proffs när det behövs. Guitarlabs finns på krypavstånd från min bostad. Och Ola Insulander finns en kvart bort med bil. Jag äger ingen lödkolv och tror inte heller att jag kommer att skaffa någon.

För mig är känslan av att ett duktigt proffs fixat min gitarr eller förstärkare, större än glädjen att ha gjort det själv, eftersom jag från det senare skulle behöva dra bort osäkerhetskänslan av att jobbet inte är riktigt gjort.

Jag kan ibland tycka att oförståelsen från vissa bojare av att man inte vill mecka själv är lite tråkigt. Jag förstår att man vill uppmuntra, men för mig får det motsatt effekt.


01 Jun 2020, 13:00
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Perfekt elgitarr. Bygga själv?
Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:
så är det pengamässigt bäst att inte köpa en gitarr alls.

/Magnus

Ja eller hur!

Men livet ska vara kul också.

Jag tycker man ska lägga så mycket pengar man kan och vill på sin hobby och fritidsintressen.
Där är ju musik och instrument rätt snällt mot plånboken jämfört med andra aktiviteter folk håller på med som motor och ridsport tex.
Vissa intressen är så dyra så man behöver göra uppoffringar i livskvalitet på andra plan för att ha råd med vanlig inkomst.

Har väl aldrig funnits så många välskapade elgitarrer till så låga priser, lätt tillgängligt också.

Det går alldeles utmärkta tt sälja moddade gitarrer, men visst folk frågar efter de där kassa delarna man bytte som var orginal, så bra att spara
eller tom sätta tillbaka när man säljer och behålla de bättre grejerna och sälja dessa separat.


Absolut, det är bara ens inkomst som sätter gränser.
Musik är, som du säger, ändå relativt billigt (så länge man inte skall ha en proffsstudio).

Jag sparar inte delar jag byter ut, jag ger bort dem till professionella gitarrmekare (eller vänner).
Skulle det minska värdet får det vara så (skulle de komma till att jag skall sälja är det för att jag helt tappat intresset för prylen).
Skulle vara ett hus fult med prylar om man skulle spara allt.

Samma sak med de case man får med många gitarrer, de ger jag bort eller kör till tippen med dem.
De tar för stor plats och går ju inte att flyga med ändå, oftast är det mer förvaringslådor än case.


/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


01 Jun 2020, 13:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Perfekt elgitarr. Bygga själv?
Magnus Olsson wrote:
Jag sparar inte delar jag byter ut, jag ger bort dem till professionella gitarrmekare (eller vänner).
Skulle vara ett hus fult med prylar om man skulle spara allt.

Samma sak med de case man får med många gitarrer, de ger jag bort eller kör till tippen med dem.
De tar för stor plats och går ju inte att flyga med ändå, oftast är det mer förvaringslådor än case.


/Magnus


Ha... I-landsproblem
Vad skulle hända om du tackar nej till fler gitarrer

:mrgreen:

_________________



01 Jun 2020, 13:41
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Perfekt elgitarr. Bygga själv?
Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:
Jag sparar inte delar jag byter ut, jag ger bort dem till professionella gitarrmekare (eller vänner).
Skulle vara ett hus fult med prylar om man skulle spara allt.

Samma sak med de case man får med många gitarrer, de ger jag bort eller kör till tippen med dem.
De tar för stor plats och går ju inte att flyga med ändå, oftast är det mer förvaringslådor än case.


/Magnus


Ha... I-landsproblem
Vad skulle hända om du tackar nej till fler gitarrer

:mrgreen:


Nja, case till +70 gitarrer tar mer plats än att vara ett ilandsproblem.

Jag skaffar i princip inte gitarrer längre, bara förstärkare.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


01 Jun 2020, 14:12
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Perfekt elgitarr. Bygga själv?
lpstd wrote:
Jag fattar ju att det är en skitrolig hobby att modda, byta enstaka delar, "förbättra" eller att småfixa så man blir nöjd. Det är ändrandet i sig själv för många som jag tror är det viktigaste. Känslan av att man själv har toppat specarna. För mig motsvarar den känslan när jag lagar mat med helfabrikat, men själv tillsätter några extra ingridienser bara för känslan av att ha lagat maten själv.


Fast i mitt och mångas fall handlar det inte om att känna att man varit duktig eller fiffig när man ändrat eller bytt något, utan att föremålet i fråga, fungerar bättre utifrån ens egna definitioner på bra eller rätt.

Jag har inte särskilt mycket fritid, därför tar det i bland väldigt lång tid att få uppdateringen eller modifieringen monterad, eftersom det inte finns några fackmän att anlita där jag bor. Men till slut blir ett instrument färdigt och då ändrar jag inget mer. Min nummer 1, en Les Paul är helt färdig sedan ett par år tillbaka. Det finns förstås massor att saker jag skulle kunna prova, men den känns och låter precis som jag vill och då är den klar.

Jag har köpt flera gitarrer som känts bra oinkopplade, men trista inkopplade och jag förstår varför säljaren gjort sig av med dem. Men eftersom jag är övertygad om att alla kvalitetsgitarrer går att få till, att det inte finns så mycket bra eller dålig ex utan att det mesta från kvalitetstillverkare går att få till med mer eller mindre jobb, så köper jag gärna såna gitarrer och fixar till dem. Min nummer 1 lät helt instängd inkopplad när jag provade den inför köpet, men lät bra akustiskt och kändes helt perfekt, så jag köpte den ändå. En volympot som mätte 280k istället för 500k var problemet. Enkelt fixat.


Last edited by CarlM on 01 Jun 2020, 15:17, edited 1 time in total.



01 Jun 2020, 15:12
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Perfekt elgitarr. Bygga själv?
CarlM wrote:
lpstd wrote:
Jag fattar ju att det är en skitrolig hobby att modda, byta enstaka delar, "förbättra" eller att småfixa så man blir nöjd. Det är ändrandet i sig själv för många som jag tror är det viktigaste. Känslan av att man själv har toppat specarna. För mig motsvarar den känslan när jag lagar mat med helfabrikat, men själv tillsätter några extra ingridienser bara för känslan av att ha lagat maten själv.


Fast i mitt och mångas fall handlar det inte om att känna att man varit duktig eller fiffig när man ändrat eller bytt något, utan att föremålet i fråga, fungerar bättre utifrån ens egna definitioner på bra eller rätt.

Jag har inte särskilt mycket fritid, därför tar det i bland väldigt lång tid att få uppdateringen eller modifieringen monterad, eftersom det inte finns några fackmän att anlita där jag bor. Men till slut blir ett instrument färdigt och då ändrar jag inget mer. Min nummer 1, en Les Paul är helt färdig sedan ett par år tillbaka. Det finns förstås massor att saker jag skulle kunna prova, men den känns och låter precis som jag vill och då är den klar.

Jag har köpt flera gitarrer som känts bra inkopplade, men trista inkopplade och jag förstår varför säljaren gjort sig av med dem. Men eftersom jag är övertygad om att alla kvalitetsgitarrer går att få till, att det inte finns så mycket bra eller dålig ex utan att det mesta från kvalitetstillverkare går att få till med mer eller mindre jobb, så köper jag gärna såna gitarrer och fixar till dem. Min nummer 1 lät helt instängd inkopplad när jag provade den inför köpet, men lät bra akustiskt och kändes helt perfekt, så jag köpte den ändå. En volympot som mätte 280k istället för 500k var problemet. Enkelt fixat.

Håller med. Jag fixar själv för att jag kan, sparar pengar, och är väldigt petig och specifik. Tycker inte det är speciellt kul att mecka eller löda, utan gör det för resultatet. Lite som att städa, eller gå på gymmet. Just a means to an end.


01 Jun 2020, 15:15
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Perfekt elgitarr. Bygga själv?
guitarnerdswe wrote:
CarlM wrote:

Fast i mitt och mångas fall handlar det inte om att känna att man varit duktig eller fiffig när man ändrat eller bytt något, utan att föremålet i fråga, fungerar bättre utifrån ens egna definitioner på bra eller rätt.

Jag har inte särskilt mycket fritid, därför tar det i bland väldigt lång tid att få uppdateringen eller modifieringen monterad, eftersom det inte finns några fackmän att anlita där jag bor. Men till slut blir ett instrument färdigt och då ändrar jag inget mer. Min nummer 1, en Les Paul är helt färdig sedan ett par år tillbaka. Det finns förstås massor att saker jag skulle kunna prova, men den känns och låter precis som jag vill och då är den klar.

Jag har köpt flera gitarrer som känts bra inkopplade, men trista inkopplade och jag förstår varför säljaren gjort sig av med dem. Men eftersom jag är övertygad om att alla kvalitetsgitarrer går att få till, att det inte finns så mycket bra eller dålig ex utan att det mesta från kvalitetstillverkare går att få till med mer eller mindre jobb, så köper jag gärna såna gitarrer och fixar till dem. Min nummer 1 lät helt instängd inkopplad när jag provade den inför köpet, men lät bra akustiskt och kändes helt perfekt, så jag köpte den ändå. En volympot som mätte 280k istället för 500k var problemet. Enkelt fixat.

Håller med. Jag fixar själv för att jag kan, sparar pengar, och är väldigt petig och specifik. Tycker inte det är speciellt kul att mecka eller löda, utan gör det för resultatet. Lite som att städa, eller gå på gymmet. Just a means to an end.

Aha. Make sense. Jag pröjsar faktiskt någon som städar hemma också... :oops:


01 Jun 2020, 15:24
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Perfekt elgitarr. Bygga själv?
Har nästan alltid bytt bort standard pickups som kommer med gitarrer. Förstår att alla märken vill sälja med pickuper som ska försöka tillfredsställa så många olika gitarrister som möjligt och olika genrer. Men vill man ha high gain med mer agressivt ljud så är inte standard pickuper som jb något vidare val. Eller grötiga Tone Zone. Har aldrig heller förstått varför man ska flera gitarrer av samma märke. En kompis kompis för länge sen hade 7 strator. Tycker det är mer intresant att ha olika märken, vilket jag har, fem stycken, och alla är olika stämda från E standard på ibban och neråt. Tycker det blir tråkigt att bara köra i en stämning hela tiden. Man får nya fräscha idéer med olika stämningar. Sen kanske den jag t ex spelar i D standard upptäcker att nä det här riffet sak vara för i E stället och tvärtom.


01 Jun 2020, 15:26
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Perfekt elgitarr. Bygga själv?
Jag spelar nästan uteslutande på egenihopplockade gitarrer, oftast av "superstrat"-typ. Trots det är jag inte speciellt kräsen - det är viktigare att de ser fräna ut! Men tunna halsar och vintageband går bort, likaså för låg stränghöjd (fast ibland tycker jag annorlunda i inspelningssammanhang).
Det har aldrig någonsin gjorts en gitarr av något märke som har alla de specar jag vill ha så modda är legio.
Sen har det ju hänt att jag spelat i band med musik och uttryck där mina ideal inte passar också och då är liksom precis allt "out the window". Då har jag skaffat en gitarr som passat för det (som jag sålt sen när det projektet tagit slut).


01 Jun 2020, 16:11
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Perfekt elgitarr. Bygga själv?
Att gräva mycket i instrument ger väldigt exakt och bred erfarenhet. Tycker att jag med åren blivit rätt duktig på att kunna nollställa mig själv mellan jobben -samt relatera till kundernas specifika prioriteringar. Det är faktiskt rätt intressant att bygga, modifiera, uppgradera saker med helt andra riktlinjer och krav -sett till vad man själv har. Att göra detta utan att ha koll och erfarenheten av det; innebär en rejäl chansning -i riktning mot ett svart hål i rymden. Kort: Det gäller verkligen att ha koll på sina saker innan man går och beställer grejer -eller fräser i någons ögonstenar. Säkert framgår det av all mina inlägg här på Bojen; att jag har en hel del instrument. Orsaken till detta är delvis; att jag vill att mina kunder skall ha möjlighet att känna på grejerna själv först -innan de tar viktiga beslut med deras egna instrument. Jag har en drös instrument med prylar och set up som jag själv har väldigt svårt att spela på. Mer än ofta tror många att de har bergkoll på vad de vill ha. Dock efter en del testande HAR de stenkoll på exakt vad de vill ha. Och detta är många gånger en överraskning även för dem själva. Att kunna sätta sig ner någonstans och verkligen testa sig fram till vad man egentligen gillar och vill ha. Sedan tvärsäkert kunna säga; typ:

-Jag vill ha känslan i den halsen.
-Jag vill ha den klangen.
-Jag ha det där stallet.
-Är det verkligen den tjockleken i strängarna på den här? (Det här känns ju ruggigt rätt...)
-Jag vill ha just den; -kroppsformen, -lackytan, etc, etc,,, -och switchen HÄR... Osv, osv...

Kan man gå in i en butik och plocka ner ett sådant instrument som sitter rakt av -utan att tumma på något? Om så: -Grattis!

Med detta menar jag inte att bygga alltid måste vara den rätta vägen att gå. Däremot hävdar jag tvärsäkert; att om man vill ha ALLT exakt just "så": Finns det inte så många andra alternativ. Har man tur passar specifikationerna något som känd fabriks customshop erbjuder. Jag menar det går ju inte direkt och be Gibson snida till en Fender skalle -och en Ibanez RG kropp. (Ursäkta liknelsen / Just maikin' a point here.) Oavsett gäller det att vara beredd att öppna plånboken här. Annars är det bar att sätta igång och börja tumma på grejer. Oavsett vad som händer efter detta; har man nu helt järnkoll på vad man vill ha och gillar. Inte bara specen; utan även hur olika saker klingar och tonar -och prioritetsgrunderna för detta. Och just DENNA vetskap är värt guld -för varje individ som aktivt spelar på ett instrument. Valen man sållar emellan är:

- Köpa standard och modda själv?
- Köpa custom efter specifika spec?

Skillnaden är att man nu har nog med kunskap att veta vilken grund instrumentet måste ha -om man skall modda själv + delarna man skall modda med. Att specca upp ett formulär för vilken som helst customshop; går som ett rinnande vatten. Detta för att man har stenkoll på varje detalj man vill ha. Och ställer customshop någon motfråga; kan man ta den direkt utan att behöva dubbelkolla upp någonting för det.

Alla skulle nog vilja ha en custom byggd; -kåk, -bil, -båt, -kvinna, -etc, etc. Att specca upp varje detalj på en sådan kräver detaljkunskap. Samt erfarenhet hur dessa detaljer passar just mig. För det räcker inte att vika upp mittuppslaget i en herrtidning här. Man måste även ha koll på måttbandet och vågen; så att säga. När man har koll på detta; handlar resten egentligen bara om att hitta någon som tillgodoser det -på ett så effektivt sätt som möjligt. Och om man har råd med det.

- If i had money, -I'll tell You what i'd do. -I go downtown and buy a Mercury or two. -I'm crazy for the Mercury..... 8)


/ Jonken :wink:


01 Jun 2020, 23:16
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Perfekt elgitarr. Bygga själv?
Vinyljunkie wrote:
Trots det är jag inte speciellt kräsen -
Det har aldrig någonsin gjorts en gitarr av något märke som har alla de specar jag vill ha så modda är legio.
.

Hur kommer detta sig?
Finns ju tusentals olika gitarrmodeller, är det några speciella features du söker som aldrig finns i kombination?
Eller konstruktion men viss typ av halsprofil, radius etc?
Vill inte mucka med dig, bara nyfiken.

_________________



02 Jun 2020, 06:45
Profile ICQ WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Perfekt elgitarr. Bygga själv?
Undrar om det överhuvudtaget kommer att finnas nån orörd begagnad gitarr att uppbringa om 25år :-) original kommer att vara nåt man läser om!!


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


02 Jun 2020, 08:41
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Perfekt elgitarr. Bygga själv?
gretschen wrote:
Undrar om det överhuvudtaget kommer att finnas nån orörd begagnad gitarr att uppbringa om 25år :-) original kommer att vara nåt man läser om!!


//Robban


Nja, min erfarenhet är att det är en mindre del av köparna totalt sett som hänger på forum och trixar med sina gitarrer.
Kanske 15-20% ?

Tror det minskar också på dyrare instrument.

_________________



02 Jun 2020, 09:00
Profile ICQ WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Perfekt elgitarr. Bygga själv?
Mike Leaf wrote:
gretschen wrote:
Undrar om det överhuvudtaget kommer att finnas nån orörd begagnad gitarr att uppbringa om 25år :-) original kommer att vara nåt man läser om!!


//Robban


Nja, min erfarenhet är att det är en mindre del av köparna totalt sett som hänger på forum och trixar med sina gitarrer.
Kanske 15-20% ?

Tror det minskar också på dyrare instrument.


Vi får hoppas att du har rätt,för det är ju skoj för framtida gitarrister att hitta en fin orörd originalare,oavsett märke,så som vi har gjort!


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


02 Jun 2020, 09:23
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Perfekt elgitarr. Bygga själv?
Mike Leaf wrote:

Nja, min erfarenhet är att det är en mindre del av köparna totalt sett som hänger på forum och trixar med sina gitarrer.

Det där är inte alls något självklart samband. Man måste inte trixa med sina gitarrer för att hänga på forum. Och man måste inte hänga på forum för att mecka. Min polare som aldrig hängt på forum bandade om sin gamla 335:a utan att ens öva på en billig gitarr först... Han blev helt nöjd med resultatet.


02 Jun 2020, 09:56
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Perfekt elgitarr. Bygga själv?
Jag byggde en gitarrkropp av vanlig plywood och lackade den och köpte en risig gammal hals som jag bandade och lackade med sprayburk i garaget (första ombandningen för mig) den blev allt annat än perfekt men fungerar och låter som vilken elgitarr som helst.


Attachments:
Plywood DIY.jpg
Plywood DIY.jpg [ 91 KiB | Viewed 10017 times ]
02 Jun 2020, 10:22
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Perfekt elgitarr. Bygga själv?
lpstd wrote:
Det där är inte alls något självklart samband. Man måste inte trixa med sina gitarrer för att hänga på forum. Och man måste inte hänga på forum för att mecka. Min polare som aldrig hängt på forum bandade om sin gamla 335:a utan att ens öva på en billig gitarr först... Han blev helt nöjd med resultatet.

Finns alltid undantag, Tror de flesta skulle lämna den gitarren till ett proffs för ombandning.
Sen finns det personer som hänger 20 timmar/dygn på nätet, Finns de som skruvar isär allt de kommer över också....

_________________



02 Jun 2020, 10:42
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Perfekt elgitarr. Bygga själv?
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:
Trots det är jag inte speciellt kräsen -
Det har aldrig någonsin gjorts en gitarr av något märke som har alla de specar jag vill ha så modda är legio.
.

Hur kommer detta sig?
Finns ju tusentals olika gitarrmodeller, är det några speciella features du söker som aldrig finns i kombination?
Eller konstruktion men viss typ av halsprofil, radius etc?
Vill inte mucka med dig, bara nyfiken.


Haha, försök hitta en gitarr med detta:

True Temperament-hals som är scalloperad från 10:e bandet
OFR, Edge eller liknande (fast jag har strator med Gotoh-vintagesvaj också)
Killswitch som sitter där volymkontrollen brukar sitta på en Ibanez RG

:)


02 Jun 2020, 11:57
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Perfekt elgitarr. Bygga själv?
Vinyljunkie wrote:

Haha, försök hitta en gitarr med detta:

True Temperament-hals som är scalloperad från 10:e bandet
OFR, Edge eller liknande (fast jag har strator med Gotoh-vintagesvaj också)
Killswitch som sitter där volymkontrollen brukar sitta på en Ibanez RG

:)

Ja det rensar väl bort de flesta 8)

_________________



02 Jun 2020, 13:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Perfekt elgitarr. Bygga själv?
Vinyljunkie wrote:


Killswitch som sitter där volymkontrollen brukar sitta på en Ibanez RG

:)

Varför är en kill-switch så viktig för dig?
Kan tänka att det inte bara är för att slå av/på snabbt för att skapa en effekt.....


03 Jun 2020, 19:14
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Perfekt elgitarr. Bygga själv?
Goran wrote:
Vinyljunkie wrote:


Killswitch som sitter där volymkontrollen brukar sitta på en Ibanez RG

:)

Varför är en kill-switch så viktig för dig?
Kan tänka att det inte bara är för att slå av/på snabbt för att skapa en effekt.....


Jag har haft det på alla gitarrer nästan lika länge som jag spelat gitarr. Från början var det för att jag ville kunna göra som Ace Frehley på min Ibanez men ganska snabbt vävdes den in i muskelminnet i mitt spel och funkar på samma sätt som en volymkontroll för andra.


04 Jun 2020, 12:26
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 30 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 39 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.